Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Snuppa er fire måneder gammel i dag. :) Herregud, så fort tida går. Selv sover hun godt akkurat nå, og har gjort det i et par timer. Her soves nemlig all dagsovingen i en omgang, dessverre. Etter den lange senmorgenluren sover hun bare i korte halvtimer resten av dagen.

Hvordan går det med tran hos dere andre? Jeg gav opp, etter mye fnysing, fresing, spytting osv, og for en uke siden kjøpte jeg Eskimo3-kids til henne. Det går ned på høykant! Hun åpner munnen når skjeen kommer, smatter og vil ha. :) På pakningen står det at den er fra ett år, men ifølge andre kilder er dette fordi de følger de svenske anbefalingene, som også anbefaler tran først fra ett års alder.

Den er mye dyrere enn tran (169,- for en ganske liten flaske), men så lenge jeg slipper kampen og tranlukta, gjør jeg mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, D-dråper er greit, men det er også kjekt å få i dem litt omega 3-fettsyrer, så derfor valgte jeg som jeg gjorde. Tenkte bare at det var et råd andre kunne nyte godt av, også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir dråper, og han får ørlite grann fettsyrer fra mme, men jeg vil snuse opp den eskimo kidsen til neste gang. Synes den virket så fin etter du fortalte om den. Så jeg sjekket den ut, og tror jammen den er noe for oss! :)

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir tran, synes det går helt fint jeg. Eldstemann får fortsatt tran, han elsker det og drikker rett fra flaska.

Ang andre typer tran/omega 3, så leste jeg akkurat en test i Foreldre og barn om akkurat det. Og de aller fleste produktene har altfor lite omega 3, også den nevnte Eskimo kids. Tenkte jeg bare skulle nevne det :) Dyrt og dårlig iflg testen.

Vanlig Møllers tran kom ut som billigst og best.

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her går det helt fint med tran heldigvis. Går ikke akkurat ned på høykant, men det går da ned :) Det som imidlertid ikke fungerer er flaske. Mannen forsøkte igår, for første gang, men det ble bare tårer og en frustrert liten tass. Så det ser dårlig ut med julebord for meg i år. Skal forsøke igjen om ei stund, gir ikke opp riktig ienda ivertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hpe dere får det til da Ilja. Har lyst på et par venninnekvelder før jul jeg, kan ta med meg ungen da, men vil helst ikke det, så håper vi også greier å innføre flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det heller ikke noe problem med tran. Tror ikke han liker det noe spesielt, men han drikker det opp i alle fall.

Leste akkurat den samme artikkelen i Foreldre & Barn jeg også imli. Vanlig, god, gammeldags tran kom best ut i forhold til omega-3. Det var jo ikke bare at disse såkalte barneproduktene hadde mindre omega-3 i seg, men også ofte gammelt, harskt fiskefett (som blir kamuflert med andre smaker..)

Anbefaler forresten Hipp mme jeg også. I tillegg til nevnte grunner er det den som de fleste opplever minst gulp med, og ikke minst - minst lukt fra den gulpen som kommer opp.

Og bland pulveret ut i minst 70 grader. Vi gjør det med en gang vannet har kokt - altså 100 grader. Det er ikke noe fare for å miste næring, vitaminer e.l. Det gjelder kun mm. Er ikke vannet varmt nok er det fare for oppblomstring av den bakterien E. Sakizakii (eller noe sånt) som er farlig.

Står vel 40 grader på Nan, 50 grader på Hipp, men WHO anbefaler som sagt minst 70 grader. Det er heller ikke lett å få svar fra produsentene, for de har ikke lov til å opplyse for mye, fordi det kan sees på som reklame. Og det er ikke lov å reklamere for mme. Står jo til og med stort og tydelig på alle mme-pakker: Morsmelk er den beste næringen for spedbarn, aldri bruk erstatning uten å konsultere med lege/ helsesøster. Ikke alltid lett å få den i fleisen hver gang heller når man sliter med dårlig samvittighet i forhold til amming og mm.

Endret av Aricept
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelt sagt; produsentene følger ikke retningslinjene fra WHO.

Sitat fra flaskeposten:

Følg bruksanvisningen på pakken når du skal lage morsmelkerstatning til ditt barn. De ulike merkene har forskjellige måleskjeer, forskjellig temperatur MME'en skal blandes ut i - og forskjellige blandingsforhold. Vær oppmerksom på at WHO i desember 2007 kom med nye retningslinjer for tilberedning og vanntemperatur. For å forhindre bakterieoppvekst i melken bør ikke vannet være under 70 grader når du blander i pulveret. Mattilsynet i Norge følger EFSAs og WHO sine anbefalinger (se link nederst på siden) men sier også; "Selv om Mattilsynet støtter WHOs råd er det likevel produsentens ansvar å gi informasjon til forbrukeren om tilberedning, oppbevaring og håndtering av det konkrete produktet. Produsentens kunnskap om råvarer og sammensetning av egne produkter kan innebære avvik fra rådene gitt av WHO". Flaskeposten ønsker seg tydeligere retningslinjer fra både Mattilsynet og produsenter om hvilke anbefalinger som gjelder og hvilke morsmelkerstatninger som eventuelt ikke tåler utblanding ved 70 grader.

Det er ikke lett å bli klok på, men de fleste som har flaskebarn følger WHO's anbefaling på minst 70 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange sider og oppdatere seg på! Husker ikke hva jeg leste først engang...

Håper gutta våre aksepterer den etterhvert ja. Om du finner et lurt triks som fungerer vil jeg gjerne høre altså!

Har dere prøvd med sukkervann? Det fungerte supert på lisja her :) (2 like flasker, en med vann og en med melk, gi den med vann først og når/visst de drikker så bare bytt om full fart :))

Vi har begynt å gitt mme på kvelden (eller i alle fall prøvd...), for jeg har ikke nok til henne..Problemet er at ho ikke vil ha mme..Smaker de forskjellig? Vi bruker NAN nå...Er ikke så gøy med null melk i puppene og en sulten unge som ikke vil ha erstatning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt at den formaningen på MME-pakka ikke er festlig å få i fleisen. Reagerte selv på den. Som om de fleste mødre IKKE vil at ungen skal få mm?

Når du blander ut i varmt vann (antar det er rett før måltidet). Hvor mye kaldt tilsetter du for å få rett temperatur? Er det 1/3 kokt+2/3 kaldt? Er det 50-50? Annet blandingsforhold?

Her blir det stadig mindre amming. Jeg pumper jo, men pupp er ikke stas. Selv ikke med syntocinon i forkant. Når gutten surver og kaver på puppen, så skal jeg saktens innrømme at ammingen ikke er noe kos heller. Da er det faktisk mer kos å ha en fornøyd gutt i armkroken som får mm eller mme fra flaske, mens han titter fortrolig opp på mammaen sin. :hjerte:

Han har blitt fæl til å klø og gnu seg i gommene om dagen. Kanskje det er noe som spirer og gror sakte og rolig? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd med sukkervann? Det fungerte supert på lisja her :) (2 like flasker, en med vann og en med melk, gi den med vann først og når/visst de drikker så bare bytt om full fart :))

Vi har ikke prøvd sukkervann nei, prøvde med mm. Tipset er notert, takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...