Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

effy: kjipt at gutten er blitt vanskelig. Jeg har egentlig ingen gode råd, men skulle bare si at det er ikke tidlig å få tenner. Noen babyer er til og med født med tenner!

Jeg vet. Har hørt at det kan gå laaang tid fra de begynner å klø/ sikle før faktisk tennene kommer fram.

*Smøre meg med tålmodighet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har jenta sloknet på pelspledd oppå lekematten, med bamsen i hånden. Normalt sett sovner hun så godt som aldri alene, så jeg har satt ut hunden, dempet belysningen, og sitter og ser på henne. :strix:

Ang. metoder: før hun ble født, var jeg nok mye mer bastant enn hva jeg er nå, og vi skulle for eksempel aldri i livet samsove. Vel, jeg har fått svelget mange av utsagnene mine, og nå bedriver vi vel en form for omsorg som er en light-versjon av tilknytningsomsorg.

Heldigvis har vi sluppet unna noen særlig skriking, men når det skjer, må jeg si at det påvirker meg enormt, og jeg klarer ikke trille på et skrikende barn, for eksempel. Selvsagt har det skjedd at hun har begynt å skrike og vi har vært langt hjemmefra, men da har jeg forsøkt å ta henne opp, trøste og komme oss hjem så raskt vi kan. Om kvelden sovner hun fortsatt ved puppen, og det lar jeg henne få lov til inntil videre. Legging uten pupp har jeg bestemt er manne-oppgave (og han klarer heller ikke å høre gråt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, søvn engasjerer. ;) Selv liker jeg å lese forskning på ganske mye, søvn inkludert, og jeg føler jeg får mye ut av det.

Bæring og tøybleier anser ikke jeg som hippie, det til tross for at jeg er konservativ :fnise: Til og med mannen, som er ganske så skeptisk til ting som er litt utenfor "normalen" synes bæring er kjempepraktisk. :ler:

Vi er alle forskjellige, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt som deg, Aricept ;)

Jeg synes ikke det gjør noe om ungen griner mens man triller den i vogna eller har den i vogga.

Førstemann vår begynte å sikle og se ut som om han skulle få tenner da han var rundt 2 mnd, men fikk ikke tenner før han var 5 mnd. De kan mao. holde på en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligg også lisjejenta og skrik litt i vogna og senga..Så lenge jeg vet det er fordi ho er trøtt så synst ikke jeg det er noe problem :)

Men det er bare visst det er jeg som skal legge eller trille, når ho skrik til darlingen må jeg gå langt vekk, for det klarer jeg ikke å høre på :tongue:

Hvor lenge synst dere er lenge for en så liten en å sitte i bilstolen? Vi skal kjøre ganske langt i morgen, og ca 3 timer er etter leggetiden hennes..Er det litt lenge å sitte så lenge uten pause?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør vel ha en pause sånn ca. en gang pr. time-halvannen, tror jeg? Det er jo, som du sier, ganske lenge å sitte i bilstolen.

Jeg KLARER ikke, virkelig ikke, å høre skriking. Det vrir seg inni meg, jeg svetter og får det ubehagelig, og jeg overdriver ikke. Men selvsagt: det er forskjell på skriking og skriking, og når hun for eksempel blir sint fordi jeg går på kjøkkenet, tåler jeg det bedre enn skriking i vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillegutt har blitt så vanskelig for tiden..... :sjenert:

Han skal likssom starte dagen i 5-6 tiden, sover mye på dagen og er veldig sutrete/ utilpass. Det klør veldig i munnen hans, men det er kanskje litt tidlig å få tenner ennå? Han vil ikke ha bitering, så jeg vurderer å prøve dentinox og smøre på gommene hans.

At han "snur døgnet" er ikke så farlig, men jeg liker ikke at han er så sur og grinete. Før kunne han ligge lenge under babygymmen og plundre, kose seg i vippestolen eller at jeg leker med han på golvet- men nå er ingenting godt nok :vetikke:

Trøster meg med at det sikkert bare er en fase, men det er så kipt mens det står på....

Lillegutt er en måned yngre enn din, og han har en tann som er på vei opp - klør og klør, men han sutrer lite...men med andre ord, det kan godt være tann.

Hvor lenge synst dere er lenge for en så liten en å sitte i bilstolen? Vi skal kjøre ganske langt i morgen, og ca 3 timer er etter leggetiden hennes..Er det litt lenge å sitte så lenge uten pause?

Vi var på langtur da E var 3 uker gammel, og det gikk fort 2 timer mellom stoppene - jeg tenker at så lenge han ikke viste tegn til å ha vondt og han sov, så var det ikke neo problem. Nå begynner jo vesla og bli litt større også, så jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøre de 3 timene jeg altså.

Helsesøster sa at man skulle se det an, men helst stoppe etter 1 og en halv time, men som sagt, da var han 3 uker bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kjapp tur innom før vi drar til Oslo eg og lille L.

Vi kjørte til drammen når han var 5 uker, med ett stopp, og det gikk helt fint :)

Det er bare et par, tre ganger i halvåret det skjer, og ellers så sitter han lite i bilstolen, så det går fint. Nå er de jo såpass "store" også :)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi har begynt å gulpe så fælt :( Fra å stort sett ikke gulpe er det nå gjerne en og to store plask til hvert måltid :sukk: Hun gulper selv etter å bare ha fått pupp, selv etter bare én pupp også av og til. Så det er ikke fordi hun er stappmett det blir sånn i hvertfall.

Uvant, upraktisk og udelikat kan man si :) Lurer på hva det kommer av også, får høre med HS når vi skal på kontroll til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi har begynt å gulpe så fælt :( Fra å stort sett ikke gulpe er det nå gjerne en og to store plask til hvert måltid :sukk: Hun gulper selv etter å bare ha fått pupp, selv etter bare én pupp også av og til. Så det er ikke fordi hun er stappmett det blir sånn i hvertfall.

Uvant, upraktisk og udelikat kan man si :) Lurer på hva det kommer av også, får høre med HS når vi skal på kontroll til uka.

Velkommen i gulpeklubben :lete:

Kjenner det virkelig igjen når du sier plask, for det er det virkelig. Tipper det går en 4-6 gulpefiller pr dag.

De gangene L gulper som en foss har han fått altfor mye mat. Ellers så er det at han har fått bittegrann for mye. Men han spiser johan, så jegkan jo ikke ta han fra heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest at det er litt utdatert info at de ikke kan sitte så lenge i bilstoler av gangen. At ungen sier fra hvis med gråt og skrik om den har det ukomfortabelt. Men husker selvfølgelig ikke hvor jeg leste det nå.

Og jeg sier og velkommen i gulpeklubben, Aricept! Her gulpes det dagen lang :ler: Er heldigvis blitt litt bedre, er nok like ofte, men ikke like mye hver gang. Før måtte vi skifte 3-5 ganger om dagen pga gulping, både barn og voksne. Enda vi prøvde å fange det opp med kluter så godt som mulig. Nå går det heldigvis ikke flere skift lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som kun gir mme - hvor ofte mater dere? Og har dere faste tider?

Står på pakka at ved 3-4 måneders alder skal de ha 165-200ml - 5-6 ganger om dagen. Er det medregnet natt?

E blir så fort sulten igjen, kanskje 3 timer mellom måltidene selv med mme.

Og ofte blir han trøtt og så klarer han ikke holde seg våken og får spist hele måltidet...

Han våkner også for mat 2-3 ganger om natten - hittil har han fått pupp den første gangen (da er han såpass trøtt at han faktisk klarer å spise pupp, og den andre gangen er det pumpet mm og siste gang mme. Trodde kankskje det ble litt sjeldnere med mat på natta når de fikk mme jeg... :sjenert: Skal sies at det tredje måltidet er mer på morgenkvisten enn på natta.

Noen med erfaring som har tips og råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antall måltid er pr. døgn. Det er lettest å regne fra klokken 00.00-23.59, så det inkluderer natta. Faktisk kan en si at en starter å regne antall mme-måltid fra klokka 00.00. :)

Min søster fikk et tips fra sin helsesøster. Hennes jente klarer ikke alltid å spise hele måltidet, så en kunne dele hvert måltid opp, slik at det blir flere små måltid, fremfor noen få store.

Si at ett måltid er 180 ml. Da går det fint an å dele det opp på de 140 babyen faktisk klarer å spise, og så ta de siste 40 som påtår. ;)

Hovedpoenget med mme-mating er at en ikke overskirder 1 liter i døgnet. Om en velger å dele opp et måltid fordi babyen er småspist, eller ikke orker alt, går det visst helt greit. :)En må holde litt styr på hva småen spiser av mme til hvert måltid, men de fleste har da penn og papir. ;)

3 timer mellom mme-måltid synes ikke jeg er så gale. Nå delammer du jo i tillegg også, og den maten fordøyes enda raskere, så da er det ikke rart at han vil ha mat hyppig, skjønt tre timer er ikke så ille da. Sånn egentlig.

Om natta og morgenkvisten er vi også oppe 3 ganger for mat. Så er det ofte et lite måltid før vi står opp. Det er nok helt normalt. Magen rommer jo ikke så mye enda, så at de trenger såpass ofte med mat, er i grunnen forståelig. Det er vel helst i førsten at de sover som en stein når de får mme, for det er jo uvent og litt tyngre kost. Tror det endrer seg litt når magen er vant til det. Slik er det her hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antall måltid er pr. døgn. Det er lettest å regne fra klokken 00.00-23.59, så det inkluderer natta. Faktisk kan en si at en starter å regne antall mme-måltid fra klokka 00.00. :)

Min søster fikk et tips fra sin helsesøster. Hennes jente klarer ikke alltid å spise hele måltidet, så en kunne dele hvert måltid opp, slik at det blir flere små måltid, fremfor noen få store.

Si at ett måltid er 180 ml. Da går det fint an å dele det opp på de 140 babyen faktisk klarer å spise, og så ta de siste 40 som påtår. ;)

Hovedpoenget med mme-mating er at en ikke overskirder 1 liter i døgnet. Om en velger å dele opp et måltid fordi babyen er småspist, eller ikke orker alt, går det visst helt greit. :)En må holde litt styr på hva småen spiser av mme til hvert måltid, men de fleste har da penn og papir. ;)

3 timer mellom mme-måltid synes ikke jeg er så gale. Nå delammer du jo i tillegg også, og den maten fordøyes enda raskere, så da er det ikke rart at han vil ha mat hyppig, skjønt tre timer er ikke så ille da. Sånn egentlig.

Om natta og morgenkvisten er vi også oppe 3 ganger for mat. Så er det ofte et lite måltid før vi står opp. Det er nok helt normalt. Magen rommer jo ikke så mye enda, så at de trenger såpass ofte med mat, er i grunnen forståelig. Det er vel helst i førsten at de sover som en stein når de får mme, for det er jo uvent og litt tyngre kost. Tror det endrer seg litt når magen er vant til det. Slik er det her hvertfall.

Er ikke mye amming om dagen da - som sagt første spising på natta klarer han som regel å spise pupp.

Men prøver jeg å legge han til på dagtid, spiser han i max 2 minutter og så begynner han og styre og skrike - og så må vi finne mme istedet :)

Men pumper på kvelden for å lette på trykket, og da får han den melka på morgenkvisten.

Lurer på hvor lang tid det tar før jeg mister melka helt? Nå som jeg bare ammer en gang på natta og pumper en gang på kvelden...noen som vet hvor fort produksjonen avtar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor fort det gpr. Min nekter pupp om dagen, selv med syntocinon i forkant. :forvirret: Jeg pumper meg ca. tre ganger om dagen. En gang på dagtid, en på kvelden, og en siste gang før vi går og legger oss. Puppemåltidet om natta får han sist. Jeg starter med mme. På denne måten ser det ut til at jeg vil kunne ha en flaske med mm på kjøl, og han vil kunne få ett mm måltid på dagtid også.

Jeg pumper såpass av egen fri vilje, og merker jeg at produksjonen avtar, får jeg pumpe litt oftere en periode. Dette fordi jeg vil at han skal få fordelen med mm så lenge som mulig. Det er jo også greit å ha ei flaske med mm på lur når jeg engan skal til å lage middag til han. Håper jeg får muligheten til det, for vi har tenk å kjøpe minst mulig glassmat. Det er dyrt, og jeg vil ha kontroll på hva han får i seg av middagsmat. Så da begynner vi hverfall med å lage til vegetarmat til han i starten, og gradvis innføre fisk og kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir kun mme, og han får så og si mat til faste måltider. Er vel egentlig kun nattmatingen som varierer ut i fra når han våkner.

På natta våkner han mellom 01 og 05 og spiser 200 ml mme.

Kl. 08: 200 ml

Kl. 12: 100-200 ml + to teskjeer fruktmos

Kl. 16: 100-200 ml + to-tre teskjeer grøt

Kl. 18: 40-200 ml (ECO 2)

Den ECO 2 skal visstnok mette lengre, men vi har ikke merket noe forskjell på den og ECO 1. 2'ern er i tillegg et helvete å blande ut så det blir nok barte å bruke opp den ene pakka, så gå tilbake til kun ECO 1.

Vi begynte med grøt bare for litt siden, fa han kom over 1 liter i døgnet fordi han begynte å våkne kl. 22-23 i tillegg og forlangte 200 ml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vi gir kun mme, og han får så og si mat til faste måltider. Er vel egentlig kun nattmatingen som varierer ut i fra når han våkner.

På natta våkner han mellom 01 og 05 og spiser 200 ml mme.

Kl. 08: 200 ml

Kl. 12: 100-200 ml + to teskjeer fruktmos

Kl. 16: 100-200 ml + to-tre teskjeer grøt

Kl. 18: 40-200 ml (ECO 2)

Den ECO 2 skal visstnok mette lengre, men vi har ikke merket noe forskjell på den og ECO 1. 2'ern er i tillegg et helvete å blande ut så det blir nok barte å bruke opp den ene pakka, så gå tilbake til kun ECO 1.

Vi begynte med grøt bare for litt siden, fa han kom over 1 liter i døgnet fordi han begynte å våkne kl. 22-23 i tillegg og forlangte 200 ml.

Her spiser han ca 165 ml 4 ganger om dagen og ett par mindre måltider (50-100 ml). Pluss litt pupp på natta.

Syns han blir fort sulten igjen altså, trodde han skulle bli mettere av mme. Men når det har gått ca 2 timer begynner han å sutre, så innen jeg har tøyd tida litt og fått avkjølt kokevannet, har det gått ca to og en halv time i mellom måltidene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovner han før han får spist mer enn 165, eller klarer han ikke mer? Kanskje dere kan begynne før han begynner å sutre, se om han spiser mer og klarer seg lengre da?

Søster koker opp vann tidlig på dagen. Lager klar vann i flaskene, setter de på kjøl, tar de frem og varmer opp flasken til vannet i den er varmt nok og blander ut rett før måltidet,. Da sparer hun tid på matlagingen, og i følge helsestasjonen er det ok. Det var de som tipset henne.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovner han før han får spist mer enn 165, eller klarer han ikke mer? Kanskje dere kan begynne før han begynner å sutre, se om han spiser mer og klarer seg lengre da?

Søster koker opp vann tidlig på dagen. Lager klar vann i flaskene, setter de på kjøl, tar de frem og varmer opp flasken til vannet i den er varmt nok og blander ut rett før måltidet,. Da sparer hun tid på matlagingen, og i følge helsestasjonen er det ok. Det var de som tipset henne.

Noen ganger sovner han og noen ganger orker han ikke alt ;)

Oi, hørtes ut som en bra idè å koke opp alt vannet på morgenen - tror jeg skal gjøre det samme - ikke kult å begynne å koke vann og avkjøle når det ligger en utålmodig en og sutrer på leketeppet sitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...