Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

God bedring til bebisen, Tussi!

Veldig kjedelig når ungen ikke tar flaske. Han tar ikke smokk heller, selv om vi prøvde det hver dag, flere ganger daglig fra han bare var 4-5 dager. Vil helst ikke ha den i munnen, men når den endelig er kommet inn, sutter han litt på den, men greier ikke holde den inne selv. Har gitt opp hele smokken. Førstemann ville heller ikke ha, så jeg ser det som usannsynlig at denn er annerledes. Førstemann ville heller ikke ha flaske. Han drakk av flaske første gang da han var 9 mnd :sukk: Var ikke borte fra ham mer enn et par timer av gangen før han var 8-9 mnd. Fullamma jo nesten til 7 mnd for han ville jo ikke ha grøt heller :fnise: Ser ut til at det blir det samme denne gangen. Utrolig slitsomt, for ungen spiser jo så ekstremt ofte også. Hver time/halvannen time... Har vært borte fra ham en gang, i to timer. Da hadde han hylskreket i 1 time før jeg kom hjem :sukk:

Jeg tar heller ikke opp ungen med en gang han skriker. De eneste gangene jeg gjør det, er vel egentlig når han våkner etter å ha sovet lenge. Da tar jeg ham opp pronto, for da er han jo sulten. Tar ham ikke opp hvis han ligger og sutrer litt, hvis jeg holder på med noe annet. Noen ganger må han jo vente litt da, hvis jeg gjør et eller annet med eldstemann. Men tror ikke han har vondt av det. Han er stort sett en fornøyd unge, og mye tryggere på å sove for seg selv enn eldstemann var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God bedring til den lille, tussi.

ang. gråting så lar jeg han ligge ett minutt og to hvis det bare er litt sutring, for noen ganger finner han noe annet å ta seg til, og da er det plutselig ikke så ille likevel. Tiltar sutringen i styrke, da henter jeg han. Ellers lar jeg han ikke gråte noe særlig, nei. Når han våkner, er det jo oftest fordi han er sulten, eller trenger bleie, og hyler han når han skal legge seg, tar vi han opp og prøver på ny litt senere. Ofte roer han seg når han får kosekluten sin, og da slutter han å grine, men gjør han ikke det, tar vi han opp og prøver på ny om litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her og lar vi han ligge og sutre ja, men hylgrines det, er mamma ganske så kjap til å ta han opp.

Har prøvd å la han grine seg i søvn, men det funket dårlig, så nå gjør vi ikke det mer.

----

Lurer på om jeg må ta tilbake det jeg sa i går, da jeg motsa Honesty sin svigermor på at "tar ungen først flaske, tar den ikke puppen igjen".

E får flaske hver kveld fordi jeg har lite melk da, og de siste dagene er han super-urolig når han spiser pupp. Bare sutter noen sekunder til ett minutt og så begynner han å grine/sutre.

Og han er tydelig sulten, for han vil så gjerne ta puppen, men det blir liksom ikke til noen ting :(

Det gikk jo så bra uten skjold nå, men nå ender vi oftest opp med skjoldet igjen for at han skal få i seg mat...skjoldet minner sikkert mer om flaska.

:sukk: Det skal ikke være lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer nok aldri til å skjønne oss på de babyene. :ler:

Her la jeg henne 11.30 så hun skulle få en liten lur. Vel, 12.00 var hun lys våken igjen. Nå har hun igjen sovnet, og jeg håper det varer litt lenger denne gangen, for hun blir så grinete med for lite søvn innabords. Etter råd fra helsesøster har jeg lagt inn en liten lur på tidlig kveld, sånn ved 19-20-tida. Hun sover gjerne en halvtime da, men dette har ført til at det er mye lettere å få henne i seng ca kl 22.

Før ble hun overtrøtt og kunne holde det gående lenge. Jeg har ingen forventninger om at hun skal legge seg kl 19 på lenge enda, men det er lurt å innføre en rutine med legging på et realistisk tidspunkt, og for vår del er dette kl 22.

Jeg tar henne heller ikke hver gang hun sutrer eller roper, for det gjør hun med en gang jeg legger henne på lekematten eller går fra henne for å gå på kjøkkenet, gå på do eller noe sånt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kose dere på julebord. Synes dere er tøffe som overlater småen til andre. Selv om det er verdens beste besteforeldre. Jeg ser ikke for meg at vi kommer til å gjøre det samme på en god stund. :sjenert: Hønemor? Jeg?

Det gikk helt utrolig bra og forlate henne en liten stund! Vi la henne så ho sov når vi dro, og når vi kom hjem halv 1 så sov ho fortsatt :) Det var første gang vi hadde barnevakt, så jeg var litt nærvøs og hadde pakka ned alt mulig rart i tilfelle alt mulig skulle skje :fnise:

Jeg også vil tipse deg om sukkervatn Imli, om du ikke har prøvd det. M heller ville ikke ta flasken før vi ble tipset om å prøve det :) Vi hadde bare to like flasker, en med sukkervatn og en med melk, og med en gang ho begynnte å suge på sukkervatnet så byttet vi raskt om, og etter det har vi ikke hatt problem med å ta flaska :)

Det med at dei heller vil ha flaske enn pupp tror jeg på, vi har måttet gitt litt flaske hver kveld for ho er ikke fornøyd med puppen, og ho er mye mer urolig nå når ho skal få pupp. Tar huuundre år, for ho sutter og slipper puppen, ser seg om og på'n igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hengt på forumet i flere år har jeg lagt merke til at det er veldig vanlig at barna har perioder hvor de er urolige ved amming. Slippper og skriker sånn som dere beskriver. Lillegutt gjør det samme, men jeg var på en måte forberedt på at sånn er det bare. Jeg pleier å ha smukken ved siden av og gir den om han skriker mye. Når han har roet seg (tar max 10 sek, som regl bare 5) så prøver jeg puppen igjen. Sånn holder vi på. I perioder er det mer enn ellers, nå om dagen er det lite. Jeg sørger for å ha ro rundt meg og god tid. Hvis jeg ikke gjøre det sånn, spiser han ikke nok, og blir sulten med en gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om jeg må ta tilbake det jeg sa i går, da jeg motsa Honesty sin svigermor på at "tar ungen først flaske, tar den ikke puppen igjen".

E får flaske hver kveld fordi jeg har lite melk da, og de siste dagene er han super-urolig når han spiser pupp. Bare sutter noen sekunder til ett minutt og så begynner han å grine/sutre.

Og han er tydelig sulten, for han vil så gjerne ta puppen, men det blir liksom ikke til noen ting :(

Det gikk jo så bra uten skjold nå, men nå ender vi oftest opp med skjoldet igjen for at han skal få i seg mat...skjoldet minner sikkert mer om flaska.

:sukk: Det skal ikke være lett...

Ikke gi opp Soon. Om de er noen trøst så var det sånn her også. Han fikk/får flaske som påfyll etter pupp noen ganger. Tror grunnen er at det er mye lettere å drikke av flaske, det kommer jo ut med en gang, mot pupp hvor de må jobbe litt mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp Soon. Om de er noen trøst så var det sånn her også. Han fikk/får flaske som påfyll etter pupp noen ganger. Tror grunnen er at det er mye lettere å drikke av flaske, det kommer jo ut med en gang, mot pupp hvor de må jobbe litt mer. :)

Nei, skal ikke gi opp :)

Det varierer veldig, noen ganger går det heeelt fint uten skjoldet, og andre ganger er det helt umulig...men ser at jeg ikke er den eneste som har det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn slipping og skriking og urolighet ved puppen drev førstemann med også, og han tok jo ikke flaske så jeg tror det bare er en fase. Minien har ikke begynt med det ennå men det kommer vel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever også herjing ved puppen til tider, og har i hvertfall nok melk. Men jeg har fått råd om å stimulere utdrivingen litt først så melken kommer raskere. Noen ganger hjelper det, andre ikke. Jeg er nesten fristet til å ta ammingen i et mørkt rom for å unngå at det er så mye morsomt å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini hadde en periode i starten da han streva voldsomt ved puppen. Skrek, jamra seg og tulla mye. Det har heldigvis gått over. Nå sluker han puppen. Tar heldigvis også flaske så mor fikk feira sin bursdag på byen i går kveld mens farmor hadde han på overnatting for første gang. Og det gikk kjempefint! Han hadde sovet det meste av tiden. Farmor er av den "gamle" skole. Dvs mener at babyer skal sove ute hele tiden. Så hun bare matet og stelte han og la han ut i vogna igjen. Dvs han hadde nesten ikke våkentid det siste døgnet, foruten i går kveld. Hun mener at det bør jeg også gjøre.. Er usikker ifht det. Jeg mener at han nå bør ha endel våkentid på dagene og at det vil få han til å sovne tidligere å kvelden. Dvs helst FØR vi legger oss. Hva mener dere??

Endret av Spice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spice: Jeg tror begge deler kan fungere jeg. Kommer jo helt an på hvordan ungen sover om natta. Sov han godt påfølgelde natt etter at farmor hadde passa ham, kan det jo hende det er lurt?

Her sover ungen fortsatt ganske mye. Som regel bare mat, bleieskift, og så kanskje en halvtimes-times våkentid, så må han sove igjen. Dvs skjelden mer enn 1,5-2 timer våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy som jeg misunner dere som har babyer som sover :sukk:

Selv om vi legger E før han blir overtrøtt, altså vært våken en time eller to, så er det en evig kamp...er så lei.

Han våkner fort igjen, og gjesper og gjesper og gjesper og surver og styrer, men sove - neida!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn slipping og skriking og urolighet ved puppen drev førstemann med også, og han tok jo ikke flaske så jeg tror det bare er en fase. Minien har ikke begynt med det ennå men det kommer vel ;)

Da håper jeg at fasen snart er over, for jeg er igrunn litt lei av å sitte med puppene ute hele dagene..Ho blir jo aldri skikkli mett!

M har sovet mye lengre enn vanlig de få gangene ho har fått sove i vogna utenfor her, men jeg tørr ikke la henne stå ute uten at jeg har full kontroll på henne hele tiden. Her er ikke tak eller noe å sette henne under og her kryr av innpåslitne katter overalt..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert gammelt spørsmål dette, men hvor ofte får ungene mat? Tenker nå mer på dere som har på ca samme alder som L.

De siste 3 ukene våkner han bare oftere og oftere for hver dag.

I natt var han våken klokka tolv, to, fire, fem og åtte. Eneste gangen det virker som han er fornøyd er etter nan.

Han spiser som han alltid har gjort på dagen også, så han spiser ikke sjeldnere på dagen heller.

Må jeg begynne med nan på natta kanskje? Har ikke lyst til det, men jeg orker ikke ha det sånn. Han er jo snart 5 mnd og skal snart kunne sove gjennom natta. Han gjorde jo det tidligere (nesten), men altså ikke nå.

Noen med erfaringer? Eventuelt fra tidligere unger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her sovner snuppa nå rundt kl 22 (B-menneske), og sover da til ca. 06.30-07.00. Hun er da våken to ganger før dette for mating, og sover som oftest fire timer før første amming, deretter to eller litt mer.

Jeg skjønner ikke hvor folk tar det fra at en baby på fem måneder skal kunne sove gjennom natten uten å spise? Morsmelk er veldig lettfordøyelig, og magen rommer lite, så når barna våkner, er det fordi de er sultne, rett og slett.

Ifølge Gro Nylander er det heller ikke sikkert at innføring av et grøtmåltid på kvelden vil få barna til å sove lenger om natten. ;) Dessuten har de små helt andre sovemønstre enn voksne, med flere oppvåkninger. Dette kan blant annet ha sammenheng med at de er hjelpeløse og at det derfor er mer risikofylt for dem å falle i skikkelig dyp søvn, i tilfelle "farer", og ikke minst pga. sult. Overlevelsesdriften er sterk, og det skal vi være glade for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi ivertfall langt ifra å sove gjennom natta, vanligvis spiser han 3-4 ganger i løpet av natta, og sover som regel ikke mer enn 4 timer den lengste økta. Ser frem til å få sove flere timer sammenhengende, men tror ikke det skjer på lenge enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det veldig fint de først 6 ukene, da kunne hun sove 6-7 timer før hun trengte mat, og deretter 3-4. Men etter det har alt gått nedover, så nå er det som regel 2-3 timer mellom, i natt har det derimot vært sånn ca hver time.. Økedøgn... Nå har hun da i alle fall sovet i 3-4 timer, så hun er nok utslitt etter natta, akkurat som mor ;)

Ellers har jeg nettopp vært hos legen da jeg er utrolig dårlig fortsatt, vondt i hodet, feber og vondt i halsen. Legen fant ikke noe galt, så da var det nok bare bivirkninger etter vaksina fortsatt. Hadde jeg visst dette hadde jeg nok ikke tatt vaksina. Det er så grusomt og ikke klare og ta seg av datra si, utrolig heldig at mannen faktisk har hatt fri siden torsdag og har fri til onsdag. Ellers vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Han er så fantastisk og stiller opp og tar lillemor så fort jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...