Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så fint! :) Det går seg nok til etterhvert, selv om det kan føles intenst nå.

Jeg har forsøkt en ny strategi, nemlig å vekke natterangleren kl 8. Hun ble trøtt kl 10, og sov til 12, da vi vekket henne, og så har vi tenkt å ikke la henne ta noen lurer etter kl 18 for å se om hun kanskje blir tidligere trøtt om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først var dagsovingen umulig, og da den kom på rett kjøl, ble nettene tyngre. Er det ikke typisk? :fnise:

Objektivt sett har jeg ikke så mye å klage på, for hun sover jo godt om natten, men hun sovner altfor sent foreløpig. Vel, det er nok en fase. :)

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Er typisk det. Her starter natta mellom 21 og 22, og da står vi opp mellom 9 og 10. Borskjemt? Jeg? *passe på så jeg ikke jinxer bort b-menneske babyen*

Vel, noen goder skal man vel ha, når ammingen er et styr uten like!

Jeg lager opp melk til hjelpebrystet, må sette det sammen og koke det for hver bruk, må teipe det fast til brystet, la han amme, så pumpe når han er ferdig...

Så er han våken, og vil gjerne ha en runde til med det samme før han sovner. Slik går nu dagan, som min kjære stefar ville sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Er typisk det. Her starter natta mellom 21 og 22, og da står vi opp mellom 9 og 10. Borskjemt? Jeg? *passe på så jeg ikke jinxer bort b-menneske babyen*

Vel, noen goder skal man vel ha, når ammingen er et styr uten like!

Jeg lager opp melk til hjelpebrystet, må sette det sammen og koke det for hver bruk, må teipe det fast til brystet, la han amme, så pumpe når han er ferdig...

Så er han våken, og vil gjerne ha en runde til med det samme før han sovner. Slik går nu dagan, som min kjære stefar ville sagt.

Huff, pumpe så amme er litt av et styr ja...drev jo med det de tre første ukene jeg, holdt på å bli gal..men det er det slutt på nå, så håper det går seg til hos dere også...

Driver å avvenner han skjoldet nå da, går ganske greit, men har angst for å bli sår igjen, så tar det gradvis :)

Lillegutt er i vugga igjen...her er det intens tvang-soving idag;) men han trenger det tydeligvis, for han sovner jo etter ti minutters byssing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint! :) Det går seg nok til etterhvert, selv om det kan føles intenst nå.

Jeg har forsøkt en ny strategi, nemlig å vekke natterangleren kl 8. Hun ble trøtt kl 10, og sov til 12, da vi vekket henne, og så har vi tenkt å ikke la henne ta noen lurer etter kl 18 for å se om hun kanskje blir tidligere trøtt om kvelden.

Intenst kan du skrive under på ja, men sånn er det visst å ha baby ;)

Lykke til med ny strategi - kanskje jeg skal slenge meg på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du få slenge deg på, soon. Kan hende det er nettopp det at han må legges mens han fremdeles er "opplagt", som skal til for at han sover. Etterhvert finner dere gjerne en slags rytme. MIn klarer stort sett å sovne selv om han er blitt sutrete først, men blir det for mye, så sliter han også med å finne roen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dagen vår:

06.30-07-30: Våkner til første amming mellom Ligger i senga til 8-tida før vi står opp. Morgenstell.

09-10-tida sovner han igjen og sover 1-1,5 timer. Bleieskift før og/eller etter soving.

Våken ca 2 timer. Da sitter vi gjerne i sofaen og "prater" litt, og han ligger litt på gulvet på teppet sitt.

13-14-tida Sovner igjen og sover 2-3 timer.

Alt etter som når siste luren ble er han enten våken til legging i 19-tiden, eller så har han en liten dupp i 16-17-tiden på 30 min.

Om natten våkner han for amming i 22-24-tiden, 03-04-tiden og 06-08-tiden.

Vår dag er helt lik, med unntak av at han sover 1-2 timer den andre luren og ikke 3 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag bestemte lillegutt seg for at det var morgen kl. 04.30. Men jeg skal prøve å ikke klage for mye, for han er som regel veldig snill.

Vi har hvert fall ikke problem med at ungen sovner seint om kvelden, heller omvendt. Rundt kl. 18 tipper han over og blir overtrøtt. Og det skjer så plutselig. Et øyeblikk ligger han og smiler og ler - neste øyeblikk er det hyling og gniing i øya og bare trøtt.

Vi prøver å ta siste maten rett før 18, og legger han ca. 18.30. På en måte er det deilig å ha så mye kveld, men håper det forandrer seg til jeg begynner i jobb igjen i april. Jeg jobber jo til 18, får ikke sett gutten i det hele tatt i løpet av dagen jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, gruer oss skikkelig til hver kveld her. Men nå sov vesla til halv sju, så da er det en halvtimes tid til på lekematta, så er det ett bad og prøve og snike henne i søvn. Hadde vært så godt om det hadde gått, selv om det nok er for optimistisk.

I går sovnet hun halv 9, men våknet igjen klokka 9, og da fikk vi henne ikke til å sovne igjen før nærmere ett.

Må nok bare venne meg til å bli ett nattdyr selv også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hatt en kjempefin dag med tanke på soving for lillegutt. Vi har klart ganske greit å komme han i forkjøpet med soving før han blir overtrøtt. De to første duppene idag kledde jeg bare på han og la han i vognbagen. Da jeg la han nedi lyste han opp i et stooort smil. Virket som han gledet seg til å sove i vogna, og ungen hadde slokna før jeg hadde fått satt han ute på verandaen :skya: Så har vi hatt 2 runder med bæring i manducaen, der han sloknet uten altfor mye styr. Han protesterer bestandig heftig akkurat idet han monteres i manducaen, men roer seg veldig raskt. Nå har han nettopp spist, og ligger i senga vår og sover- og mor sitter i sofaen og er ganske fornøyd med tingenes tilstand til tross for litt sjaber form med feber, halsondt og hodeverk etter nøffevaksinen.

God helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker bæretøy - likte ungen det fra dag 1?

Vi har en Manduca som vi tester ut med jevne mellomrom. Annenhver uke ca. Foreløpig er det ikke noe suksess. Han hyler fra han blir satt der til han er ute igjen... Lurer på om jeg bare må innse at jeg har en unge som ikke liker å bli båret? (Han er ikke noe glad i å bli båret uten bæretøy heller, liker ikke ligge tett inntil oss. Ikke kose oppå oss, bare leke og trene nakke og rygg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricept: Jeg vil si han trivdes i bæretøy fra dag 1 ja. Han bruker bestandig å bli rasende akkurat idet vi tar han i manducaen eller sjalet, men roer seg raskt med noen dype knebøy og smokken, og sovner innen det har gått max 10 minutter. Vi priser oss lykkelige for at vi har bæretøy, vi hadde rett og slett ikke klart oss uten. Nå har ikke vi vugge el.l. da, det kan sikkert være en grei erstatning, spesielt om han ikke liker å bli båret. Har dere vugge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla her likte også bæretøy helt fra begynnelsen. Når jeg prøvde mei tai var hun litt urolig til å begynne med første gangen, men nå er det ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hun ble trøtt nå, så kanskje taktikken min har noe for seg? Det blir verre å få henne i seng, men jeg satser på å gå ned og amme henne når hun blir trøtt nok, og kanskje til og med snike meg ut. :legrine: (yeah, right!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. Rutine? Sovna 20.30 både i går og i dag, og lys våken en halv time etterpå. Håper vi får henne til og sove før halv ett i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det bedrer seg snart, Tussi. Her begynte det å bli en bedring på søvnen rett før tre-måneders dagen. Alt er ikke perfekt og 100% i rute, men han er *kryss i taket* blitt flink til å skille natt og dag.Nå sover han på pappaens fang med armene rett ut til siden. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det bedrer seg snart, Tussi. Her begynte det å bli en bedring på søvnen rett før tre-måneders dagen. Alt er ikke perfekt og 100% i rute, men han er *kryss i taket* blitt flink til å skille natt og dag.Nå sover han på pappaens fang med armene rett ut til siden. :hjerte:

Jada, ble bare halv tolv i går ;)

Og i formiddag sovnet hun i vuggen. Så endelig ser det ut til å gå riktig vei igjen ;)

Hun har forresten hatt noe alvorlig med bæsjebleier i det siste. Vanligvis har det vært kanskje en om dagen, maks to. Men siste tre dagene har det vært oppe i 8-9 bleier om dagen, pluss endel håndkle. Og det er med så fart så vi har måttet bytte body for hver også. Ringte helsestasjonen i går, men så lenge formen er fin ellers så var det nok bare ett lite magevirus. Måtte ringe legevakta hvis hu fikk feber da, og amme ofte så hun får i seg nok væske. Men hun er jo blid og fornøyd så da får vi bare overleve litt mye bæsj for tida ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med mange drittbleier og klesskift. Her kommer det ca. annenhver dag, og heldigvis har ikke bleiene problemer med å holde på det.

Vi har derimot hatt noen deilige gulp/oppkastseanser som har medført fullt klesskift, så vi slipper ikke unna helt. Sånn er det med en slukhals i hus.

Ellers er det samme pumpe, koke, mekke melk, amme, gi hjelpebryst-opplegget som gjør at dagene flyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...