Gjest imli Skrevet 12. november 2009 #2061 Del Skrevet 12. november 2009 De små trenger mye søvn ja - mange sover opp mot 20 timer i døgnet uten at det er unormalt. Jeg tror det er det mange førstegangs gjør feil - de lar ikke ungen sove nok. Vi hadde også problemer med å få størstemann til å sove på dagtid. Men problemet var nok at han var overtrøtt. Hvis ungen er overtrøtt, er det vanskelig for dem å sovne, og lett for dem å våkne opp igjen etter noen minutter, uten å ha fått tilstrekkelig søvn. Minsten her har jo sovet godt på dagtid hele tida. Tror det er fordi jeg har litt mer erfaring, slik at jeg legger ham til å sove ofte. Han er skjelden våken med enn 1-2 timer av gangen. Sover som regel to lange økter (1-2 timer) og flere korte (ca 30 min) i løpet av dagen. Han sover nok ca 18 timer i døgnet. Jeg legger meg sammen med ham ca 21-22, men merker at han begynner å bli trøtt p kveldene, så snart prøver vi nok å legge ham tidligere - ca kl 20 tenker jeg. Skal bli godt å få litt kveld alene Soon: Har dere vugge? Jeg synes i alle fall det er kjempekjekt å vugge ungen i søvn, da blir man ikke så sliten som av å bære, og man slipper "faren" for at ungen skal våkne når man legger den ned. 10 timers søvn i døgnet er jo altfor lite, det er jo ikke mye mer enn hva en voksen trenger... Min eldste på 19 mnd sover jo 13-14 timer i døgnet... Håper det går seg til for dere snart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 12. november 2009 #2062 Del Skrevet 12. november 2009 Kan godt være det er økeperiode? Han spiset ikke hver gang, fikk smokken den ene gangen og sovnet igjen. Da lå han sammen med oss i utgangspunktet. De små trenger mye søvn ja - mange sover opp mot 20 timer i døgnet uten at det er unormalt. Jeg tror det er det mange førstegangs gjør feil - de lar ikke ungen sove nok. Vi hadde også problemer med å få størstemann til å sove på dagtid. Men problemet var nok at han var overtrøtt. Hvis ungen er overtrøtt, er det vanskelig for dem å sovne, og lett for dem å våkne opp igjen etter noen minutter, uten å ha fått tilstrekkelig søvn. Minsten her har jo sovet godt på dagtid hele tida. Tror det er fordi jeg har litt mer erfaring, slik at jeg legger ham til å sove ofte. Han er skjelden våken med enn 1-2 timer av gangen. Sover som regel to lange økter (1-2 timer) og flere korte (ca 30 min) i løpet av dagen. Han sover nok ca 18 timer i døgnet. Jeg legger meg sammen med ham ca 21-22, men merker at han begynner å bli trøtt p kveldene, så snart prøver vi nok å legge ham tidligere - ca kl 20 tenker jeg. Skal bli godt å få litt kveld alene Soon: Har dere vugge? Jeg synes i alle fall det er kjempekjekt å vugge ungen i søvn, da blir man ikke så sliten som av å bære, og man slipper "faren" for at ungen skal våkne når man legger den ned. 10 timers søvn i døgnet er jo altfor lite, det er jo ikke mye mer enn hva en voksen trenger... Min eldste på 19 mnd sover jo 13-14 timer i døgnet... Håper det går seg til for dere snart! Har vugge ja, men da ligger han jo å hyler da i 15-20 minutter til han sovner, og sover bare noen minutter... Han er heller ikke våken mer enn ca 2 timer, før jeg prøver å få han til å sove, men han vil bare ikke - enda han gjesper og gjesper.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elizia Skrevet 12. november 2009 #2063 Del Skrevet 12. november 2009 Lillemann her sover nok også 15-18 timer per døgn. Kjører vi bil eller triller kan han sove 3-4 timer i strekk. Våkner til på kvelden og er urolig. Kan nok være at han blir overtrøtt. Måtte legge meg sammen med han i går kveld kl 22.30 (!!). Ville ikke sovne alene i senga si. Tror nesten jeg må starte å legge meg sammens med han i noen dager for å snu døgnet hans litt. Hjelper ikke at vi legger han alene kl 20.00. Da blir det kun grining i flere timer. Men vi trenger sårt litt voksen/alene tid nå. Har enda ikke hatt barnevakt til han så forholdet mellom meg og partner begynner å bli litt frustrerende. Får ikke tid til å være kjærester, bare mamma og pappa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 12. november 2009 #2064 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Nå har han sovet i bæresæla i litt over en time, men jeg har gått rundt nesten hele tiden, pluss i ca 30 minutter før han sovnet - uholdbart. Ble mer urolig nå når jeg satte meg ned, men sover enda... Må nesten bare gjøre det sånn, så stakkaren får litt søvn. Har faktisk sovet tilsammen 4 og en halv time siden kl 07 idag, så er ikke så værst foreløpig. Sist jeg var på kontroll sa hs bare at noen sover mye og andre lite, men som noen andre her sa, 10 timer er alt for lite... Håper de har noe smartere å komme med på onsdag... Endret 12. november 2009 av Soon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 12. november 2009 #2065 Del Skrevet 12. november 2009 Hvor lenge lar dere babyene sove på dagtid? Så lenge de vil, eller har dere noen grense for hvor lange lurene kan være? Her har jenta snart sovet i tre timer nå, og det gjør hun hver formiddag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 12. november 2009 #2066 Del Skrevet 12. november 2009 Gutten vår sovner fint på kvelden. Det er verre på dagtid, da blir han overtrøtt og han blir sutrete. Og da blir jeg nok det som noen av dere klassifiserer som dårlig mor. Jeg legger han i lekegrinda si (vugga har han for lengst vokst ut av) fordi jeg ser han er trøtt. Men sove, det vil han ikke. Dermed blir han liggende der å gråte. Jeg dytter i smokk, og stryker på panna innimellom. Han kan alltid se meg hvis han vil, men jeg sitter ikke rett ved siden av. Etter 10-20 minutter sovner han som regel. Han sover ca. 11 timer om natta, og 3-4 timer på dagtid, så tilsammen 14-15 timer i døgnet. Han har en lang lur på formiddagen, 2-3 timer. Jeg vekker han aldri. Går oftest tur om morgenen, han sovner i vogna og sover ute til han våkner. Dette blir den lengste luren. I tillegg sover han 30 min - 1 time på ettermiddagen. --- Jeg har ingen planer om å begynne med annen mat enn mme foreløpig. Han er fornøyd virker det som. Han spiser mellom 900-1000 ml mme i døgnet fordelt på 4-5 matinger. Kommer han over 1000 ml må vi begynne å gi annen mat fordi de skal ikke ha mer enn 1 liter mme i døgnet. Han veier over 8 kg, så ikke noe behov for å øke vektoppgangen her i huset. Ellers så snudde han seg for første gang over fra mage til rygg på tirsdag. Han har fortsatt med det hver dag nå, og det er spennende å se utviklinga! Bare litt skummelt at han begynner å bli mer mobil. Stua må straks barnesikres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 12. november 2009 #2067 Del Skrevet 12. november 2009 Min sover stort sett ikke mer enn en times tid pr.lur. Kanskje to når han bæres. De gangene han har sovet lenger og det har passert tre timer har jeg vekket han forsiktig. De gangene kan jeg telle på en hånd da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussi! Skrevet 12. november 2009 #2068 Del Skrevet 12. november 2009 Hvor lenge lar dere babyene sove på dagtid? Så lenge de vil, eller har dere noen grense for hvor lange lurene kan være? Her har jenta snart sovet i tre timer nå, og det gjør hun hver formiddag. Tidligere lot vi henne bare sove til hun våknet. Hendte hun sov i opptil 4-5 timer, men etter en prat med helsesøster har jeg begynt og vekke henne etter tre timer. Helsesøster mente det var opp til meg, men at det kunne være greit at hun fikk den lange søvnen sin på natta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 12. november 2009 #2069 Del Skrevet 12. november 2009 Nå har han sovet i bæresæla i litt over en time, men jeg har gått rundt nesten hele tiden, pluss i ca 30 minutter før han sovnet - uholdbart. Ble mer urolig nå når jeg satte meg ned, men sover enda... Må nesten bare gjøre det sånn, så stakkaren får litt søvn. Har faktisk sovet tilsammen 4 og en halv time siden kl 07 idag, så er ikke så værst foreløpig. Sist jeg var på kontroll sa hs bare at noen sover mye og andre lite, men som noen andre her sa, 10 timer er alt for lite... Håper de har noe smartere å komme med på onsdag... Her sover han nok i gjennomsnitt 13 timer i døgnet. 10 timer er nok fortsatt innenfor normalen. Leste et sted at om babyen sov mindre enn 8-9 timer måtte man snakke med helsesøster. Men det er klart at 10 timer ikke er masse. Bare 11 hadde hjulpet, en time gjør ganske masse. Hvor lenge lar dere babyene sove på dagtid? Så lenge de vil, eller har dere noen grense for hvor lange lurene kan være? Her har jenta snart sovet i tre timer nå, og det gjør hun hver formiddag. Vår har egentlig aldri sove så lenge på dagen. Han har begynt å ha en lur på rundt 2 timer innimellom da. Men ikke lengre enn det. Siden det er så sjeldent han har det, lar jeg han bare sove. Han sover mellom 2-4 timer i løpet av dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 12. november 2009 #2070 Del Skrevet 12. november 2009 Her sover hun lange lurer, men ikke så mange. Først en lur på cirka tre timer på formiddagen (jeg vekker henne da, gjerne ved å begynne med aktiviteter rundt vogna, som å hente posten osv). Så sover hun en lur på 1-3 timer på ettermiddagen. Nå har hun for eksempel sovet i nesten to timer på brystet mitt. Koselig, men grusomt for ryggen, men jeg orket heller ikke å ta kampen med å legge henne. Hun sover kanskje 4-6 timer i løpet av dagen? Om kvelden sovner hun sent, men godt, og da sover hun i 4-6 timer før hun vil ha mat. Foreløpig har vi forsøkt mange metoder for å få henne til å sovne tidligere, men da sover hun bare i maksimalt 45 minutter før hun våkner, så hun har nok en litt rar døgnrytme fortsatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 12. november 2009 #2071 Del Skrevet 12. november 2009 Har ikke hatt behov for å vekke ennå, men de små skal helst ikke sove mer enn 3 timer i strekk på dagtid, for å unngå at de "går i nattmodus". Her soves det max 3 timer i strekk på dagtid, som regel 2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 12. november 2009 #2072 Del Skrevet 12. november 2009 Hvor lenge lar dere babyene sove på dagtid? Så lenge de vil, eller har dere noen grense for hvor lange lurene kan være? Her har jenta snart sovet i tre timer nå, og det gjør hun hver formiddag. M har en lang dupp midt på dag som somregel er på 3 timer, men vi vekker henne ikke om ho vil sove litt lenger..På det lengste sov ho 4 timer..Ho sover i tillegg ca en time på formiddag og kanskje en halvtime i 4-5 tider (kommer an på hvor lenge langduppen er på) Ho får ikke sove noe etter 5, for da er ho somregel passe trøtt i 6-7 tiden (bortsett fra sånn som i dag da ho sovnet halv8 etter en time med overtrøtt-skriking..Kjempegøy når mamman er trøtt og sliten og Darlingen bare stikker av på trening...Jey!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 12. november 2009 #2073 Del Skrevet 12. november 2009 Her vil vi helst ikke ha noe soving etter kl 17, for da blir kveldslegginga forskjøvet så masse. Jeg har vekket lillegutt 2 ganger da han sov lenger, men tror egentlig det var like før han våknet av seg selv, så har ikke så veldig dårlig samvittighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 12. november 2009 #2074 Del Skrevet 12. november 2009 Her har vi gjerne en dupp i femtiden, stort sett dagens tredje halvtime med søvn da. Så holder hun seg våken en halvtime-trekvarter og får mat og kveldsstell og så er det natta. Får hun ikke duppen sin da blir det hyl og grin og natta enda litt tidligere. Begynner å lure på om ungen min kom med en annen innstilling enn andres jeg Hun sover omtrent 16 timer i døgnet. Det aller meste om natten, i dag har hun sovet mye på dagen i mine øyne, først ti minutter, så halvannen time og så en halvtime. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 12. november 2009 #2075 Del Skrevet 12. november 2009 Da er dagen over og slik ble sovingen: Hadde han i bæresæle, sov i en og en halv time. Kjørte bil, sov i 20 minutter. Ammet han i ettermiddag, sov i 3 minutter.... Det var det. Nå ligger han i senga....sier ikke mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilja** Skrevet 12. november 2009 #2076 Del Skrevet 12. november 2009 Her starter vi som oftest dagen et sted mellom 7 og 9. Da er lillegutt klar for den første duppen etter ca halvannen time. Da sover han gjerne 2-2,5 time. Så er han våken igjen ca halvannen time før det er på tide med dagens andre dupp. Denne er gjerne litt kortere, ca 1-1,5 time. Våken igjen, og så en litt lengre dupp på 1,5-2 timer. Våken en time eller to før vi startet natta. Han sovner i bæretøy i 20tida. Da lar vi han sove til han begynner å lete etter puppen. Ammer han i senga, og han sovner med en gang han er mett. Lar han ligge i senga til vi skal legge oss selv, da legger vi han bare over i sprinkelsenga, og der sover han videre til han våkner for første nattmating. Vanligvis spiser han 3-4 ganger i løpet av natta. Heldigvis sovner han med en gang han er mett, så vi er ikke oppe så lenge i slengen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 13. november 2009 #2077 Del Skrevet 13. november 2009 Her er dagen vår: 06.30-07-30: Våkner til første amming mellom Ligger i senga til 8-tida før vi står opp. Morgenstell. 09-10-tida sovner han igjen og sover 1-1,5 timer. Bleieskift før og/eller etter soving. Våken ca 2 timer. Da sitter vi gjerne i sofaen og "prater" litt, og han ligger litt på gulvet på teppet sitt. 13-14-tida Sovner igjen og sover 2-3 timer. Alt etter som når siste luren ble er han enten våken til legging i 19-tiden, eller så har han en liten dupp i 16-17-tiden på 30 min. Om natten våkner han for amming i 22-24-tiden, 03-04-tiden og 06-08-tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 13. november 2009 #2078 Del Skrevet 13. november 2009 I går sov han fra ca 21 til 21.40. Opp igjen og spiste, og sovnet av seg selv(!) i senga si og våknet 04.10!! Spiste og var leeenge våken til ca 05.30 - men da sovnet han av seg selv inntil meg og sov til 08.45. Spiste igjen da etter bleieskift og så stod vi opp. Nå sover han i vugga, så får vi se hvor lenge det varer. Tenker det var et engangstilfelle, men kan godt bli vant til en amming i løpet av natten, selv om den varer i en time +. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 13. november 2009 #2079 Del Skrevet 13. november 2009 Det var jammen ikke verst! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 13. november 2009 #2080 Del Skrevet 13. november 2009 Det var jammen ikke verst! Nei, utrolig deilig - fikk jo sovet akkurat det samme som han, og føler meg såå mye bedre idag Vpknet akkurat nå i vugga, ble 40 minutter - til og med er jo mer enn normalt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå