Gå til innhold

Skravletråd 2009

Mirabella83

Anbefalte innlegg

Uff. Jeg må faktisk bare får si at det knyter seg i magen min når jeg leser dette minniemusepus. :( Her er nok ikke vi enige.

Gråt er spedbarns sterkeste signal til sine omsorgsgivere, og å oppleve å ikke få respons på sitt sterkeste signal vil kunne skape utrygghet. Det fremste et spedbarn trenger er trygghet og forutsigbarhet, og når man er så liten inkluderer det at en får respons når man prøver å kommunisere. Barnet ditt er knapt nok kommet dithen at det begynner å få en forståelse for at mamma ikke blir borte selv om hun forlater rommet. Denne forståelsen har ikke små babyer før de er rundt 4-5 måneder.

At barnet sovnet etter 30 minutter med hyling er ikke så rart. Hvem hadde vel ikke blitt utslitt etter det? Selv om du gikk inn og ut med jevne mellomrom. Faktisk kan det være like frustrerende det. At mamma er der, blir borte, er der, blir borte. Et lite barn blir gjerne fort usikker på hva som skjer da.

Hva med å sitte hos barnet hele tiden, ta det opp når gråten eskalerer, roe barnet, fortelle det at det skal sove, legge det ned, være der? Med tiden kan du sitte stadig lenger fra barnet ditt, og til slutt er du faktisk der hvor barnet selv klarer å finne søvnen uten at du er der. Dette er vel den velkjente midt i mellom-metoden. (http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/)

Jeg vet at det nok kan oppleves som provoserende at jeg sier meg uenig med deg, men jeg gjør det virkelig ikke for å provosere. Jeg tror oppriktig at det finnes bedre metoder å få barn til å sove på enn ved å bruke skrikekurer og den mentale belastningen det medfører for både mor og barn.

At du tar han opp og responderer på hans signaler, synes jeg ikke er å skjemme bort ungen. Hva skal han i såfall bli bortskjemt på? Trygghet? Forutsigbarhet? Nærhet? Ved åvelge alternative metoder vil du like fullt kunne få et barn som klarer å sove selv, uten å måtte la han hyle og føle utrygghet. Husk også at han enda er liten, så gi han tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er fint med andre meninger. Jeg kan kanskje virke hard og som en "dårlig mamma". Jeg satt inne hos han mesteparten av tiden, og jeg strøk han på panna til han sovnet. Han hylte ikke i 30 minutter, men med ynk og gråt ble det til sammen 30 minutter.

Det er greit at det er barnets sterkeste signal, men når han er trøtt og ingenting nytter, så lar jeg han gråte, ja. Han ligger ikke for seg selv i et mørkt rom å gråter helt alene, for det kunne høres litt sånn ut. Jeg tar han ofte opp når han gråter i tilfelle han må rape etc, så jeg tror han har det fint. Smiler og ler.

Jeg tror han er såpass stor nå, at han vet at en ting fører til en annen, leste også litt om det i spedbarnsboka.

Endret av Minnimusepus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som deg, minnimusepus. Jeg legger henne jo ikke om hun er sulten,trenger ny bleie eller er kosete. Jeg legger henne når hun er trøtt.

Tror det er viktig at de lærer seg at det er trygt selv om mamma og pappa ikke sitter ved siden av hele tiden.

Men vi har jo fått kjeft av samtlige for at vi er for kjappe med å gå inn til henne når hun sutrer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virket som han brølte seg i søvn, det var derfor jeg reagerte. Med et litt mer nyansert svar, så ser jeg at det ikke var så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ble litt diskusjon av innlegget mitt.

Jeg satt ved vuggen hele tiden mens han gråt og sutret, og han var også rolig i perioder av de 15 minuttene - og så begynte han på å surve igjen.

Men noen her nevner alternative metoder, ser ikke forskjellen på å bysse og børe en unge som gråter i 15 minutter, og å gynge han i vugga, synge og stryke på kinnet tilsvarende tid.

E er alltid overtrøtt, og det er derfor han gråter/surver - men han finner bare ikke søvnen.

Hadde han grått til han ble blå i ansiktet og brekt seg hadde jeg selvfølgelig tatt han opp.

Vil også si at jeg mener han får respons på gråtingen, når jeg sitter ved siden av hele tiden og prøver å snakke og roe han ned.

Ja, han er liten og ja, det er ikke noe gøy, men hva gjør man da????

Skal på 3 måneders kontroll på onsdag, og håper virkelig på noen gode råd - for dette går bare ikke lengre.

Det værste er at han sov i bare 10 minutter etterpå....er helt utkjørt jeg!!! Han er såååå trøtt, men klarer ikke finne søvnen.

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på 3 måneders kontroll på onsdag, og håper virkelig på noen gode råd - for dette går bare ikke lengre.

Helt offtopic men vi skal også på 3mnd på onsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her lar jeg ungen ligge å sutre litt noen ganger. på dagtid må det ofte bare bli slik, jeg har faktisk et annet barn å ta vare på også. Noen ganger må eldstemann prioriteres selv om babyen skriker. er jeg midt i et bleieskift på elsdtemann, kan jeg ikke bare slippe alt jeg har i hendene fordi minsten griner. Så sånn er det. Tror ikke han tar noen skade av det.

Om kvelden når han legges, får han alltid en siste puppeskvett på sengekanten, så legger jeg ham i vogga, og vugger på ham helt til han sovner. Ofte sutrer eller gråter han litt sånn av og på de 10-20 minuttene det som regel tar å vugge ham i søvn. Men jeg sitter jo ved siden av og vugger på ham hele tida, holder som regel en hånd på ryggen også.

Jeg tror ikke det er så ille som mange mener å la babyene gråte litt når de har det bra, dvs har fått mat og stell og alt skal være i orden. Å la dem ligge å sutre litt, tror jeg ikke gjør noen skade. Langvarig hylskriking derimot, er nok ikke bra. Jeg tror man bør gjøre det man selv føler er best, følge sin egen samvittighet.

Endret av imli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt offtopic men vi skal også på 3mnd på onsdag :)

Gruer dere dere?

Jeg skal ikke før den 23., men har allerede forlangt at Darlingen skal ta seg fri og være med..Jeg klarer ikke å holde henne mens de skal sette sprøyte! :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. overtrøtte barn, gikk det opp et lys for oss da vi begynte å observere, og fant ut at snuppa blir trøtt etter å ha vært våken cirka to, maksimalt tre timer. Hvis vi da ligger litt i forkant, og tar henne i vogn eller bæresele, går det greit å få henne til å sovne.

En annen ting som er litt lur, er å fortsette den aktiviteten som fikk babyen til å sovne i over 30 minutter, for da kommer det en lett søvnfase igjen, og da har babyen lett for å våkne. Det er ikke alltid like lett, men etter at jeg skjønte dette, er det mye lettere å få henne til å sovne på dagtid. Tidligere sov hun i maksimalt 30-40 minutter på dagtid, men nå har hun en lur som gjerne er på tre timer, og en annen på minst en time. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt utrolig. Han har plutseli bare bagynt å ta puppen ja :jepp: Hehe, heldig du er da ,som kan sove på natta :)

Virker som han er såpass stor nå at han vil ta puppen, aner ikke hvorfor. Men jeg er usikker på om han suger riktig, for det er litt ømt der. Det er vel bare sånn det blir med overgangen kanskje. Hadde ikke vært noe som var bedre enn om han kunne begynne å suge helt uten skjold iallefall :)

Har du prøvd uten`?

Prøvde uten skjold 3 ganger i går og 4-5 ganger i dag :jepp:

Har gått fint hittil, men bruker skjoldet innimellom så jeg ikke skal bli så sår.

Noen andre som har tanker rundt å begynne med mer mat enn melk?

Lillegutt begynte med grøt i kveld faktisk! 2 ts vel og merke :fnise:

Dette i samråd med hs pga. lav vektoppgang de siste ukene. Jeg sliter med at han gulper så mye, så derfor rådet hs meg til å prøve et par ts med risgrøt (blandet med mm) for å holde på maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer dere dere?

Jeg skal ikke før den 23., men har allerede forlangt at Darlingen skal ta seg fri og være med..Jeg klarer ikke å holde henne mens de skal sette sprøyte! :grine:

Gruer meg litt til han skal få sprøyte ja, men får tro det blir litt grining som fort går over...

Ang. overtrøtte barn, gikk det opp et lys for oss da vi begynte å observere, og fant ut at snuppa blir trøtt etter å ha vært våken cirka to, maksimalt tre timer. Hvis vi da ligger litt i forkant, og tar henne i vogn eller bæresele, går det greit å få henne til å sovne.

En annen ting som er litt lur, er å fortsette den aktiviteten som fikk babyen til å sovne i over 30 minutter, for da kommer det en lett søvnfase igjen, og da har babyen lett for å våkne. Det er ikke alltid like lett, men etter at jeg skjønte dette, er det mye lettere å få henne til å sovne på dagtid. Tidligere sov hun i maksimalt 30-40 minutter på dagtid, men nå har hun en lur som gjerne er på tre timer, og en annen på minst en time. :)

Føler vi har prøvd alt...

Problemet er at han sover bare lange lurer på natta...(3-5 timer).

De få gangene han har sovet lenger enn 45 minutter på dagtid, har det ikke vært noe spesiellt, så kan ikke skjønne at det var noen spesiell aktivitet...

Akkurat nå er det generellt litt dritt å være mamma rett og slett, er skikkelig lei og sur :trist:

Har gått fint hittil, men bruker skjoldet innimellom så jeg ikke skal bli så sår.

Dette i samråd med hs pga. lav vektoppgang de siste ukene. Jeg sliter med at han gulper så mye, så derfor rådet hs meg til å prøve et par ts med risgrøt (blandet med mm) for å holde på maten.

Har også prøvd litt uten skjold de siste dagene, kjenner jeg fort blir øm, så tar det rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, utrolig hvor fort de lærer :jepp:

Her har vi kun ammet uten skjold i dag, og jeg er sååå stolt og glad for at han tar puppen. Jeg føler meg faktisk mye nærmere han nå uten skjoldet :)

Så spennende med litt grøt, liker han det?

Akkurat nå er det generellt litt dritt å være mamma rett og slett, er skikkelig lei og sur :trist:

Har også prøvd litt uten skjold de siste dagene, kjenner jeg fort blir øm, så tar det rolig.

Sånn tror jeg vi alle har det innimellom, så du skal vite at du ikke er alene. Innimellom har jeg bare lyst å reise vekk litt, men så smiler han til meg også får jeg bare dårlig samvittighet for å ha tenkt tanken :fnise:

Jeg også blir litt sår, så var forsiktig i begynnelsen. Men pass på at ungen suger riktig, for det gjorde ikke L med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som har hjulpet oss er at jeg har sovet med en koseklut i noen dager, og så gitt den til G. Da lukter den mamma, og han får sove mye bedre med den hos seg på både dag og natt.

Ellers er det mye god søvnteori i de linkene som er postet tidligere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gruer dere dere?

Gruer meg ja. Jeg har bedt bestemoren om å være med, blir det for vanskelig for meg så kan jeg gå ut av rommet mens hun blir igjen hos henne. Jeg har selv 'lært' sprøyteskrekk av min egen far, så håper vesla ikke 'lærer' det av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også må hun legges etter ett par timer, etter tre timer våken er hun garantert overtrøtt. Men jeg har regnet ut at vesla her sover omtrent 18 timer i døgnet fordelt på to langsovinger om ettermiddagen (4-6 t) og natten (7-10 t) og en-tre kortere lurer i løpet av dagen (1-2 1/2 t hver).

Har lurt på om dette kanskje er unormalt mye :klø: Tror jeg skal snakke med helsesøster om det på 3mnders.

Hvor mange timer i døgnet sover deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer høres veldig normalt ut. Her sover lillegutt mellom 16 og 18 timer i døgnet.

Lenge siden jeg har skrevet her nå, har vært på en liten ferietur. Var på 4 mnd-kontroll på tirsdag og lillegutt har nå blitt ganske stor med sine 67 cm og 8,2 kg. :)

Nå ligger han på babygymmen og øver på stemmen sin :fnise: Veldig koselige lyder som skjærer i ørene innimellom.

Synd å lese at mange fortsatt sliter med amming og søvn. Jeg innser at vi har vært ekstremt heldige som har en gutt som stort sett er veldig blid og sover godt alene både natt og dag. Håper det går seg til for dere som sliter snart :klemmer:

I går var jeg på kurs med jobben fra 8.30 til 16.30. Det var rart å være borte fra lillegutt så lenge. Søsteren min passet ham og han fikk melk som var pumpet ut på forhånd, + at hun kom innom med ham en gang så jeg fikk fjernet den verste melkesprengen. Alt hadde gått super og lillegutt oppførte seg eksemplarisk. Det er godt å vite at det går greit å la andre passe ham så lenge. Søsteren min er mye innom her, så hun kjenner ham godt da.

Har noen av dere vurdert å gå på gratiskurset "godt samliv" som tilbys alle førstegangsforeldre i Norge? Jeg tenkte å melde meg og mannen på en av de nærmeste dagene. Selv om vi har det veldig fint nå er det sikkert kjekt å lære litt nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som akkuarat det vi har erfart den siste uken. Nå har jeg egentlig bare "kapitulert" og gjør akkurat det vesla trenger for og sove så fort det virker som hun begynner og bli trøtt. Så de siste tre dagene har det vært maks 2,5 timer mellom hver søvnøkt. Og hun har vært så utrolig bild og fornøyd når hun har vært våken. Hun har til og med sovnet av seg selv ett par ganger i vogga og senga. Så skulle ønske vi skjønte tidligere at hun trengte så mye søvn.

Hun har da også sovet ca ett par timer hver gang, her har jeg ført full oversikt over sovetider ;)

Det er fortsatt vanskelig og få henne til å sovne om kvelden, men nå er det vel ofte fordi hun ikke er trøtt på samme tid som meg, og ikke fordi hun er overtrøtt som hun var tidligere.

Så nå sover hun 15-17 timer i døgnet og mor har det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover han ca 10 timer i døgnet.. nekter å sove mer - og han er stort sett blid og fornøyd, i motsetning til meg, som blir utslitt av å bære og bære og bysse døgnet rundt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tror jeg vi alle har det innimellom, så du skal vite at du ikke er alene. Innimellom har jeg bare lyst å reise vekk litt, men så smiler han til meg også får jeg bare dårlig samvittighet for å ha tenkt tanken :fnise:

Jeg også blir litt sår, så var forsiktig i begynnelsen. Men pass på at ungen suger riktig, for det gjorde ikke L med en gang :)

Endte med at jeg tok han med meg i senga halv ti igår...Og tok kvelden selv. Da jeg skulle legge han til så han opp på meg og smilte, og da får man jo dårlig samvittighet for at man blir sur ja... :sjenert:

Men han sovnet ikke ordentlig da heller - la han over i senga si etter amming, og så våknet han etter 10 minutter...

Så da ble det soving sammen med oss hele denne natta også.

Han våknet hver time i natt - skjønner ikke hvorfor han våkner egentlig...

Tok igjen litt tapt søvn i dag tidlig da, da sov han fra 7 til 9.30, spiste litt og sov en halvtime til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt være det er økeperiode?

Angående det samlivskurset, så har vi også tenkt å melde oss på. Her blir det ikke noe før etter jul da. Er litt sparsomt med kursing her i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...