villkatt Skrevet 15. oktober 2009 #1761 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Åi, det har jeg ikke hørt om før.. Døper de små barn på kveldsgudstjenester?? Hva med leggetid og sånt da? Det høres ikke så ideelt ut? Kirken "vår" har også kveldsgudstjenster, men jeg fikk ikke inntrykk av at disse brukes til dåp. Hm.. tricky å skulle ta besøket først, kanskje noen vil snike seg unna kirkestunden Evt splipper du jo tenke så mye på hva du skal servere for da blir det jo aftens på en måte, og da er det veldig greit med snitter/koldtbord og kakao :) Edit: Er det noen som har gått til innkjøp av noen bæreanordning som de kan anbefale? Jeg har fått lånt meg et bære sjal av typen Moby, men synes det er litt styr å ta det på, i tillegg trives ikke vesla så godt i det.. Har sett litt på mei tai nå, de ser greie ut Baby bjørn har jeg ikke hørt så mye bra om (dårlig belastning på baby?), bortsett fra at det visst er mange som har en sånn Endret 15. oktober 2009 av villkatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 16. oktober 2009 #1762 Del Skrevet 16. oktober 2009 Vi har elastisk sjal og mei tai. Veldig glad i begge to jeg. Sjalet er fint fordi jeg kan ta det på meg og så ta henne opp og ned ettersom det passer. Veldig kjekt på handletur når man skal inn og ut av bil og gjøre ærender. Da har jeg sjalet på meg hele tiden. Meitaien er litt mer stødig, tas på med ungen i armene og veldig grei den også. Tror ikke jeg klarer å velge en favoritt jeg. Og styr for all del unna Baby Bjørn da, det ser så ubehagelig ut for ungene at jeg får helt vondt av dem jeg. Henger jo der og dingler jo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. oktober 2009 #1763 Del Skrevet 16. oktober 2009 Vi har vevd sjal, meitai, onbu-hybrid og manduca. Jeg bruker de tre første, mannen den siste. Vil du ha noe veldig lett, så ville jeg valgt en formsydd som manduca, ergo, beco, patapum osv. Det er vel det mest pappavennlige også, dog mange menn liker meitai og. Jeg hadde også et moby, men det ble rett og slett for langt for meg. Jeg klarer meg fint med 4-4.2 meter med stoff. Da får jeg til dobbelt kryss. 4 meter til omsluttet kryss er litt knapt. Jeg er en str. 38. Jeg foretrekker også vevd, da jeg slipper å etterstramme så mye. Dessuten føler jeg det er stødigere. PÅ vidunderbarn.no, kan man nå få enkelte Didymos til knallpris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilja** Skrevet 16. oktober 2009 #1764 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Vi har et elastisk sjal og en manduca. Både jeg og mannen bruker sistnevnte mest, da det er mer styr med å knyte på seg sjalet pluss at det blir fort for varmt oppi der for lillegutt. Vi har heller ikke helt taket på det, slik at vi må være to om å å få han oppi sjalet, mens manducaen får vi til selv Jeg skal øve meg litt med sjalet da, så kanskje vi (ivertfall jeg) kan bruke det mer fremover. Kvist, hvordan bærer du lillejenta når du har henne i sjalet? Vi har kun prøvd denne stillingen foreløbig, men jeg har lyst til å lære meg flere måter, spesielt den der babyen sitter vendt inn mot meg og fremovervendt. Endret 16. oktober 2009 av Ilja** Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussi! Skrevet 16. oktober 2009 #1765 Del Skrevet 16. oktober 2009 Vi har elastisk sjal, babybjørn og lånt en mei tai. Virker som vesla liker sjalet best så langt. Baby Bjørnen syns jeg er ekkel og ha på. Og mei taien har jeg ikke prøvd ordentlig ennå. Regner med vi kjøper en manduca etterhvert også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 16. oktober 2009 #1766 Del Skrevet 16. oktober 2009 Vi flyttet dåpen vi! Synst det var merkelig at ingen på kirkekontoret reagerte når vi valgte den dagen det var kveldsgudstjeneste og sa i fra..Men men Nå skal vi i alle fall ha dåpen den 8., og det er på dagtid! Vi har også kjempelyst på noe å bære i..Har fått en baby björn, men den liker verken jeg eller lisja, så den blir bare brukt om vi virkelig må...Så den vil ikke jeg heller anbefale! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. oktober 2009 #1767 Del Skrevet 16. oktober 2009 Baby bjørn er etter min mening, djevelens verk. Ubehagelig for bærer, og ungen henger etter skrittet, noe som belaster ryggen. Å bære fremovervendt i sjal er tungt, og ikke å anbefale, da ungen uansett blir lett overstimulert og ikke vil klare å skjerme seg så godt for inntrykkene. Barnets fremste referanseperson er foreldrene, og det er trygt for barnet å sitte innovervendt hvor det kan observere verden, lese foreldrenes reaksjoner på omgivelsene, og samtidig kan kjenne lukta av den som bærer, kanskje høre hjertet, og som det kan hvile seg på nå inntrykkene blir for mektige. Slik bærer jeg i sjal for tiden: http://tettinntil.creocommunico.com/pages/dobbeltkryss.php Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 16. oktober 2009 #1768 Del Skrevet 16. oktober 2009 Vi har to bæredingser: En Beco Butterfly 2 , Den er veldig pappavennlig, og spesielt kjekk fordi man kan få barnet på ryggen nesten som man tar på seg en ryggsekk. En del av bæreselene som finnes krever en del trening for å få til ryggbæring på egenhånd, og mange blir aldri helt komfortabel med det. Ryggbæring er vel mest komfortabelt med litt større barn. I tilleg har jeg fått kjøpt en billig brukt Babasling (i sort). Den er super til små turer og veldig lett å få babyen ut og inn av. Til lengre turer blir det fort litt tungt på den ene skulderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 16. oktober 2009 #1769 Del Skrevet 16. oktober 2009 Kvist, hvordan bærer du lillejenta når du har henne i sjalet? Vi har kun prøvd denne stillingen foreløbig, men jeg har lyst til å lære meg flere måter, spesielt den der babyen sitter vendt inn mot meg og fremovervendt. Bruker denne varianten jeg. Men istedetfor å knyte sjalet bak, krysser jeg det bak og lager en dobbelt knute foran, under rumpa til lillejenta. Knuta foran gjør at det er behagelig å sitte, f.eks i bilsetet med sjalet (uten baby selvfølgelig) på, det er jo bare mykt stoff bak. Jeg bruker et elastisk sjal så det blir jo litt annerledes med strammingen. Med denne knyting sitter hun fint, kan titte ut og følge med, og så blir hun sliten legger seg inn mot meg med hodet. Da kan jeg dra ene siden av sjalet over hodet hennes når hun sovner, det blir lunt og godt utendørs og hindrer at det dingler når jeg beveger meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
villkatt Skrevet 17. oktober 2009 #1770 Del Skrevet 17. oktober 2009 Vi har to bæredingser: En Beco Butterfly 2 , Den er veldig pappavennlig, og spesielt kjekk fordi man kan få barnet på ryggen nesten som man tar på seg en ryggsekk. Becoene så jo veldig fine ut! Mange fine mønster å velge mellom også De er litt dyrere enn manducaen da, 1695,- vs 980,- Er de verdt det? :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blowers daughter Skrevet 17. oktober 2009 #1771 Del Skrevet 17. oktober 2009 Becoene så jo veldig fine ut! Mange fine mønster å velge mellom også De er litt dyrere enn manducaen da, 1695,- vs 980,- Er de verdt det? :) Jeg har ikke manduca så jeg vet ikke. Jeg vurderte Manduca jeg og, men landet på beco fordi jeg er pysete når det kommer til å skulle bære på ryggen. Becoen så lettere ut å få til. Og når ungen blir større er det vel lettest å bære på ryggen, blir jo veldig fort tungt om man har dem foran. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 17. oktober 2009 #1772 Del Skrevet 17. oktober 2009 Vi har fått låne mei tai. Synes den er veldig behagelig å bære i, men litt styrete å ta av og på samt å få ungen i riktig stilling. men når ting først er på plass funker det kjempefint. Vi skal også ha dåp den 8. har heller aldri hørt om kveldsgudstjenester med dåp... Tar nok en stund før vi får neste unge ja... Er litt sliten om dagen. Men drømmer stadig at jeg er gravid da Sikkert fordi jeg er redd for å bli det Må finne noe prevensjon som passer. Vi har brukt kondom og hoppet av i svingen hittil... Skal på 6-ukers på mandag. Hva slags prevensjon har dere andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilja** Skrevet 17. oktober 2009 #1773 Del Skrevet 17. oktober 2009 Bruker denne varianten jeg. Men istedetfor å knyte sjalet bak, krysser jeg det bak og lager en dobbelt knute foran, under rumpa til lillejenta. Det var en kjempefin bæremåte, og den fikk jeg til! Lillegutt protesterte litt mens jeg puttet han i, men roet seg fort og sovnet i løpet av kort tid. Nå skal jeg bruke sjalet mer fremover jeg også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 17. oktober 2009 #1774 Del Skrevet 17. oktober 2009 Er det flere som sliter med leggingen her? G nekter å sove alene. Det blir bare gråt av det. Han skal helst sove inntil en av oss i sjal eller annet bæretøy, for så å ligge i senga si tett inntil meg når vi legger oss. da har jeg oftest en time med smokkdytting foran meg. Alternativt ligger han mellom oss. Da blir det mindre smokkdytting, men han vil oftest tidligere opp om morgenen da. Som om ikke det er nok så er det amming hyppig om natta nå. Det kan gå fra 90 minutter til to timer, og om morgenen fra rundt halv sju, er det gjerne 60-75 minutters soving, før det igjen er mat på agendaen. Jeg holder på å bli tullete! Ikke får jeg sove om dagen heller. Tett i nesa er han også. Saltvann hjelper minimalt, det samme gjelder nesesug. Ikke mye suget i det. I tillegg er det nå nesten 16 døgn siden sist han bæsjet. Han ser ikke ut til å plages, men vi går da og venter på tidenes bleie. Uff. Mye syting og klaging her. Er rimelig misunnelig på kollegaene til mannen som har en unge som de legger i senga klokka sju, tusler ut,og så sovner hun. Er hun våken, prater hun med seg selv, og så sover hun natta gjennom. Slik har det vært siden hun var få uker gammel! G knoter og knover, og jeg føler meg så trøtt, så trøtt- Overskudd til samlivet, finnes ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilja** Skrevet 17. oktober 2009 #1775 Del Skrevet 17. oktober 2009 Er det flere som sliter med leggingen her? G nekter å sove alene. Det blir bare gråt av det. Han skal helst sove inntil en av oss i sjal eller annet bæretøy, for så å ligge i senga si tett inntil meg når vi legger oss. da har jeg oftest en time med smokkdytting foran meg. Alternativt ligger han mellom oss. Da blir det mindre smokkdytting, men han vil oftest tidligere opp om morgenen da. Som om ikke det er nok så er det amming hyppig om natta nå. Det kan gå fra 90 minutter til to timer, og om morgenen fra rundt halv sju, er det gjerne 60-75 minutters soving, før det igjen er mat på agendaen. Jeg holder på å bli tullete! Ikke får jeg sove om dagen heller. Tett i nesa er han også. Saltvann hjelper minimalt, det samme gjelder nesesug. Ikke mye suget i det. I tillegg er det nå nesten 16 døgn siden sist han bæsjet. Han ser ikke ut til å plages, men vi går da og venter på tidenes bleie. Uff. Mye syting og klaging her. Er rimelig misunnelig på kollegaene til mannen som har en unge som de legger i senga klokka sju, tusler ut,og så sovner hun. Er hun våken, prater hun med seg selv, og så sover hun natta gjennom. Slik har det vært siden hun var få uker gammel! G knoter og knover, og jeg føler meg så trøtt, så trøtt- Overskudd til samlivet, finnes ikke. Slitsomt med urolig baby på kveldene, det vet jeg alt om Her har det hjulpet å ta kveldsstell og roe ned til noenlunde fast tid hver dag. I tillegg går leggingen på kvelden myye bedre når lillegutt har hatt en lang dupp, gjerne 3-4 timer, på dagtid. Hvis ikke blir han overtrøtt på kvelden, og da er styret igang. Rutiner er langt ifra spikret enda da, så vi har gode kvelder og slitsomme kvelder. Idag sov han 4 timer på dagtid, og leggingen gikk kjempefint. Pappan bar han i manducaen til han sovnet, så lurte vi han ned i senga. Han våknet av det, så da la jeg han på siden med smokken i munnen og en klut foran som holder smokken på plass. Der lå han og småpludret litt, og kort tid senere hadde han sovnet av seg selv Ingen bæsjebleie på 16 døgn Så lenge han ikke ser ut til å plages med det er det vel ikke noe problem, men dere har vel tidenes bleie i vente vil jeg tro. Bare å finne frem kameraet, så det er klart Håper dere finner noen triks som fungerer slik at leggingen går seg til snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 17. oktober 2009 #1776 Del Skrevet 17. oktober 2009 Vi tar det ikke så nøye med å ligge i egen seng. Hun ligger ved siden av meg, og sover godt der. Men leggetid? Hva er det? Stort sett sovner hun rundt 23.30-midnatt, men i går var klokka halv to før hun sovnet. Det er ingen skriking, men vanvittig kaving og hyperventilering, men når hun først sovner, sover hun gjerne i 5-6 timer før første amming. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 17. oktober 2009 #1777 Del Skrevet 17. oktober 2009 ...og 5 timer regnes for å sove natta gjennom...Her kaves det, for så å sove 2, toppen 2,5 timer om jeg er heldig. Nå er jeg i full gang med å lese no cry sleep solution. Der sovnet endelig G også, så da er det natti for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tussi! Skrevet 18. oktober 2009 #1778 Del Skrevet 18. oktober 2009 Er det flere som sliter med leggingen her? G nekter å sove alene. Det blir bare gråt av det. Han skal helst sove inntil en av oss i sjal eller annet bæretøy, for så å ligge i senga si tett inntil meg når vi legger oss. da har jeg oftest en time med smokkdytting foran meg. Alternativt ligger han mellom oss. Da blir det mindre smokkdytting, men han vil oftest tidligere opp om morgenen da. Vesla her sliter også med og sovne selv. Kan vel telle på en hånd de gangene hun har sovnet av seg selv uten vogn, bil, bæring. Helsesøster anbefalte i alle fall meg og prøve og legge henne litt alene på dagtid. Som hun sa, så har vi ofte mer tålmodighet på dagen enn sent på kvelden når vi begynner og bli trøtte. Men jeg må ærlig talt si at det er utrolig lett og bare ta henne opp når hun sovner etter ett minutt på armen i stedet for og ligge og kave i en halvtime. De siste nettene har jeg bare hatt henne inntil meg hele natta, hun har hatt en del luft i magen og mye gråting, så jeg har bare måtte få den søvna jeg trenger. Ellers pleier jeg og prøve og flytte henne over i senga etter amming (hvis ikke jeg har sovna selv da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 18. oktober 2009 #1779 Del Skrevet 18. oktober 2009 Skal love deg at vi ikke har noen "perfekt sove-unge" vi heller Saeria Vi bare samsover om natta, gidder ikke styre med noe annet, for da blir det ikke mye søvn på meg. I natt feks, har jeg ikke gjort annet enn å bytte på å legge ungen på høyre og venstre side for å få pupp. Når den ene var tømt, var det over på neste igjen. Fikk vel kanskje en halvtimes søvn innimellom hver gang hvis jeg var heldig Økenatt Det er heldigvis ikke så ille hver natt, men det vi kaller "gode netter", er en unge som ligger noenlunde rolig og sover ved siden av meg og spiser "bare" tre-fire ganger i løpet av natta. Dvs det de fleste ville kalt en helvetesnatt... Stort sett sier jeg meg heldig hvis jeg får 2-3 timers sammenhengende søvn. Det er kjedelig, men jeg hadde det slik med eldstemann også, og jeg vet det går over. Så jeg tenker bare at dette er en fase vi må gjennom, og så går alt bra etterhvert. For det gjør det. Lykke til, alle dere andre som også sliter om nettene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 18. oktober 2009 #1780 Del Skrevet 18. oktober 2009 Mannen tok G, og lot meg ligge etter morgenammingen i dag. To timer sammenhengende søvn, var et ikke-tema i natt, og jeg var både amper og sliten. Skal fortsette å lese no cry sleep solution i dag. Nå ligger G i manducaen hos sin far og purker. Han er vel utslitt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå