Elizia Skrevet 10. juli 2009 #821 Del Skrevet 10. juli 2009 Så heldige dere er . Fin fødselshistorie Flickan! Synes fødselen hørtes grei ut jeg. Selvsagt vanskelig å vite hva man skal gjøre under fødselen. Man regner med at man instinktivt skal vite det, men sånn er det nok ikke. Og så kommer det nok an på hvem man får til jordmor også.. Høres ut som om du klarte det uten epidural? Det er tøfft syns jeg. For jeg kommer til å kreve det (om jeg kan det da ) Kos deg med den lille og så skal det jammen meg bli morsomt å se babyene til dere i Trondheim som får før meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 10. juli 2009 #822 Del Skrevet 10. juli 2009 Sitter her og griner jeg Flickan! Litt hormoner ute og går muligens... Nå reiser vi på ferietur til Trondheim i morgen, og når jeg kommer hjem regner jeg med å få lese mange fler! Alle kommer sikkert til å føde nå når jeg ikke får det med meg... Og så bra Aricept at ungen sikkert ikke er så stor likevel Blir en spennende helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 10. juli 2009 #823 Del Skrevet 10. juli 2009 Dagens kontroll på sykehuset: Slimproppen gått Fullstendig moden 2 cm åpning Dagens vektestimering: 3720 gram Superhyggelig lege i dag. Hun var sikker på at forrige estimering på 4400 g var feil (for to uker siden). Selvfølgelig kunne hun også ta feil, men hun fikk gode bilder. Det gjorde ikke forrige legen. Hun mente at babyen var maks. 4,2 kilo nå. Og kroppen min var helt klar til fødsel. Hvis ingen ting skjedde av seg selv i løpet av helga, skal vi tilbake på kontroll til mandag og blir satt i gang i løpet av uka. Oi, så spennende...nå er det absolutt ikke lenge igjen her altså!! Så bra at babyen antakelig er litt mindre enn de først trodde da, er sikkert litt betryggende for deg å vite og! Hold oss oppdatert - nok en fødehelg er visst igang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 10. juli 2009 #824 Del Skrevet 10. juli 2009 Du har nok helt rett Spice, fødselen var veldig grei når jeg tenker på det i etterkant og nå gjør jeg det lett igjen (eller lett og lett... ). Men der og da synes jeg selv at det var "dramatisk", men sånn opplever sikkert de fleste det. Fødsel er jo i seg selv en ganske ekstrem opplevelse. Jeg er glad jeg vet at kroppen min takler det, og det var aldri spørsmål om epidural. Jeg tror uansett at jeg ikke ville fått det pga at jeg hadde så svake rier etterhvert, men det vet jeg ikke. Aricept: Hurra for modning og at du blir satt i gang om det ikke skjer noe til uka Spennende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 11. juli 2009 #825 Del Skrevet 11. juli 2009 Hei igjen og så koselig å se å mange som har vært innom med gratulasjoner, tusen takk for det Da var vi endelig hjemme fra sykehuset etter noen lange dager. Kunne egentlig dratt hjem på dag 2, men siden lillegutt har gulsot så måtte vi være 2 netter lengre, to laaange netter Fødselen Jeg hadde hatt småmurringer hele lørdagen og blødde ganske friskt før vi dro på stranda. Kjente det litt innimellom, men tenkte ikke sånn på det, eneste jeg visste var at det var en annen vondt enn det jeg har hatt før. På kvelden i 20.30 tiden sa det pang, og riene tok seg ganske fort opp, så vi satte oss i bilen ca 21.30, da var det 4-5 min mellom riene og de varte i ca 1 minutt. Ankom føden kl 22.30, ble sjekket og hadde 3 cm åpning. Yes tenkte jeg, da slipper vi å bli sendt hjem igjen, vi har jo 45 min kjørevei. Jordmora vi ble tildelt var dansk og svært vanskelig å forstå. Hun gav meg klyx og ut kom det ganske kjapt. Jeg spurte om føestuen med rosa forreng var ledig, så hun gikk for å se og ordne i stand til oss (den rosa fødestuen var litt mer livlig enn de andre, derfor hadde jeg dette som klart 1.valg) Det tok lang tid før hun kom inn på sjekkromet å henta oss, faktisk så masse som 1 time. Der satt vi å venta på at hun skulle komme tilbake og visste liksom ikke hva vi skulle ta oss til. Da hun kom for å hente oss, tok hun oss med til den tristeste fødestua av dem alle, husker jeg sa til mannen min da vi var på omvising at "denne vil jeg ikke ha" Vel inne på rommet ble jeg koblet til den registreringsmaskinen for hjertelyd og spark, så gikk hun ut igjen. Det endte jo med at det var mannen min som måtte sitte å holde denne måleren for hjerteslagene kom og gikk etter hvert som den doppleren flytta seg. Det ble ikke spesielt gode målinger, men det virka ikke som om det var så nøye! Da klokka var 01.00 kom hun inn igjen, da hadde hun ikke vært der på nesten 2 timer (jeg må bare understreke at vi absolutt ikke likte jordmora vi fikk) Jeg bad henne sjekke åpninga mi og da var den på 5 cm, tenkte da at dette kanskje kom til å gå veldig kjapt. Hun ble aldri noe inne på rommet annet enn da hun skulle sjekke åpning, ikke engang da mannen min måtte flytte bilen ved 5 cm ble hun på rommet. Kan legge til at jeg ikke før dette fikk spørsmål om jeg ville ha noe smertelindring. Som 1.gangs fødene er det ikke noe jeg tenkte på å spørre om når jegkom dit, så jeg synes det var dårlig at hun som profesjonell ventet så lenge med å spørre. Menmen, riene var ikke såå vonde enda. Klokka 03.00 mener jeg det var, hadde jeg 7 cm åpning og riene begynteå bli ganske så vondt, men lystgassen gjorde sin nytte, iallefall til et visst punkt. Må innrømme at jeg fra dette tidspunktetikke har fått med meg så masse bortsett fra en elendig jordmor og helvetes vondt (unnskyld uttryket) Klokka var iallefall 05.00 da jeg hadde 8 cm åpning og jeg fikk beskjed om å legge meg ned fordi hjertelyden til L var så høy, den var oppe i 190 på det meste og nede i 80 på det minste. Etter dette var det et mare med usikker hjertelyd og snakk om hastekeisersnitt. Jeg spurte om det ikke var mulig med epidural, men detvar for sent, jeg kunne få ei stikkpille. Hun ene jordmora (den hyggelige) spurte "heksa" om hun skulle gi meg dette. - Jea, det går vel ann, sier hun på dansk - Dette er din fødsel, sier hun andre jordmora til henne, så det er du som bestemmer. - Jea, vi kan vel sikkert gjøre det! Fra klokka 05.00 var det to jordmødre, en lege og en barnepleier inne på rommet stort sett hele tiden pga hjertelyden, legen mente navlesnoren hadde surret seg rundt halsen hans, men det avkreftet de etter litt. Jeg fikk nå ei pille opp i baken rundt klokka 06.00, men da bestemte de seg for å sette meg på drypp pga at riene hadde dabbet av, så det ble jo ikke noe mindre vondt akkurat. Riene som kom den siste timen var helt forferdelige og jeg følte hele tiden jeg måtte presse. Merker dette ble langt å skrive, så jeg fatter meg i korthet på det siste, det kan rett og slett ikke beskrives, det må oppleves, hehe. Han ble tatt med sugekopp til slutt og var ute på 3 pressrier, så akkurat når det skulle "avsluttes" gikk det fort. Jeg er evig takknemlig for den siste jordmora som kom inn kl 05.00 sammen med legen, for det var faktisk de to sammen med mannen som hjalp meg hele veien, hun andre satt bare i enden av sengekanten å så på når de tok han ut og gikk uten å fylle ut noen om helst papirer. Jeg sitter her med verdens flotteste lille prins og føler en lykke som ikke kan beskrives, det er helt herlig å være mamma og pappa. Nå ligger han på brystet til pappaen å koser seg før vi skal legge oss, men først litt pupp. Kan legge til at fra 7-8 cm frem til hodet kommer ut var verst, ellers haddejeg en relativt fin oppøevelse om jeg ser på det positive, og det må vi gjøre. Så her blir det absolutt søsken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabella83 Skrevet 11. juli 2009 Forfatter #826 Del Skrevet 11. juli 2009 Fin historie, Minnimusepus! Det er godt å høre at alt gikk så bra, og at du nå koser deg med den lille. Jeg ble sjokkert over at hun ene jordmora virket så uengasjert i fødselen! Det var ille. Fint med litt "pusterom" og at de ikke henger over deg heeele tiden, men at hun var borte i TO timer var ikke bra, synes jeg! Jeg var på kontroll hos legen på fredag. Det ble ikke sjekka modning og åpning og sånt. Bare det vanlige... Blodtrykk, sf-mål osv. Jeg fikk ny time på tirsdag, og da blir jeg henvist til St. Olavs for sjekk hvis han ikke har kommet innen den tid. Da ser de på fostervannsmengde, modning etc. Jeg er usikker på om de da setter igang?? Har hørt at St.Olavs setter igang etter 1 uke, og tirsdag er en uke etter UL-termin... Men hvis de finner at ungen har det bra inni der... setter de likevel igang? Det lurer jeg på. :klø: Det irriterer meg noe grenseløst at den siste UKA har magen spukket opp over navlen... Jeg som var så fiiin, helt uten strekkmerker. Og så nå på "overtid" så kommer stripene. FILLERN. Føles unødvendig. Jaja, det er ikke såååå ille, men det er bare det at de kom så sent at de likevel kunne la det være synes jeg. Ellers føles alt kjedelig normalt ut... Den siste tiden har jeg følt meg litt "øm" eller at noe (høyst sannsynlig BABYEN, hehe ) presser på midt under meg... I mellomkjøttet eller hva det så "fint" heter. Utover det: ingen slimpropp, ikkenoe vann, ingen spottinger eller blødninger. Kynnere til stadighet, men hva hjelper det? Nei, nå synes jeg han kan komme, jeg. KLAR for det nå. Jepp, jeg er offesielt utålmodig. Snart skal jeg gjøre meg klar til bryllup. Kan gjerne vente med vannavgang og rier til etter middagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
effy Skrevet 11. juli 2009 #827 Del Skrevet 11. juli 2009 Takk for at du delte fødselshistorien Minnimusepus! Synd at du fikk en uengasjert jordmor, men heldigvis gikk det bra tilslutt Mirabella: Ang. ingangsetting 1 uke over termin på St. Olavs: Sånn jeg har forstått det så er det ikke noe automatikk i at man blir satt igang. Det er et tilbud de har med forbehold om kapasitet etc. Hvis du ikke har født innen neste kontroll, så hadde jeg definitivt ville ha spurt om det. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 11. juli 2009 #828 Del Skrevet 11. juli 2009 Så fint å lese din historie også Minnimusepus. Men for en teit jordmor da! Huff. Får jeg en sånn en, kommer jeg bare til å be om en annen altså. Man skal ikke være nødt til å forholde seg til sånt når man føder. Men godt det gikk bra likevel da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 11. juli 2009 #829 Del Skrevet 11. juli 2009 Fint å lese fødselshistorien din Minnimusepus. Huff, det hørtes ikke noe kjekt ut med hun jordmora. Jeg var der under et vaktskifte og hadde derfor 2 forskjellige, men begge to var utrolig hyggelige. De gikk litt til og fra de også, men det gjorde meg ingenting. Var jo ikke så mye de kunne gjøre uansett. Vet ikke om det er standard å tilby smertestillende med en gang jeg, tror det faktisk er vanlig å vente litt fordi smertene mest sannsynlig blir verre uansett, og da er det greit å ha noe " å gå på". Vel premien er uansett fantastisk, og gratulerer så mye med sønnen deres Mirabella; har hørt det samme som Effy, at det ikke er atomatikk, men at det vurderes. Dersom mor virkelig ønsker det, og de har kapasitet skal de i utgangspunktet gjøre det, men det vurderes visst i hvert enkelt tilfelle. Tror at dersom de ser at ting sannsynligvis vil skje av seg selv snart, gjør de ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 11. juli 2009 #830 Del Skrevet 11. juli 2009 imli: Har du slettet dagboka di, eller er det bare jeg som er ammetåka :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 11. juli 2009 #831 Del Skrevet 11. juli 2009 imli: Har du slettet dagboka di, eller er det bare jeg som er ammetåka :klø: Har sletta den ja. Du fikk vel ikke med deg det, men det ble masse tull, så jeg orka ikke mer. Kan gi deg tilgang til bloggen istedet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 11. juli 2009 #832 Del Skrevet 11. juli 2009 "Drama" her idag.... Startet dagen med å oppdage rød, fersk, blodklump rett etter jeg hadde vært på do - skulle vaske meg og ser en klump på størrelse med en stor rosin på låret... Kom en til bare noen minutter senere. Ringte føden, og de ba meg komme med en gang...Fikk GU og innvendig UL og utvendig UL - alt så bra ut med babyen. Livmorhalsen var 4,5cm og normal. Mente det var rifter i slimhinnene i livmor som hadde gjort det, men at det ikke var noe farlig, med mindre det fortsetter da. Ble på sykehuset ett par timer for å se hvordan det gikk, men etter 2 timer hadde det ikke kommet ut annet enn brunlig, gammelt blod, så jeg fikk dra hjem. Ble litt stressa, svigers kommer langveisfra for å hilse på for første gang, så ville absolutt ikke ligge inne over natta, sånn som de vurderte først. Fikk beskjed om å slappe av i helgen, og holde meg i ro, så da får vi gjøre det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elizia Skrevet 11. juli 2009 #833 Del Skrevet 11. juli 2009 (endret) Litt "drama" her også i dag... Våkna i natt med utrolige smerter i magen. Hele magen var øm og det gjorde spesielt ondt når han sparket. Sprang på toalettet og tisset i hele natt. Ble ikke bedre i morges. Kjentes ikke ut som kynnere på meg, da jeg hadde mye av det i mitt forrige sv.skap. Dette gjorde mye mer vondt. Og det gjorde vondt i underlivet. Dro p legevakta og tok endel prøver og ble så sendt på føden for utredning. Lå det med doppler for å høre hjerteslag i 30 min samt rie registrator. Etter mye venting ble jeg henvist UL (siden de hadde registrert svak rieaktivitet), men det var ingen åpning (heldigvis!). Ble sendt hjem for å hvile meg og ble bedt om å ta kontakt dersom smerten blir verre eller kommer mer regelmessig. Glad for at det var falsk alarm. Vil helst ikke føde når jeg kun er 33+4. Følte meg som en hypokonder da vi kjørte hjem etter 3.5 timer på legevakt/sykehus. Håper det roer seg ned nå så jeg kan nyte ferien/permisjonen. Gikk jo ut i ferie i går og har sett for meg at jeg har laaaang tid å gjøre alt klart. Endret 11. juli 2009 av Spice Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alive Skrevet 11. juli 2009 #834 Del Skrevet 11. juli 2009 Tok litt tid å oppdatere seg her. Gratulerer til...ååååh, jeg er i ammetåken og husker ikke navnene på dere som har født. Flickan og minnimusipus...var det flere? :klø: VAnnet mitt gikk natt til 4.juli. Riene kom aldri så jeg ble satt på drypp tidlig om morgenen, 5.juli. Etter tolv harde timer med veldig vonde rier med 1.min pause mellom ga de meg en sovedose. Dagen etter satt de meg på drypp igjen og jeg måtte igjennom akkurat de samme smertene, uten at det ga særlig fremgang. Pågangsmotet var ikke like stort denne gangen. Forventningene mine til denne fødselen var store etter to tidligere fødsler uten smertelindring. Så jeg trodde jeg skulle klare dette greit. Lystgassen var min bestekompis nå i hvertfall. Hun lå feil med hodet i bekkenet så jeg fikk ikke noe mer enn 3 cm åpning. Etter nye 6 timer var jeg helt utslitt og bare gråt, da bestemte de at jeg måtte ha epidural. Riene kom 4-5 stk pr 10 min. Jeg ville egentlig ikke, men de insisterte siden de så at det muligens ble keisersnitt. HIMMELEN! Da fikk jeg endelig hvile litt. Hadde infeksjon og fikk penecillin. Hjertelyden var litt svingende. Så utpå kvelden 6.juli ble det bestemt keisersnitt. Det ble en helt ok opplevelse, uten stor hast. Prinsessa kom 2030. Hun er utrolig vakker!! Det ble en del dager på sykehuset da det tok tid før jeg fikk melk og hun gikk mye ned i vekt. Men nå er vi hjemme og nyter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 11. juli 2009 #835 Del Skrevet 11. juli 2009 Tok litt tid å oppdatere seg her. Gratulerer til...ååååh, jeg er i ammetåken og husker ikke navnene på dere som har født. Flickan og minnimusipus...var det flere? :klø: VAnnet mitt gikk natt til 4.juli. Riene kom aldri så jeg ble satt på drypp tidlig om morgenen, 5.juli. Etter tolv harde timer med veldig vonde rier med 1.min pause mellom ga de meg en sovedose. Dagen etter satt de meg på drypp igjen og jeg måtte igjennom akkurat de samme smertene, uten at det ga særlig fremgang. Pågangsmotet var ikke like stort denne gangen. Forventningene mine til denne fødselen var store etter to tidligere fødsler uten smertelindring. Så jeg trodde jeg skulle klare dette greit. Lystgassen var min bestekompis nå i hvertfall. Hun lå feil med hodet i bekkenet så jeg fikk ikke noe mer enn 3 cm åpning. Etter nye 6 timer var jeg helt utslitt og bare gråt, da bestemte de at jeg måtte ha epidural. Riene kom 4-5 stk pr 10 min. Jeg ville egentlig ikke, men de insisterte siden de så at det muligens ble keisersnitt. HIMMELEN! Da fikk jeg endelig hvile litt. Hadde infeksjon og fikk penecillin. Hjertelyden var litt svingende. Så utpå kvelden 6.juli ble det bestemt keisersnitt. Det ble en helt ok opplevelse, uten stor hast. Prinsessa kom 2030. Hun er utrolig vakker!! Det ble en del dager på sykehuset da det tok tid før jeg fikk melk og hun gikk mye ned i vekt. Men nå er vi hjemme og nyter Evila! Så godt å være hjemme igjen da, og det høres ut som du hadde noen harde dager på sykehuset. Bra at epiduralen hjalp og at lille jenta kom ut på keiserlig vis tilslutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flickan Skrevet 11. juli 2009 #836 Del Skrevet 11. juli 2009 Velkommen hjem Evila. Hørtes ut som en tøff fødsel, bra alt gikk bra til slutt. Gratulerer med lille prinsessa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 11. juli 2009 #837 Del Skrevet 11. juli 2009 Flere som har opplevde litt dramatikk i dag ja... Godt det gikk bra med begge to Og velkommen hjem til Evila! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ilja** Skrevet 12. juli 2009 #838 Del Skrevet 12. juli 2009 Det ble en dramahelg dette her ja. Men veldig fint at det endte bra for begge to Velkommen hjem med prinsessa, Evila! Høres ut som en tøff fødselsopplevelse, godt det er over nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnimusepus Skrevet 12. juli 2009 #839 Del Skrevet 12. juli 2009 Det hørtes ut som en tøff fødsel Evila, tror nok jeg har sluppet billig unna i forhold til mange andre. Men så opplever vi jo fødslene på forskjellig måte også da. Det var nok godt å få henne ut iallefall Første jeg sa de første dagene etter fødselen var at jeg ikke kom til å få flere barn med mindre de kunne ta keisersnitt, men den 3 dagen hadde jeg samtale med ei jordmor hvor vi snakket litt om fødselen (det lille som var skrevet), det var så godt å få satt ord på ting og få ut litt følelser og frustrasjon. Fikk også bekreftet at det ikke bare var oss som er vrange med jordmora som var dårlig. Hun fikk faktisk ikke føllføre jobben sin engang, så det var vel det deiligste. Åhh, i natt måtte jeg gi lillegutt litt nan. Føltes som et nederlag men jeg orker ikke sitte å gråte hver gang jeg ammer, så da må han få 1-2 nan måltider på natta. Men så lenge jeg kan amme 6-7 ganger selv så er jeg igrunnen stolt av å få det til uansett Sånn litt utenom baby-snakket så ble jeg overrasket når jeg tråkket på vekta, jeg har gått ned 11 kilo allerede Da er det bare 1,5 igjen til det jeg var før jeg ble gravid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
effy Skrevet 12. juli 2009 #840 Del Skrevet 12. juli 2009 Jøss, så mye "drama" det har vært da! Så bra at du fikk snakket ut om fødselen da Minnimusepus! Synes du skal være stolt av at du ammer såpass mye jeg! Hyggelig å høre at kiloene har "rast av". *Håper det skjer med mine +15 kg også.....* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå