Gå til innhold

Røyking - hvorfor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Supernova: du vet at du har skrevet BORED som betyr å kjede seg sant??

Starfish: sorry beibi, var først ute denne gangen!

*high flap*

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg gjentar meg selv: Selvfølgelig var det latterlig å begynne å røyke! Ingen tvil om det. Men da jeg var 16 år prioriterte jeg å være

tøff og kul ( :kul: ) fremfor å være en

veslevoksen, snusfornuftig prektigpetrine! ( :rosaengel: ) !

tusen takk for denne karakteristikken av ikke-røykere.. kall meg prektigpinne så mye du vil.. det understreker bare mitt poeng; det å la være å begynne å røyke var også en tøff ting å gjøre for en tennåring.. minst like tøft som å slutte å røyke.. det er jeg overbevis om.. men jeg klarte det! (stolt)

Man kommer ikke trekkende med "nei' date= jeg kan ikke røyke, for da kan jeg få lungeemfysem om 19 år" når verdens deiligste gutt står på røykehjørnet og henger. En gutt som du vil gjøre ALT for å bli kjent med. !

vel.. så ble jeg aldri kjent med den fyren, da.. nok et tap for en stakkar fornuftig sjel..

men jeg kan i alle fall stå 100% for mine valg i dag.. jeg vet at jeg ikke har utsatt andre mennesker for helsefare, pålagt samfunnet ekstra helseutgifter osv

Heia oss ikke-røykere.. Vi fortjener virkelig masse skryt!! (og ikke alt dette pepperet :roll: )

Skrevet

Kanskje jeg igjen skulle skrive noe utrolig fornuftig.??

Ok, jeg vil slutte sammen med noen....er det noen som vil?? Send en PM....jeg er klar!

(Har en snikende følelse av at det ikke kommer noen PM'er inn, men det er lov å forsøke...!...LEA!!! Ferdig med KARTONGEN snart? Hilde KS hvor er du?? Hjelp!!!! Miew, hvordan klarte du deg? Er det ingen som er med eller ???????)

:sjarmor:

*HIGH F*...FLAP!*

Skrevet

JAAAAAAAAAAAAA!!!

Hatten av for ikke-røykere!!

Skrevet

Vel, gjest - nå klarte du å siterer nesten hele innlegget mitt bortsett fra hovedpoenget. Jeg gjentar meg selv nok en gang:

JA' date=' DET ER DUMT Å BEGYNNE Å RØYKE, DET ER IKKE TØFT OG KULT OG MAN KLARER SEG FINT UTEN. Jeg forsøker bare å svare på spørsmålet om Hvorfor folk begynner å røyke! [/quote']

Jeg kan godt ta det en gang til: Jeg prøvde å forklare hvordan jeg tenkte da jeg var 16. MEN JEG TENKER IKKE SLIK NÅ LENGER!!! Og jeg har slutta å røyke. Skjønner?

Hvor gammel er du forresten, gjest? Er du under 20, skjønner jeg at du er stolt av at du har klart å unngå "røykefella", men er det noe du skal gå rundt og skryte av til du blir 80??

Skrevet

Min første røyk var påtvunget fra venninna mi. Jeg ville bare prøve. Det var ikke ille i det hele tatt og det var morsomt å bli svimmel.. (høhø)

Etterhvert fortsatte nyskjerrigheten... Mange av vennene mine røykte, men det var nok ikke derfor jeg startet. Det var av ren fri vanilje.

For å si det slik. Jeg har EN venninne som røyker fast, som jeg treffer av og til. Og da tror ejg at jeg kan melde meg ut fra sosial-røykerene. Røyker fra 2-4 sigaretter hver dag. Litt mer på café og på fest. (Evt når man er sammen med røykere)

Jeg røyker aldri inne hjemme hos meg selv og jeg røyker aldri i nærheten av barn.(Eller andre plasser der det kan plage folk.)

Jeg røkyer etter at jeg har spist, når jeg våkner eller hvisj eg er nervøs:)

Skrevet
Supernova: du vet at du har skrevet BORED som betyr å kjede seg sant??

*high flap*

Ja, det er med vilje. Etter en sang av Iggy Pop: "I'm bored. I'm the chairman of the bored" Et lite ordspill, altså.

Skrevet
Aline: Jeg håper jeg ikke har gitt inntrykk av at det er lett å slutte å røyke' date= for det er det ikke. Sikkert individuelt, men for meg var det JÆVLIG!

neida, vakke deg jeg tenkte på.

men jeg har flere ganger fått inntrykk fra noen x-røykere som sier at, jo da, vakke lett, men det er snakk om viljestyrke og det ække såååå vanskelig da!!

Vel, for meg så var og er det såååå vanskelig! Jeg må fortelle meg selv flere ganger i uka at "neida aline, du har ikke egentlig lyst på røyk.. du klarer deg godt uten!!"

Det har vært helt jævlig alle de gangene jeg har forsøkt å slutte, og selv om jeg virkelig har troen på at det denne gangen går, så vet jeg allikevel at jeg i veldig mange år komme til å tenke på røyk og savne den i flere sitausjoner. Og hver gang må jeg minne meg selv på at jeg faktisk ikke KAN ta bare den ene røyken, for da er kroppen min på nett igjen med røyking med en gang.

At noen TROR at jeg har VALGT å ha det slik, fullt vitende om hva jeg gjorde, de har ALDRI forstått eller innsett hva avhengighet betyr!

Gjest Anonymous
Skrevet
Hvor gammel er du forresten' date=' gjest? Er du under 20, skjønner jeg at du er stolt av at du har klart å unngå "røykefella", men er det noe du skal gå rundt og skryte av til du blir 80??[/quote']

jeg skryter ikke.. men stolt av å være sterkt og stå for det jeg vet er rett osv kommer jeg til å være hele livet.. :)

og hvor gammel jeg er har vel svært lite med saken å gjøre.. men dersom det gleder deg, så kan jeg fortelle deg at jeg er laaangt over 20 (skulle gjerne vært 20 igjen, jeg ;) )

Skrevet

Har røkt i et halvt år snart. Begynte fordi jeg hadde en sinnssykt nervepirrende eksamen og virkelig trengte noe å bruke fingra til i ventetida. Det var avslappende og digg. Nå er det en stund siden, og jeg har røkt ganske mye siden da, men jeg kan gå dager i strekk uten røyk og kjenner egentlig ikke suget så veldig... bare suget i lommeboka.

Må legge til at jeg er flau over det. Veldig flau. Så, etter en ukes festivalferie skal både jeg og kjæresten slutte. Et rom på 6,5kvm blir veldig fort altfor røykfyllt til å sove i!

Skrevet

Gjest: skjønner du er stolt av å ha klart å holde deg borte.

Alle er individuelle. Noen begynner å røyke pga situasjonen de er i, i en annen situasjon hadde de kanskje ikke begynt. At du har klart å holde deg borte fra røyk viser bare at du er ditt eget individ, på lik linje med de som velger å begynne å røyke.

Men du må da godta deres svar på HVORFOR de begynte å røyke!? Skjønner ikke hvorfor du gidder å krangle på det. Tror du de lyger? Her inne har jeg faktisk sett de mest ærlige svar, og jeg vet de er ærlige fordi jeg kjenner meg igjen. Du kjenner deg ikke igjen fordi du mangler det ene erfaringsgrunnlaget - det er ikke kritikk, det er et faktum.

Gjest Anonymous
Skrevet
Men du må da godta deres svar på HVORFOR de begynte å røyke!? Skjønner ikke hvorfor du gidder å krangle på det.

jeg krangler da ikke på det.. :roll:

men det interesserer meg virkelig ikke hvorfor heller

det jeg er sta på er at det er et valg de har tatt

det er meg rakende likegyldig hvilke grunner de hadde for å ta det valget.. så lenge de er modne nok til å stå for det.. og ta konsekvensene av det.. i stedet for å skylde på situasjonen, samfunnet, ikke-røykere osv

Skrevet

Det er jo selve situasjonen og omstendighetene rundt en person som i forkant som leder til det valget. Det valget er mer ubevisst enn bevisst. Man velger ikke akkurat å røyke i 10 år fremover, det er en utvikling - ikke nødvendigvis flere valg en tar.

Skrevet

Jeg begynte å røyke da jeg var ti år.

Var kjempetøff.

Så sluttet jeg da jeg var 12.

Men skulle bare ha noen trekk da jeg var seksten - ble så deilig svimmel, og måtte ha en røyk senere også osv.

Osv. Nå er jeg 38.

Skrevet

Anafugia: bare ikke gjør en vane ut av det. ;)

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er jo selve situasjonen og omstendighetene rundt en person som i forkant som leder til det valget. Det valget er mer ubevisst enn bevisst. Man velger ikke akkurat å røyke i 10 år fremover' date=' det er en utvikling - ikke nødvendigvis flere valg en tar.[/quote']

hver eneste ting vi gjør er i prinsippet et valg! hver eneste sigarett er et valg..

vaner tar for de fleste av oss over for alle detaljvalgene i hverdagen, men vi kan alltid overstyre våre egene vaner..

at jeg spiste en sjokolade i dag selv om jeg burde slanke meg er mitt valg.. jeg kan ikke skylde på noen andre.. selv om det å "snikspise" er en vane for meg.. det er en dårlig vane.. som jeg bør (og skal) bryte..

bryting av vane kommer ned til hvert enkelt valg..

din første/siste/neste sigarett.. DU har evnen (om ikke viljen) til å VELGE den bort.. jeg sier ikke at det er lett å ta valget om å la være.. men det er MULIG.. altså er det et valg..

vi kan ikke forvente å få ta den letteste veien på alt her i livet.. at det å la være å ta neste sigarett er vanskelig er det ingen som tviler på..

men at DU KAN KLARE å ta det valget.. ja, det er det sannsynligvis bare DU som tviler på (jeg har i alle fall tro på deg!)

Skrevet

Jeg tar innlegget over til meg jeg, og sier: tusen takk!!

:kul:

P.S. Fikk lyst å legge til at vi har jo ett 'røyke' ikon her....det er så 'vanlig' at folk røyker at det er med overalt. Jeg vil jo slutte da, men det er enda ingen som har sendt meg en PM for å lage en deal, kontrakt om du vil...Synes det kan være greit å være flere. En gruppe liksom......I donno, men jeg må jo prøve...

:kul:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...