Gå til innhold

Røyking - hvorfor?


Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

FORDI:

Da jeg var 16 år syntes jeg det var kult å gi blaffen i all moralismen. Det var mange tøffe folk som røyka, og jeg ville være en av dem. Jeg begynte å røyke. Etterhvert ble jeg avhengig.

Da jeg var 26 år sluttet jeg.

Da var jeg voksen nok til å skjønne at det å røyke var et dårlig valg. Jeg tilgir meg selv for at jeg begynte å røyke, men er veldig glad jeg klarte å slutte.

Jeg er glad for at jeg ikke alltid har gjort de "riktige" tingene i livet. Jeg får mark av moralistiske folk som "ikke kan skjønne at folk begynner å røyke".

Får jeg velge mellom en røyker og fanatisk ikke-røyker, velger jeg røykeren. Uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor røykere røyker?

Hvorfor de ikke bare slutter?

Om det er fordi det er tøft?

Mange røykere startet å røyke i ung alder, og DA syntes nok mange av dem/oss at det var tøft! Det er mye som er dumt som allikevel oppfattes som tøft når man er fjortiss!! jeg begynte å røyke når jeg var fjortiss fordi jeg syntes det så tøfft ut, jeg begynte å drikke når jeg var fjortiss fordi jeg syntes det var tøfft, mange av vennindene mine begynte å ha sex som fjortiss fordi det ihvertfall var LITE tøfft å vente!!

Alle er dumme ting, men dog tøfft når endel av oss var fjortisses.

Jeg syntes den første røyken jeg noen gang smakte smakte pfyyy!!! men det var også flere år før jeg startet å røyke, når jeg skulle være tøff og begynne å røyke fikk jeg da selvsagt tak i mentol-røyk, noe jeg faktisk syntes var ganske så ok!! Og fullt ut levelig siden det i tillegg var tøfft!!

Det tar ikke så innmari lang tid før man får ett visst avhenighetsforhold til nikotinen og mange andre stoffer som er i røyken. (og selv som ikkerøyker så er du vel ikke heeeelt ukjent med begrepet "avhengighet" eller?)

Når jeg kom i en alder hvor jeg skjønte hvor dumt røyken var, så var det på en måte litt sent, for da var jeg allerede avhengig. Og det er en STERK avhengighet man får til røyk!! Og så godt som de eneste som kimser av vanskelighetsgraden i å klare å slutte, er ikkerøykere!! Og heeelt ærlig talt, HVA vet en ikke-røyker om hvor lett eller vanskelig det er å slutte å røyke???

Jeg har prøvd å slutte flere ganger, den første gangen fikk jeg abstinenser i form av hetetokter på lik linje med min mor som da var i overgangsalderen, det var IKKE artig!!

Jeg blir rasende i to til fire uker, konstant. Jeg blir rastløs i to til fem uker, konstant.

Nå har jeg vært røykfri i fem måneder i dag, og er dritstolt over det, men er også veldig bevisst på at jeg mye sansynelig ikke hadde klart det dersom det ikke var for store endringer ellers i livet mitt, og proff hjelp til begge deler.

Fremdeles, etter fem måneder kan jeg ikke engang smake på en øl, fordi det fremmer lysten på røyk! Og jeg tenker stadig på røyk i veldig mange situasjoner.

Moren min har vært røykfri i åtte ÅR tror jeg det er, og kan fremdeles ikke ta ETT trekk, for da ville hun mye sannsynelig vært tilbake igjen!!

Ikke gå rundt å TRO at det å røyke er ett bevisst valg tatt av voksne mennesker som VELGER å røyke fordi de synes det er kult!! Det er mulig de eksisterer, og voksne mennesker som av egen fri vilje velger å røyke fordi de synes det er kult, da er jeg med på den tanken om intelligens, men jeg kjenner INGEN og har hørt om ingen røykere som faktisk sitter i den situasjonen!!

Jeg skulle for alt i verden ønsket at jeg ikke hadde begynt å røyke, men fra den dagen jeg faktisk gjorde det, og fortsatte med det, så satte jeg meg selv i en situasjon som jeg tror INGEN ikke-røyker har den minste mulighet til å forstå!! (dersom de ikke er avhengig av noe annet fy-fy da, som stoff eller alkohol eller lignende, men da ville vel ikke preikinga vært så høylytt heller?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte i en alder av 15 år :-?

Hvorfor? Fordi noen av mine venner begynte, jeg ble nyskjerrig. Første røyken var helt jævlig ja, de neste også. Men jeg var mer nyskjerrig - hvordan kan dette bli godt? Ja, og til slutt ble det godt.

Røyking ble for meg en kjedeting, noe jeg hadde å ta meg til mens jeg ventet på noe bedre liksom. For meg var det aldri noe problem å slutte. Men begynte igjen mange ganger, pga det SOSIALE, det ble mer legitimt å henge sammen med de jeg ville være med på en måte - selv om jeg alledrede var deres venner :-?

Siste gang jeg sluttet var jeg 18 og var blakk. Skulle ha oppkjøring og på klassetur, så jeg var nødt til å slutte å røyke.

Det rare er at jeg tåler egentlig ikke røyk... Da jeg sluttet måtte jeg festrøyke for å klare å oppholde meg på utstedene mer enn en halv time om gangen. Først etter ca ett år etter at jeg sluttet kunne jeg gi opp festrøyken også, da klarte jeg være i røykfylte rom igjen uten selv å røyke. For det er noe annet å røyke selv enn å puste inn andres røyk. Rart ja, hadde ikke trodd det selv om jeg fikk høre sånt sprøyt av andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er godt - fordi jeg ikke røyker til sjenanse for andre (nei faktisk ALDRI) og fordi jeg ikke VIL unnvære mine 3-4 daglige sigg...

Kult er det ikke - slett ikke, men som Barbie sier godt :lol:

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FORDI:

Da jeg var 16 år syntes jeg det var kult å gi blaffen i all moralismen. Det var mange tøffe folk som røyka, og jeg ville være en av dem. Jeg begynte å røyke. Etterhvert ble jeg avhengig.

Da jeg var 26 år sluttet jeg.

Da var jeg voksen nok til å skjønne at det å røyke var et dårlig valg. Jeg tilgir meg selv for at jeg begynte å røyke, men er veldig glad jeg klarte å slutte.

Jeg er glad for at jeg ikke alltid har gjort de "riktige" tingene i livet. Jeg får mark av moralistiske folk som "ikke kan skjønne at folk begynner å røyke".

Får jeg velge mellom en røyker og fanatisk ikke-røyker, velger jeg røykeren. Uten tvil.

Det som er positivt med å ha røykt og så sluttet,

er at man ikke fordømmer noen,

man får forståelse for at ting skjer.

Man ser det gale, men fordømmer ikke,

kommer gjerne med råd om at å slutte faktisk er bedre og at det lønner seg...at strevet med å slutte er verdt resultatet når du står der røykfri.

De som fordømmer røykere,

er som oftest ikke-røykere.

De som kjefter på ikke-røykere og skriker høyt om å forsvare seg,

er ofte de som har røykt siden ung alder.

Eller hur? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det irriterer meg noe greseløst at det er "best" å ha vært røyker og nå ha sluttet..

Jeg har aldri røykt..! Og det er noe jeg er stolt over.. og synes ingen bør se ned på meg for det..

Det at jeg faktisk var tøff nok til å stå mot presset (i motsetning til å være så svak at man gir etter) synes jeg ikke er noe noen burde forsøke å bruke mot meg..

Lite forståelsesful og fordomsful.. ? Hmm.. jo jeg kan jo ikke påstå at jeg vet hvordan det er å være røyker.. Men jeg kan likevel stå 100% for min mening som er at jeg har rett på å slippe å plages av andre menneskers dårlige vaner..

Og fabrikkustlipp setter jeg heller ikke pris på.. men de hemmer meg ikke i hverdagen.. Det gjør derimot røykning på utesteder.. de hindrer meg i å nye utekvelder på byen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg helt ANTI røyk!!

*bare så synd at jeg enda ikke har sett lyset.....ser opp ofte......men enda ikke noe lys.. :roll: ...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ærlig talt... jeg vist faktisk bedre.. selv i ung alder.. mye bedre..

det å sette integritet foran popularitet.. vet ikke hva det har å gjøre med, jeg.. men jeg ser ikke bort fra at både intelligens og indre styrke har noe med saken å gjøre..

min teori er at det er de svake menneskene som begynner å røyke i første omgang.. det er derfor de sliter så med å slutte :wink: (hi, hi)

ps. rødvin daglig inntak er i motsetning til røyk IKKE HELSESAKDELIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest:

La oss si at jeg er utdannet arkitekt og jobbet med det en periode i mitt liv. La oss si du ikke har gjort det.

Så tenker vi for oss at vi snakker om det å tegne/kontruere/bygge hus.

Hvem vet mest om det, hvem har mest erfaring?

Jeg var langt nede da jeg begynte,

hadde ikke røykt før,

det varte et kort halvår.

Før jeg den gangen røykte,

fordømte jeg og tenkte fæle tanker om røykere,

samme tanker som du tenker.

Da jeg røykte var andre røykere helt uten mening,

det brydde meg lite, annet enn at jeg visste jeg selv røykte.

Da jeg sluttet, innså jeg at det ikke kan være enkelt å være totalavhengig røyker, å puste inn nikotin døgnet rundt livet gjennom.

Lukten av røyk gjorde meg kvalm,

jeg klarte ikke gå forbi noen som røykte,

det var ekkelt, det gjorde vondt. I halsen, i hodet og i resten av kroppen.

Jeg synes på en måte synd i dem som røyker,

ikke medlidenhetsynd eller lignende, rett og slett bare det at det er synd de ikke klarer slutte, for mange av dem vil så gjerne, men får ikke til.

Det er lett å tenke "det er bare å ligge fra seg røyken og glemme den", joda, i enkelte tilfeller er det så enkelt, men ikke i alle.

Ikke for dem som har røykt i årevis.

Det er fysisk og psykisk,

mest psykisk.

Nei, man er ikka svak fordi man røyker,

lett påvirkelig, men ikke svak.

Man var lett påvirkelig på den tiden man begynte.

Som du ser, er det flere som kan bekrefte at de begynte fordi andre gjorde det, fordi de fikk inntrykk av andre, av media, osv, at det å røyke var noe man måtte gjøre for å bli godtatt.

Herregud,

jeg ser ikke ned på dem som røyker,

heller ikke på dem som røyker eller som en gang i tiden har røykt...

Virker mer som det er ikke-røykerne som ser ned på røykerne :wink:

Hvem er det som kommer med mest fordømmende ord om hvem?

Man må gjerne fortelle at man ikke trives med at røykere røyker i ditt nærvær, det liker heller ikke jeg, men ikke snakk nedlatende og fordømmende om dem til dem, det hjelper ikke. Ingen fortjener det.

Det er sjelden noe man velger av egen fri vilje å begynne med,

det bør snart gå opp for diverse mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er sjelden noe man velger av egen fri vilje å begynne med,

det bør snart gå opp for diverse mennesker...

DEN skal du slite hardt med å forklare altså..!

Ærlig talt.. alle røykerer har selv valgt å begynne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest

Ta en liten jente på 13 år,

som er jomfru og uviten om det seksuelle...

Hun treffer en eldre gutt,

gjerne rundt 19 år,

som er mer erfaren og viten om det seksuelle...

Gutten vil såklart (som oftest),

få henne til køys...

Han begynner gjerne med å beføle henne på diverse erogene soner...

Jenten er usikker, men liker følelsen av å bli tatt på...

Hun liker tanken på å endelig "Få det gjort, få gjort dette som venninnene snakker så mye om, om hvor godt det er, hvor farlig, rett og slett hvor spennende de tror det er, dette de har sett så mange steder".

Jenten går smålig motvillig med på det,

det er vondt, men hun gjør det. Ikke fordi hun egentlig vil,

mest for å bevise ovenfor venninnene at hun kan, at hun har gjort det...

Det er lett å forklare,

men kanskje ikke å forstå.

Spesielt ikke for en som ikke har vært der.

Det er det samme som at en som alltid har vært smilende og blid skal fordømme dem som har hatt angst og depresjon fordi de har hatt det,

fordi de ikke klarte å unngå å bli deprimerte og å få angst. :wink:

Kjære deg, gjest,

som egentlig er registrert bruker, :wink:

jeg er en ikke-røyker.

Det er du også.

Hva er det egentlig vi "krangler" om ?

Vi har begge det samme synet på røyking i vårt nærvær.... :blunke:

Det psykologiske aspektet ved røykingen kan du vel egentlig si fint lite om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
bla bla bla bla (og litt mer useriøst irrelevant bla-bal)

men ikke noe svar på hvordan du kan forklare den latterlige påstanden om at røykere ikke frivillig har begynt å røyke..

jeg venter spent..

(klart jeg er fast bruker.. men hva har det med saken å gjøre.. noe "nick" har jeg ikke ... jeg er "fast gjest" ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anafugia:

Du som selv er røykende kan kanskje prøve å forklare for gjest hva det går ut på? Hvordan det føles for deg? ...selv om du ikke har klart å slutte, har du begynt en gang...og du ymtet for litt siden frempå med at du har ønske om å slutte?

Hvis man så enkelt kan "bestemme" seg for å begynne,

bør man vel klare å "bestemme" seg for å slutte,

og så slutte?

Det er vel det samme som med idrett.

Jeg bestemmer meg for å begynne med fotball og begynner,

to år senere bestemmer jeg meg for å slutte, så slutter jeg.

Ja, for hadde det å slutte å røyke vært like enkelt,

ville verden vært temmelig røykfri,

tror jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg har ikke påstått at det bare er å bestemme seg for å slutte.. det eneste jeg har påstått er at du en gang har bestemt deg for å begynne..

ting man bevist har valgt å gjøre må man ta konsekvensene av..

andre mennesker (uskyldige ikke-røykere) burde slippe å ta konsekvensene av dine dårlige valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

blablabla, osv, vissvass, enda mer blabla, jeg har rett fordi jeg leser se og hør, blabla, osvosv (og enda mer vissvass)

Vel, gjest...

Fortell hvorfor man velger å begynne å røyke, kom igjen, gi meg gode grunner. Skal vi diskutere det, må du forklare din side av saken, og det helst med saklige argumenter.

Fortell hvorfor et oppegående menneske som aldri før har røykt, som vet hva røyking innebærer, plutselig begynner å røyke.

Du kan jo begynne med ditt,

så kan jeg avslutte med mitt.

Blir det jo riktig rekkefølge :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke påstått at det bare er å bestemme seg for å slutte.. det eneste jeg har påstått er at du en gang har bestemt deg for å begynne..

ting man bevist har valgt å gjøre må man ta konsekvensene av..

andre mennesker (uskyldige ikke-røykere) burde slippe å ta konsekvensene av dine dårlige valg

Da kan vi jo bygge mur rundt Svalbard og putte alle røykerne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg har da ingen gode grunner for å velge å begynne å røyke.. :roll:

eg har valgt å la være

jeg synes det er et ufattelig dårlig valg å begynne å røyke.. og kan ikke komme på en eneste grunn..

så hvorfor skal jeg prøve å finne grunner..??

de som selv har valgt dette må vel selv vite grunnene..

det jeg kan fortelle deg om er grunner til at jeg plages av røykere.. både av den fysiske røyken, av holdninger til ikke røykere og av sosial utestenging ("røykepauser")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...