Miew Skrevet 17. juni 2003 #41 Skrevet 17. juni 2003 ting man bevist har valgt å gjøre må man ta konsekvensene av.. Jeg kan uansett si at for min egen del var det ikke noe jeg "bestemte meg for å begynne med". Festrøyking? Nei, hadde ikke drevet på med det, heller.
Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2003 #42 Skrevet 17. juni 2003 Etter nyttår blir det røykeforbud på så og si alle uteplasser. Dette er vel positivt? :blunke: klart det.. loven er kjempelogisk og burde vært her "bestandig" jeg gleder meg til endelig å kunne gå ut på byen.. men etter aldri å ha kunnet gå på byen hittil i mitt 28 år lange liv, vet jeg ikke hvor lett det faller for meg å plutselig begynne.. jeg har ingen "feste-venner" og vet lite om "livet på byen" føler at jeg har gått glipp av mye hittill i livet.. og det er noe jeg aldri kommer til å tilgi røykerene for..
Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2003 #43 Skrevet 17. juni 2003 [Jeg kan uansett si at for min egen del var det ikke noe jeg "bestemte meg for å begynne med". hvem i alle dager er det som har bestemt det da??
Miew Skrevet 17. juni 2003 #44 Skrevet 17. juni 2003 jeg har da ingen gode grunner for å velge å begynne å røyke.. eg har valgt å la være jeg synes det er et ufattelig dårlig valg å begynne å røyke.. og kan ikke komme på en eneste grunn.. så hvorfor skal jeg prøve å finne grunner..?? de som selv har valgt dette må vel selv vite grunnene.. det jeg kan fortelle deg om er grunner til at jeg plages av røykere.. både av den fysiske røyken, av holdninger til ikke røykere og av sosial utestenging ("røykepauser") ...og jeg har valgt å la vær å fortsette. Går det ikke på samme greien? Jeg var 17 år, herregud, jeg visste jo bedre...men ting skjer, ting skjedde Jeg sluttet, og det bør jeg ha rett til å være stolt over. Ja, sosiale utestengelser er ikke noe positivt, nei... Klart det er et "et dårlig valg" (les: negativt) å begynne å røyke, men forstå at det er situasjonsbetinget hvorfor forskjellige først begynner. Nei, hvorfor skal du finner grunner for å begynne å røyke? Hvorfor skal egentlig jeg det? Jeg føler ikke for å forsvare alle røykerne rundt om i verden, herregud, det ville blitt en lang og tung jobb Jeg snakker av egen erfaring og av bekjentes betroelser. Folk gjør det, og sånn er det. Det er desverre lite å gjøre med akkurat den saken
Miew Skrevet 17. juni 2003 #45 Skrevet 17. juni 2003 hvem i alle dager er det som har bestemt det da?? Hvorfor må alltid noen bestemme? Hvorfor må det alltid deles skyld? "Hvem som bestemte det"? I mitt tilfelle? Situasjonen, slik alt var. Jeg kan ligge ut i lange baner om den tiden, men det orker jeg ikke
Silfen Skrevet 17. juni 2003 #46 Skrevet 17. juni 2003 En ting er å begynne og å bli avhengig. Vi kan alle gjøre dumme ting. MEn de "smarte" av oss prøver å slutte, de fleste som virkelig vil slutte, de klarer det. Sånn som meg. Tøft mens det sto på, men lekende lett når det var over. Smarte røykere slutter! Det var forresten en i går som ble temmelig sur da jeg plukka en unge ut av fanget hans mens han satt og røykte. Da var jeg ikke bare fanatisk, jeg var enda verre for samfunnet jeg, siden jeg var feit! Måtte le litt, røykere har en egen form for egoisme som ikke-røykere som oftest ikke har.
Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2003 #47 Skrevet 17. juni 2003 Hvorfor må alltid noen bestemme? Øh?? dersom ingen bestemte seg for å røyke, ville det ikke finnes røykere.. altså må folk bestemme seg for det! Hvorfor må det alltid deles skyld? hvem andres skulle det være? ta ansvar selv.. ikke rømm unna skyld! "Hvem som bestemte det"? I mitt tilfelle? Situasjonen, slik alt var. Jævlig feigt svar! DU bestemte det.. ingen andre.. en annen person i nøyaktig samme situasjon kunne bestemt seg for å la være.. du hadde en realistisk mulighet til å la være.. Du valgte selv.. TA ANSVAR (bli voksen!)
Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2003 #48 Skrevet 17. juni 2003 Smarte røykere slutter!. jepp!! (evt lar være å begynne.. men de som slutter har min fulle beundring! ) Måtte le litt' date=' røykere har en egen form for egoisme som ikke-røykere som oftest ikke har.[/quote'] du har lagt merke til det du også... (godt jeg ikke er den eneste)
Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2003 #50 Skrevet 17. juni 2003 Gjest: jeg har tatt ansvar, jeg sluttet det er bra.. flink jente.. men det jeg mente var at du må ta ansvaret for dine egene valg... du må stå for at det var du som gjorde valget.. jeg har gjort mange dumme ting i mitt liv.. og mange av dem kunne selvsagt vært unngått dersom situasjonen hadde vært annerledes.. men de kunne også vært unngått dersom JEG hadde gjort andre valg (see?)
Miew Skrevet 17. juni 2003 #51 Skrevet 17. juni 2003 Nei, nå stikker jeg ut, skal snart på husvisning...igjen...usj...den uendelige jakten Får kose dere med diskusjonen, da :blunke:
Mann 40 Skrevet 17. juni 2003 #52 Skrevet 17. juni 2003 Jeg har ingen problemer med at du og andre oppfatter meg som uintelligent eller at jeg utstråler sosialklient-look. Tvert om' date=' jeg har en viss moro av å bli plassert i bås av ukjente. Det krydrer hverdagen.[/quote'] Godt sagt. Sånn har jeg det også, det er veldig morsomt.
Sharissa Skrevet 17. juni 2003 #53 Skrevet 17. juni 2003 Skriver svar til det noen spurte om tidligere ... hvorfor velger man å begynne å røyke, det er vel ikke noen som velger å begynne egentlig.. du tenker liksom ikke at "nå...nå skal jeg begynne å røyke"....det er mere noe som går litt over tid, for de fleste tror jeg ihvertfall det er sånn. Man røyker kanskje innimellom, kanskje litt på fest, og så blir det mere og mer, pluteselig en dag innser man at man faktisk har blitt røyker selv, at man faktisk har blitt avhengig av denne røyken og må ha den hver dag for å fungere. Tror ikke man registerer at man er i ferd med å bli avhengig før man alt har blitt det. Det her gjelder ihvertfall for hvordan det var med meg, skal ikke svare for at det er sånn for andre.
Gjest Starya Skrevet 17. juni 2003 #54 Skrevet 17. juni 2003 Røyker ikke. Liker det ikke. Skjønner det ikke.
Crazee Skrevet 17. juni 2003 #55 Skrevet 17. juni 2003 Skjønnar heller ikkje kvifor folk røyker. At grunnen til at ein byrjar er meir eller mindre ubevisste valg er ein ting, men når me veit kor skadeleg (og dyrt) det er - kvifor vil ikkje fleire slutta? Kva er grunnen til å fortsetja å røyka? Er det godt - OK, men kva er det som er så godt med det? Smaken? Rusen? Avhengigheten? Prøver ein å finna på grunnar for å ikkje innrømma at ein er avhengig? Enkelte seier dei kan slutta å røyka når dei vil, men dei vil berre ikkje røyka. Stemmer det, eller er det berre ei unnskulding for ikkje å innrømma for seg sjølv at dei er avhengige? For om dei ikkje er det, kvifor vil dei røyka? Dette er noko av det eg lurar på - og lurar på om røykarar sjølve gjer seg tankar i desse banar...
Linemor Skrevet 17. juni 2003 #56 Skrevet 17. juni 2003 skjønner at det ikke er lett og slutte og røyke men jeg forstår ikke hvorfor folk begynner. men det er sikkert ulike grunner. tror ikke det bare er gruppepress og det og bli godtatt, men de faktorene har nok mye og si for mange. hadde jo vært fint om man klarte og finne noe som gjorde at folk ikke tok de førate røykene og ble avhengig. for når man først er det, så er det jo så mye værre og stoppe. det gjelder vel for det meste om ikke alt man er avhengig av.
Gjest Anonymous Skrevet 18. juni 2003 #58 Skrevet 18. juni 2003 Fordi det er mitt valg. du har i alle fall skjønt at du har tatt eg valg.. men dersom du utsetter andre mennesker for røyken din, så har du også tatt et valg på vegne av dem.. det burde du ikke ha rett til.. og det er noe du bør være svært ydmyk overfor (dvs ikke bare trampe fram og si "mitt valg") hovedgrunnen til at vi har et samfunn er å beskytte mennesker fra andre menneskers dårlige valg
aline Skrevet 18. juni 2003 #59 Skrevet 18. juni 2003 Det er EN ting å velge å begynne å røyke når man er fjortiss (og jeg gjorde mye som jeg i dag betegner som dumt, når jeg var fjortiss, men jeg skjønner jo her inne at INGEN ikke-røykere gjorde det!!), ja, jeg VALGTE å begynne å røyke da! Jeg VALGTE aldri å bli avhengig!! For på lik linje med så godt som alle ikke-røykere jeg noen gang har pratet med, så SKJØNTE jeg ikke hva avhengighet ER!! Hadde jeg visst og blitt informert om avhengigheten, og at den faktisk tar fra meg mye av valgmuligheten, så er det vel en større sjans for at jeg IKKE ville begynt å røyke!! Men jeg tror det er ganske vanskelig å forstå begrepet avhengighet, og klare å lære det bort til folk som ikke selv har følt det på kroppen. Min mor røyket, min far røyket, min søster røyket! Selvfølgelig visste vi at det var farlig, men avhengigheten skjønte jeg ikke. Og jeg hadde ikke og har ikke NOEN ide om at røykere er dummer/mindre intelligente/svakere mennesker. De rundt meg, som jeg er glad i gjorde det jo, og jeg visste jo at DE ikke var verken dumme, svake eller mindre intelligente. Jeg kjenner røykere som har vært i situasjoner som KREVER styrke og en sterk personlighet for å klare å gjennomleve, jeg har selv vært i en situasjon som jeg VET jeg MÅTTE være sterk for å komme igjennom/ut av/ arbeide meg igjennom, så å si at røykere er svake kun av den grunn at de røyker.... nok en gang: kun visse ikke røykere som kan klare å uttale!! Og til dere andre som har klart å bestemme seg for å slutte, og synes det er lekende lett.... Vel, avhengighet fungerer forskjellig på alle mennesker, det kan være lekende lett for noen, mens det kan være usannsynelig vanskelig for andre! Det kan også være megastore forskjeller fra gang til gang. Jeg har holdt opp i fem mnd nå, og det er IKKE lekende lett for meg!! Selv om det går greit, så tror jeg ALDRI det kommer til å bli lekende lett!! Det er ihvertfall maaaaange år til! Fordi jeg var/er seriøst avhengig, BÅDE FYSISK OG PSYKISK! Og det er en avhengighet jeg ALDRI ville valgt om jeg hadde skjønt den!
SuperNova Skrevet 18. juni 2003 #60 Skrevet 18. juni 2003 Jeg gjentar meg selv: Selvfølgelig var det latterlig å begynne å røyke! Ingen tvil om det. Men da jeg var 16 år prioriterte jeg å være tøff og kul fremfor å være en veslevoksen, snusfornuftig prektigpetrine! Man kommer ikke trekkende med "nei, jeg kan ikke røyke, for da kan jeg få lungeemfysem om 19 år" når verdens deiligste gutt står på røykehjørnet og henger. En gutt som du vil gjøre ALT for å bli kjent med. Og før dere misforstår igjen: JA, DET ER DUMT Å BEGYNNE Å RØYKE, DET ER IKKE TØFT OG KULT OG MAN KLARER SEG FINT UTEN. Jeg forsøker bare å svare på spørsmålet om Hvorfor folk begynner å røyke! Crazee: Grunnen til at folk fortsetter å røyke, er at man er avhengig. Når man tar et trekk av sigaretten, frigjøres stoffer i hjernen (dopaminer) som gjør at du føler deg bra. Ja, en slags rus. Det er derfor man blir avhengig. Aline: Jeg håper jeg ikke har gitt inntrykk av at det er lett å slutte å røyke, for det er det ikke. Sikkert individuelt, men for meg var det JÆVLIG!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå