Gjest LoisLane Skrevet 16. juni 2003 #1 Skrevet 16. juni 2003 Nå skal jeg få meg et par uvenner her... Jeg fatter ikke hvorfor folk røyker! Det ser så uintelligent ut, og inngår naturlig i sosialklient-looken. Joda, jeg skjønner at det er vanskelig å slutte, og at gule fingre, lungekreft og grå hud aldri kommer til å ramme dere. Men kjære røykere - hvorfor? Did I miss anything? Er det kult?
Gjest LoisLane Skrevet 16. juni 2003 #3 Skrevet 16. juni 2003 Ingen liker sin første røyk! Hvorfor fortsette? (har en teori om intelligens-defekt jeg ikke en gang tør å lufte her...)
Miew Skrevet 16. juni 2003 #4 Skrevet 16. juni 2003 Jeg vil nok si at den _egentlige_ grunnen er "behovet for å bli godtatt"... De fleste røykere har venner som røyker... De fleste røykere begynte i ung alder, i ungdomstiden, hvor det er spesielt viktig å bli godtatt av mengden... Man vet ikke bedre, desverre, eller...man visste ikke bedre Barbie; det smaker ikke godt, tenk deg om, det er suget som er godt, men ikke smaken. Jeg røykte et kort halvår for noen år siden, noe jeg ikke er spesielt stolt av, det skjedde fordi jeg vare en del med røykere. Da jeg begynte var smaken ekkel, jo lenger jeg gikk røykende, jo mer nøytral ble smaken, midt i perioden var røyk et must, mot slutten var det et helvete uten, :o da skjønte jeg at nå, nå MÅ jeg stoppe. Dette er ikke bra for kroppen min. :evil: Jeg stoppet på dagen, og har kun smakt en gang siden for å se om det var slik jeg husket det... Smaken var jævlig... Tror jeg klarte å stoppe før jeg kom til det øverste avhengighetspunktet, heldigvis. Så om du er flink jente og slutter, Barbie, vil smaksløkene dine komme tilbake og du vil føle deg som et nytt og bedre menneske :blunke: Det lover jeg deg.
Miew Skrevet 16. juni 2003 #5 Skrevet 16. juni 2003 LoisLane: det har ingenting med intelligens å gjøre, det handler mer om selvtillit. At du kan påstå at det har med intelligens å gjøre, sier mer om deg og din intelligens.
Gjest LoisLane Skrevet 16. juni 2003 #6 Skrevet 16. juni 2003 Godt - endelig er jeg avslørt som den uintelligente dusten jeg er! Har vel bare altfor mye selvtillit og kranglelyst.
Miew Skrevet 16. juni 2003 #7 Skrevet 16. juni 2003 Litt fordomsfull, ja... Er en egen tråd om akkurat det :blunke:
Gjest 10na Skrevet 17. juni 2003 #8 Skrevet 17. juni 2003 Ingen liker sin første røyk! Hvorfor fortsette? (har en teori om intelligens-defekt jeg ikke en gang tør å lufte her...) ehem..... jeg likte min første røyk - og jeg røyker fordi jeg liker det. Jeg aksepterer røykeforbud hvor det måtte finnes, jeg røyke ikke inne hjemme ei heller i bilen. Uansett, røyking kan ikke forsvares helsemessig, det vet jeg. Det kan heller ikke daglig bilkjøring og daglig inntak av alkohol. Disse tingene KAN også sette ens egen og andres helse i fare.
Gjest Poirot Skrevet 17. juni 2003 #9 Skrevet 17. juni 2003 Har akkurat lest dagbøkene mine fra ungdomstiden. Jeg syntes den første røyke var ok (inhalerte jo ikke!), og prøvde alene. GRUNNEN til at jeg prøvde, var imidlertid at jeg skulle på 4H-leir, og ønsket å være tøff og bli godtatt av de kule. Har lenge trodd at det ikke var derfor, men har altså tatt feil, har det svart på hvitt... Nå røyker jeg bare på fest, og syne sdet er godt. Men ff så dårlig i halsen man kan bli.... og så vondt det lukter!
Gjest gurimalla Skrevet 17. juni 2003 #10 Skrevet 17. juni 2003 Ingen liker sin første røyk! Hvorfor fortsette? (har en teori om intelligens-defekt jeg ikke en gang tør å lufte her...) Vet du at røyking er mer vanedannende enn heroin? Kvinner blir mer avhengig av røyk enn menn (gjennomsnittlig) og tenåringsjenter kan bli avhengig etter en 10-pakning. Den som påstår at dette har noe med inteligens å gjøre må sette seg litt inn i forskninsresultater på området før han/hun uttaler seg.
Sharissa Skrevet 17. juni 2003 #11 Skrevet 17. juni 2003 Den første røyken jeg tok var av nysgjerrighet, det smakte sånn tålelig, ikke så ille, men jeg syntes det var veldig spennende, innhalerte vel ikke, dessuten følte jeg meg også litt kul og populær (var ikke så gammel den gangen) spesielt siden jeg fant ut at så lenge jeg røyka var jeg også blant de kule (enda så sykt det er) Jeg begnyte først å røyke fast noen år senere, da hadde jeg jo alt begynt å synes røyk smakte godt... så det gikk bare svisj..så var jeg avhengig. Men nå syns jeg ikke det er noe kult lenger...veldig ukult. Har ingen planer å slutte av den grunn ,jeg vet hvor skadelig det er, men det er godt, og det gir meg en slags rus som jeg trenger veldig innimellom. Og jeg er ikke noe mindre intelligent selv om jeg røyker. For det har faktisk absolutt ingenting med inteligens å gjøre. Dessuten er jeg så lei av at folk ser ned på røykere, ok vi er dumme som røyker, men vi har valgt å gjøre det likevel...kan ikke folk respektere det da?
Gjest Kira Skrevet 17. juni 2003 #12 Skrevet 17. juni 2003 Jeg var vel 11-12 da jeg tok min første røyk. Men jeg hadde venner som røyket, og jeg trodde det var så kult osv ... Men det er nå en stund siden ... Og jeg har ikke sluttet enda, og ikke kommer jeg til å gjøre det heller. Røyken min må jeg da få lov til å ha i fred!
Dragsund Skrevet 17. juni 2003 #13 Skrevet 17. juni 2003 Røyker fordi jeg synes det er j**** godt! Spør deg; hvorfor røyker ikke du? Fordi du synes det er j**** godt å være foruten?! Og nei- jeg er IKKE sosialklient- hva har egentlig det med røyk å gjøre? Fisefin?
Majken Skrevet 17. juni 2003 #14 Skrevet 17. juni 2003 Dessuten er jeg så lei av at folk ser ned på røykere' date=' ok vi er dumme som røyker, men vi har valgt å gjøre det likevel...kan ikke folk respektere det da?[/quote'] Skal jeg måtte respektere at du forpester luften for meg?! Den røykosen som røykere blåser ut av kjeften (selv om de snur seg en annen vei så de ikke blåser den rett på meg), den stikker meg i halsen når jeg skal puste inn....hvilket jeg må fra tid til annen.
Sharissa Skrevet 17. juni 2003 #15 Skrevet 17. juni 2003 nei, jeg mener ikke at ikke-røykere skal måtte godta at andre forpester de med røyk, selvsagt skal røykere ta hensyn til at mange plages av at folk røyker rundt dem, det jeg mener er at folk må respektere at vi som røyker har valgt å røyke, og ikke hele tiden prakke på oss "så dum du er som røyker" og "du skal vel snart slutte" og sånne ting, alt det vet vi like godt selv om ikke andre må fortelle oss det hele tiden.
Mathias Skrevet 17. juni 2003 #16 Skrevet 17. juni 2003 Røyker fordi jeg synes det er j**** godt! Spør deg; hvorfor røyker ikke du? Fordi du synes det er j**** godt å være foruten?! Og nei- jeg er IKKE sosialklient- hva har egentlig det med røyk å gjøre? Fisefin? Du røyker fordi det er godt for deg å få tilfredstilt avhengigheten di bla a... Jeg røyker ikke fordi jeg ikke har noen avhengighet av røyk.... deter forferdelig godt å slippe det ja!.... Bl a liker jeg å ha kontroll over ting, ikke at ting har kontroll over meg...
Retz Skrevet 17. juni 2003 #18 Skrevet 17. juni 2003 Jeg røyker fordi det er godt. Kunne jeg slutta uten problemer hadde jeg gjort det, men jeg er ikke så motivert for en røykeslutt at jeg vil "lide" for det. Jeg har ingen problemer med at du og andre oppfatter meg som uintelligent eller at jeg utstråler sosialklient-look. Tvert om, jeg har en viss moro av å bli plassert i bås av ukjente. Det krydrer hverdagen.
Gjest 10na Skrevet 17. juni 2003 #19 Skrevet 17. juni 2003 [skal jeg måtte respektere at du forpester luften for meg?! Den røykosen som røykere blåser ut av kjeften (selv om de snur seg en annen vei så de ikke blåser den rett på meg)' date= den stikker meg i halsen når jeg skal puste inn....hvilket jeg må fra tid til annen. Skal jeg måtte respektere at millioner av biler hver eneste dag forpester luften for meg? Skal jeg måtte respektere at utallige fabrikker spyr ut farlig røyk og forpester luften for meg? Eller.......... kan det ikke sammenlignes kanskje Alle 3 faktorer er veloverveide handlinger...... biler kjøres bevist (du har vel el-bil for ikke å forpeste omverdenen....?), fabrikker slipper sine utslipp bevist, og jeg røyker bevist. Hvorfor er en faktor mer "respektabel" enn den andre?
Majken Skrevet 17. juni 2003 #20 Skrevet 17. juni 2003 Joda, Sharissa, klart jeg må godta at noen har valgt å røyke. Noen ganger må jeg bare få ut litt aggresjon mot røykerne hehe, egentlig er jeg ikke så forferdelig plaga med dem, bare noen ganger. Kjenner da røykere som tar 10 ganger så mye hensyn til folk som jeg gidder i blant. Noen av dem ser sikkert mer intelligent ut enn meg også, kanskje de til og med er det! Selv røyker jeg ikke og har måttet gå på sosialkontoret hele to ganger dette halvåret! :o
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå