Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Jeg lurer på hva som egentlig feiler meg. Jeg har noen fakter som jeg ikke klarer å slutte med. bl.a. så teller jeg hele tiden ned i hodet mitt. 3-2-1-0. Hele tiden. Jeg teller ned når det koker på komfyren, når jeg går tur, når jeg venter på vaskemaskinen. Og jeg klarer ikke slutte med det. Også tenker jeg hele tiden. Konstant tankekjør. Tenker i historier, samtaler, ting jeg gjør. Og jeg tenker at jeg har bare 20 min på meg til å få ting gjort osv. En annen ting jeg gjør er at jeg åpner munnen og gnir hendene sammen hardt hver gang jeg blir litt oppspilt. Jeg har problemer med å konsentrere meg pga alt bråket i hodet mitt... Skikkelig pinlig dette her, jeg har klart å skjule det siden jeg var liten, så alle tror jeg har sluttet med det. Har jeg en hjerneskade?
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 oj, seriøst... Det har jeg ikke tenkt på en gang. Jeg har ikke noe problemer med renslighet, redsel for sykdom, sjekking eller sortering og grupperinger. Men jeg tenker at tankene mine påvirker det som skjer. f.eks. så bør jeg ikke glede meg for mye til en fest, da blir det kjipt. Dersom jeg skal ta en operasjon så bør jeg ikke tenke at jaada dette går bra!! for da kan det motsatte skje. Da jeg var gravid måtte vi ikke snakke om Downs syndrom, for da var jeg redd barnet ville ha det... Men mest er det dette tankekjøret hele tiden. Når jeg skal sove så tenker jeg en historie i hodet mitt, og jeg har prøvd å ikke tenke noe og bare slappe av. Umulig!! Det sier seg selv at det tar lang tid før jeg sovner på kvelden. Jeg har prøvd å gå på yoga. Det ble bare stress for meg, for det å koble ut er nærmest umulig. Og jeg blir så stressa inni meg når jeg prøver på det. Jeg prøver bare på å slappe av, og ha det stille i hodet mitt men det får jeg ikke til i 2 sekunder en gang. Litt rart Jeg trodde kanskje jeg hadde adhd eller noe... Hvorfor har jeg fått dette? Kan det ha noe med oppveksten min å gjøre, eller er det andre faktorer som spiller inn? (jeg hadde mye angst og stress da jeg var liten pga foreldre som slo og skjelte meg ut til stadighet.) jeg har ingen tvangsHANDLINGER tror jeg. Men hva er dette med å gni hendene mot hverandre og gape høyt? Hvordan fikser man på disse problemene? det skaper jo mye stress for meg...
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Dette er definitivt innen for spekteret av obsessive compulsive disorder som såvidt jeg vet også inkluderer tvangsmessige tanker. Såvidt jeg vet er kognitiv adferdsterapi gunstig for dette. Der fokuserer man på å analysere tankene som styrer handlingene og tankemønstrene og hvor rasjonelle de er og om de bør byttes ut. Med gjevnt arbeid over litt tid så klarer man som regel å redusere det meste. En annen innfalsvinkel er meditasjon. "mindfulness" (Vipassana) meditasjon har blitt studert i forhold til OCD og vist svært gode resultater. Det har nok flere forklaringer. En er at OCD i stor grad henger sammen med engstelighet og uro og at meditasjon reduserer engstelighet og gir ro. Det andre er at man i meditasjon lærer kombinasjonen av å fjerne uønskede tanker, ikke la seg affisere av tanker som er der og å bare la tanker passere uten å sloss mot dem. Ved OCD og de fleste andre psykiske plager så er et sentralt moment i opprettholdelsen av lidelsen at man så sterkt stritter i mot tankene og blir stresset av dem. HVis man i stedet lærer seg å akseptere deres nærvær og la dem flyte forbi så låser man seg ikke så sterkt til tankene og de vil etter hvert roe seg ned og siden forsvinne med mindre det er konstruktiv bruk for dem. For å redusere både tvangstanker og generell tankestøy er meditasjon helt suverent. Å gjøre nettopp det er på mange måter kjernevirskomheten i meditasjon som igjen legger basis for å oppnå andre ting med meditasjonen. Jeg vil annbefalle deg å både kontakte en psykolog for å prøve kognitiv terapi og å begynne å meditere ca 15-20 min daglig (eller mere hvis du får det til). Samlet sett er det nesten garantert å rydde opp i disse tingene. Acem har gode meditasjonskurs, men de bruker mantra og det er ikke den aller beste meditasjonsteknikken i forhold til dette problemet. Vipassana/mindfulness er bedre for akkurat dette selv om begge deler er effektivt. Vipassana/minfulness kan du lære via CD hvis du søker på mindfulness based stress reduction og leter litt rundt etter CD med det. På sikt er det en stor fordel å ha en lærer i levende live og ikke bare en CD. Generelt vil yoga og qigong også gi mange av de samme effektene men i forhold til disse spesifikke plagene er meditasjon mere effektivt. Akkupunkur kan gi en mild reduskjon i tankespinn og være generelt beroliggende. Slik sett kan det bira litt til å bøte på dette, men det vil nok ikk i seg selv rydde opp i det.
stjernekyss Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 Hei Synes du skal ta deg en tur til fastlegen din og få en henvisning til din nærmeste dps (distrik psykiatrisk senter). Der vil du få en nøye utredning. Tvangssymptomer må ikke ligge innenfor ocd, tvang er gjerne et forsøk på å skape kontroll eller unngåelsesadferd, og ved depressive tilstander eller ved angst, føler man ofte at man ikke har kontroll på livet sitt, og er særlig mottakelig for magisk tankegang av sorten "snakker vi om downs syndrom vil barnet få det". Tankekjøret du snakker om kalles "negative automatiske tanker". Ved tvangssymptomer benytter man eksponeringsterapi, og for automatiske tanker (som man ofte finner i depressive tilstander) er kognitv terapi bra. Alle psykologer utdannes i alle disse retningene, så du trenger ikke å finne en "kognitv terapeut". Men når du finner en psykolog, kan du si at du har hørt om det, og at du kanskje kan tenke deg å forsøke det. Har du vært i behandling tidligere? Du beskriver jo en tøff og traumatisk barndom. Mange som får forsinkede reaksjoner på dette når de selv får barn. Men du hadde kanskje disse vanskene før det også? Uansett, ditt fremtidige "jeg" vil nok profittere på å få noen å snakke med Innenfor psykisk helsevern er ikke alltid en spade en spade. Det som ser ut som tvang kan medieres av noe annet. På en dps får man grundig utredning. Jeg vil tenke meg at tvangssymptomene du har anses som alvorlige nok til at du slippes relativt raskt inn. Ønsker deg uansett lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå