Gå til innhold

Skylde penger


LineChristiane

Anbefalte innlegg

Jeg ser fremdeles ikke at ts har noe som helst juridisk krav på pengene. Det var pappan sitt navn som sto i konkurransen da deltageren måtte være over 18 år. Juridisk sett var det da han som var vinneren.

Ja, i prinsippet var det faren som ble stående som vinner av konkurransen. Poenget mitt er imidlertid det som har skjedd i ettertid. Altså at de muntlig har vært enige om at pengene er trådstarters, og de har avtalt at pengene skal stå på kontoen til hun fyller 18 år. Da tilhører pengene trådstarter og ikke faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, i prinsippet var det faren som ble stående som vinner av konkurransen. Poenget mitt er imidlertid det som har skjedd i ettertid. Altså at de muntlig har vært enige om at pengene er trådstarters, og de har avtalt at pengene skal stå på kontoen til hun fyller 18 år. Da tilhører pengene trådstarter og ikke faren.

Det er jeg enig i. Problemet er å bevise at det har vært en slik avtale. Det er en ekstra vanskelig situasjon siden det er innad i familien. Penger kan dessverre få frem det verste i folk og skape uvennskap. Jeg håper virkelig at ts får til en skikkelig samtale med faren om dette, slik at de kommer fram til en avtale som begge er tilfreds med. Den avtalen bør være skriftlig denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem saken. La han leve med den dårlige samvittigheten for å stjele penger av sin egen datter. Det er klart det sikkert hadde vært kjekt med pengene, men jeg tror ikke du har noe problem å klare deg uten. Dessuten får du de igjen (og vel så det) når du arver en dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i. Problemet er å bevise at det har vært en slik avtale. Det er en ekstra vanskelig situasjon siden det er innad i familien. Penger kan dessverre få frem det verste i folk og skape uvennskap. Jeg håper virkelig at ts får til en skikkelig samtale med faren om dette, slik at de kommer fram til en avtale som begge er tilfreds med. Den avtalen bør være skriftlig denne gangen.

Da er vi nok egentlig enige ja. ;) Jeg bare mener det er viktig å skille mellom bevisspørsmål og spørsmål om hvem som egentlig har rett på pengene. Særlig fordi trådstarter kanskje kan få faren til å skrive under et gjeldsbrev slik at det kommer klar frem hvem som er eieren. Synd at penger skal kunne ødelegge familiebånd på denne måten. Tror også jeg hadde hatt problemer med å glemme det faktum at faren min snøt meg for penger for å bruke dem på motorsykkel og andre morsomme ting.

Hvordan går det med saken, LineChristiane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, for en slask til far du har! Drittstøvel, spør du meg. Få ham til å undertegne gjeldsbrevet. Gjør han ikke det, så bryter du med kødden. Far eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette innlegget passet akkurat i denne tråden, men synes det var her det virkest mest rett å poste det. Skal prøve å gjøre det enkelt.

For 4 år siden da jeg var 13-14 år vant jeg en bil i en konkurranse. Jeg skrev pappa sitt navn i konkurransen ettersom man måtte være 18 år for å delta. Han ble kontaktet som vinner av konkurransen da jeg vant, men ringte såklart umiddelbart til meg og sa at jeg hadde vunnet en bil og var kjempeglad osv. Ettersom jeg var såpass ung ble mamma, pappa og jeg enig i å selge bilen og at pengene skulle stå på en sperret konto til jeg fyllte 18 år. Pappa tok seg av salget av bilen og etter det var det ikke så mye snakk om pengene. Helt til jeg hørte småprat fra mamma om at hun trodde pappa hadde brukt pengene. Jeg konfronterte han med dette og han sa at han hadde så mye gjeld og måtte låne dem. Jeg synes jo synd på pappa så jeg maste ikke mer om det ettersom jeg ikke fikk bruke de pengene før jeg var 18 år uansett.

For 1 år siden begynte jeg å spørre etter pengene. Om de var kommet på plass igjen osv. Det hadde de ikke og jeg måtte ikke mase om det. Jeg har spurt om de fram til nå, og det er 4 måneder siden jeg fyllte 18 og pengene skulle vært mine og inne på min konto. Han sier han har så mye gjeld og ikke får betalt de tilbake pga rentene er så høy nå og han får ikke lån osv. Ettersom jeg er student og virkelig trenger disse pengene nå som jeg begynner å tenke på bil og andre ting jeg trenger begynner dette å bli et problem for meg. Han har tross alt hatt 4 år på å gi de tilbake.

Så spørsmålet mitt er vel egentlig hva jeg skal gjøre med dette? Hva kan jeg gjøre? Pappa eier leilighet, bil, motorsykkel.. Så det er jo ikke akkurat som om han er fattig og må bo på gaten.....

Og hvis pengene mine hadde stått på en høyrentekonto siden jeg vant dem, hadde jeg jo fått en del renter.. Hva kan jeg gjøre med det? Har jo krav på dem også..

Disse pengene skulle vert satt på sperret høyrentekonto i disse årene.

Du skal skrive kravbrev til din far om det ikke nytter med snakk. be han selge sykkel. Det er et avdrag. kansje dere kan få en avtale om at han betaler et mnd bidrag til hele beløpet er betalt, pluss renter som er borte.

Di mor er også ansvarlig her, hun har mumlet at pappa har brukt opp penger. Penger har sikkert gått til daglige utgifter som hun også deltar i.

ektefelle er pliktig til å sette seg inn i økonomien. hadde hun sjekket selvangivelser i disse årene så hadde hun kunne stoppet det, før alt var borte.

Hvor fikk han penger til sin bil? be han og selg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Konservativ Mann

Rent juridisk har du krav på pengene, såfremt du kan sannsynliggjøre overfor en rett/forliksråd at pengene ble gitt til deg da bilen ble solgt. Det spiller mao ikke noen rolle om det formelt sett var faren din som vant bilen, han ga pengene til deg da bilen ble solgt.

Dette blir et rent bevisspørsmål.

OK, la oss si at du vil tvinge ditt krav igjennom.

Da må du ha et tvangsgrunnlag.

1) Dersom faren din ikke erkjenner å skylde deg pengene innebærer det at du må i forliksrådet (i praksis. Det kan tenkes at saken ender direkte i tingretten, men jeg skal ikke komplisere innlegget mer enn nødvendig).

Dersom faren din erkjenner å skylde deg pengene kan du hoppe rett til punkt 2)

Så da sitter du der i forliksrådet for å få dom mot faren din, eventuelt et forlik der han innrømmer å skylde deg pengene slik at du har et tvangsgrunnlag.

Så fortsetter faren din å nekte deg pengene med begrunnelse om at han ikke har råd.

2) Du må nå sende en begjæring om utlegg til namsmannen. Blir begjæringen tatt til følge tas det tvangspant i en eiendel, eventuelt en konto (typisk tvangstrekk på X antall kr. hver måned fra lønnskonto).

Dersom faren din ikke eier noe videre av kontanter tas det tvangspant i en bil, fast eiendom eller lignende.

3) Så må du sende inn en begjæring om tvangssalg.

Da blir eiendelen det hefter tvangspant på lagt ut for tvangssalg og pengene tilfaller deg.

Dersom faren din kun har eiendeler som er belånt opp til pipa, da er det lite å hente annet enn at du drar din egen far inn for retten (med alt det kan medføre av komplikasjoner).

Dette er mao. en rimelig lei situasjon å være i, er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...