LineChristiane Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 (endret) Vet ikke om dette innlegget passet akkurat i denne tråden, men synes det var her det virkest mest rett å poste det. Skal prøve å gjøre det enkelt. For 4 år siden da jeg var 13-14 år vant jeg en bil i en konkurranse. Jeg skrev pappa sitt navn i konkurransen ettersom man måtte være 18 år for å delta. Han ble kontaktet som vinner av konkurransen da jeg vant, men ringte såklart umiddelbart til meg og sa at jeg hadde vunnet en bil og var kjempeglad osv. Ettersom jeg var såpass ung ble mamma, pappa og jeg enig i å selge bilen og at pengene skulle stå på en sperret konto til jeg fyllte 18 år. Pappa tok seg av salget av bilen og etter det var det ikke så mye snakk om pengene. Helt til jeg hørte småprat fra mamma om at hun trodde pappa hadde brukt pengene. Jeg konfronterte han med dette og han sa at han hadde så mye gjeld og måtte låne dem. Jeg synes jo synd på pappa så jeg maste ikke mer om det ettersom jeg ikke fikk bruke de pengene før jeg var 18 år uansett. For 1 år siden begynte jeg å spørre etter pengene. Om de var kommet på plass igjen osv. Det hadde de ikke og jeg måtte ikke mase om det. Jeg har spurt om de fram til nå, og det er 4 måneder siden jeg fyllte 18 og pengene skulle vært mine og inne på min konto. Han sier han har så mye gjeld og ikke får betalt de tilbake pga rentene er så høy nå og han får ikke lån osv. Ettersom jeg er student og virkelig trenger disse pengene nå som jeg begynner å tenke på bil og andre ting jeg trenger begynner dette å bli et problem for meg. Han har tross alt hatt 4 år på å gi de tilbake. Så spørsmålet mitt er vel egentlig hva jeg skal gjøre med dette? Hva kan jeg gjøre? Pappa eier leilighet, bil, motorsykkel.. Så det er jo ikke akkurat som om han er fattig og må bo på gaten..... Og hvis pengene mine hadde stått på en høyrentekonto siden jeg vant dem, hadde jeg jo fått en del renter.. Hva kan jeg gjøre med det? Har jo krav på dem også.. Endret 18. november 2008 av LineChristiane
Gjest oj Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Oj, kjedelig sak. Hva slags dokumentasjon har du på at pengene er dine?
LineChristiane Skrevet 18. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 18. november 2008 Har vel egentlig ikke noen dokumentasjon på det.. Men pappa ville aldri sagt det var hans penger.
Østlandet Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Egentlig har du jo ikke noe å komme med i dette tilfellet. Annet enn å appelere til din far om at han moralsk skylder dem..osv.
hufsa! Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 Heia,huff så kjipt men skikklig dårlig gjort av faren din må jeg si!!For han kunne kvitta seg med sine ting før han tok dine..Ja,du kan vel egentlig ikke gjøre en dritt,håpe på at du en gang får pengene,lykke til!
Glynis Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Jeg synes du må ta en alvorsprat med ham og si at du synes dette er ekstremt alvorlig og råtten gjort, og spør han om han er villig til å risikere å forsure forholdet deres over noen penger. Hvis han er villig til det har dere familieproblemer langt utover denne bilen.
Alison Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Hva kan jeg gjøre med det? Har jo krav på dem også.. Det var din fars navn som ble oppgitt i konkurransen, og dermed var det jo han som vant. Så juridisk har du ikke noe krav på disse pengene, men moralsk ville de være riktig av han å gi deg pengene tilbake. Her bør dere snakke skikkelig sammen og se om dere kan komme til enighet om en løsning. Hvis din far ikke har økonomi eller vilje til å betale deg tilbake, er du villig til å skape uvennskap mellom dere ved å stå på kravene? Det er dessverre ikke noen enkel løsning på problemet ditt.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 Det var din fars navn som ble oppgitt i konkurransen, og dermed var det jo han som vant. Så juridisk har du ikke noe krav på disse pengene, men moralsk ville de være riktig av han å gi deg pengene tilbake. Her bør dere snakke skikkelig sammen og se om dere kan komme til enighet om en løsning. Hvis din far ikke har økonomi eller vilje til å betale deg tilbake, er du villig til å skape uvennskap mellom dere ved å stå på kravene? Det er dessverre ikke noen enkel løsning på problemet ditt. Du kan kanskje høre med din far om dere kan inngå en slags avtale? At han f.eks betaler deg et fast beløp hver mnd sånn at det totalt sett blir det beløpet du fikk for bilen + 5 % årlig rente? Beløpet kan settes slik at han slipper å ta opp ekstra lån, men samtidig skal jo du ha pengene dine. Dette er en løsning hvis det er betalingsevnen det går på og ikke betalingsviljen. Uansett synes jeg det er rart at ikke pengene ble satt på en konto i ditt navn hvor begge dine foreldre måtte skrive under for å få pengene ut.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #9 Skrevet 18. november 2008 Ikke bestandig like enkelt med en konto i en mindreårigs navn, som det er litt penger på. Overformynderiet, er ikke like ivrig over alt, men.... Ingen enkel løsning her. Ingen tvil om at det er dine foreldres (fars) penger. Men moralsk....så kan du jo ta det opp med han.
Rosenrød Skrevet 18. november 2008 #10 Skrevet 18. november 2008 Enig med gjest over her, hvis han ikke kan betale alt tilbake med en gang, og nekter å selge noe, be om en "avbetalingsordning".
camilla* Skrevet 19. november 2008 #11 Skrevet 19. november 2008 Enig med gjest over her, hvis han ikke kan betale alt tilbake med en gang, og nekter å selge noe, be om en "avbetalingsordning". enig her. virker som den eneste løsningen.
tingeling Skrevet 19. november 2008 #12 Skrevet 19. november 2008 Hei Siden du er student bør du vurdere om du virkelig vil ha alle pengene tilbake med en gang. Regner med at en bil for kan ha gitt en større sum en det som er lov å ha i formue. Det beste blir da kanskje om du får pengene tilbake i mindre avbetalinger slik de fleste foreslår her. (uansett veldig dårlig gjort av faren din å sette deg i denne situasjonen)
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 19. november 2008 #13 Skrevet 19. november 2008 GE-moneybank!! De gir jo lån til folk uten å sjekke dem opp!! Da kan du få pengene dine igjen.. Men, faren din vil jo få enda mere pengeproblemer da. Eller så burde han jo selge motorsykkelen da, for det er jo strengt tatt bare en luksusting!!!!! Men du har jo ikke juridisk krav på noe, siden ingenting sto i ditt navn.. Men moralsk sett, så burde faren din være behjelpelig med ett eller annet..lease en bil da??? For det var bil du trengte???
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #14 Skrevet 19. november 2008 Hva snakker dere om, dere som sier at trådstarter juridisk sett ikke har krav på pengene? Det har hun i aller høyeste grad! Trådstarter og faren hennes har hatt en muntlig avtale om at hun skal få pengene når hun blir 18, og i tillegg er pengene tatt fra en konto som står i hennes navn. Det er mer enn nok juridisk sett til at trådstarter er å regne som eier av pengene. At det kan bli vanskelig å bevise er en helt annen sak, men det er tull å si at hun juridisk sett ikke har noe å komme med!
Gjest mg Skrevet 19. november 2008 #15 Skrevet 19. november 2008 Hva snakker dere om, dere som sier at trådstarter juridisk sett ikke har krav på pengene? Det har hun i aller høyeste grad! Trådstarter og faren hennes har hatt en muntlig avtale om at hun skal få pengene når hun blir 18, og i tillegg er pengene tatt fra en konto som står i hennes navn. Det er mer enn nok juridisk sett til at trådstarter er å regne som eier av pengene. At det kan bli vanskelig å bevise er en helt annen sak, men det er tull å si at hun juridisk sett ikke har noe å komme med! Men var kontoen i hennes navn?? Da er jo saken litt annen!!!!! Men er fars ord mot datters da, mtp hva pengene har gått til..
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #16 Skrevet 19. november 2008 Et forslag til deg er at du får ham til å undertegne et gjeldsbrev. Det er et dokument som gir uttrykk for at en person skylder en annen penger. Under disse linkene finner du forslag til gjeldsbrev: http://www.dinside.no/php/art.php?id=1022 http://www.vestfold-inkasso.no/filer/Gjeld...underskrift.doc Om han ikke vil gå med på å skrive under hvis det står en konkret dato for tilbakebetaling, kan du fjerne den delen. Da får du et konkret bevis på at han skylder deg disse pengene uten at han må betale tilbake umiddelbart. Hvis du ikke får pengene senere, når du skal ha det, så kan gjelden inndrives av namsmyndighetene. Det virker kanskje litt ekstremt å gå til faren sin for å få ham til å undertegne et gjeldsbrev, men det virker som det er nødvendig i denne saken. Han respekterer tydeligvis ikke ditt eierskap til pengene, og det virker ikke som om det er pengenød som er problemet. Kanskje du kan diskutere dette litt sammen med moren din også. Fortell oss hvordan det går da! Bare spør hvis du lurer på noe mer angående gjeldsbrev.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #17 Skrevet 19. november 2008 Men var kontoen i hennes navn?? Da er jo saken litt annen!!!!! Men er fars ord mot datters da, mtp hva pengene har gått til.. Når jeg leser over trådstarters innlegg er jeg usikker på om kontoen sto i hennes navn. Det spiller forsåvidt ingen rolle, fordi hun og faren har hatt en felles forståelse og en muntlig avtale om at pengene er hennes og at de skal utbetales til henne senere. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Du blander dette sammen med bevisproblemene, det er to vidt forskjellige ting.
inga:) Skrevet 19. november 2008 #18 Skrevet 19. november 2008 GE-moneybank!! De gir jo lån til folk uten å sjekke dem opp!! Da kan du få pengene dine igjen.. Men, faren din vil jo få enda mere pengeproblemer da. Eller så burde han jo selge motorsykkelen da, for det er jo strengt tatt bare en luksusting!!!!! Men du har jo ikke juridisk krav på noe, siden ingenting sto i ditt navn.. Men moralsk sett, så burde faren din være behjelpelig med ett eller annet..lease en bil da??? For det var bil du trengte??? GE Moneybank gir ikke lån til folk uten å sjekke dem opp!!!! Bare så det er sagt. Jeg hadde ingen lån fra før, ingen negative anmerkninger, men fikk avslag fordi jeg hadde en inntekt på under 150.000 i året. Så de gir ikke ut til hvem som helst! Jeg synes faren til trådstarter 1. er respektløs 2. har utført et overgrep mot eget barn ved å ta ut penger uten å diskutere det med datteren 3. egoistisk 4. hvorfor selger han ikke bare motorsykkelen sin og gir datteren pengene hennes? Hadde det vært min far hadde jeg gitt ham en sjangse til å be om unnskyldning og betale tilbake/ skrive under en nedbetalingsplan. Hadde han ikke villet dette hadde jeg mistet all respekten for han og ikke giddet å ha noe mer med ham å gjøre. Utrolig uetisk gjordt av han!!!Alt! Også mot sitt eget barn.. faen så provoserende!!!!
Alison Skrevet 19. november 2008 #19 Skrevet 19. november 2008 Hva snakker dere om, dere som sier at trådstarter juridisk sett ikke har krav på pengene? Det har hun i aller høyeste grad! Trådstarter og faren hennes har hatt en muntlig avtale om at hun skal få pengene når hun blir 18, og i tillegg er pengene tatt fra en konto som står i hennes navn. Det er mer enn nok juridisk sett til at trådstarter er å regne som eier av pengene. At det kan bli vanskelig å bevise er en helt annen sak, men det er tull å si at hun juridisk sett ikke har noe å komme med! Jeg ser fremdeles ikke at ts har noe som helst juridisk krav på pengene. Det var pappan sitt navn som sto i konkurransen da deltageren måtte være over 18 år. Juridisk sett var det da han som var vinneren. For 4 år siden da jeg var 13-14 år vant jeg en bil i en konkurranse. Jeg skrev pappa sitt navn i konkurransen ettersom man måtte være 18 år for å delta. Nå skrev ikke ts noe om hvilken konto disse pengene ble satt inn på. Selv om de ble satt inn på ts sin konto, var det vergene som disponerte disse pengene så lenge hun var under 18. Det kan være mange grunner til at verger må ta ut penger fra mindreåriges konti, og de gjør heller ikke noe ulovlig med å gjøre dette. I teorien er en muntlig avtale like bindene som en skriftlig, men det kan være vanskelig i ettertid å bevise hva som faktisk har blitt sagt.
LineChristiane Skrevet 19. november 2008 Forfatter #20 Skrevet 19. november 2008 Tusen takk for mange svar!! Dette er en veldig vanskelig situasjon for meg for det er tross alt pappa det er snakk om... Det var ganske interessant det med gjeldsbrev, det har jeg ikke tenkt på. Jeg skal skrive det ut og dra til han og kontrontere han med det og be han skrive under. Jeg tror pengene for bilen egentlig ble betalt rett til hans konto, men jeg fikk aldri vite noe om det. Og som noen sier at juridisk sett er ikke pengene mine, nei kanskje. Men som sagt så var det en muntlig avtale mellom meg, mamma og pappa. Det er ikke SÅ stort beløp det er snakk om her. Det er rundt 150 000 + - renter.. Og det blir jo ikke det samme hvis jeg får litt og litt hver måned egentllig. Da får jeg jo f.eks aldri kjøpt den bilen jeg ville kjøpt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå