Gjest Ruth Skrevet 18. november 2008 #1 Skrevet 18. november 2008 Hørte noen nevte laud når det gjelder karakterer, men hva betyr det egentlig?
Vera Vinge Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Med dagens karaktersystem, betyr det vel at man får B eller bedre (mulig dette kan variere med ulike fag?). Men jeg vet ikke om man snakker så mye om laud nå for tiden?
Gjest Elfrida Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Kommer fra latin "laudabilis" som betyr rosverdig.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Etter det gamle karaktersystemet på universiteter, fra 6.0 som det dårligste, 4.0 som dårligste ståkarakter, og 1.0 som beste karakter, var 2.5 laud. Laud var på en måte skilen mellom dårlige og gode karakterer. Man ville derfor si at "bedre enn laud" var en bra karakter, mens "dårligere enn laud" ikke var så mye å rope hurra for. Og "Fire null god som gull", haha Jeg likte det gamle systemet bedre... Men laud er ikke noe man snakke rom med det nye bokstavsystemet.
Stillest vann Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Jeg har bare hørt uttrykket i forbindelse med tradisjonelle studier som jus og teologi. Jeg tror det var slik at man tidligere bare hadde 3 "karakterer": Stryk, bestått eller bestått med laud. Da de innførte tallkarakterene, definerte de 2.5 som laud, som tidligere nevnt her. På de tradisjonelle studiene, i hvert fall jus, var det bortimot umulig å få en karakter på 1-tallet, mens det ikke var så sjeldent på andre studier - jeg tror knytningen mot laud-begrepet var en viktig grunn til dette. I dag har det bortimot gått inflasjon i A-er og B-er, mye fordi universitetene måles på studentenes karakterer. Dette har medført at vi som ansetter folk med universitetseksamen, legger mindre vekt på karakterer og mer vekt på søknad og intervjuer. Bra eller dårlig? Det kan jo faktisk ha ført til at en del som er dyktige i faget, men dårlige på egenpresentasjon, ikke blir kalt inn til intervju.
Gjest Elfrida Skrevet 18. november 2008 #7 Skrevet 18. november 2008 Jeg tror det var slik at man tidligere bare hadde 3 "karakterer": Stryk, bestått eller bestått med laud. Da de innførte tallkarakterene, definerte de 2.5 som laud, som tidligere nevnt her. NEida Dårligere enn 4,0 = Stryk = Imm. (immaturus - umoden) 3,3- 4 = Dårligst karakter = Non (non contenmnendus - ikke å forakte) 2,6-3,2= Middels = Haud (haud illaudabilis = ikke urosverdig) 1,6-2,5 = Nest best karakter = Laud (Laudabilis = rosverdig) 1-1,5 = Best karakter = Preseteris (laudabilis prae ceteris = rosverdig fremfor de andre) Det var vel mest matematikk og lignende fag hvor det faktisk er mulig å ha alt rett at noen fikk bedre enn 1,5.
Stillest vann Skrevet 18. november 2008 #8 Skrevet 18. november 2008 NEida Dårligere enn 4,0 = Stryk = Imm. (immaturus - umoden) 3,3- 4 = Dårligst karakter = Non (non contenmnendus - ikke å forakte) 2,6-3,2= Middels = Haud (haud illaudabilis = ikke urosverdig) 1,6-2,5 = Nest best karakter = Laud (Laudabilis = rosverdig) 1-1,5 = Best karakter = Preseteris (laudabilis prae ceteris = rosverdig fremfor de andre) Det var vel mest matematikk og lignende fag hvor det faktisk er mulig å ha alt rett at noen fikk bedre enn 1,5. Takk! Da lærte jeg noe nytt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå