Gå til innhold

Hvor mye hjelp kan man forvente..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vil gjerne ha tilbakemelding på hva dere synes er rimelig å forvente av en 13-årig jente, når det gjelder barnepass av lillebror på snart 2 år.

Hun passer han max to-tre timer ( i ukedager) mens han er våken og enkelte kvelder 1-3 timer etter han er lagt. Alt fra 1-3 dager i uka. Er dette mye?

I tillegg tar hun ut av oppvaskmaskinen når jeg ber om det og støvsuger ved behov. Ikke akkurat overarbeid på den fronten da...

Noen synspunkter her... ? Hun synes nemlig at jeg ødelegger fritiden hennes. Og at synes det er kjedelig til tider. Hvor mye skal jeg vektlegge hennes synspunkter framfor det at må bidra når familiesituasjon er slik at kreves barnevakt på ettemiddag/kveld.

Endret av Egotrippen?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det kommer litt an på hvorfor hun må passe han. Hvis det er for at du skal komme deg ut blant venner så skjønner jeg henne. Venner og fritid er jo vanligvis mye viktigere for en tenåring enn for en voksen mamma, selv om en mamma selvsagt også trenger et sosialt liv. Men man må kanskje begrense seg av hensyn til barna. Da holder det vel med en kveld i uka? Så kan venner komme til deg ellers.

Må hun passe lillebror pga din jobb så synes jeg ikke hun gjør for mye. Medlemmer i familien må trå til der det er nødvendig. I såfall er jenta så stor at du kan forklare henne litt om familiens økonomi og at alternativet enten er at du må jobbe mindre eller betale en barnevakt, noe som igjen påvirker økonomien.

Skrevet
Hun passer han max to-tre timer ( i ukedager) mens han er våken og enkelte kvelder 1-3 timer etter han er lagt. Alt fra 1-3 dager i uka. Er dette mye?
I en maks uke passer hun altså broren i 6 timer i 3 dager, eller 18 timer på en uke. Det er nesten en 50 % jobb, og det syns jeg hørtes mye ut.
Skrevet
Jeg synes det kommer litt an på hvorfor hun må passe han. Hvis det er for at du skal komme deg ut blant venner så skjønner jeg henne. Venner og fritid er jo vanligvis mye viktigere for en tenåring enn for en voksen mamma, selv om en mamma selvsagt også trenger et sosialt liv. Men man må kanskje begrense seg av hensyn til barna. Da holder det vel med en kveld i uka? Så kan venner komme til deg ellers.

Må hun passe lillebror pga din jobb så synes jeg ikke hun gjør for mye. Medlemmer i familien må trå til der det er nødvendig. I såfall er jenta så stor at du kan forklare henne litt om familiens økonomi og at alternativet enten er at du må jobbe mindre eller betale en barnevakt, noe som igjen påvirker økonomien.

Jeg jobber fulltid på dagen, i tillegg til at jeg driver et firma på si. Jeg har faste timer to kvelder i uka, og innimellom må jeg steppe inn hvis noe er syke. Men ikke mere en det som er nevnt i startinnlegget. Mannen jobber offshore så det er bare når han ikke er hjemme dette er et tema.

Når det gjelder venner/sosialt liv... hva er det... ?? :-)

Skrevet
Jeg jobber fulltid på dagen, i tillegg til at jeg driver et firma på si. Jeg har faste timer to kvelder i uka, og innimellom må jeg steppe inn hvis noe er syke. Men ikke mere en det som er nevnt i startinnlegget. Mannen jobber offshore så det er bare når han ikke er hjemme dette er et tema.

Når det gjelder venner/sosialt liv... hva er det... ?? :-)

Har du mulighet til å redusere litt på timene når han er ute, og heller jobbe litt mer når han er hjemme?

Jeg synes dette høres litt for mye ut for en 13 åring.

Skrevet
I en maks uke passer hun altså broren i 6 timer i 3 dager, eller 18 timer på en uke. Det er nesten en 50 % jobb, og det syns jeg hørtes mye ut.

Nei det blir ikke så mye. For å gjenngi et eksempel på forrige uke.

Mandag fra kl 19:45-21:00

Onsdag kl.18:45-19:30

Torsdag kl. 16:00-17:00

Var kanskje litt dårlig framstilt slik jeg skrev det... Eller er det ennå mye synes du?

Skrevet

Jeg syns ikke man kan forlange at et barn skal passe et søsken uansett. Dersom hun vil, så er det jo en annen ting. Syns også hun skal få betalt for det.

Skrevet

Problemet er ikke nødvendigvis hvor lenge det er, men at dagen blir "hakket opp" og det vanskeliggjør å finne på ting sosialt. Kjenner det igjen fra kveldsvakter på jobb. Har begynt å nekte å ta korte vakter, og tar heller enkeltvakter som er lengre.

Får hun muligheten til å ta venner på besøk, og blir det isåfall gjordt? Hvor langt varsel får hun på at hun skal sitte vakt, kan hun gjøre leksene når han sover osv. Alt slikt må tas i betraktning for at det skal gli mest mulig smidig for henne.

Skrevet
Har du mulighet til å redusere litt på timene når han er ute, og heller jobbe litt mer når han er hjemme?

Jeg synes dette høres litt for mye ut for en 13 åring.

Har justert timene slik at det skal falle mest på kveld. Og at hun kan være sammen med venner enten før eller etter hun passer han. Slik at ettermiddagene ikke blir helt ødelagt for henne.

Har også leid inn barnevakt hvis det er noe hun skal på. Hun har alldri måtte avstå fra noe pga dette. Og jeg gir henne lov til mere overnatting hjemme og til venniner i helgene osv. for å være grei tilbake. I tillegg får hun betalt de fleste gangene.

Skrevet

Syns det høres fryktelig mye ut. For å sette det litt på spissen - det er ikke hun, men du som har vaglt å få flere barn. Ergo bør det ikke gå utover hennes fritid. Hvis man legger sammen tiden hun må passe lillebror og tiden hun bruker på lekser, er det jammen ikke spesielt mye tid igjen til venner og fritidsaktiviteter.

Dersom du har så lite tid til knærten, bør du skaffe en fast barnepike som faktisk vil være barnevakt. Spiller ingen rolle om du betaler henne når hun tydelig ikke vil.

Skrevet
Problemet er ikke nødvendigvis hvor lenge det er, men at dagen blir "hakket opp" og det vanskeliggjør å finne på ting sosialt. Kjenner det igjen fra kveldsvakter på jobb. Har begynt å nekte å ta korte vakter, og tar heller enkeltvakter som er lengre.

Får hun muligheten til å ta venner på besøk, og blir det isåfall gjordt? Hvor langt varsel får hun på at hun skal sitte vakt, kan hun gjøre leksene når han sover osv. Alt slikt må tas i betraktning for at det skal gli mest mulig smidig for henne.

Ja hun har ofte vennine på besøk slik at de kan passe han i lag. Og oftes er det superkjekt å finne på ting sammen med lillebror. Og forteller stolt hva de har gjort og hva hun har klart å lære han med ord og lek.

På søndag har vi en gjennomgang på hvordan uken blir. Hun liker at ting er planlagt og takler ikke plutselig endringer så godt. Derfor vet hun som oftes hvordan neste uke blir. Og vi blir da enig om når jeg trenger hjelp. Men det hender da plutselig at det ikke passer allikevell, det er da konfliktene oppstår..

Skrevet
Syns det høres fryktelig mye ut. For å sette det litt på spissen - det er ikke hun, men du som har vaglt å få flere barn. Ergo bør det ikke gå utover hennes fritid. Hvis man legger sammen tiden hun må passe lillebror og tiden hun bruker på lekser, er det jammen ikke spesielt mye tid igjen til venner og fritidsaktiviteter.

Dersom du har så lite tid til knærten, bør du skaffe en fast barnepike som faktisk vil være barnevakt. Spiller ingen rolle om du betaler henne når hun tydelig ikke vil.

Enig i denne.

Selv om det bare er en time eller så tre ganger i uken, så blir fritiden hennes veldig oppstykket. Det er neppe populært å måtte gå tidlig hjem fra venninner for å måtte passe lillebror.

En negativ konsekvens av dette er at hun blir sur på lillebror, siden det er hans "feil" at hun må passe ham... Det kan fort bli til at hun ser på ham som en klamp rundt foten. Og det blir det ikke akkurat godt søskenforhold av.

Skrevet
Ja hun har ofte vennine på besøk slik at de kan passe han i lag. Og oftes er det superkjekt å finne på ting sammen med lillebror. Og forteller stolt hva de har gjort og hva hun har klart å lære han med ord og lek.

På søndag har vi en gjennomgang på hvordan uken blir. Hun liker at ting er planlagt og takler ikke plutselig endringer så godt. Derfor vet hun som oftes hvordan neste uke blir. Og vi blir da enig om når jeg trenger hjelp. Men det hender da plutselig at det ikke passer allikevell, det er da konfliktene oppstår..

Du kan da ikke forvente at en 13-åring har planlagt firtiden sin for en hel uke framover! I den alderen skjer ting veldig spontant, og den som ikke har muligheten til å snu seg rundt på 5-øringen blir utenfor.

Ellers trenger dere vel neppe den ekstrainntekten som ekstrajobben din medfører, da din mann jobber off shore, så jeg foreslår at du kutter ut denne fram til knerten er stor onk til å passe seg selv disse timene.

Skrevet

"Ikke passer" pga ditt eller hennes liv?

Om dette er nødvendig så ville jeg nesten vurdert å tilby henne dette som en jobb, med arbeidskontrakt ol. "Vaktliste" som signeres hver søndag, og trekk i lønn som konsekvens om hun ikke kan møte opp. Omvendt, om hun behøves på et tidspunkt det ikke er avtalt på søndag, "overtidsbetalt" og et maximum av "beordringsvakter" i løpet av en måned.

Skrevet

Man velger verken sine foreldre eller søsken. Men man er jo en del av en familie og i en familie lærer man at man skal hjelpe hverandre. Jeg stiller som regel opp når det er noe som hun trenger min deltakelse i , og jeg har som skrevet tidligere lagt det meste til etter han legger seg så jeg får tid med lillegutt.

Men jeg ville jo ha synspunkter og det er det jeg får nå. Trenger å sette ting i perspetiv, prioritering av familie skal jo gå først. Men har tatt på meg forpliktelser i forbindelser med egen firma som jeg må ta.

Vil også nevne at dette kun har vært slik et par- tre måneder og at hun ikke passer han når mannen er hjemme og han er hjemme 2-4 uker i slengen, og er bort 2-3 uker i slengen.

Men som sagt, takk for tilbakemeldingen...

Skrevet
"Ikke passer" pga ditt eller hennes liv?

Om dette er nødvendig så ville jeg nesten vurdert å tilby henne dette som en jobb, med arbeidskontrakt ol. "Vaktliste" som signeres hver søndag, og trekk i lønn som konsekvens om hun ikke kan møte opp. Omvendt, om hun behøves på et tidspunkt det ikke er avtalt på søndag, "overtidsbetalt" og et maximum av "beordringsvakter" i løpet av en måned.

Skjønner at det kan høres ut som en arbeidsleir hjemme hos oss ja. Det kan oppfattes slik, men dette er noe vi diskuterer, og hun sier ja eller nei om hun har lyst eller har andre planer. Og når det ikke passer mener jeg at hun har lyst til å planlegge noe sammen med en vennine en av kveldeneså ordner jeg det slik at jeg blir hjemme eller ordner det med annen barnevakt. Aldri noe tvang...

Skrevet

Jeg synes det er naturlig at tenåringer er med på å passe yngre søsken. Jeg blir litt oppgitt over at tenåringer skal skermes for alt som ikke er gøy og basert på venner og fritid. Jeg synes ikke denne 13-åringen gjør for mye hjemme i det hele tatt. Hun får jo utbytte av det selv, ved å lære å bidra til fellesskapet, lære noe om hvor mye arbeid det er å ta vare på et lite barn (effektivt prevensjonsmiddel!), hun føler stolthet over rollen som ansvarlig storesøster som til og med er med på lillebrors utvikling ved å lære han nye ting osv. Det er masse positive ting ved dette også, etter det jeg leser av ts sine innlegg.

Skrevet
Skjønner at det kan høres ut som en arbeidsleir hjemme hos oss ja. Det kan oppfattes slik, men dette er noe vi diskuterer, og hun sier ja eller nei om hun har lyst eller har andre planer. Og når det ikke passer mener jeg at hun har lyst til å planlegge noe sammen med en vennine en av kveldeneså ordner jeg det slik at jeg blir hjemme eller ordner det med annen barnevakt. Aldri noe tvang...

Jeg var faktisk ikke sarkastisk :)

Hadde liknende avtaler med familie i omtrent samme alder (gjaldt ikke barnevakt, men det er irrelevant her) og det fungerte greit. Likte det at om jeg rotet det til, så fikkd et konsekvenser for meg, men om den andre parten rotet det til så fikk det konsekvenser for de.

Skrevet
Jeg stiller som regel opp når det er noe som hun trenger min deltakelse i, og jeg har som skrevet tidligere lagt det meste til etter han legger seg så jeg får tid med lillegutt.

Det skulle da også bare mangle, du er forelder hun er et barn. Det er en vesentlig forskjell. Jeg synes ikke at barn bør pålegges så mye ansvar for småsøsken som det ser ut som om datteren din har.

Skrevet
Man velger verken sine foreldre eller søsken. Men man er jo en del av en familie og i en familie lærer man at man skal hjelpe hverandre. Jeg stiller som regel opp når det er noe som hun trenger min deltakelse i , og jeg har som skrevet tidligere lagt det meste til etter han legger seg så jeg får tid med lillegutt.

Men jeg ville jo ha synspunkter og det er det jeg får nå. Trenger å sette ting i perspetiv, prioritering av familie skal jo gå først. Men har tatt på meg forpliktelser i forbindelser med egen firma som jeg må ta.

Vil også nevne at dette kun har vært slik et par- tre måneder og at hun ikke passer han når mannen er hjemme og han er hjemme 2-4 uker i slengen, og er bort 2-3 uker i slengen.

Men som sagt, takk for tilbakemeldingen...

Unnskyld meg, men du er barnas mor, og naturligvis skal du stille opp når det behøves. Hun er din datter, og din sønns søster. Og ikke minst - et barn enda. Og du har altfor store forventninger til hva du kan kreve av denne jenta.

Jenta prioriterer familien høyt, hun, det er jeg sikker på. Men at hun skal måtte passe ditt barn fordi du skal kunne egotrippe deg med eget firma du tydeligvis ikke har tid til er virkelig altfor mye forlangt. Kvitt deg med firmaet. Så er forpliktelsene borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...