Gå til innhold

Irritabel tarm og vondt i magen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg lurer på om jenta vår på 9 kan være plaget med irritabel tarm. Har lest litt i en bok om det, og syns mye stemmer. Hun vært hos legen og diverse undersøkelser på sykehuset, men de finner ingenting hun reagerer på eller andre ting.

Jeg blir så fortvilt når hun har vondt i magen. Ligger bare på sofaen og vrir seg.

Noen av dere som vet noe om irritabel tarm og som kan si meg hvordan jeg skal hjelpe ungen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Helsemann
Skrevet
Hei dere!

Jeg lurer på om jenta vår på 9 kan være plaget med irritabel tarm. Har lest litt i en bok om det, og syns mye stemmer. Hun vært hos legen og diverse undersøkelser på sykehuset, men de finner ingenting hun reagerer på eller andre ting.

Jeg blir så fortvilt når hun har vondt i magen. Ligger bare på sofaen og vrir seg.

Noen av dere som vet noe om irritabel tarm og som kan si meg hvordan jeg skal hjelpe ungen?

Prøv å¨ta vekk melk og melmat fra kosten hennes. Blir hun bedre, så vet du hva det er.

Skrevet

Hun er testet for matallergier?

Ellers har ofte barnedepresjoner et annet utrykk enn voksendepresjoner. Magesmerter er gjerne et kraftig symtpom. Kan det være en tanke?

Håper hun får det bedre snart uansett :)

Skrevet
Hun er testet for matallergier?

Ellers har ofte barnedepresjoner et annet utrykk enn voksendepresjoner. Magesmerter er gjerne et kraftig symtpom. Kan det være en tanke?

Håper hun får det bedre snart uansett :)

Hun har kraftige magesmerter som kommer ganske plutselig uten at jeg klarer å koble det til spesielle ting (mat, hendelser, tid på dagen etc). Vet at stress, bekymringer etc kan være en av årsakene til irritabel tarm. Prøver å ikke stresse henne opp, men det er ikke så lett bestandig. Blir en del tjas og mas når hun skal på skolen om morgenen.

Skulle bare ønske jeg kunne hjelpe henne når hun har vondt. Jeg gir henne biola hver dag i håp om at det kan hjelpe, men jeg kan ikke se at det har virket til nå.

Gjest Helsemann
Skrevet
Hun har kraftige magesmerter som kommer ganske plutselig uten at jeg klarer å koble det til spesielle ting (mat, hendelser, tid på dagen etc). Vet at stress, bekymringer etc kan være en av årsakene til irritabel tarm. Prøver å ikke stresse henne opp, men det er ikke så lett bestandig. Blir en del tjas og mas når hun skal på skolen om morgenen.

Skulle bare ønske jeg kunne hjelpe henne når hun har vondt. Jeg gir henne biola hver dag i håp om at det kan hjelpe, men jeg kan ikke se at det har virket til nå.

Hun har antakelig laktoseintoleranse. Det gir slike sumptomer. Ikke gi henne ferske melkeprodukter, kun bearbeidede - noen uker. Så ser du om hun bli bedre.

Skrevet

Ikke utelukk psykiske årsaker før de er eliminert. Hvis hun sliter sosialt, eller med stress, skole el.lign kan dette gi mageproblemer hos barn.

Skrevet

Noe hun kvier seg for på skolen?

Magesmerter er vanlige symptomer hos skolevegrere (dersom det viser seg at hun er skolevegrer)

Kontakte bup kanskje?

Skrevet

Hva med magekatarr eller betennesle i spiserør eller mageslimhinne? For meg er fosterstilling eneste som hjelper.

Eller kanskje kolikksmerter?

Skrevet
Ikke utelukk psykiske årsaker før de er eliminert. Hvis hun sliter sosialt, eller med stress, skole el.lign kan dette gi mageproblemer hos barn.

Jeg vil nesten si det motsatte, ikke utelukk fysiske årsaker før de er eliminert. Vondt i magen skyldes ikke alltid stress. Å slite sosialt og være under stress kan like gjerne være en virkning av fysisk sykdom.

Skrevet
Jeg vil nesten si det motsatte, ikke utelukk fysiske årsaker før de er eliminert. Vondt i magen skyldes ikke alltid stress. Å slite sosialt og være under stress kan like gjerne være en virkning av fysisk sykdom.

Helt enig med deg. Mange som undervurderer innvirkningen fysiske plager kan ha på psyken. Men det er faktisk slik at mange fysiske lidelser også vil gi seg utslag i psykiske forstyrrelser av ulike variasjoner.

Skrevet

Takk for mange svar.

Hun har antakelig laktoseintoleranse. Det gir slike sumptomer. Ikke gi henne ferske melkeprodukter, kun bearbeidede - noen uker. Så ser du om hun bli bedre.

Det er tatt prøver av henne om hun tåler fruktose og melkeprodukter og det viste ingen intoleranse.

Har hun gått på antibiotikakurer nylig? Da kan det være candida albicans

Ingen antibiotiakurer siden hun var liten. Mange år siden. Mener å huske hun bare har hatt det en gang da hun var omlag 2 år.

Noe hun kvier seg for på skolen?

Magesmerter er vanlige symptomer hos skolevegrere (dersom det viser seg at hun er skolevegrer)

Kontakte bup kanskje?

Helt enig med deg. Mange som undervurderer innvirkningen fysiske plager kan ha på psyken. Men det er faktisk slik at mange fysiske lidelser også vil gi seg utslag i psykiske forstyrrelser av ulike variasjoner.

Hun har mange venner og trives på skolen. Jeg ser ingen problemer med fag, medelever og lærere. Hun har vært en utfordrene unge på hjemmebane (sta med enorm vilje, trassig spesielt når det har vært mangel på søvn), og jeg ser ikke bort fra at det kan ligge noe psykologisk bak magevondtet. Derav irritabel tarm?

Men jeg klarer ikke å se magevondet i noen sammenheng med hendelser, feks etter vi har hatt en konflikt. En gang fikk hun magevondt (skikkelig krampe) da vi var på helsestasjon og hadde undersøkelse hos legen. Hun lå bare å vred seg og skrek på benken. Tydelig at det var vondt og at det ikke var bare for å få oppmerksomhet. Legen klødde seg i hodet og kom med henvisninger hit og dit for utredninger, uten at de kom fram til hva det var.

Hva med magekatarr eller betennesle i spiserør eller mageslimhinne? For meg er fosterstilling eneste som hjelper.

Eller kanskje kolikksmerter?

Har ikke gjort undersøkelser på magekatarr /betennele. Er dette noe som går over flere år? Hva kan eventuelt gjøres? Medisiner? Legen har snakket om å få tatt en gastorskopisk undersøkelse av henne. Som sagt har hun hatt magevondet/anfallene siden hun var omlag 4-5 år.

Kan en 9 åring ha kolikk? Trodde bare det var spebarn.

Skrevet

Høres ut som datteren vår... Hun er testet for "alt", og hun feiler "ingen verdens ting". Det eneste legen kan sette fingeren på er at hun har unormalt mye luft i magen. Vi har også prøvd å fjerne bl.a melkeprodukter, men ingenting hadde effekt.

Jeg er redd hun bare er lik sin mor. Jeg har selv hatt disse plagene siden jeg var liten, og endte for noen år siden opp med en diagnose som er en del mer alvorlig enn irritabel tarm.

Mage/tarm-problemer er ofte psykosomatisk, og det ligger ofte i familien.

For vår datters del har utviklingen heldigvis vært positiv. Nå er hun snart 12, og har ikke på langt nær så store problemer som før.

Skrevet

Jeg har diagnosen irritabel tarm, og jeg får kun plager etter å ha spist. Dette er helt sikkert litt forskjellig men slik opplever i allefall jeg det:

Jeg kan få kraftige magesmerter etter å ha spist mye mat når det er lenge siden sist, og alltid når det er mye smør/olje i maten. Fritert mat i store mengder etter å ha gått hele dagen uten mat for eksempel kan få meg til å ligge sammenkrøllet av smerter i timesvis. Etter en stund får jeg gått på do og da kommer det mye luft og diarè.

Hos meg har alle smerter en sammenheng med maten. Jeg har aldri fått vondt uten å ha spist først.

Skrevet
Jeg har diagnosen irritabel tarm, og jeg får kun plager etter å ha spist. Dette er helt sikkert litt forskjellig men slik opplever i allefall jeg det:

Jeg kan få kraftige magesmerter etter å ha spist mye mat når det er lenge siden sist, og alltid når det er mye smør/olje i maten. Fritert mat i store mengder etter å ha gått hele dagen uten mat for eksempel kan få meg til å ligge sammenkrøllet av smerter i timesvis. Etter en stund får jeg gått på do og da kommer det mye luft og diarè.

Hos meg har alle smerter en sammenheng med maten. Jeg har aldri fått vondt uten å ha spist først.

Det kan helt sikkert relateres til mat, ja. Men det som er vanskelig er å finne ut hva. Selv vet jeg bare om noen av tingene jeg reagerer på, og jeg er aldri bra i magen hvis jeg ikke holder meg til streng diett.

Shit in, shit out...

Skrevet
Høres ut som datteren vår... Hun er testet for "alt", og hun feiler "ingen verdens ting". Det eneste legen kan sette fingeren på er at hun har unormalt mye luft i magen. Vi har også prøvd å fjerne bl.a melkeprodukter, men ingenting hadde effekt.

Jeg er redd hun bare er lik sin mor. Jeg har selv hatt disse plagene siden jeg var liten, og endte for noen år siden opp med en diagnose som er en del mer alvorlig enn irritabel tarm.

Mage/tarm-problemer er ofte psykosomatisk, og det ligger ofte i familien.

For vår datters del har utviklingen heldigvis vært positiv. Nå er hun snart 12, og har ikke på langt nær så store problemer som før.

Godt å lese at jenta di ikke har så vondt i magen lengre. Men jeg er også redd det kan være noe mer alvorlig som du også skriver.

Har du noen tips om hva jeg kan hjelpe henne med når hun har vondt?

Ingen andre i familien har vært plaget med mage/tarm problemer. Selv bruker jeg å legge en flaske varmt vann på magen når jeg har annen magevondt og jeg syns det hjelper, men hun vil ikke ha noen ting på magen. Husker da jeg var liten, hadde spist for fort og fikk vondt i magen. Da brukte jeg å legge meg med magen over armlenet på sofaen. Heller ikke dette vil jenta mi. Vil ikke ha noe som presser på magen.

Tror du feks det hjelper det med smertestillende som feks paracet? Biola (eller sånne melkesyretabeletter, Ido... et eller annet)?

Skrevet (endret)

Du skal ikke gi medisiner mot slikt når man ikke vet hva årsaken er. Det kan gjøre vondt værre. Vent til hun har vært på undersøkelser slik at de evt kan utelukke magesår, magekatarr etc.

Om det er irritabel tarm fungerer ikke smertestillende eller lignende.

Det eneste som fungerer for meg er et stabilt kosthold.

Endret av Sunshine
Skrevet

Datteren min hadde episoder hvor hun hadde så vondt i magen at hun ikke greide å stå oppreist, og da var det ingenting som hjalp. Medisiner har vi aldri gitt henne, og som Sunshine sier, ville jeg absolutt ikke forsøkt noe sånt.

Datteren vår har lagt seg ned når hun har hatt vondt, men ikke noe særlig på magen, fordi det har gjort vondt verre. Hun har ligget på ryggen og forsøkt å tømme seg for luft, og det funker som regel greit, nå som hun ikke lenger har så vondt at hun bare skriker.

Ellers tror jeg du bør følge med på matvanene hennes. Spiser hun fort? Regelmessig nok? Spiser hun seg for mett? Drikker veldig mye sammen med maten?

Skrevet

Ja, og skriv opp det hun har spist, hvor lenge siden sist, og hvor mye det var de gangene hun har vondt.

Skrevet

Siden dette er et barn det er snakk om, syns jeg du bør ta kontakt med ernæringsfysiolog. Da kan dere få hjelp til å sett opp en plan for å se om dere kan finne ut om det er noen spessielle matvarer osv som kan gjøre at hun får slike symtomer.

Det er ikke bestandig så enkelt at en bare kan kutte ut ditt og datt selv, fordi en kan få i seg forlite av forskjellige næringsstoffer.

Jeg går til ernæringsfysiolog nå for å se om vi finner ut hva det er jeg reagerer på. ( har cøliaki og irritabel tarm selv) Og det er viktig og kutte ut de rette tingene i riktig rekkefølge for å se dette. Og dette bør en professjonell ta seg av.

Går jo an å begygge dær, så får dere se om dere finner noe. Det er mange ting som kan trigge slike reaksjoner ved irritabel tarm!

Finner dere ikke noe fornuftig denne veien, så kan dere kanskje vurdere om det kan være noe psykologisk som ligger bak disse symtomene.

Det var mitt råd da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...