Gjest fridaemi Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Fikk bare et brev i posten om resultat etter hormon-blodprøvetaking (Fordi jeg får ikke mensen og EL) Det står bare * ved de som er utenfor normalen. Det sto ikke noe forklaring på hva som er feil, eller hva som skjer videre :S Disse var utenfor normalen; S-Androstendion - 15,7 (normal 1,5 - 11,5) S-SHBG - 16 (normal 20 - 122) S-TSH 5,90 (normal 0,62 - 5,43) Hva betyr dette? Bare spør hvis du lurer på noe....
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #2 Skrevet 18. november 2008 Det betyr at du ikke har hatt EL og har for mye mannlige kjønnshormoner.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #3 Skrevet 18. november 2008 Får jeg stabilisert det på noen måte?
Avalon Skrevet 18. november 2008 #4 Skrevet 18. november 2008 Får jeg stabilisert det på noen måte? Jeg tror jeg ville fått en ny time hos legen hvis jeg var deg og fått dette forklart ordentlig. Det er godt mulig at du får stabilisert det
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2008 #5 Skrevet 18. november 2008 Det tyder vel ikke på pco? Jeg må bestille legetime, bestillinga fungerer på internett, men da er det ikke ledig time før om 3 uker. Men ringer jeg samme da KAN jeg få time, men da er timen på 10 minutter. er det gunstig å ta det opp på 10 minutter, så fort som mulig? Jeg er veeeldig utålmodig, kan du si.... Men legen min er veldig "rett på sak" , kanskje jeg får tvert ettellerannet behandlig. Men vet ikke hvor "alvorlig" dette er da.... 10 min er ganske liten tid... men gidder ikke å vente 3 uker.. Jeg er jo tross alt en prøver
mgr Skrevet 18. november 2008 #6 Skrevet 18. november 2008 Hei.For høyt TSH kan også bety at du har lavt stoffskifte.Jeg ville bedt om en sjekk av fritt t4 og evt antistoffer til skjoldbruskkjertelen.Lavt stoffskifte kan komme av unormale forhold i hypofysen,så du kan jo be om prøver av hormoner fra denne.Er ingen lege,men kan litt om sånt. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #7 Skrevet 19. november 2008 Nå er ikke lege, men ja dette kan se ut som prøvesvarene for en som har pco(s). Ring legen din å få en time, om det så er for 10 min så rekker man endel snakking på 10 min.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #8 Skrevet 22. november 2008 Blir innkalt til gynekolog nå... hva skal de finne ut`? Får jeg hjelp til å få stabilisert det`? Med medisin? Sprøyter? Noen som har noen erfaring? Får du medisin hvis du har pco?
Saeria Skrevet 22. november 2008 #9 Skrevet 22. november 2008 Om PCO: http://www.dinside.no/php/art.php?id=347903 Om PCOS:http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322856
NemoLinn Skrevet 22. november 2008 #10 Skrevet 22. november 2008 Har selv PCO så du kan få medisiner for å få EL slik at du har mulighet til å bli gravid. Pergotime er vanligst å starte med. Hvis det skulle vise seg etter 3 - 4 behandlinger at Pergo ikke fungerer, vil det bli aktuelt med prøverrør ol. Hvis du har helt mangel på mensen, vil du kunne få provera for å få mensen. Slik at du kan starte med Pergotime for det skal du starte med på 4. menstrasjonsdag.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #11 Skrevet 23. november 2008 Hei! Jeg har samme problem og skal snart til gynekolog. Jeg har på følelsen jeg har pco når jeg har lignende blodprøvesvar og de fleste symtonene på pco. Jeg er bare 21 år, men vi et et par som prøver. Noen vil si at jeg er for ung enda, men vi har vært sammen i over 5 år, samboere i 3 år og begge har fast jobb og bra økonomi. Ikke alle trenger å være 30 år for å være klar for et barn, så da er det sagt( i tilfelle noen vil si vi er for unge jeg 21 og han 26) Men det jeg lurer på er, tror dere legen vil ta oss på alvor som prøvere når jeg er så ung? At jeg gjerne vil gå på pergotime kur eller metformin kur? Jeg har ganske prippen lege, så er redd for å ta det opp av en eller annen grunn...:S Jeg har ikke hatt regelmessig mens på 4 år, kan jeg få en form for stabiliserende kur om jeg ikke hadde vært prøver?
Gjest hs Skrevet 23. november 2008 #13 Skrevet 23. november 2008 Dersom du ikke prøver å bli gravid, kan p-piller være en stabilator! Mange begynner på Yasmin el Diane etter å ha fått PCO-diagnosen..... det kan stabilisere hormonene og mensen. Ellers, så er vektnedgang en meget god kur!!!! Mange blir helt kvitt symptomene, hvis de går ned noen kilo i vekt! Lykke til )
Gjest nora gjest Skrevet 24. november 2008 #14 Skrevet 24. november 2008 Din TSH er da ganske høy. Da er det vanlig å begynne på Levaxin, stoffskiftehormon, men som sagt ovenfor er de andre hormonene noe feil også. Hvor bor du i landet? Øvre grense for TSH er uvanlig høy hos ditt lab, alle andre har jo gått ned til 3,5 -4 nå i flere år.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #16 Skrevet 24. november 2008 Jeg vil ikke begynne på p piller for å stabilisere syklusen, fordi vi er prøvere. Levaxin har jeg gått på uten at det skjedde noe med meg, tror jeg gikk på det i 1,5 år uten noe forandringer. Dessuten leste jeg at levaxin kunne gjøre at fruktbarheten ble minsket mens du gikk på det..og det vil jeg jo ikke..
Gjest nora gjest Skrevet 25. november 2008 #17 Skrevet 25. november 2008 Jeg vil oppklare noen misforståelser: Levaxin gjør ikke at fruktbarheten går ned, tvert imot. Levaxin er kun det stofsfkiftehormonet man mangler, akkurat som når man mangler insulin, man må rett og slett ha det. En TSH på nesten 6 betyr at du mangler en del stoffskiftehormon. For å være fruktbar anbefales at du ihvertfall har en TSh på ikke mer enn 2. (TSH er et hypofysehormon som skal skrike til skjoldbruskkjertelen å se og få laget mer stoffsiftehormon, ft4 og ft3) så en høy TSH betyr at hypofysen er ganske irritiert og vil ha mer stoffskiftehormon, alstå at stoffskiftet er lavt. Gjør ingen forskjell egenlti om det er kroppens eller tabletter (men det kan være noe vrient å finne riktig dose for noen) Men levaxin setter altså ikke ned fruktbarheten, tvert imot. Jeg synes det er ille at noen sted i Norge fremdeles har så høye refereanseområder på TSH, spesielt etter HUNT-undersøkelsen som nettopp var i sør-tyrøndelag , og etter den senket de øvre grense til 3,5 mange andre steder i Norge. I tyskland har de mange steder senket øvre grense til 2,5, og 2,12 noen steder. Og jeg leser på forumene at de faktisk blir satt på thyroxin med slik TSH. nora
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #18 Skrevet 25. november 2008 Fikk bare et brev i posten om resultat etter hormon-blodprøvetaking (Fordi jeg får ikke mensen og EL) Det står bare * ved de som er utenfor normalen. Det sto ikke noe forklaring på hva som er feil, eller hva som skjer videre :S Disse var utenfor normalen; S-Androstendion - 15,7 (normal 1,5 - 11,5) S-SHBG - 16 (normal 20 - 122) S-TSH 5,90 (normal 0,62 - 5,43) Hva betyr dette? Bare spør hvis du lurer på noe.... Dette betyr ta kontakt med LEGEN din!!! Hva er det med KG som tillater helsespekulering på høyt nivå??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå