Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Hei alle KG-erne. Jeg har i flere år slitt med eksem på hendene som til tider kan være ganske kraftig. Blir bittesmå blemmer under huden, som etterhvert sprekker. Så blir huden rød og sår. Irriterende, og et litt sårt tema for meg. Synes det er flaut og ubehagelig at andre ser det. Har fått kortisonkrem av legen, men jeg synes ikke det hjelper noe særlig. Og jeg aner ikke hva eksemet kommer av! Jeg har tatt en sånn standardtest hos legen, men de fant ingen ting. Har prøvd det jeg kommer over av "eksemkremer", homeopati og masse annet. Jeg er så lei! Er det noen andre her som har eksem? Noen som har noen lure triks for å få det til å bli mindre hissig? Noen som vet om rare ting som kan gi hudallergi? (kan f.eks. matallergier slå ut på denne måten?)
stjernekyss Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Jeg har desverre ingen tips til deg, for den eksemen jeg hadde var ikke av den sorten. Men jeg kjenner frustrasjonen og håpløsheten, så ville inn og gi deg en klem for den. Ellers sa hudlegen min i sin tid til meg at det bare må få brenne seg ut. Jeg hadde lyst til å bite av ham hodet, så sint ble jeg for et sånt svar. Men jammen meg hadde han ikke rett. Det tok noen år, men han hadde rett. Håper det brenner seg ut for deg også. Så fort som mulig (Stress forverrer btw)
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #3 Skrevet 17. november 2008 Er du sikker på at det er eksem? Det kan være psoriasis også.
Gjest TS Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Jeg har desverre ingen tips til deg, for den eksemen jeg hadde var ikke av den sorten. Men jeg kjenner frustrasjonen og håpløsheten, så ville inn og gi deg en klem for den. Ellers sa hudlegen min i sin tid til meg at det bare må få brenne seg ut. Jeg hadde lyst til å bite av ham hodet, så sint ble jeg for et sånt svar. Men jammen meg hadde han ikke rett. Det tok noen år, men han hadde rett. Håper det brenner seg ut for deg også. Så fort som mulig (Stress forverrer btw) Hei, og takk for svar. Det varmet! Hmh, legen min har aldri sagt noe sånt!?! Jeg har hatt det i 5 år nå... Men det er jo lov å håpe! *krysse fingre* Og ja, det med stress har jeg og funnet ut! Også virker det som om det blir verre på høsten/vinteren, men det er visst vanlig har jeg skjønt. Er du sikker på at det er eksem? Det kan være psoriasis også. Jeg har ihvertfall blitt fortalt av to leger at det er eksem... Får man sånne blemmer og intens kløe av psoriasis da? :klø:
Pjukset Skrevet 19. november 2008 #5 Skrevet 19. november 2008 Det er mye som kan utløse eksem, det kan f.eks være allergisk reaksjon, eller følelesmessig. Ei venninne fikk kronisk atopisk eksem - over hele kroppen. Alle prøvene var negative, men eksemet var nå like herlig der. I ettertid har de funnet ut at det var følelsesmessig relatert, at det dukker opp når hun går gjennom vanskelige tider. Eneste måten for henne å ha kontroll over eksemet er å jobbe med det som plager henne. Utrolig hvordan psyke og fysikk henger sammen!
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2008 #6 Skrevet 19. november 2008 Og ja, det med stress har jeg og funnet ut! Også virker det som om det blir verre på høsten/vinteren, men det er visst vanlig har jeg skjønt. Jeg har ihvertfall blitt fortalt av to leger at det er eksem... Får man sånne blemmer og intens kløe av psoriasis da? :klø: Ja, jeg har selv en type psoriasis som heter pustulosis palmoplantaris. Denne varianten kommer inni hender og under fotsåler. Den er slik at ved utbrudd kommer det først små vannblemmer som klør. Deretter kan de sprekke opp og huden blir sår. Vet selv at kløen kan være veldig intens, spesielt har det vært plagsomt for meg under fotsålene. Vet jo ikke om det er det du har, men det kan jo være en mulighet. I og med at du er verst på høsten/vinteren kan kanskje lysbehandling være en ide for deg.
angeleyes Skrevet 19. november 2008 #7 Skrevet 19. november 2008 En venninne av meg sliter mye med eksem. Hun pleier å spraye seg med en saltvannsspray. Jeg vet ikke hvorfor, men hun påstår at det hjelper.
Gjest Gjest_Hilde_* Skrevet 19. november 2008 #8 Skrevet 19. november 2008 Jeg sliter også en del med eksem, spesielt om vinteren. For meg hjelper det veldig å ta litt sol Får jeg litt farge også. Ellers er lysbehandling nevnt tidligere, da trenger du bare et par minutter...
Gjest Gjest_lise_* Skrevet 19. november 2008 #9 Skrevet 19. november 2008 Ja, jeg har selv en type psoriasis som heter pustulosis palmoplantaris. Denne varianten kommer inni hender og under fotsåler. Den er slik at ved utbrudd kommer det først små vannblemmer som klør. Deretter kan de sprekke opp og huden blir sår. Vet selv at kløen kan være veldig intens, spesielt har det vært plagsomt for meg under fotsålene. Vet jo ikke om det er det du har, men det kan jo være en mulighet. I og med at du er verst på høsten/vinteren kan kanskje lysbehandling være en ide for deg. Blemmeeksem eller pompholyx er en eksemform som har store likhetstrekk med den psoriasisformen som er nevnt her over. Selv har jeg eksemen og en av de tingene son hudlegen var opptatt av var nettopp å utelukke psoriasis siden de oppfører seg veldig likt. Ut fra fra hvordan du beskriver eksemen vil jeg tro at du har en av disse over. Hva slags kortison får du? I følge min hudlege må det ganske så kraftige saker til for at det skal hjelpe og jeg får en klasse 4 kortison (dermovat). Med den er jeg så og symptomfri og utbrudd gir seg fort etter litt smøring.
Gjest Scrulla Skrevet 20. november 2008 #10 Skrevet 20. november 2008 Du har ikke fått sjekket ut om det kan være dermatitis herpetiformis da? Mvh Scrulla
Gjest TS Skrevet 23. november 2008 #11 Skrevet 23. november 2008 Tusen takk for svar alle sammen! Det er mye som kan utløse eksem, det kan f.eks være allergisk reaksjon, eller følelesmessig. Ei venninne fikk kronisk atopisk eksem - over hele kroppen. Alle prøvene var negative, men eksemet var nå like herlig der. I ettertid har de funnet ut at det var følelsesmessig relatert, at det dukker opp når hun går gjennom vanskelige tider. Eneste måten for henne å ha kontroll over eksemet er å jobbe med det som plager henne. Utrolig hvordan psyke og fysikk henger sammen! Ja, der er rart hvordan det henger sammen! Legen minmente at det antagelig var allergisk. Jeg har pollenallergi, og reagerer i tillegg på en masse annet rart. Og jeg har hudallergi mot nikkel. Jeg har faktisk prøvd å lage en liten "dagbok" hvor jeg skriver ned når utbruddene blir verre, hva jeg har holdt på med og hvordan jeg føler meg. Så langt har jeg ikke klart å se noen sammenheng med noe som helst, egentlig. Det blir ofte litt verre når jeg stresser, men andre ganger virker det som om det oppfører seg helt uavhengig av det mentale. Ja, jeg har selv en type psoriasis som heter pustulosis palmoplantaris. Denne varianten kommer inni hender og under fotsåler. Den er slik at ved utbrudd kommer det først små vannblemmer som klør. Deretter kan de sprekke opp og huden blir sår. Vet selv at kløen kan være veldig intens, spesielt har det vært plagsomt for meg under fotsålene. Vet jo ikke om det er det du har, men det kan jo være en mulighet. I og med at du er verst på høsten/vinteren kan kanskje lysbehandling være en ide for deg. Dette var jeg ikke klar over! Hvordan ser de egentlig forskjelen da? Jeg har vært hos to hudleger, og de har begge kommet til den samme konklusjonen... Nå har jeg faktisk flyttet til et nytt sted, kanskje jeg skulle ta meg en tur til hudlegen her? Lysbehandling har jeg spurt om, men begge de tidligere legene mine har ment at det ville vært veldig begrenset hvor mye jeg ville fått ut av det. Men at det bare var å spørre...så da kan jeg jo sjekke det ut. En venninne av meg sliter mye med eksem. Hun pleier å spraye seg med en saltvannsspray. Jeg vet ikke hvorfor, men hun påstår at det hjelper. Skal googles Takk for tipset! Jeg sliter også en del med eksem, spesielt om vinteren. For meg hjelper det veldig å ta litt sol Får jeg litt farge også. Ellers er lysbehandling nevnt tidligere, da trenger du bare et par minutter... Jeg er ikke noen sol-frik, så da blir det nok heller lysbehandling :ler:Men tusen takk for tipset! Blemmeeksem eller pompholyx er en eksemform som har store likhetstrekk med den psoriasisformen som er nevnt her over. Selv har jeg eksemen og en av de tingene son hudlegen var opptatt av var nettopp å utelukke psoriasis siden de oppfører seg veldig likt. Ut fra fra hvordan du beskriver eksemen vil jeg tro at du har en av disse over. Hva slags kortison får du? I følge min hudlege må det ganske så kraftige saker til for at det skal hjelpe og jeg får en klasse 4 kortison (dermovat). Med den er jeg så og symptomfri og utbrudd gir seg fort etter litt smøring. Skjønner. Blir definitivt en ny tur til hudlegen! Jeg har fått resept på Betnovat. Noen ganger har jeg også brukt Elocon. Synes ikke de hjelper sånn veldig, altså. Det rare er at jeg synes de hjelper litt mer de gangene jeg har brukt dem på utslett jeg har fått etter metall... Du har ikke fått sjekket ut om det kan være dermatitis herpetiformis da? Mvh Scrulla Hmmm, de bildene jeg fant på nettet lignet ikke så veldig. Men det skader nok ikke å nevne det for legen!
Gjest maheg Skrevet 29. januar 2009 #12 Skrevet 29. januar 2009 Heisan. Jeg har akkurat fått diagnosen PPP, pustulosis palmoplantaris. Og for meg høres det litt ut som det du har også. Hos meg begynner det med litt kviselignende blemmer som tørker inn og blir brune for så å tørke til skjellaktig og tørr hud i hendene og under føttene. Har fått beskjed om at dette er en kronisk lidelse som de kun kan hjelpe med å lindre utbruddene med kortison. Og 90 % av de som får denne lidelsen røyker. Har ikke fått vært hos spesialist enda for har jo en del spørsmål enda. Har fått medisin på blå resept som jeg ikke har fått prøvet enda. Kanskje du kan nevne til legen din PPP og se om det er noe som kan høres realistisk ut. Uansett om de kanskje ikke kan hjelpe deg så er det nå ok å få en korrekt diagnose. Hei alle KG-erne. Jeg har i flere år slitt med eksem på hendene som til tider kan være ganske kraftig. Blir bittesmå blemmer under huden, som etterhvert sprekker. Så blir huden rød og sår. Irriterende, og et litt sårt tema for meg. Synes det er flaut og ubehagelig at andre ser det. Har fått kortisonkrem av legen, men jeg synes ikke det hjelper noe særlig. Og jeg aner ikke hva eksemet kommer av! Jeg har tatt en sånn standardtest hos legen, men de fant ingen ting. Har prøvd det jeg kommer over av "eksemkremer", homeopati og masse annet. Jeg er så lei! Er det noen andre her som har eksem? Noen som har noen lure triks for å få det til å bli mindre hissig? Noen som vet om rare ting som kan gi hudallergi? (kan f.eks. matallergier slå ut på denne måten?)
Gjest Solveig Skrevet 19. juli 2011 #13 Skrevet 19. juli 2011 Hei alle KG-erne. Jeg har i flere år slitt med eksem på hendene som til tider kan være ganske kraftig. Blir bittesmå blemmer under huden, som etterhvert sprekker. Så blir huden rød og sår. Irriterende, og et litt sårt tema for meg. Synes det er flaut og ubehagelig at andre ser det. Har fått kortisonkrem av legen, men jeg synes ikke det hjelper noe særlig. Og jeg aner ikke hva eksemet kommer av! Jeg har tatt en sånn standardtest hos legen, men de fant ingen ting. Har prøvd det jeg kommer over av "eksemkremer", homeopati og masse annet. Jeg er så lei! Er det noen andre her som har eksem? Noen som har noen lure triks for å få det til å bli mindre hissig? Noen som vet om rare ting som kan gi hudallergi? (kan f.eks. matallergier slå ut på denne måten?)
Surriball Skrevet 19. juli 2011 #14 Skrevet 19. juli 2011 Hei alle KG-erne. Jeg har i flere år slitt med eksem på hendene som til tider kan være ganske kraftig. Blir bittesmå blemmer under huden, som etterhvert sprekker. Så blir huden rød og sår. Irriterende, og et litt sårt tema for meg. Synes det er flaut og ubehagelig at andre ser det. Har fått kortisonkrem av legen, men jeg synes ikke det hjelper noe særlig. Og jeg aner ikke hva eksemet kommer av! Jeg har tatt en sånn standardtest hos legen, men de fant ingen ting. Har prøvd det jeg kommer over av "eksemkremer", homeopati og masse annet. Jeg er så lei! Er det noen andre her som har eksem? Noen som har noen lure triks for å få det til å bli mindre hissig? Noen som vet om rare ting som kan gi hudallergi? (kan f.eks. matallergier slå ut på denne måten?) Oi, dette hørtes veldig ut som mine hender for et år siden! Da hadde jeg bittesmå blemmer mellom fingrene hele tiden som klødde noe infernalsk, pluss at de ble såre når jeg klødde på dem. Jeg fikk kortisonkrem, men det hjalp ikke noe særlig. Når de hadde "grodd" litt, ble området veldig tørt. Så jeg smurte konstant på med Locobase (den er parfymefri og veldig feit), eller hvilken som helst tilgjengelig fuktighetskrem, sånn at det ikke skulle ha muligheten til å bli tørt. Etter det var jeg veldig nøye med å alltid bruke votter om vinteren, og langt utpå våren! Jeg har hatt mye kuldeeksem, og jeg blir tørr og sprukken på hendene dersom jeg blir veldig kald. Kalde hender gir også mer kløblemmer. Anbefaler også å unngå situasjoner hvor man blir veldig svett på hendene, som hvis man bruker gummihansker og lignende. Tror det gikk over av seg selv etter 1 1/2 år til meg, fra den første blemma og kløen kom. Og nå er hendene fine igjen
Gjest Daenerys Skrevet 20. juli 2011 #15 Skrevet 20. juli 2011 Akkurat det samme her. Bruker Dermovat i ille perioder, roer seg da, og har merket at sitrus (spesielt appelsinjuice) gjør det verre for meg. Kjempeirriterende, men fint lite å gjøre med det utenom å smøre og sørge for at hendene ikke er tørre...
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2011 #16 Skrevet 25. juli 2011 Har du prøvd kremen Apolar? Det er den eneste som har funket på meg... Jeg jobbet med mat og latexhansker i 2 år før jeg fant ut at jeg var allergisk mot latex. Sluttet med latexhansker, og eksemen er blitt mye bedre. Har for eksempel sjeldent blemmer lengre. Jeg reagerer veldig på såpe osv da. En venninne av meg er hardt angrepet av eksem. Eksemen var så ille i vinter at den hindret henne i å gjøre dagligdagse ting og hobbyer. Det var verst på hendene, men hun hadde også alle andre steder i kroppen. Hun ble henvist til spesialist, og startet med laserbehandling en gang i uka for en periode. Hun fikk ikke bruke noen form for vanlig såpe eller andre relaterte produkter. I dag er eksemen nesten ikke til å merke lengre... Hvorfor er du flau? Det er ingenting å være flau over, er ikke din skyld at du har eksem.
Gjest tonje Skrevet 2. september 2011 #17 Skrevet 2. september 2011 Hei Jeg er en jente på 23 år. Jeg ble født med atopisk eksem på hendene, og har det fremdeles! Har vært hos hudspesialister, homeopauter osv, men ingenting virker. Hudspesialisten tok mange prøver, og fant ut at jeg er allergisk mot vann Når jeg vasker hendene mine, er det som om andre skulle vaske hendene sine i syre. (dt var sånn doktor beskrev det) Er det noen som har det på samme måte? Er hjemme-værende nå, men skal begynne å søke arbeid etterhvert, men vet ikke hva slags arbeid jeg kan ha? Må iallefall være noe der jeg ikke bruker hendene mye
Gjest wondertips Skrevet 19. april 2013 #18 Skrevet 19. april 2013 Jeg ble anbefalt en krem på apoteket som heter LIPIKAR baume fra LA ROCHE-POSAY og den er helt UNIK for Pustolosis palmorlantaris, og annen tørr hud. Den kan brukes både i ansikt og kropp. Helt uten parabener -fargestoffer og parfyme ANBEFALES
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå