Gå til innhold

Sosialen

Anbefalte innlegg

Gjest Lene Mari
Skrevet

Kjæresten min og jeg begge 23 år, leier en leilighet på 9000,-

Jeg studerer fulltid og jobber deltid. Jeg har penger, men ikke han.

Han har meldt seg arbeidsledig hos aetat i 2 mnd nå og har enda ikke fått jobb. Han måtte derfor gå til sosialen for å få penger til husleie. Det er alt han ba om. Men ikke DEN engang fikk han dekt. Er ikke det veldig rart?

sosialen er der jo for folk som kommer i en slik situasjon?

Han fikk 3000 til husleie, ingen penger til mat, regninger, og alt som kommer med.

Han har sagt han tar den jobben han får, men det er ikke noe ledig noen sted.

Syns det her er UTROLIG dårlig og jeg blir forbannet, for det setter meg oppi en veldig vanskelig situasjon som må ut med husleie ,mat og depositum på 18000 til oss begge. Nå er jeg tom. Og han er desperat. Alt dem sier er at vi bør si opp leiligheten å finne noe billigere. Men om han skulle bodd alene hadde husleien blitt MYE dyrere!! HVA ER DET MED SOSIALEN?

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Kjæresten min og jeg begge 23 år, leier en leilighet på 9000,-

Jeg studerer fulltid og jobber deltid. Jeg har penger, men ikke han.

Han har meldt seg arbeidsledig hos aetat i 2 mnd nå og har enda ikke fått jobb. Han måtte derfor gå til sosialen for å få penger til husleie. Det er alt han ba om. Men ikke DEN engang fikk han dekt. Er ikke det veldig rart?

sosialen er der jo for folk som kommer i en slik situasjon?

Han fikk 3000 til husleie, ingen penger til mat, regninger, og alt som kommer med.

Han har sagt han tar den jobben han får, men det er ikke noe ledig noen sted.

Syns det her er UTROLIG dårlig og jeg blir forbannet, for det setter meg oppi en veldig vanskelig situasjon som må ut med husleie ,mat og depositum på 18000 til oss begge. Nå er jeg tom. Og han er desperat. Alt dem sier er at vi bør si opp leiligheten å finne noe billigere. Men om han skulle bodd alene hadde husleien blitt MYE dyrere!! HVA ER DET MED SOSIALEN?

Slutt å syt! Det er ikke noe dårlig leilighet man får for 9000 kr akkuratt. Har dere ikke råd til å bo i leiligheten må dere finne noe billigere. Sånn er livet. :gjeiper:

Skrevet

Enig med Stjernedryss, dere får finne en billigere boplass.

Skrevet

Om 9000 kr er mye for ei leilighet for to voksne kommer vel an på hvor man bor. Men om man bor i det dyreste strøket av byen bør man vel se seg om etter en billigere plass å bo.

Sånn utenom det så er min erfaring med sosialkontoret (har vært nødt til å søke hjelp av dem fire ganger da jeg falt mellom to stoler etter studier og før jobb) at man alltid får avslag på første søknad. Så anker man vedtaket, gjerne med et par "tilleggsopplysninger" (som ofte bare er en omskriving av det man allerede har opplyst), samt en intens understreking av at man ikke har andre muligheter for å løse floken, og vips får man dekket sin halvdel av husleie og strøm, pluss penger til mat.

Gjest Ms.GuineaPig
Skrevet

Det kommer an på hvor man bor. Jeg har selv betalt 5500 kroner i mnd på et lite rom i kollektiv. Savner ikke den tiden, nei.

Kanskje de må bo sentralt pga jobb/skole? Eller har behov for et ekstra soverom som brukes til kontor/lekserom? Er slettes ikke så sikkert at det er en luksusleilighet ;)

Synes det er lov til å syte når en ser det andre i Norge får utdelt ...

TS: Får håpe samboeren din får seg jobb snart! Har han ikke krav på dagpenger?

Har dere foreldre dere kan spørre om hjelp? Noe dere kan selge? Har du mulighet til å jobbe ekstra en periode?

Skrevet
Slutt å syt! Det er ikke noe dårlig leilighet man får for 9000 kr akkuratt. Har dere ikke råd til å bo i leiligheten må dere finne noe billigere. Sånn er livet. :gjeiper:

I Oslo er det ikke uvanlig å betale minst 9000 kroner for en liten og til dels usentral leilighet. Bare til opplysning.

Skrevet

Hvis man skal være langtidsklient på sosialen ja, da må man det. Men det hjelper fint lite når man har kommet i en uventet økonomisk krise og trenger mat NÅ. Det tar gjerne litt tid å flytte. Og man kan ikke bare la være å betale husleie der man allerede bor. Da ender det med at man mister depositumet og dermed ikke har råd til depositum i den nye leiligheten. Så sitter man der da, på bar bakke.

Skrevet

Hvis dette er snakk om en vanskelig situasjon som kun kommer til å vare en kort periode, så er det langt fra sikkert at trådstarter kan finne en billigere leilighet på så kort varsel at det er noe poeng. I tillegg kommer utgifter og tid til flytting.

Skrevet

Kjære deg. Ikke hør på de over her som ikke har noe saklig å komme med.

Har du mulighet til å jobbe litt mer en periode? Kan samboeren din søke aktivt på jobb utenom NAV, altså gå innom butikker og lagere o.l. og spørre om jobb i stedet for å vente på at noe dukker opp? Kan noen av familiene deres stille opp med et lite lån?

Håper det ordner seg for dere, jeg skjønner at dette er en trist situasjon å være i.

Gjest Ms.GuineaPig
Skrevet

Ærlig talt!

De skal da ikke måtte flytte fordi han er arbeidsledig en periode. Han kommer til å få jobb om han er "out there". Når de da har økonomien på fote igjen, skal de da sette i gang med et nytt flytte-prosjekt? Det er ikke bare-bare å flytte, skal jeg si dere.

Jeg har flyttet 6 ganger i løpet av en 3-årsperiode, og vet at det ikke "bare" er å sette i gang.

Hvorfor skal ikke de få hjelp til 4 500 i husleie, mat og diverse? Folk med høyere husleie enn det får da hjelp! De er også alene, og har ingen å dele utgiftene med.

Skrevet
Hvis dette er snakk om en vanskelig situasjon som kun kommer til å vare en kort periode, så er det langt fra sikkert at trådstarter kan finne en billigere leilighet på så kort varsel at det er noe poeng. I tillegg kommer utgifter og tid til flytting.

Enig. Det virker som om folk tror det er like enkelt å flytte som å kjøpe brød på butikken.

Skrevet

Nei, det er sant at det sikkert ikke er bare-bare å flytte på flekken. Det jeg synes er rart i dette tilfellet, og som sikkert påvirket min kommentar høyere oppe, er at det overrasker meg at folk kjøper bosted til over to milioner, for så å si opp jobben sin rett etterpå. Skjønner at hun hadde en vanskelig jobbsituasjon, men da ville jeg heller tatt kampen opp mot sjefen min i stedet for å slutte. Dersom hun har fortalt sannheten i innlegget sitt, virker det jo som om hun har sitt på det tørre her. I alle fall når en i lange tider har hørt at det vil komme en finanskrise med påfølgende arbeidslediget osv.

Skrevet
Nei, det er sant at det sikkert ikke er bare-bare å flytte på flekken. Det jeg synes er rart i dette tilfellet, og som sikkert påvirket min kommentar høyere oppe, er at det overrasker meg at folk kjøper bosted til over to milioner, for så å si opp jobben sin rett etterpå. Skjønner at hun hadde en vanskelig jobbsituasjon, men da ville jeg heller tatt kampen opp mot sjefen min i stedet for å slutte. Dersom hun har fortalt sannheten i innlegget sitt, virker det jo som om hun har sitt på det tørre her. I alle fall når en i lange tider har hørt at det vil komme en finanskrise med påfølgende arbeidslediget osv.

Høh? Hva er det du har lest som ikke jeg har lest? Bosted til to millioner, si opp jobben, kamp mot sjefen...?

Skrevet

Huff, sorry, jeg blandet to tråder:-) Ikke meningen, ts!

Skrevet

Hva er avslaget begunnet med? Det er ikke urimelig at han skal få dekket halve husleien, men ikke hele, da dere er to om denne. Hva angår resten, er det ikke lett å si noe når en ikke har fått vite noe om hva avslaget begrunnes med.

Uansett kan han klage på dette.

Skrevet (endret)

9000 er da ikke så ille dyrt!!

Min "fetter" får dekket ting av sosialen og NAV. De dekket depositum og husleie en stund for han, for noen år tilbake, men han var da enslig. Mulig reglene er annerledes nå, men får han ikke dagpenger eller er han i "ventekarantene", eller hva det nå enn kalles?

Reagerer også på at sosialen har for vane av å be folk flytte med en gang ting går litt på skakke?? Makan! Vet dem ikke hvor mye et flyttebyrå koster eller? Regn med vaskehjelp også, så tror jeg dem ombestemmer seg. Burde i allefall.

Endret av BrunetteBarbie
Skrevet

Man trenger strengt tatt ikke flyttebyrå eller vaskehjelp for å flytte da. ;) 9000 er litt penger, men det er klart det avhenger av hvor en bor. De fleste sosialkontor opererer med kommunale retningslinjer hvor kommunen har utarbeidet hvor mye en sånn ca skal tildele i støtte til de som er berettiget til dette.

Skrevet
HVA ER DET MED SOSIALEN?

Tenk på det neste gang du bruker stemmeseddelen ;)

Hvorfor betale dyrt for et sosialsystem som ikke fungerer? Personen som behandlet saken til samboeren er lønnet over skatteseddelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...