Gå til innhold

Smerter i korsryggen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har i lang tid nå vært svært plaget av sterke smerter/verk i korsryggen. Jeg våkner tidlig på morgenen og det er vanskelig å snu seg og i det hele tatt stå opp av sengen. Det går seg til utover dagen, men har en murrende følelse hele tiden. Blir også veldig fort sliten i ryggen og må strekke meg ut på sofa/seng. Dette går jo dårlig når jeg er på jobb.

Trodde det kunne være senga mi som var dårlig og kjøpte nye rammemadrasser. Men det hjalp dårlig...

Har tatt det opp med legen uten at han gir meg noen råd. Så jeg lurer på om det er flere som har det samme problemet, og hva dere evt gjør mot problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta deg en tur til kiropraktor, det kan hjelpe... :) Det har hjulpet meg flere ganger når jeg har hatt vondt i ryggen..

Gjest Gjest_mej_*
Skrevet

Du kan gå til fysioterapaut og spørre etter øvelser du kan gjøre.. Eller på et treningssenter. Det er kjedelig, men kan hende det hjelper.

Skrevet

Støtter forslaget om kiropraktor. De er spesialister på ryggplager og kan henvise videre, dersom de finner det nødvendig. De kan også sykemelde, dersom det blir aktuelt.

Ofte er den typen smerter du beskriver forbundet med akutt lumbago, eller hekseskudd, om du vil. Det kan komme av at ryggen har låst seg og at nerver i området har gått i klem. I så måte er kiropraktoren helt genial på å løsne leddene og fjerne plagene.

Jeg har selv økt svai i korsryggen som fra tid til annen gir meg de plagene du beskriver. Når nervene i bekkenet er i klem, er jeg ofte øm/sår på vulva også. Da kan jeg lette litt på plagene ved å massere området et minutts tid etter jeg har lagt meg.

Skrevet

Jeg har hatt prolaps i ryggen flere ganger, på det værste var jeg sykmeldt i 1 år. Kunne ikke stå oppreist, et sant mareritt. Mitt råd er å få tatt CT/røntgen av ryggen før du velger type behandling. Kiropraktor er ikke alltid like heldig ved f.eks prolaps.

Forhåpentligvis har du bare et hekseskudd/låsning som bare trenger litt "knekking", men jeg anbefaler å ta et bilde for å være sikker.

Skrevet

Kva med å prøve å trene opp ryggen? Eg hadde liknande problem for nokre år sida, men det gjekk over når eg byrja trene ryggen, og sidan har det vore borte.

Gjest Gjest_anja_*
Skrevet

hadde samme problemet rundt denne tiden i fjor, og gikk omsider til legen, da jeg ikke klarte å komme meg opp av do:D Fant fort ut at jeg hadde betennelse i muskler nede i korsryggen. Fikk voltaren + paralgin forte, og 3 ukers sykemelding. Det var verst på formiddagen husker jeg.

Han anbefalte også og gjøre enkle ryggøvelser om morgenen, for å "varme opp" ryggen.

Skrevet

Uansett hva som er årsaken, så kan det være en god ide å forbygge slike plager ved å trene core-muskulaturen.

Skrevet
Uansett hva som er årsaken, så kan det være en god ide å forbygge slike plager ved å trene core-muskulaturen.

TS her.

Takk for svar. Hvordan skal jeg trene opp ryggen? Hva skal jeg gjøre for å trene core-musklaturen, som du beskriver?

Treningsstudio er helt utelukket for meg. Men jeg går turer i marka, men hvilke øvelser bør jeg gjøre for å få en sterkere rygg?

Skrevet

Mange gode forslag her, men jeg anbefaler deg først og fremst å ta en tur til legen. I stedet for at du skal trene og kanskje gjøre ting værre, eller at du skal bruke mye tid og penger på ulike behandlingsmetoder, kan legen raskt finne ut hva som er galt og sende deg riktig sted.

Skrevet
Mange gode forslag her, men jeg anbefaler deg først og fremst å ta en tur til legen. I stedet for at du skal trene og kanskje gjøre ting værre, eller at du skal bruke mye tid og penger på ulike behandlingsmetoder, kan legen raskt finne ut hva som er galt og sende deg riktig sted.

TS her.

Har tatt det opp med legen, og hans svar var; " jasså, begynner du å bli gammel?"....

Er 35 år...

Men du har nok rett, jeg får bestille meg en ny time og se om han kan ta meg litt mer på alvor denne gangen...

Skrevet

Jøss for et svar! Det minner litt om min lege :forvirret: Han er heldigvis i permisjon pga utbrenthet...

Prøv en annen lege kanskje?

Skrevet

Jeg har slitt med rygg gjennom størsteparten av mitt voksne liv. Jeg anbefaler alternativ behandling, leger har etter min erfaring altfor liten peiling. Få henvisning til en dyktig fysioterapeut, og prøv gjerne akupunktur.

Og som jeg tidligere har sagt: lett trening i svømmehall er svært bra, mer skånsom og effektiv trening finnes ikke.

Jeg investerte også i skikkelige madrasser :)

Skrevet

Jeg har også slitt med de samme smertene du beskriver. Jeg opplevde det som nytteløst å gå til legen. De er lei av ryggpasienter og messer om trening,trening,trening og atter trening. Ikke lett å trene når man ikke får beveget på seg tenkte jeg og gikk til kiropraktor. Dette gjorde meg bare værre. Jeg blei avhengig av å bli knekt på plass. Til slutt toppet det seg veldig og jeg var nødt til å slutte hos kiropraktoren. Begynnte isteden å tvinge meg ut på tur. Meldte meg på bassengtrening og rehabilitering. Lærte der at det ikke er farlig å bevge på seg selv om det gjør vondt og da ble alt lettere for meg. Jeg opplevde smertene som dramatiske,farlige og beveget meg deretter. Brexidol hjalp meg også over de værste smertene en periode. Lykke til :)

• 1 år senere...
Skrevet
Jeg har slitt med rygg gjennom størsteparten av mitt voksne liv. Jeg anbefaler alternativ behandling, leger har etter min erfaring altfor liten peiling. Få henvisning til en dyktig fysioterapeut, og prøv gjerne akupunktur.

Og som jeg tidligere har sagt: lett trening i svømmehall er svært bra, mer skånsom og effektiv trening finnes ikke.

Jeg investerte også i skikkelige madrasser :)

Kan jeg spørre om du valgte myk, medium eller hard madrass? Jeg sliter veldig med å finne en god madrass og sliter med de samme smertene som ts. Nå har jeg dog fått konstantert Scheuermann og lett gradlig skoliose uten at de kan si direkte at dette er årsaken til smertene :(. Men, det er ett ork og slit noen ganger bare å komme ut av senga. Må ofte ha smertestillende på nattbordet og la de virke før jeg klarer og komme opp :(

Skrevet

Jeg har meget gode erfaringer med fysioterapi: en fysioterapeut knekker og masserer området, og lærer bort teknikker og sittestillinger til deg, samt anbefaler øvelser gjort på en spesiell måte. Det er også viktig hvordan du sitter på jobb hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...