Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #1 Skrevet 17. november 2008 Prøver meg her siden jeg ikke har peiling på strikking Jeg skal strikke en veske og tove den etterpå. Strikkingen er grei jeg strikker bare en firkant og syr sammen. Skal jeg sy sammen før eller etter toving? Hvor mye kan jeg regne med at vesken krymper når jeg tover den? Jeg tenkte på å bruke 100% ull fra rema. Andre forslag? Hvor store pinner bør jeg bruke? Krymper det like mye i begge retninger på firkanten (jeg strikker vanlig frem og tilbake, ikke glattstrikk)? Jeg har skjønt at det er mange måter å gjøre tovingen på (temperatur, såpe osv), men satser på å tove den flere ganger hvis det ikke blir nok. Det viktigste blir at formen holder seg, altså at den ikke krymper mer i den ene retningen enn den andre Hvor tykk kan jeg regne med at vesken blir etter toving, og hvordan fungerer det å strikke med dobbelt garn for å få den tykkere? Som dere skjønner har jeg ikke peiling, håper noen kan hjelpe!
Gjest Baracuda Skrevet 17. november 2008 #2 Skrevet 17. november 2008 Jeg strikker i Eskimo fra Garnstudio. Før toving 38 cm x 57 cm. Etter toving 29 cm x 30 cm. Syr sammen vesken før toving.
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Det du tover vil krympe mer i høyden enn bredden. Hvor tykt det blir osv kommer an på hva slags garn du bruker og hva slags pinner. Hvis jeg - som deg - var nybegynner ville jeg fulgt en oppskrift første gangen jeg prøvde meg. Se på Garnstudio sine. Der er det veldig mange tovede vesker. Du ser jo av bildene hvor store de blir.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå