Gå til innhold

Sterilisering


Gjest ferdig med barn

Anbefalte innlegg

Gjest ferdig med barn

Har lenge grublet på om jeg skulle be om å bli sterilisert. Jeg finner ingen egnet prevensjon, og praktiserer for tiden å "hoppe av i svingen" samt litt kondombruk innimellom. Ikke tilfredsstillende for verken meg eller min mann. Vi har tre barn, er begge passert 40 og ferdig med å få barn. Vet jeg ikke vil komme til å angre, men har noen av dere gjort det? Blir du innlagt på sykehus eller bare dagkirurgi? Sykemeldt etterpå? Gjøres det i narkose? Smerter etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nextlife

Dette gjorde jeg for ca 11 år siden, og har aldri angret. Jeg var helt bestemt på å gjennomføre det, siden jeg hadde de ungene jeg ville ha og til tross for p-pille bruk var like sikker hver måned på at jeg var gravid. Det ble en fiks idè, så jeg fant ut at sterilisering var den beste løsningen.

Jeg fikk først time hos fastlege som søkte til nærmeste sykehus. Så vidt jeg husker var det inn ene dagen, og ut andre dagen. Inngrepet foregikk i narkose. Jeg var kjempeform etterpå, hadde litt smerter de to første dagene, men det var ikke sterke smerter og helt greit. 4 dager etter inngrepet var jeg på konsert med 8000 tilskuere, og det gikk helt fint.

Nå er det vel slik at det er veldig lang ventetid på offentlige sykehus for dette inngrepet, og man må også betale det selv, både offentlig og privat, det er ikke noe som dekkes over folketrygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steriliserte meg for snart 3 år siden.Inn og ut samme dag.Det er kikhullskirurgi så de går inn gjennom navlen.Bukhulen blir fylt med gass,det kan føre til litt vondt i skulderen/armen en liten stund etterpå,men helt overkommelig.Jeg var hjemmeværende og trengte ikke sykemld.Men man skal være forsiktig med tunge løft de første dagene.Så en ukes sykemld kanskje?Kommer nok an på hvordan jobb man har.Et veldig greit og lite vondt inngrep.

Dessverre så koster det ca 6000 kr for kvinner å sterilisere seg.Fastlegen min var veldig fleksibel og skrev en henvisning som gjorde at jeg fikk det dekket.Han la vekt på at annen prevensjon har gitt meg mye plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann steriliserte seg for 2 år siden - da min fastlege spurte om dette var noe alternativ for oss siden kvinnens inngrep er litt større enn mannens. Han betalte ca 4500kr på volvat. Tok ca 20 min og ingen større plager i etterkant.

Hadde ikke han gjort det så hadde jeg hoppet i det uansett. Var kanskje ikke dette svaret du søkte men kan jo være en idè om din mann er enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steriliserte meg i februar. Veldig fornøyd. Inn på sykehuset om morgenen, og hjem på ettermiddagen etter kikhullsoperasjon i narkose. Måtte vente ca 4 mnd fra jeg søkte.

deilig å slippe å tenke på prevensjon nå som vi ikke skal ha flere barn. Det er totalt uaktuelt å få flere barn så vi har sterilisert oss begge to for å være på den helt sikre siden (vi tar INGEN sjangser....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...