Gå til innhold

Gamle egg i vaffelrøre?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hadde tenkt å lage vafler.

Ser at eggene var holdbare til slutten av mai, kan jeg bruke disse da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

knekk dem i en skål ett og ett og lukt. lukter det friskt, er de greie.

det er ganske sannsynlig at de fortsatt kan brukes. for noen få år siden fikk vi nye eøs-tilpassede regler om holdbarhetsdato på egg, den ble i hvert fall to uker kortere enn den gamle, som fungerte fint for norske forhold før den tid. altså kan du som regel regne med at eggene er holdbare to uker over stemplet dato.

Gjest Starya
Skrevet

Prior skriver på kartongene sine at eggene er holdbare i minst en måned etter dato.

Gjest Poirot
Skrevet

Kortere tid på de nå enn før pga EU, hvor det er mye salmonella mm. De kan trygt brukes.

Skrevet

Egg er holdbare i "evigheter", som oftest omtrent ett år dersom de oppbevares i "kjellertemperatur" eller lavere. Det er over hode ikke noe problem å bruke egg som er gått ut på dato, men dersom de er gått ut på dato med flere måneder bør du ikke bruke egg med sprekker i, og du bør knekke dem i en kopp slik at du kan kjenne på lukta om de er dårlige. Dårlige egg lukter utrolig ekkelt, det er ikke noe problem å kjenne at det er noe i veien med dem.

Skrevet

Og jeg som stadig vekk kaster egg fordi jeg aldri klarer å bruke opp en pakke før datoen er gått ut for lengst... Da kan det bli vafler i kveld likevel da.. :)

Skrevet

Så lenge det ikke lukter dårlig av dem, kan du fint bruke dem.

Skrevet

Det er umulig å ikke oppdage at et egg har blitt dårlig. Råtne egg stinker PJUK!

Ellers er det riktig at egg holder seg i "evigheter" så lenge skallet er helt og de oppbevares kjølig. Til det bløtkokte søndagsegget er det likevel absolutt best med helt ferske egg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...