Gå til innhold

13-åring og mine klær

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hei

Jeg er mor til to på 13 og 15. I det siste året har 13-åringen begynt å sminke seg og pynte seg mer enn før. Det er veldig spennende å se henne gå bra barn til ungdom, som det var med størstejenta. I helga var vi og kjøpte en fin julekjole til henne, og i kveld prøvde hun de på seg.

Da hun hadde svinset litt på stua og vist seg frem til stor applaus, så jeg at hun hadde mine nye sko. Ja, dem måtte hun bruke, for de passet så fint. Jeg svarte at de var sikkert litt store og at hun skulle få egne sko til jul.

Problemet er: Jeg vil ikke at hun skal bruke min nye sko, for det første var de kostbare og for det andre vil jeg ha noe for meg selv, i en periode hvor min døtre invaderer det meste av ting på badet og i klesskapet.

Både jenta og far synes jeg er urimelig, og jeg føler meg som ett troll som ikke kan låne bort skoene. Dette er en fillesak, men har blitt et tema hjemme hos oss.

Hva med dere - låner deres døtre klær/sko av dere (og da mener jeg finklær/finsko)???

Jeg synes det er helt fair at man vil ha enkelte ting for seg selv, særlig ting som koster litt og som kan bli skadet/ødelagt. Hadde jeg vært deg hadde jeg bare sagt til datteren at hvis hun vil ha sko til XXX antall kroner så får hun spare til det selv. Disse skoene er dine. Så får hun heller bli sur, det er ikke verdens undergang. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest tenåringsmor TS
Skrevet

Tusen takk for gode svar - viser bare at vi er forskjellige - og at det er LOV.

Jenta spurte indirekte - så det var ikke slik at hun tok det som en selvfølge, men at hun ble lei seg/snurt når jeg sa nei.

Far sa ikke at jeg var urimelig mens jenta hørte det.

Det er ikke VIKTIG for meg at hun ikke låner skoene, slik viktige ting er viktige. Det handler også noe om at jeg, i en alder av 36, endelig har råd til å kjøpe meg litt dyrere ting (skoene kostet 799,-), og at jeg da vil nyte dette. Jeg vil heller ikke at jenta skal kle seg for voksent,gå i klær som passer en voksen kvinne. Hun skal selvfølgelig få følge moten og sånt, men klær og sko bør passe den alderen man er i (synes jeg :)).

Til slutt handler det også litt om at enkelte ting ikke er like tilgjengelig. Hun skal få sko til jul (og bursdager mm), men sko til 799,- må hun nok vente litt med.

Igjen, takk for mangfoldige innspill!

Skrevet

Jeg syns en skal få lov noen ganger å ha ting for seg selv uten at en må dele med døtrene sine. Noe er det greit at de låner, og noe ikke greit. Det er dine ting. Ikke ”våre”, og de vil prøve seg selvfølgelig. Jeg har hatt det samme med min datter. Hun tok blant annet for seg av kosmetikken min, og kremer. Jeg har ikke råd til å holde en tenåring med dyre kremer til flere hundre kroner boksen. Først fikk jeg dårlig samvittighet, men det nyttet bare ikke. En må bare skyve den følelsen lagt bak i hodet og spørre seg selv om de ikke får så det holder likevel, og lære dem å respektere grensene til deg som et annet menneske og ikke bare som mamma.

Skrevet

Hvis man ikke har en veldig romslig økonomi så synes jeg det er helt naturlig å låne ting av hverandre. jeg og datteren min på 13 bruker masse av hverandres ting. Sko er foreløpig ikke noe stort tema siden jeg har større føtter enn henne. Men tror ikke jeg kommer til å lage noe stort nummer ut av det hvis det skulle bli aktuelt siden.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Å be om å låne er noe ganske annet enn å gå å forsyne seg på egen hånd.

Og ber man om å låne bør man alltid være forberedt på at svaret kan bli nei (og akseptere det).

Jeg forstår godt at man vil ha noen ting som er bare ens egen i fred.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...