Gjest tenårigsmor Skrevet 16. november 2008 #1 Skrevet 16. november 2008 Hei Jeg er mor til to på 13 og 15. I det siste året har 13-åringen begynt å sminke seg og pynte seg mer enn før. Det er veldig spennende å se henne gå bra barn til ungdom, som det var med størstejenta. I helga var vi og kjøpte en fin julekjole til henne, og i kveld prøvde hun de på seg. Da hun hadde svinset litt på stua og vist seg frem til stor applaus, så jeg at hun hadde mine nye sko. Ja, dem måtte hun bruke, for de passet så fint. Jeg svarte at de var sikkert litt store og at hun skulle få egne sko til jul. Problemet er: Jeg vil ikke at hun skal bruke min nye sko, for det første var de kostbare og for det andre vil jeg ha noe for meg selv, i en periode hvor min døtre invaderer det meste av ting på badet og i klesskapet. Både jenta og far synes jeg er urimelig, og jeg føler meg som ett troll som ikke kan låne bort skoene. Dette er en fillesak, men har blitt et tema hjemme hos oss. Hva med dere - låner deres døtre klær/sko av dere (og da mener jeg finklær/finsko)???
Gjest Eurodice Skrevet 16. november 2008 #2 Skrevet 16. november 2008 Hei Jeg er mor til to på 13 og 15. I det siste året har 13-åringen begynt å sminke seg og pynte seg mer enn før. Det er veldig spennende å se henne gå bra barn til ungdom, som det var med størstejenta. I helga var vi og kjøpte en fin julekjole til henne, og i kveld prøvde hun de på seg. Da hun hadde svinset litt på stua og vist seg frem til stor applaus, så jeg at hun hadde mine nye sko. Ja, dem måtte hun bruke, for de passet så fint. Jeg svarte at de var sikkert litt store og at hun skulle få egne sko til jul. Problemet er: Jeg vil ikke at hun skal bruke min nye sko, for det første var de kostbare og for det andre vil jeg ha noe for meg selv, i en periode hvor min døtre invaderer det meste av ting på badet og i klesskapet. Både jenta og far synes jeg er urimelig, og jeg føler meg som ett troll som ikke kan låne bort skoene. Dette er en fillesak, men har blitt et tema hjemme hos oss. Hva med dere - låner deres døtre klær/sko av dere (og da mener jeg finklær/finsko)??? Du er i din fulle rett til ville ha dine ting for deg selv, skulle bare mangle. Dine døtre har ingen rett til å "plyndre" klesskap og dine øvrige ting. Du må lære dem at de skal spørre hvis det er noe av ditt de vil låne, og at de skal respektere et nei, hvis de ikke får lov. Spør din mann om han ville likt om det var omvendt, at dere hadde en sønn, som til stadighet forsynte seg av hans saker. Lykke til :-).
angeleyes Skrevet 16. november 2008 #3 Skrevet 16. november 2008 Nå har jeg ingen døtre, men da jeg bodde hjemme pleide jeg å låne mammas saker innimellom. Det jeg reagerer mest på her er at hun ikke spurte om å låne skoene dine. Hvis du har tilbudt henne å få noen nye sko til seg selv så ser jeg ikke problemet med at du har sagt at du vil ha skoene dine for deg selv. Da er det jo en vinn, vinn situasjon. Datteren din får sko hun vil ha og du får ha skoene dine for deg selv.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #4 Skrevet 17. november 2008 Jeg forstår ikke hvorfor dette skulle bli ett tema hjemme hos dere, selv om du er mor til tenåringsjenter skal du ikke dele ALT. De invanderer jo nok som det er, med bad og klær fra før av. Du har all rett til å ha noe som bare er ditt, som bare du koser deg med, og som resten kan beundre. Hvorfor skal du låne vekk dine nye sko? Jenta får jo sine egne senere, hun må bare vente. Spør henne hvordan hun hadde reagert om du en morgen kom til frokost bordet, ikledd hennes jeans eller topp, uten å kommentere det før hun sa noe. Du har rett på å råde over dine eiendeler, selv om du har tenåringsjenter i hus
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #5 Skrevet 17. november 2008 Mamma var veldig grei og lånte bort sine ting til oss da vi var i tenårene (hun hadde faktisk masse stæsj vi jentene syntes var kult!). Men vi fikk faktisk ikke lov til å låne alt mulig, og svarte hun nei, så betydde det nei. Selvfølgelig er du i din fulle rett til å ville ha egne ting i fred.
Olive Skrevet 17. november 2008 #6 Skrevet 17. november 2008 (endret) Hender jeg låner ting av min mamma fortsatt. Men man må da spørre først. Både da jeg var ung/hjemmeboende og nå måtte jeg alltid spørre. Noen ganger fikk jeg nei, og det er helt greit. Er tross alt dine ting edit: en veldig rar setning. Endret 17. november 2008 av Snorkefrøken
Nabodama Skrevet 17. november 2008 #7 Skrevet 17. november 2008 Mine får låne ting etter avtale, altså når de spør og jeg sier ja. De får absolutt ikke låne alt de har lyst på, og det er ihvertfall ikke akseptert at de bare kan gå i skapet mitt og finne seg noe.
Gjest78 Skrevet 17. november 2008 #8 Skrevet 17. november 2008 Jeg og mamma har lånt klær, sko, smykker og vesker av hverandre siden jeg var i samme alder som din datter, men som andre sier, det er en selvfølge å spørre først, og det er lov å si nei. Jeg fikk ikke låne ting mamma var redd for eller som kostet mye penger, spesielt ikke da jeg var så ung.
Gjest Stjernedryss Skrevet 17. november 2008 #9 Skrevet 17. november 2008 Jeg er enig med de som har svart over. Det er du som bestemmer hva du har lyst til å låne bort og ikke. Dersom hun låner noe av deg uten å spørre, kan jo jo prøve å stille opp til frokos med et av hennes plagg eller veske en dag og si at du må bruke dette på jobb en dag fordi det passer så bra til antrekket
Gjest Gjest_Fru Fryd_* Skrevet 17. november 2008 #10 Skrevet 17. november 2008 Her låner min datter stort sett alt hun vil ha av klær, sko, vesker, sminke osv, og det går motsatt vei. Om vi spør hverandre først, tja. Vi sier som oftest fra. Noen ganger spør vi på forhånd, noen ganger etter vi har tatt det på, eller etter vi har lånt det. Nå skal det siest at vi spør som oftest, men ikke alltid det er mulig å få spurt på forhånd. Min datter er eldre en datteren til ts, vet ikke om det har noe å si. Her har det bare blitt slik.
Gjest Glør Skrevet 17. november 2008 #11 Skrevet 17. november 2008 Akkurat sko låner jeg aldri bort, fordi ingen føtter er like, og dersom man går med andres inngåtte sko kan man få belastningsskader. Og sånn generelt synes jeg man skal spørre før man låner ting, og det må også være lov å si nei.
Gjest Grafica Skrevet 17. november 2008 #12 Skrevet 17. november 2008 Enig med glør, jeg låner aldri bort sko (med unntak av et par doc martens støvler som både jeg og sambo bruker) fordi de er tilpasset mine føtter, og om noen går med dem bare en gang, må jeg gå dem inn på nytt av Jeg lånte sjelden klær av mamma, siden vi var helt forskjellige størrelser, men vi byttet gjerne smykker. Og det som var dyrt og kostbart, fikk jeg selvsagt ikke lov til å låne, før hun følte at jeg var gammel nok til å faktisk greie å ta vare på det... Så jeg synes absolutt ikke du er urimelig. Og hvilken 13-årig jente sier nei takk til nye sko?!!!
Jade Skrevet 17. november 2008 #13 Skrevet 17. november 2008 Synes ikke far har noe med å si at du er urimelig. (Ihvertfall ikke så datra deres hører det.) Det er da ikke hans sko!
The Kitten Skrevet 17. november 2008 #14 Skrevet 17. november 2008 Hei Jeg er mor til to på 13 og 15. I det siste året har 13-åringen begynt å sminke seg og pynte seg mer enn før. Det er veldig spennende å se henne gå bra barn til ungdom, som det var med størstejenta. I helga var vi og kjøpte en fin julekjole til henne, og i kveld prøvde hun de på seg. Da hun hadde svinset litt på stua og vist seg frem til stor applaus, så jeg at hun hadde mine nye sko. Ja, dem måtte hun bruke, for de passet så fint. Jeg svarte at de var sikkert litt store og at hun skulle få egne sko til jul. Problemet er: Jeg vil ikke at hun skal bruke min nye sko, for det første var de kostbare og for det andre vil jeg ha noe for meg selv, i en periode hvor min døtre invaderer det meste av ting på badet og i klesskapet. Både jenta og far synes jeg er urimelig, og jeg føler meg som ett troll som ikke kan låne bort skoene. Dette er en fillesak, men har blitt et tema hjemme hos oss. Hva med dere - låner deres døtre klær/sko av dere (og da mener jeg finklær/finsko)??? Hvorfor er det så viktig for deg at hun ikke skal få låne penskonene dine?
Fluffie Skrevet 17. november 2008 #15 Skrevet 17. november 2008 Synes det er helt greit aa si nei, jeg. Bare si at dette er dyre sko som kun skap brukes av deg og at hun maa bruke egne pensko. Det er ingen selvfoelge at man skal forsyne seg av andres eiendeler paa den maaten. Og du kan nok fortelle mannen din at hvorvidt du laaner bort skoene dine eller ikke er ikke hans business, for det er dine sko og ikke hans.
Gjest Tulletussa Skrevet 17. november 2008 #16 Skrevet 17. november 2008 Kan dere ikke kjøpe et makent par til henne? Ettersom du sier at skoene dine er nye, så regner jeg med at de er å få tak i enda. Da vil dere jo ha et par hver; du får ha dine sko i fred, mens hun får ha sko som er prikk lik de kjempefine dine.
Gjest Grafica Skrevet 17. november 2008 #17 Skrevet 17. november 2008 Nå nevnte TS at disse skoene var kostbare, så jeg regner med at de er litt dyrere enn et par fra DinSko...
Gjest Stjernedryss Skrevet 17. november 2008 #18 Skrevet 17. november 2008 Faren har jo uansett ikke noe å si på dette, det er dine sko, og menn skjønner seg ikke på dette med kvinner og sko. Jeg er selv en sånn som ikke låner bort klærne mine. Heldigvis er jeg såpass liten at ingen jeg kjenner kan bruke størrelsen min, dermed slipper jeg problemstillingen i noe særlig grad :happy:
Fluffie Skrevet 17. november 2008 #19 Skrevet 17. november 2008 Faren har jo uansett ikke noe å si på dette, det er dine sko, og menn skjønner seg ikke på dette med kvinner og sko. Jeg er selv en sånn som ikke låner bort klærne mine. Heldigvis er jeg såpass liten at ingen jeg kjenner kan bruke størrelsen min, dermed slipper jeg problemstillingen i noe særlig grad :happy: Helt enig. Jeg er ganske lav og bruker klaer i petite stoerrelser (handler i Storbritannia) og har smaa foetter, saa det er ikke saa mange som kunne laant mine klaer og sko selv om de ville
Helen Skrevet 18. november 2008 #20 Skrevet 18. november 2008 Både dattera mi på snart 17 år og stedattera mi på 12 år har lånt mine sko når de har hatt behov for det. Jeg synes det er helt greit, hverfall pensko for de blir ikke brukt såpass mye at de rekker å bli formet etter mine føtter. Det har hendt at jeg har oppdaget at de varmeste vinterskoene mine har vært borte når jeg skulle hatt de, da er det min datter som syntes de skoene var dritstygge som har tatt de. Hun har visst funnet ut at på vintersko er det ikke alltid man bør gå etter utseende på skoene Men nå slipper jeg dette for begge jentene har blitt større enn meg på beina så nå får jeg ha skoene mine i fred
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå