Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #21 Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Litt vanskelig å sykle når du ligger død under et vogntog, vil jeg tippe. Retten har slått fast at syklisten faktisk fulgte loven til punkt og prikke. De har tilgang til adskillig mer fakta om saken enn vi har, i tillegg til at de har adskillig mer ekspertise på området. Eller mener du at du på bakgrunn av en artikkel i VG kan sette en riktigere dom enn høyesterett? Endret 14. november 2008 av Alice Ayres Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 14. november 2008 #22 Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Ellers syntes jeg det er rart sjåføren ikke har fått tilsnakk for at han byttet fil etter at han hadde lagt seg i venstre fil. Jeg har selv blitt stopp av politiet og fått advarsel pga det ikke er lov, så her har jo da lastebilsjåføren gjort en feil. Og ja, det var nok et uhell, men om jeg sitter med en pistol, skyter noen med uhell blir jeg fortsatt dømt for drap. Endret 14. november 2008 av Gjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 14. november 2008 #23 Del Skrevet 14. november 2008 Fælt til treig denne såkalte sykkelisten var da. Hvis du hadde lest artikkelen i VG så hadde du sett av det var flere biler i høyre feltet som kjørte før vogntoget byttet felt. Du har gjort deg opp en mening om dette ut ifra det du har lest i VG? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #24 Del Skrevet 14. november 2008 Biler =/= vogntog. Et hver menneske med et modikum av sunn fornuft vet at vogngtok har dødvinkler. Et vogntog er en bil. Alle vogntog er biler, men ikke alle biler er vogntog. De fleste vet at vogntog har dødvinkler, ja. Derfor ville nok ikke syklisten plassert seg til høyre for vogntoget om han hadde visst at vogntoget skulle svinge til høyre. Men nå hadde det seg altså slik at vogntoget skulle svinge til VENSTRE, og derfor ville ikke det være noe problem for syklisten å stå til høyre for vogntoget. Med mindre sjåføren gjorde noe idiotisk som å bryte trafikkreglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 14. november 2008 #25 Del Skrevet 14. november 2008 Tragisk. Og jeg er enige i at dette er trailersjåførens skyld. Men som syklist ville jeg likevel aldri lagt meg ved siden av en trailer eller andre store kjøretøy siden det er umulig å vite om du ligger i blindsonen til sjåføren eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #26 Del Skrevet 14. november 2008 Utrolig trist hele opplegget. Får håpe at denne episoden hjelper til med å hindre flere ulykker av denne typen. Selv om høyesterett sier at det er riktig å stille seg slik som syklisten gjorde så er det ikke dermed sagt at det er smart. Det hjelper så lite å ha rett når man er hardt skadet eller død. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #27 Del Skrevet 14. november 2008 Tragisk. Og jeg er enige i at dette er trailersjåførens skyld. Men som syklist ville jeg likevel aldri lagt meg ved siden av en trailer eller andre store kjøretøy siden det er umulig å vite om du ligger i blindsonen til sjåføren eller ikke. Men vet vi om det var syklisten som la seg på siden av vogntoget og ikke omvendt? Jeg har ikke sett til nå at det står at vogntoget kom først til lyskrysset, og så kom sykkelen opp på siden. Det kan jo hende at syklisten sto der først, og så kom vogntoget opp på siden av sykkelen. Syklisten måtte jo da ha rygget for å komme bak vogntoget igjen. Eller har jeg oversett noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livbåten Skrevet 14. november 2008 #28 Del Skrevet 14. november 2008 Tragisk. Og jeg er enige i at dette er trailersjåførens skyld. Men som syklist ville jeg likevel aldri lagt meg ved siden av en trailer eller andre store kjøretøy siden det er umulig å vite om du ligger i blindsonen til sjåføren eller ikke. Utrolig trist hele opplegget. Får håpe at denne episoden hjelper til med å hindre flere ulykker av denne typen. Selv om høyesterett sier at det er riktig å stille seg slik som syklisten gjorde så er det ikke dermed sagt at det er smart. Det hjelper så lite å ha rett når man er hardt skadet eller død. Helt enig! Hadde aldri turt å stille meg på sykkel i blindsonen av et vogntog. Men vet vi om det var syklisten som la seg på siden av vogntoget og ikke omvendt? Jeg har ikke sett til nå at det står at vogntoget kom først til lyskrysset, og så kom sykkelen opp på siden. Det kan jo hende at syklisten sto der først, og så kom vogntoget opp på siden av sykkelen. Syklisten måtte jo da ha rygget for å komme bak vogntoget igjen. Eller har jeg oversett noe? Vil ikke tro at syklisten stod der når vogntoget kom, da hadde han vel visst at syklisten var der... Tris sak hele greia, og synes synd på begge parter! Selvfølgelig må sjåføren sone sin dom, men tenker som så at han ikke bør bli kalt en drapsmann heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #29 Del Skrevet 14. november 2008 Og ja, det var nok et uhell, men om jeg sitter med en pistol, skyter noen med uhell blir jeg fortsatt dømt for drap. Pokker så enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 14. november 2008 #30 Del Skrevet 14. november 2008 Det som forbløffer meg, er at i en tid med skitbillige infrarøde detektorer, og der vettige webkamera med megapixeloppløsning koster få hundrelapper, kjører det vogntog til millioner rundt med noe som heter dødvinkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #31 Del Skrevet 14. november 2008 Biler =/= vogntog. Et hver menneske med et modikum av sunn fornuft vet at vogngtok har dødvinkler. Jepp, men de dødvinklene skal man da sjekke når man svinger. Har man lagt seg i venstre fil for å svinge til venstre, og så ombestemmer seg, bør man jo i alle fall når det er mye trafikk, ta den venstresvingen og snu ved første trygge mulighet. Om det ikke var trafikk i nevnte tilfelle, ville jeg nok selv bare svingt til høyre i det krysset, men jeg ville jo sjekket dødvinklene først. Når det er sagt ville jeg ikke stilt meg slik som denne syklisten om jeg syklet. Digre lastebiler har jeg respekt for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 14. november 2008 #32 Del Skrevet 14. november 2008 Kjørerlæreren jeg hadde sa til meg at jeg alltid skulle stille meg kliss inni fortauskanten i kryss så man slipper å få syklister på siden av seg. Litt off topic muligens, men veldig praktisk triks. Ubehagelig å ha sykkel på siden når man er ute å kjører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice Ayres Skrevet 14. november 2008 #33 Del Skrevet 14. november 2008 Tråden er ryddet. Reglene. -Alice Ayres, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 14. november 2008 #34 Del Skrevet 14. november 2008 Han var korrekt plassert. Når det er kø fram mot et lyskryss, skal syklisten være på høyre side av bilene som står og venter i krysset. Altså skulle denne syklisten være på høyre side av traileren, noe han også var. Syklisten var altså korrekt plassert. Den eneste som gjorde noe ulovlig, var trailersjåføren.Jeg vil tro det er mange som synes denne påstanden høres pussig ut. Skal (SKAL) syklister være plassert ved siden av biler? Jeg drister meg til å si at dette høres mistenkelig ut som tullprat - basert på manglende trafikkforståelse - og at bevisbyrden ligger hos deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 14. november 2008 #35 Del Skrevet 14. november 2008 Retten har slått fast at syklisten ikke gjorde noen feil i den aktuelle situasjonen. Jeg vil tror at de har innsikt i hva som er lov og ikke.Hvor står det at (retten har slått fast at) syklisten ikke gjorde noen feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 14. november 2008 #36 Del Skrevet 14. november 2008 Hvor står det at (retten har slått fast at) syklisten ikke gjorde noen feil? I rettspapirene. Ikke dermed sagt at det har stått i vg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 14. november 2008 #37 Del Skrevet 14. november 2008 I rettspapirene. Ikke dermed sagt at det har stått i vg.Inntil videre opplysninger blir fremlagt, er den nevnte artikkel det tråden baserer seg på. Sitter du med ytterligere informasjon og baserer dine utsagn på dette, vil sunn fornuft tilsi at du viser til dette. Men sunn fornuft kan ikke sies å ha preget denne tråden så langt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤flicka¤ Skrevet 15. november 2008 #38 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Lovdata Endret 15. november 2008 av Alice Ayres Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 15. november 2008 #39 Del Skrevet 15. november 2008 Ja det var ett uhell, men er det ikke nettopp det uaktsomt drap skal være? Tenker feks på den saken hvor en lastebil kjørte ned en kvinne i veikanten, nedover mot Larvik, uten å merke det en gang, fordi kvinnen gikk uten noe refleks ol i mørket. Han blir jo også tiltalt for uaktsomt drap, selv om han strengt tatt ikke hadde noen mulighet for å unngå uhellet. Og i denne saken foretok sjåføren ett tvilsomt filbytte, så da er jo uaktsomt drap riktig nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuba Skrevet 15. november 2008 #40 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Hadde jeg vært syklisten hadde jeg nok langt meg ved siden av bilen bak, og ikke ved siden av det store vogntoget. Har med årene lært at man ikke skal stole blindt på at andre bilister følger loven til punkt og prikke. Har nok selv tatt en "spansk" en om det er tomt for andre bilister og jeg ikke ser noen farer tilknyttet dette. Men man vet jo aldri, det ser man jo her. Hadde jeg vært lastebilsjåføren hadde jeg nok kjørt til venstre og heller funnet et sted å snu. Hadde ikke tatt noen sjangser med så mye trafikk rundt meg. Men man vet jo aldri.. Lett å være etterpåklok. Man regner med det går bra og er forholdsvis veldig forsiktig, men så går det likevel galt. Jeg regner med sjåføren får rikelig med straff med den følelsen han har nå i ettertid. Men han er ikke den første som har drept noen uten "mening", så han bør vel egentlig straffes på lik linje som disse. Føler likevel med han. Han har vel fått ødelagt resten av sitt liv selv.. Endret 15. november 2008 av Cuba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå