Gå til innhold

parring

Gjest Gjest_tina_*

Fremhevede innlegg

Skrevet

FEIL

Alaskahusky er ikke en ren rase ;)

Klart det kan bli noen skjønne hvalper om den parres, det er det jo nesten garantert - hvalper er jo skjønne.

Spørsmålet er hva formålet med disse er. Dette er hunder som krever litt aktivisering - hvis ikke spiser de opp sofaen, hundehuset osv....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_tina_*
Skrevet
Ts - fullfør grunnskolen, lær deg mer om hunder, få deg en renraset hund, still den ut på utstilling, få gode premier, finn ut om hun er 100% frisk, finn ut om du har tid og penger til å sette valper på henne(det er SVINDYRT og jeg er 100% sikker på at du vil gå i minus), bli kjent med gode, kjente oppdrettere og så kan du KANSKJE vurdere om du bør sette valper på henne...

jeg har å en ren rasa borde colli så jeg kan litt om hund

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
jeg har å en ren rasa borde colli så jeg kan litt om hund

Dessverre så må man ikke gjennom noen opplæring for å ha hund her i Norge...

Skrevet

Selvom du har en border collie som er renraset, så betyr det jo ikke at man kan noe MER om hunder. Finnes mange hundeeiere i Norge (og utlandet) som har en hund, men ikke kan en dritt om hunder.

Veldig vanskelig å forstå hva det er du egentlig vil med hunden din.

Jeg ville råde deg til å IKKE avle på hunden din dersom du ikke har et bestemt mål med det.

Som sagt, jeg kan ikke så mye om akkurat den rasen du har, men jeg vet såpass at alle huskyer er bastarder pga at de vil holde hundene i så best og sunn form som mulig ... men jeg tviler sterkt på at de ville landet inn noe schæfer i dem, da schæfere har en grusom sykdomshistorikk bak seg. Det er nesten lettere å finne en syk schæfer i dag (pelsproblemer, adferdsproblemer, hofteproblemer etc) enn det er å finne en 100% sunn og frisk schæfer.

Tror faktisk at du egentlig burde legge fra deg tanken på å avle i det hele tatt og finne på en annen hobby.

Jeg har selv et prakteksemplar av en Dobermann, hun har vunnet noen 1. premier på utstillinger, kommer fra en super stamtavle, flott i kroppen og fargen, alle vil gjerne at jeg skal avle videre på henne etc etc ... men det kommer ikke til å skje fordi hun har problemer med psyken. Hun er livredd alt som man kan være redd for (colaflasker, mørket, høye lyder etc) og slikt vil jeg ikke avle videre på.

Så man kan ikke bare matche to hunder sammen og håpe på noen søte små, man er nødt for å være selektiv og ikke bare avle villt på alt som er "søtt"

Gjest Gjest_tulla123_*
Skrevet
Selvom du har en border collie som er renraset, så betyr det jo ikke at man kan noe MER om hunder. Finnes mange hundeeiere i Norge (og utlandet) som har en hund, men ikke kan en dritt om hunder.

Veldig vanskelig å forstå hva det er du egentlig vil med hunden din.

Jeg ville råde deg til å IKKE avle på hunden din dersom du ikke har et bestemt mål med det.

Som sagt, jeg kan ikke så mye om akkurat den rasen du har, men jeg vet såpass at alle huskyer er bastarder pga at de vil holde hundene i så best og sunn form som mulig ... men jeg tviler sterkt på at de ville landet inn noe schæfer i dem, da schæfere har en grusom sykdomshistorikk bak seg. Det er nesten lettere å finne en syk schæfer i dag (pelsproblemer, adferdsproblemer, hofteproblemer etc) enn det er å finne en 100% sunn og frisk schæfer.

Tror faktisk at du egentlig burde legge fra deg tanken på å avle i det hele tatt og finne på en annen hobby.

Jeg har selv et prakteksemplar av en Dobermann, hun har vunnet noen 1. premier på utstillinger, kommer fra en super stamtavle, flott i kroppen og fargen, alle vil gjerne at jeg skal avle videre på henne etc etc ... men det kommer ikke til å skje fordi hun har problemer med psyken. Hun er livredd alt som man kan være redd for (colaflasker, mørket, høye lyder etc) og slikt vil jeg ikke avle videre på.

Så man kan ikke bare matche to hunder sammen og håpe på noen søte små, man er nødt for å være selektiv og ikke bare avle villt på alt som er "søtt"

som sakt jeg vet det å jeg vet hvorfor jeg vil ha valper på hun å dere får meg ikke til å endre mening hun er en utrolig fin hun.. å jeg leres mye om hund men man blir aldrig ut lært i hun d du lærer altid noe nytt får vær dag selv om du sier du kan ditt å datt lærer du vær da å jeg vil lære åssen der er å få valper å jeg vet det korste en del penger men jeg vil å jeg er vilig til å vente til hun selv er klar

Skrevet

Hvorfor spør du da her inne om det går greit med en slik parring hvis du allerede har bestemt deg?

Gjest Gjest_tulla123_*
Skrevet
Hvorfor spør du da her inne om det går greit med en slik parring hvis du allerede har bestemt deg?

få jeg var bare usikker å jeg vet litt mer nå

Skrevet
som sakt jeg vet det å jeg vet hvorfor jeg vil ha valper på hun å dere får meg ikke til å endre mening hun er en utrolig fin hun.. å jeg leres mye om hund men man blir aldrig ut lært i hun d du lærer altid noe nytt får vær dag selv om du sier du kan ditt å datt lærer du vær da å jeg vil lære åssen der er å få valper å jeg vet det korste en del penger men jeg vil å jeg er vilig til å vente til hun selv er klar

Det er forferdelig vanskelig å forstå hva du mener når du ikke setter hverken punktum eller komma i innleggene dine...

Jeg spør igjen; Hva skal du gjøre hvis du ikke får solgt alle valpene? Jeg tviler på at di får solgt dem i trekkhundmiljøet, de avler selv eller kjøper valper av andre innen samme miljø. Dessuten tviler jeg sterkt på at en seriøs hundekjører ville kjøpe en valp med schæfer i.

Skrevet
få jeg var bare usikker å jeg vet litt mer nå

Ok, kan du da fortelle oss om dominante og recessive gener?

Hva gjør du om en av valpene har navlebrokk?

Hva gjør du hvis tispen på jurbetennelse?

Hva gjør du dersom tispen avviser en eller flere av valpene?

Hvilke sykdommer sjekker du tispen for før parring?

Hvilke sykdommer forventer du at hanhundeier sjekker før du velger å parre med akkurat den hunden?

Hva gjør du med ulveklørne?

Hva trenger du å ha tilgjengelig ved en valpefødsel?

Har du mulighet til å ta fri fra jobb ut over de vanlige ferieukene?

Hva vet du om sosialisering og preging av valper i tiden fram til de er leveringsklare?

Er du villig til å risikere livet til tispen for å sette valper på henne?

Gjest Gjest_Heart_*
Skrevet

Jeg har selv Alaska Husky, og ut ifra det du skriver så vet ikke du nok om rasen din til å parre din tispe! Alaska Husky er IKKE renrase, og i AH-miljøet er IKKE schæfer ønskelig!

AH er avlet fram over mange år, noen som gir blaffen(slike som deg virker det som) og de som ser på egenskapene til den enkelte hund og dens linjer! Har du i det hele tatt stamtavle på hunden din? Vet du i det hele tatt hva det kreves for å kunne ta litt for disse valpene når de kommer så langt at de skal bort fra mor? Vet du hva du skal se etter i stamtavlen? Hva du skal se etter i faren til valpene? Og moren? Hva vet du egentlig om rasen? Og hva som skal til for å kunne kalle en AH for nettopp Alaska Husky, og ikke bare "vanlig" gatemix"??

Å sette valper på en hund bare fordi den er søt og fin er jo ren idioti! Det er altfor mange blandingshunder i verden fra før av! Om vi ikke skal få flere gr. folk som deg. Ta heller ansvar for hunden din, lær hva slags hund det er du har, hva den krever, og for all del steriliser den!

Håper virkelig at du mente noe med denne tråden din, og tar til deg det folk sier til deg. Og lar være å parre hunden din!

Skrevet
Jeg har selv Alaska Husky, og ut ifra det du skriver så vet ikke du nok om rasen din til å parre din tispe! Alaska Husky er IKKE renrase, og i AH-miljøet er IKKE schæfer ønskelig!

AH er avlet fram over mange år, noen som gir blaffen(slike som deg virker det som) og de som ser på egenskapene til den enkelte hund og dens linjer! Har du i det hele tatt stamtavle på hunden din? Vet du i det hele tatt hva det kreves for å kunne ta litt for disse valpene når de kommer så langt at de skal bort fra mor? Vet du hva du skal se etter i stamtavlen? Hva du skal se etter i faren til valpene? Og moren? Hva vet du egentlig om rasen? Og hva som skal til for å kunne kalle en AH for nettopp Alaska Husky, og ikke bare "vanlig" gatemix"??

Å sette valper på en hund bare fordi den er søt og fin er jo ren idioti! Det er altfor mange blandingshunder i verden fra før av! Om vi ikke skal få flere gr. folk som deg. Ta heller ansvar for hunden din, lær hva slags hund det er du har, hva den krever, og for all del steriliser den!

Håper virkelig at du mente noe med denne tråden din, og tar til deg det folk sier til deg. Og lar være å parre hunden din!

Helt, fullstendig enig, både med dette innlegget og Freys!! :tommel:

Man setter ikke valper på en tispe bare fordi hun er søt og snill, det er så useriøst som det overhodet kan bli. Takket være slike parringer finnes det blandinghunder som ingen vil ha, og som ender opp i fryseren til nærmeste veterinær, eller gravd ned i hagen med hull i hodet.

Skrevet

En tanke er jo om du vet hvem moren er. Selv om din hund er snill og søt kan det hende faren er veldig aggresiv og det kan valpene arve.

Gjest Gjest_Heart_*
Skrevet
En tanke er jo om du vet hvem moren er. Selv om din hund er snill og søt kan det hende faren er veldig aggresiv og det kan valpene arve.

Det ligger da MYE mer bak en parring enn bare å vite hvem mora er og hvordan faren er?!

Nei, det beste for tispa til trådstarter er å bli sterilisert og slippe parring!

Skrevet
Det ligger da MYE mer bak en parring enn bare å vite hvem mora er og hvordan faren er?!

Nei, det beste for tispa til trådstarter er å bli sterilisert og slippe parring!

Jeg vet jo det, men det viser jo hvor lite man skal tenke på før man parrer. At hunden er snill og søt betyr absolutt ikke at resten av slekta er da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...