Gå til innhold

parring

Gjest Gjest_tina_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet

hei jeg har en hund på 8 mnd å hun er blanding av mest alaska husky å 1/5 schefer.. å lurer på om det går å parre hun men en alaska husky ren rasa??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er mulig.

1) hun er på dette stadie ALTFOR ung til å parres og burde aller helst vente til hun er over 2 år

2) om du skal parre henne, så skal det IKKE være for at hun er "søt og grei". Det burde være et formål med avl, ikke bare for moroskyld. Husk at hunden skal gjennom helsesjekker osv for å forsikre seg om at hunden er frisk.

3) Husk at det koster mer enn det smaker å ha valper ... dette er ikke noe man blir rik på

Ellers vet jeg at Huskyer stort sett blandes fordi de skal holdes friske, men vet ikke om de vil ha inn så mye av schæferen akkurat.

Du burde nok ta kontakt med noen som driver aktivt med rasen (ikke bare har en hund av den typen, men virkelig driver dette profft gjennom avl og/eller hundekjøring), de kan garantert gi deg noen flere svar

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet
Alt er mulig.

1) hun er på dette stadie ALTFOR ung til å parres og burde aller helst vente til hun er over 2 år

2) om du skal parre henne, så skal det IKKE være for at hun er "søt og grei". Det burde være et formål med avl, ikke bare for moroskyld. Husk at hunden skal gjennom helsesjekker osv for å forsikre seg om at hunden er frisk.

3) Husk at det koster mer enn det smaker å ha valper ... dette er ikke noe man blir rik på

Ellers vet jeg at Huskyer stort sett blandes fordi de skal holdes friske, men vet ikke om de vil ha inn så mye av schæferen akkurat.

Du burde nok ta kontakt med noen som driver aktivt med rasen (ikke bare har en hund av den typen, men virkelig driver dette profft gjennom avl og/eller hundekjøring), de kan garantert gi deg noen flere svar

hei jeg vet hun er altfor ung men jeg bare lurer jeg hadde tenkt å vente til hun er ca 2-3 år men å parre hun...

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet
Hvorfor skal hun parres da?

får jeg vil ha ut scheferen i hun er veldig lite

Skrevet

Hæ? Den skjønte jeg ikke....

Du skal parre henne, men ikke få valper, og få ut schæferen :forvirret:

Skrevet

Eh - hunden din endres ikke samme hva du parrer henne med vel..

Skrevet

Som trekkhund er det lite ønskelig med schæfer innblandet. Tviler på at noen hundekjørere kommer til å stå i kø for denne blandingen - selv med kun 1/10 schæfer. (hvordan fikk dere til 1/5 blanding, forresten?)

En god grunn til å parre en alaska husky, er at hundens foreldre/besteforeldre har vært gode trekkhunder (gjerne med lederegenskaper) og ved god helse. Disse egenskapene må også den aktuelle hunden kunne vise til.

Du gjør rett i å vente noen år med å parre henne. I mellomtiden får hunden vise om den er "verdig" å få hvalper.

Det fødes årlig mange kull alaskahuskier, og folk vil ha hunder av god avstamning. Du kan heller ikke regne med å få særlig mye for hvalpene hvis foreldrene ikke har gjort det bra i løp ol.

Lykke til med hunden iallefall - hærlig "rase" du har valgt :)

Skrevet

Jeg tror du skal få problemer med å parre den med en renraset enn med mindre du kjenner noen som har en. De fleste som har renraset er ganske påpasselig med parring og arvelinjer når det gjelder hvem de parrer hundene sine med.

Men har du stamtavle på henne e.l.? Har hun veldig gode linjer så er det større sjangse for at du får det til.

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet
Hæ? Den skjønte jeg ikke....

Du skal parre henne, men ikke få valper, og få ut schæferen :forvirret:

er jo å får å få valper hvorfor setter man valper på hunden si da ?? dumt spørsmål hvorfor skal du passe hun..:O

Gjest Gjest_tina_*
Skrevet
Eh - hunden din endres ikke samme hva du parrer henne med vel..

vet jo det da er valpene jeg tenker på

Skrevet

Men hvorfor skal hun avles på? Hva er det med henne som tilsier at hun skal føre genene sine videre?

Skrevet
er jo å får å få valper hvorfor setter man valper på hunden si da ?? dumt spørsmål hvorfor skal du passe hun..:O

Ts - fullfør grunnskolen, lær deg mer om hunder, få deg en renraset hund, still den ut på utstilling, få gode premier, finn ut om hun er 100% frisk, finn ut om du har tid og penger til å sette valper på henne(det er SVINDYRT og jeg er 100% sikker på at du vil gå i minus), bli kjent med gode, kjente oppdrettere og så kan du KANSKJE vurdere om du bør sette valper på henne...

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Ts - fullfør grunnskolen, lær deg mer om hunder, få deg en renraset hund, still den ut på utstilling, få gode premier, finn ut om hun er 100% frisk, finn ut om du har tid og penger til å sette valper på henne(det er SVINDYRT og jeg er 100% sikker på at du vil gå i minus), bli kjent med gode, kjente oppdrettere og så kan du KANSKJE vurdere om du bør sette valper på henne...

:jepp:

Man får ikke valper for sin egen del...

Skrevet

Du skrev jo selv at det ikke var valper du var ute etter.... Og, jeg skal helt sikkert ikke passe hunden din....

Du får aldri noen sinne ut schæferen fra hunden din, uansett om hun får 100 valper. Du aner jo ikke hva du snakker om, kjære deg. Sett deg litt inn i hva det innebærer å avle på hund. Hva iallverden skal du gøre hvis tispa di får 13 blandingsvalper, og du kun får solgt noen av dem? Avlive dem? Dette er jo ikke gjennomtenkt i det hele tatt.

Skrevet
Ts - fullfør grunnskolen, lær deg mer om hunder, få deg en renraset hund, still den ut på utstilling, få gode premier

Nå er det vel ikke veldig vanlig å stille ut alaska husky? Dette er ikke en renraset hund, men en ekte bastard. Disse hundene blir avlet etter trekkegenskaper ol, og kan gjerne inneholde feks vorster, på enkelte ser du tydelig border collie osv. Har aldri hørt om noen som drar på utstillig - man drar på løp..... ;)

Skrevet
Nå er det vel ikke veldig vanlig å stille ut alaska husky? Dette er ikke en renraset hund, men en ekte bastard. Disse hundene blir avlet etter trekkegenskaper ol, og kan gjerne inneholde feks vorster, på enkelte ser du tydelig border collie osv. Har aldri hørt om noen som drar på utstillig - man drar på løp..... ;)

Jo, men ts kjører ikke løp. Hun vil ha valper på denne hunden får "å få ut schæferen" i den...... Så, å avle på den hunden er ikke særlig gjennomtenkt eller basert på kunnskap om hverken trekkhunder eller andre hunderaser.

Skrevet

Nei, for all del - støtter ikke avl av denne hunden - det var ikke det jeg mente.

Schæfer er IKKE en rase egnet til trekkhund, og lovende huskyhvalper finnes "an mass".

Gjest -æøæ-
Skrevet

er ikke akkurat noe ekspert på hunder.

men hvis du mener at du er klar for valper, har lest mye om dem, har nok penger, mange gode hjem osv. til dem så mener jeg at du burde se om du fant eventuelt en renraset hund og parre henne med.

hvem vet kanskje det blir noen skjønne nesten ren rasede hunder... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...