Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jobber innenfor helsesektoren.

Nå ligger det en bekjent av min bror inne på avdelingen, som vil at jeg skal hilse og si hei til ham.

Har jeg lov til det,eller er det brudd på taushetsplikten?

Ble så usikker, når de kjenner hverandre?

Må man bare si, nei det må du gjøre selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis det er den bekjente av din bror som hilser, så har jo den bekjente gitt godkjennelse til at du kan hilse og da si han er på den avdeligen slik jeg forstår det.

Og er det din bror som hilser så er det jo det om hvem han har fått vite det av... vet han det direkte fra denne bekjente? eller er det du som har fortalt at han er på den avd. for da er det allerede et brudd på taushetsplikten hvis du har fortalt det...

Skrevet

Spør sjefen. ;)

Jeg vil tro det er greit å hilse, men du har ikke lov til å si noe om hvorfor vedkommende er der, hvor lenge han har vært der og hvor lenge denne kommer til å være der. Du kan evt ta det opp med pasienten og forklare dilemmaet ditt.

Skrevet

Det var jammen fort levert :)

Det er min brors bekjent som vil at jeg skal hilse til min bror.

Så da kan det virke som om at det er greit å gjøre det, så lenge jeg bare overbringer en hilsen - og selfølgelig ikke noe om sykehistorien........

Gjest pinkbunni
Skrevet

hvis jeg var deg ville jeg sagt til pasienten noe lignende som dette: "jeg kan godt hilse, men hvis jeg hilser så bryter jeg taushetsplikten min. og han kommer sikkert til å lure på hvor jeg traff deg, eller hvorfor du er innlagt. Er det noe spesielt du vil jeg skal si hvis han spørr, eller skal jeg da henvise til taushetsplikten?" Det ble veldig "formelt", men det er iallefall det lærerne mine sa når jeg spurte de om det samme :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...