Gå til innhold

Sier du mandarin eller klementin?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Jeg sier mandarin selv om jeg vet det heter klementin. Skylder også på at det het mandarin da jeg var lita.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sa mandarin da jeg var liten. Etter klementinens inntog har jeg sagt klementin.

Skrevet
Jeg sier mandarin selv om jeg vet det heter klementin. Skylder også på at det het mandarin da jeg var lita.

Klementin har aldri hat navnet mandarin.

Skrevet

hihi.. tråden minner meg litt på da jeg var liten. Jeg kalte alltid skjærer for kråke, og kråke for skjære, for jeg syntes skjæra var så pen og navnet kråke var penere en skjære, så derfor kalte jeg konsekvent skjærer for kråke og motsatt.

Stoppet riktignok med det når jeg ble eldre, og begynte å avvenne meg barndommens uvane og kalle en skjære en skjære. ;)

Skrevet (endret)
hihi.. tråden minner meg litt på da jeg var liten. Jeg kalte alltid skjærer for kråke, og kråke for skjære, for jeg syntes skjæra var så pen og navnet kråke var penere en skjære, så derfor kalte jeg konsekvent skjærer for kråke og motsatt.

Stoppet riktignok med det når jeg ble eldre, og begynte å avvenne meg barndommens uvane og kalle en skjære en skjære. ;)

Bra det er flere enn meg :fnise:

Endret av Hinata
Skrevet
Hvorfor sier du noe som er feil ?. Er det ikke bedre og si det riktige. Og si at en klementin er en mandarin. Er som å si at en banan er en plomme

Jeg er helt uenig i at det er det samme som å si at en banan er en plomme.

Og dessuten: Siden du ser ut til å være veldig opptatt av korrekt språk, vil jeg gjerne påpeke at du har en del og/å-feil i innleggene dine. Og det er mye verre!

I dette innlegget har du dessuten to setninger som mangler subjekt, og det mangler spørsmåltegn etter to setninger. Dessuten setter du punktum på særdeles merkelige steder. Her er en korrigert versjon av innlegget ditt. Jeg håper du kan lære noe av det:

Hvorfor sier du noe som er feil? Er det ikke bedre å bruke det riktige ordet? Det å si at en klementin er en mandarin er som å si at en banan er en plomme.

Les og lær.

Skrevet
Jeg er helt uenig i at det er det samme som å si at en banan er en plomme.

Og dessuten: Siden du ser ut til å være veldig opptatt av korrekt språk, vil jeg gjerne påpeke at du har en del og/å-feil i innleggene dine. Og det er mye verre!

I dette innlegget har du dessuten to setninger som mangler subjekt, og det mangler spørsmåltegn etter to setninger. Dessuten setter du punktum på særdeles merkelige steder. Her er en korrigert versjon av innlegget ditt. Jeg håper du kan lære noe av det:

Hvorfor sier du noe som er feil? Er det ikke bedre å bruke det riktige ordet? Det å si at en klementin er en mandarin er som å si at en banan er en plomme.

Les og lær.

Dysleksi er noe man ikke kan hjelpe. Og si at en mandarin er en klementin er noe som er feil.

men hvorfor er det ingen som stoppet og tenker at om det er skrivefeil så er det mulig at man kan ha dysleksi. ... jaja forsett og kall klementiner for noe det ikke er du. Det blir ikke mer riktig om du kaller det mandarin uansett hvor mye du tror det. Så er det klementin ikke mandarin

Skrevet

Jeg er en av de som retter på de som sier mandarin. Jeg retter også på hun/ henne-feil, folk som sier makaroni om spaghetti og andre åpenbare feil. At det finnes så mange som sier det er helt greit å si noe de vet er feil, overrasker meg. Selv synes jeg at det er viktig å snakke korrekt og som ikke har problemer med å bli korrigert og rette mine egne feil.

Skrevet
Jeg ser 1 feil der inne. Som jeg hadde. Men jeg ser at du er et lite barn som ikke liker å bli fortalt at du sier noe feil.

Nei, det er du som ikke liker at noen sier du tar feil.

Skrevet

Forresten så skrives det ikke clementin heller, men klementin. En annen feil jeg ser hvert år...

Skrevet
Dysleksi er noe man ikke kan hjelpe. Og si at en mandarin er en klementin er noe som er feil.

Unnskyld at jeg blander meg inn her, men innlegget ditt bærer intet preg av dysleksi, men bare av dårlige norskkunnskaper.

Dyslektikere har vanligvis ingen problemer med setningsinndelig, ei heller med å og og. De har heller ikke større syntaksproblemer enn andre. Dysleksi handler om staveproblemer, og ikke om grammatiske eller ugrammatiske setninger, eller om andre typer grammatikkproblemer.

Skrevet
Unnskyld at jeg blander meg inn her, men innlegget ditt bærer intet preg av dysleksi, men bare av dårlige norskkunnskaper.

Dyslektikere har vanligvis ingen problemer med setningsinndelig, ei heller med å og og. De har heller ikke større syntaksproblemer enn andre. Dysleksi handler om staveproblemer, og ikke om grammatiske eller ugrammatiske setninger, eller om andre typer grammatikkproblemer.

Dysleksi kommer i mange former.

Skrevet
Dysleksi kommer i mange former.

Hvilke da? Kan du vennligst utdype?

Dysleksi beskrives vanligvis som en bestemt type staveproblemer, nemlig at man stokker om bokstaver i ord. Jeg har aldri sett at grammatiske problemer skal være et symptom på denne diagnosen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...