Gå til innhold

Sier du mandarin eller klementin?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg sier mandarin.

Hvorfor sier du noe som er feil ?. Er det ikke bedre og si det riktige. Og si at en klementin er en mandarin. Er som å si at en banan er en plomme

Skrevet
Bedre og bedre. Hvorfor skulle det være det? Det er jo ingen som misforstår hva som menes når man sier mandarin. Det er minst like mange som sier mandarin som klementin, og det er til og med mange som ikke vet at det ikke selges mandariner i Norge lenger.

Da jeg vokste opp fantes det bare mandariner i butikkene. Klementinene kom mye senere. Derfor ble jeg vant til å kalle det mandarin, og det "sitter fast" i hjernen. Og jeg ser ingen problemer med det.

bare mandariner i butikkene..... Merkelige butikker du må ha gått til

Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet

Jeg sier mandarin selv om jeg vet at det er feil. Jeg får ikke vondt av å si det, og ler av de som gidder å irritere seg :)

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet

:goodbye:

bare mandariner i butikkene..... Merkelige butikker du må ha gått til

Jeg mener å huske at vi spiste mandariner da vi var barn, de var små og vanskeligere å skrelle, med mer stein i.

Vet at mandarinene forsvant for en del år siden. Klementinene er en slags etterkommer? krysning? Egentlig skal det ikke være stein i klementinene, men det er litt likevel av en eller annen grunn som jeg ikke husker.

Tror nesten at alle jeg vet om sier mandarin. Forstår ikke hvorfor, siden de oftest omtales som klementiner på butikkskilt.

Skrevet

Jeg tror jeg sier begge deler om hverandre. Var heller ikke klar over at det ikke fantes mandariner i butikken lenger.

Men nå som jeg vet det bare er klementiner, får jeg heller prøve og huske å bare si det ;)

Det blir forresten feil å si at klementiner og mandariner er som epler og pærer eller som bananer og plommer. Klementin er en krysning mellom mandarin og pomerans, så det blir vel bare 50% feil å kalle en mandarin klementin :ler:

Skrevet

Fra wikipedia: Clementines lose their desirable seedless characteristic when bees cross-pollinate them with other fruit. In early 2006 large growers such as Paramount Citrus in California threatened to sue local beekeepers for their bees' trespass into clementine crop land.

http://en.wikipedia.org/wiki/Clementine

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet
Det blir forresten feil å si at klementiner og mandariner er som epler og pærer eller som bananer og plommer. Klementin er en krysning mellom mandarin og pomerans, så det blir vel bare 50% feil å kalle en mandarin klementin :ler:

Det er jo ikke alle som vet forskjellen på fersken og nektarin heller......og de er ganske lik, syns jeg

Skrevet

Ferskenen og nektarinen tilhører samme familie. :)

Skrevet
Hvorfor sier du noe som er feil ?. Er det ikke bedre og si det riktige. Og si at en klementin er en mandarin. Er som å si at en banan er en plomme

Jeg sier veldig mye feil jeg. Og jeg føler ikke akkurat at folk misforstår meg når jeg kaller det for mandarin. Du sier sikkert mye feil du også. Det er ganske menneskelig. Forresten så kan jeg fortelle deg at det er flere i tråden som har sagt nesten det samme som deg ang. at en banan er en plomme. Og til din informasjon kan jeg godt kalle en banan en plomme. Skal du arrestere meg?

Skrevet
Skal du arrestere meg?

Ja og så kaste deg i cella nede i en hule under en festing. Hvor du må stå i en gapestokk. I 10 år

Skrevet

Jeg sier klementiner når jeg spiser det, ja.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Ja. Det stemmer, men steiner kan forekomme i clementinen også. Da som er resultat av krysspollinerende bier. :fnise:

Skrevet
krysspollinerende bier. :fnise:

Ja, det stemmer nok, uten nærmere undersøkelse ;-)

Skrevet (endret)
:popcorn: Endret av Silmarill
Skrevet

(Oi, det var en repetitiv tråd!)

Men her er jeg for å følge strømmen: Jeg sier mandarin siden jeg har sagt det fra jeg var liten, dessuten høres "klementin" så uvant ut på min dialekt og minner meg om noe gamle damer på Øver Singsaker kunne sagt.

Gjest Gjest_Girl_*
Skrevet

Jeg sier mandarin om klementin. Er vokst opp med det, og det er et vakrere ord.

Dessuten er det bare på internettet at folk er tøffe nok til å reagere på at jeg sier feil.

I og med at disse to sitrusfruktene er nærmest identiske på utsiden, ser jeg heller ikke at det er noe å bli forvirra eller sint for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...