Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #21 Skrevet 13. november 2008 Oh my darling, oh my darling, oh my daaaarling, Mandarine. Kan'ke si det, vettu... -g
Saeria Skrevet 13. november 2008 #22 Skrevet 13. november 2008 Jeg sier klementin, for det er jo det det er.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #23 Skrevet 13. november 2008 Jeg sier selvfølgelig også klementin. Det irriterer meg at noen fortsatt lærer opp barn til å si mandarin - hvem gjør det? (Jeg tror forresten de selger ferske mandariner på en del "innvandrerbutikker" med stort utvalg av frukt og grønnsaker.)
aline Skrevet 13. november 2008 #24 Skrevet 13. november 2008 retter på folk som sier mandarin?? Var jo også noe å rette opp på.. hvorfor er det rart? Dersom du snakket med en som spiste en pære, og vedkommende sa hun koste seg med eplet sitt, ville du ikke sagt noe? (Jeg tror forresten de selger ferske mandariner på en del "innvandrerbutikker" med stort utvalg av frukt og grønnsaker.) er du sikker på det? Ifølge frukt og grønt-rådet (eller hva søren de er, de skal ihvertfall ha kontroll på hva som finnes av frukt og grønt), så finnes det ikke i norge og har ikke gjort det på mange år. Har liksom regnet med at de da snakker om all frukt jeg, ikke bare det som selges i norske butikker.
Gjest Miley Skrevet 13. november 2008 #25 Skrevet 13. november 2008 Sier begge deler. Vokst opp med å kalle det mandariner så det henger litt igjen.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #26 Skrevet 13. november 2008 (Jeg tror forresten de selger ferske mandariner på en del "innvandrerbutikker" med stort utvalg av frukt og grønnsaker.) Mandariner selges ikke i Norge. Det vil si at INGEN Butikker selger mandariner i Norge.
Atea Skrevet 13. november 2008 #27 Skrevet 13. november 2008 Jeg liker ikke mandariner, men elsker klementiner og derfor er de lett å definere fra hverandre. Begge sitrusfruker.
onyx Skrevet 13. november 2008 #28 Skrevet 13. november 2008 Jeg sier mandarin om mandariner og klementin om klementiner.
Gjest Skrevet 13. november 2008 #29 Skrevet 13. november 2008 Jeg sier såklart klementin. Er jo det det er. Mandariner er mye mindre og mye vanskeligere å skrelle enn det klementiner er.
angeleyes Skrevet 14. november 2008 #30 Skrevet 14. november 2008 Jeg sier begge deler. Har alltid trodd at mam solgte både madariner og klementiner i Norge, noe som visstnok er helt feil:) Får vel prøve å holde meg til å si klementiner fremover.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #32 Skrevet 14. november 2008 Mandarin. Så du sier noe som er feil. Sier du også at et eple er en banan da ?
The Kitten Skrevet 14. november 2008 #33 Skrevet 14. november 2008 Så du sier noe som er feil. Sier du også at et eple er en banan da ? Jeg skulle til å spørre om akkurat det samme.
Gjest merra Skrevet 14. november 2008 #34 Skrevet 14. november 2008 Så du sier noe som er feil. Ja. Sier du også at et eple er en banan da ? Nei.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2008 #35 Skrevet 14. november 2008 Ja. Nei. Er det ikke bedre og si det riktige ?
Gjest merra Skrevet 14. november 2008 #36 Skrevet 14. november 2008 Er det ikke bedre og si det riktige ? Bedre og bedre. Hvorfor skulle det være det? Det er jo ingen som misforstår hva som menes når man sier mandarin. Det er minst like mange som sier mandarin som klementin, og det er til og med mange som ikke vet at det ikke selges mandariner i Norge lenger. Da jeg vokste opp fantes det bare mandariner i butikkene. Klementinene kom mye senere. Derfor ble jeg vant til å kalle det mandarin, og det "sitter fast" i hjernen. Og jeg ser ingen problemer med det.
Gjest Kjing kjong kinamann Skrevet 14. november 2008 #37 Skrevet 14. november 2008 Oh my darling, oh my darling, oh my daaaarling, Mandarine. Kan'ke si det, vettu... -g Snakker du klementin også? Dust 'as. -g
hjertesukka Skrevet 14. november 2008 #38 Skrevet 14. november 2008 Har aldri tatt ordet "mandarin" i min munn. Klementin derimot...
loffen Skrevet 14. november 2008 #39 Skrevet 14. november 2008 Jeg sier klementin. Nettopp fordi det er det det er!
{Wilma} Skrevet 14. november 2008 #40 Skrevet 14. november 2008 Jeg lærte at det het mandariner da jeg var liten, og det henger nok fortsatt i, er jeg redd....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå