Gjest Gjest_pippen_* Skrevet 13. november 2008 #1 Skrevet 13. november 2008 Er det vanlig/greit å gi et barn på 2,5-3 år timeout i barnehagen?
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #2 Skrevet 13. november 2008 (endret) Selvfølgelig, det er jo bare en timeout! Hva er så krise med dette da? Endret 13. november 2008 av Helen
Gjest nbp Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 timeout brukes for og få barnet inn på et nytt spor, et lavere gir eller hva du vil kalle det. Skammekrok og tiomeout er ikke det samme. og det stakkars overbeskytete barnet har ikke vondt av det, tvert i mot prater jeg med flere litt eldre barn som er glad de en gang i blandt for timeout da det hjelper de til og se hva de selv gjør. ser også at barn som driver med en "destruktiv" lek som oftest bytter lek etter noen minutter på en stol. men, jeg mener det er viktig og ikke misbruke det, da mister det meningen liksom..
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #5 Skrevet 13. november 2008 Er det vanlig/greit å gi et barn på 2,5-3 år timeout i barnehagen? Selvsagt! Det kunne mange foreldre benyttet med stort hell i hjemmet også. Mange barn blir i dag så bortskjemte og overbeskyttet at de risikerer å utvikle seg til egosentrikere som ikke bryr seg om andre enn seg selv. Barn trenger grenser, tid til å tenke over oppførselen sin og kunnskap om at de ikke er universets sentrum.
Gjest StockDama Skrevet 13. november 2008 #6 Skrevet 13. november 2008 timeout brukes for og få barnet inn på et nytt spor, et lavere gir eller hva du vil kalle det. Skammekrok og tiomeout er ikke det samme. og det stakkars overbeskytete barnet har ikke vondt av det, tvert i mot prater jeg med flere litt eldre barn som er glad de en gang i blandt for timeout da det hjelper de til og se hva de selv gjør. ser også at barn som driver med en "destruktiv" lek som oftest bytter lek etter noen minutter på en stol. men, jeg mener det er viktig og ikke misbruke det, da mister det meningen liksom.. Mh hm, og time outen skjer som regel i et annet rom, så ungen ikke sitter på utstilling for de andre barna. Hadde et par unger som snudde fra å være et helvete å ha med å gjøre, til å klare å oppføre seg og leke ikke voldelig med de andre ungene, bare ved hjelp av en time out når ting går for ille.
Gjest imli Skrevet 13. november 2008 #7 Skrevet 13. november 2008 Hva er forskjell på time out (idiotisk uttrykk forresten) og skammekrok da? Prinsippet er jo det samme :klø: Ungen tas ut av situasjonen og sendes til en annen plass for å roe seg ned og tenke litt. Hva man kaller det er vel det samme?
pippen Skrevet 13. november 2008 #8 Skrevet 13. november 2008 Jeg spurte bare et enkelt spørsmål, og hadde ingen formening på forhånd om det ene eller andre faktisk. Bare lurte på hva andre mener om det og hva som er vanlig. Er vel ikke nevrotisk for det vel? :gjeiper: Bruker av og til en form for timeout (eller skammekrok...uff det høres ille ut!) hjemme og.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #9 Skrevet 13. november 2008 Hva er forskjell på time out (idiotisk uttrykk forresten) og skammekrok da? Prinsippet er jo det samme :klø: Ungen tas ut av situasjonen og sendes til en annen plass for å roe seg ned og tenke litt. Hva man kaller det er vel det samme? Skammekroken er når man plasserer barnet i en krok og ber det om å skamme seg, direkte eller indirekte. Dette skjer gjerne i andres påhør, og kroken er i samme rom som alle andre er i. Man blir altså plassert der med den hensikt at man skal føle så mye skam at man blir avskrekket fra å gjøre noe galt igjen. Det er for å ydmyke, ikke for at barnet skal kunne tenke gjennom hva som har skjedd, hva barnet kunne gjort annerledes, osv. Barnet lærer fint lite av dette, ettersom det kun går på å ydmyke og påføre skam. En timeout er når man gir barnet muligheten til å roe seg ned og tenke igjennom ting på en konstruktiv måte. Det er ikke for at barnet skal sitte og skamme seg, og det skjer gjerne i et annet rom, hvor barnet får være i fred. Det er altså IKKE for å ydmyke barnet og påføre barnet så stor skamfølelse at det blir redd for å gjøre feil.
Gjest Stjernedryss Skrevet 13. november 2008 #10 Skrevet 13. november 2008 Det å sette seg ned å skamme seg eller å sette seg ned og tenke gjennom hva man har gjort er vel i og for seg det samme. Når det er sagt må jeg si at jeg synes det finnes mange hysteriske foreldre og pedagoder der ute. Hvis man ikke engang kan gi umulige barn timeout hvordan skal man da kunne oppdra de?
Gjest imli Skrevet 13. november 2008 #11 Skrevet 13. november 2008 Ser på det som samme greia jeg da. Skammekrok må da ikke være i samme rom som alle andre? Og å tenke gjennom det h*n har gjort, skader vel ikke? Det er jo poenget uansett hva man kaller det. Slik du fremstiller det, høres det ut som samme greia, kun at du tillegger "skammekrok"-ungen andre følelser enn "time-out"-ungen. Slik jeg ser det, er det samme greie, kun mer politisk/pedagogisk korrekt å kalle det time-out.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #12 Skrevet 13. november 2008 Ser på det som samme greia jeg da. Skammekrok må da ikke være i samme rom som alle andre? Og å tenke gjennom det h*n har gjort, skader vel ikke? Det er jo poenget uansett hva man kaller det. Slik du fremstiller det, høres det ut som samme greia, kun at du tillegger "skammekrok"-ungen andre følelser enn "time-out"-ungen. Slik jeg ser det, er det samme greie, kun mer politisk/pedagogisk korrekt å kalle det time-out. Den gamle betegnelsen "skammekrok" var i samme rom som alle andre. Slik det ble praktisert i barnehagen jeg gikk i, ble man sendt bort i et hjørne, hvor man måtte sitte på en høy krakk med ryggen inn mot rommet, og så fikk man skammehatten på hodet. Og det hele ble gjort et stort nummer utav til de andre. "Nå har Lise vært slem, så hun må sitte i skammekroken". Det var ydmykelse satt i system. Skammekroken er dette. Det er IKKE det samme som timeout. Det er ikke for at man skal tenke igjennom hva man har gjort. Det er for at man skal bli så ydmyket at man vil unngå å havne der igjen. Det er ikke en oppdragelsesmetode, det er en straff. Det er omtrent det samme som å fike til ungene: de lærer ikke -hvorfor- det var galt, de lærer bare å unngå å gjøre det igjen. Når man sitter der tenker man nemlig ikke over hva man har gjort, for man er alt for opptatt av å være ydmyket og lei seg og tenke på alle de andre ungene i rommet som sitter og glor på en. Poenget med timeouten er ikke at man skal skamme seg. Det er at man skal tenke igjennom hva man har gjort. Hvorfor det var feil, og hva man skulle gjort i stedet. Det er ikke for å ydmyke ungen, tvert imot skal man unngå det, ved at ungen blir plassert i et annet rom, og får sitte der og roe seg ned og tenke gjennom tingene i ro og mak, uten å bli distrahert av ydmykede følelser. Om du sier skammekroken, så vil de fleste (ihvertfall av oss som har levd en stund) tenke på det første jeg sier. Altså en straffmetode som gikk ut på ydmykelse, og ikke at man skal lære å tenke på -hvorfor- det man har gjort er galt. Det er ikke de samme tingene, nemlig.
Gjest imli Skrevet 13. november 2008 #13 Skrevet 13. november 2008 Time out er jo bare en moderne versjon av skammekrok... Hva man kaller det er jo ett fett. Synes dessuten det er idiotisk å bruke engelske begrep i barneoppdragelsen.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #14 Skrevet 13. november 2008 Time out er jo bare en moderne versjon av skammekrok... Hva man kaller det er jo ett fett. Synes dessuten det er idiotisk å bruke engelske begrep i barneoppdragelsen. Du kan gjerne si at det er en moderne versjon av skammekrok, med fokus på at man skal tenke på hvorfor noe var galt, og hva man kunne gjort annerledes, i stedet for bare å tenke på at man har vært slem. Men det er ikke det samme hva man kaller det, ettersom skammekrok betyr det første jeg skisserte, og timeout betyr den moderne versjonen. Du kan jo si at samboerskap er den moderne versjonen av giftermål, men du kan likevel ikke si at samboere er gift. Jeg er enig i at engelske begreper er tåpelige. Men skammekrok betyr altså noe annet enn skammekrok. Jeg bruker ikke begrepet timeout selv, men heller tenkepause. For det er det det er. Man tar en pause til å tenke gjennom ting. Om du sier til ungen at nå skal ungen i skammekroken, så knytter du tenkepausen opp til skam. Da sier du mer eller mindre direkte at ungen skal skamme seg. Det er sunt med litt skam, men å legge hovedfokuset på skam i stedet for ettertanke, blir for meg helt feil.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #15 Skrevet 13. november 2008 Time out er jo bare en moderne versjon av skammekrok... Hva man kaller det er jo ett fett. Synes dessuten det er idiotisk å bruke engelske begrep i barneoppdragelsen. Hva med å kalle det pause? Og det er selvfølgelig forskjeller, som andre her har påpekt. At du velger å overse dem får stå for din egen regning. Tidligere ble man sendt i skammekroken, eksplisitt fordi man skulle skamme seg og eksplisitt fordi man hadde gjort noe galt. Redselen for slike "pauser" er vel en del av trenden som går mot totalt fri oppdragelse. Vi ser allerede trenden i skoler og barnehager - lærer/foreldre som forklarer/lokker og nærmest ber barna på sine knær..mens barna gir fullstendig f.... fordi de vet at uansett hva de skulle finne på vil det aldri få noen negative konsekvenser for dem.
Gjest imli Skrevet 13. november 2008 #16 Skrevet 13. november 2008 For meg blir det det samme. Da jeg var liten, var skammekrok å bli sendt på rommet sitt, eller et annet rom, og roe seg ned og tenker over hva man hadde gjort. Jeg synes det er helt OK å gjøre dette altså. Uansett hva man kaller det. Synes bare det høres så idiotisk ut med "time out" - får meg til å tenke på div. "barnepike-hjelp" programmer på tv (med gærne unger som en nanny kommer for å få skikk på). Som regel lurt ved krangler o.l, fordi ungen bare kaver seg opp og alt er galt. Da er det ikke mye vits i å kjefte, for da hører ikke ungen likevel. Da er det bedre å sette ungen et annet sted til den har roa seg.
gullet76 Skrevet 13. november 2008 #17 Skrevet 13. november 2008 Time-out/skammekroken/pause (kall det hva man vil) er helt greit. Jeg forventer at mine barn fjernes fra en situasjon, og får forklart hva de har gjort feil (og evt en forklaring på hvordan man heller bør oppføre seg). For så å måtte sitte på feks benken en stund etterpå. Kall det skammekroken, eller hva du måtte ønske. Barn må få klar beskjed om hva som er akseptert oppførsel.
Jade Skrevet 13. november 2008 #18 Skrevet 13. november 2008 "Tenkepause" bruker vi også hjemme. Når barnet gjør noe "galt" er han gjerne oppøst av leken, og får det ikke med seg om vi forteller at dette ikke er lov. Ved å ta han vekk fra situasjonen, fortelle han at det ikke er lov til å gjøre sånn og sånn, og hvorfor, så får han det med seg. Da er han ikke ukonsentrert, og han får så litt tid på å tenke på det. Etterpå snakker vi litt sammen om hva vi snakket om på forhånd, og han kan forklare med egne ord hvorfor det var dumt det han gjorde.
Helen Skrevet 13. november 2008 #19 Skrevet 13. november 2008 Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler. Helen - mod.
thapara Skrevet 13. november 2008 #20 Skrevet 13. november 2008 Jeg synes ikke "pauser" er noen selvfølge i barnehagen. Mange pedagoger er faktisk veldig skeptiske til slike metoder. Med mindre den voksne setter seg sammen med barnet, selvfølgelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå