Gå til innhold

hvilke tester for matallergi?


Gjest Gjest_trill_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_trill_*

har tatt gastroskopi og laktosetest uten resultat.

prøvd å kutte melk, hjelpoer endel - men kjenner godt at det er noe mer som ikke funker overhodet i matveien.

hvilke matvarer kan man testes for hos legen utover dette?

og kan man teste proteinallergi(melkeprotein) hos lege?

noen som også vet om man kan teste kjemikalieallergi?

høres jo helt hypokonder ut her, men har vært utrolig dårlig over laaang tid i systemet for å si det sånn uten å skjønne hva det er:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har tatt gastroskopi og laktosetest uten resultat.

prøvd å kutte melk, hjelpoer endel - men kjenner godt at det er noe mer som ikke funker overhodet i matveien.

hvilke matvarer kan man testes for hos legen utover dette?

og kan man teste proteinallergi(melkeprotein) hos lege?

noen som også vet om man kan teste kjemikalieallergi?

høres jo helt hypokonder ut her, men har vært utrolig dårlig over laaang tid i systemet for å si det sånn uten å skjønne hva det er:/

Jeg har allergi, og har blitt testet hos legenmange ganger, både prikktester og blodprøve. Har selv hatt problemer med melk, men har aldri fått sjekket om jeg er allergisk mot det. Av den grunn drikker jeg ikk rein melk, og spiser f.eks. ikke grøt. Regner med at legen din kan hjelpe deg med slike prøver. Muligens må til en spesialist, men legen kan henvise deg dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

joda, men mitt inntrykk er at spesialisten kun tar gastroskopi og laktosetest...

disse prikketestene, hvilke matvarer tester de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, men mitt inntrykk er at spesialisten kun tar gastroskopi og laktosetest...

disse prikketestene, hvilke matvarer tester de?

Det jeg har blitt testet med prikktester er nøtter, sitrusfrukter og annen frukt. Kan ikke huske om det var noe test ang. melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Prikktester kan du ta. så tester de også mange forskjellige matallergier i blodprøver også.

men problemet er hvis det ikke er allergi men mat-intoleranse. For intoleranse vil ikke vises på tester..

Men hvis du mistenker at du ikke tåler melk, og du ikke har lactose allergi, kan det være at du ikke tåler melkeproteinet. Og da holder det ikke å bare holde seg unna å drikke melk og grøt. Da må all melk kuttes ut. Og det er melk i nesten allt. pølser, sauser (i pulveret) brødvarer, sjokolade, pålegg ja masse. Det er bare å begynne å lese på varedeklarasjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Er det noen som vet hvilke matvarer man blir testet for hos legen? Legen sa til meg at de tester ikke for alt mulig men NOE. Derfor er det bedre å teste privat men da svindyrt.. Så er det noen som vet spesifikt HVA man blir testet for hos legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...