Gå til innhold

Hvor viktig er gode karakterer?????

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Bitten Lise

Hei

Jeg holder på å utdanne meg til allmennlærer, og føler at jeg ikke passer godt inn i miljøet på skolen. Mine medstudenter får mellom 1.2-2.5 og jeg har karakterer fra 2.7-3.8. Jeg har 3 barn som også skal ha min oppmerksomhet og klarer ikke å finne mer tid til å lese. Jeg har alltid eksamensnerver, og kludrer det til på eksamensdagen. Jeg er egentlig fornøyd med å bestå i fagene, for jeg føler jeg lærer mer når jeg er i praksis enn på skolen. Har nå 1 år igjen og gleder meg til å bli ferdig. Jeg er 34 år og har vært hjemme med barna en stund før jeg begynte på VGS når jeg var 25 år. Er lei av å gå på skole nå, og er egentlig glad for å bare bli ferdig. Har jeg en dårlig innstilling? Den karakteren jeg har jublet mest av var i faget NSM der jeg fikk 3.8, jeg hadde klart det. Det må sies at det var mitt verste fag og kunne ikke vært mer glad for å være ferdig med faget. Håper jeg slipper å undervise i det faget i alle fall i natur og miljø, samfunn synes jeg er gøy.

Hvor viktig er det egentlig med gode karakterer når ne kommer ut for å søke arbeid? Skal ta 10 v matematikk til neste år som da vil gi meg 20v matematikk, og dette har jeg hørt er positivt når en skal søke arbeid som lærer.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nikkis

Jeg vet ikke vhor viktig det er som lærer, men forstår deg godt at du ikke har like god tid som de andre til å lese. tror ikke du skal bekymre deg

Lykke til med videre studier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel, jeg synes karakterer er viktig - uansett utdanning og uansett fag. De er faktisk et mål på den kunnskap man sitter inne med. Jada, mange takler ikke selve eksamensformen osv. Når det er mange om beinet - for eksempel lærere - vil karakterer bety enda mer. Husk, dere skal lære bort til andre - i dette tilfellet barn. Det i seg selv er vanskelig og krever at du har mer kunnskap enn den basisen du skal lære bort.

For førskolelærere i barnhage ol. er det sikkert mer viktig med personlige egenskaper enn karakteren i matte. Men hvis mine barn skal kunne lære seg det de trenger for å komme godt ut i dette samfunnet, vil jeg som forelder bli bekymret hvis lærerne ikke har god nok kunnskap i det de skal lære bort.

Du spurte - jeg svarte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiril Line

Mye av det vi lærer på lærerhøgskolen vil vi ikke få brukt for når vi kommer ut i skolen. Det er som siste gjest svarte at karakterer er viktige, men i noen tilfeller er det faktisk ikke så vikitg. Noen av de jeg arbeider sammen med har akkurat stått i flere fag, men de har lært vledig mye underveis. Det finnes også lærere i skolen i dag som egnetlig ikke er lærere for de er ikke utdannet, men siden de er billig arbeidskraft for skolene så er det de som får vikariatene. En lærer skal kunne sitt stoff, men om det stoffet blir lært på høgskolen eller når en kommer ut i arbeid kan diskuteres. Jeg selv gikk ut med de beste karakterene, men jeg lærer like mye hver dag av mine elever som de gjør av meg. Jeg har faktisk lært mer av å være ute i arbeid enn jeg gjorde når jeg gikk på skolen. Det viktigste med en lærer er at en vil hjelpe elevene, og vil lære selv. Skolehverdagen er en helt annen enn arbeidsdagen. Foreldrene vil aldri få vite om du har 4 i et fag eller om du har 1.

Ønsker deg lykke til videre i studiene, og når du en gang kommer deg ut i skolen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bitten Lise

Jeg har ikke like mye tid som de andre studentene som omtrent bor på skolen. jeg har fått 1,2, 1,2, 1,4 og 1,4, 1,5, og 1,3 i karakter på mine praksisplasser, og jeg mener det er det som er viktig. jeg har fått tilbakemeldiger på at jeg underviser elevene på deres nivå, og at jeg har veldig god kontakt med elevene. Jeg har vært utplassert i en 2 klasse to ganger, en 4 klasse, en 7 klasse og to ganger i 10 klasse. Det var i 10 klasse jeg fikk 1,2 i karakter, så jeg regner med at jeg kan deres pensum selv om jeg ikke er like flink som de andre studentene på skolen. jeg vet at det er vikitg med forkunnskaper og setter elevenes læring veldig høyt, det er vi som lærere som skal lære dem pensum. Jeg mener at en lærer mer når en har en klasse å forholde seg til.

tror jeg skal klare det uansett, for de fagene jeg har dårlig karakter i, vil jeg prøve å ikke undervise i. Mine fag er matematikk, KRL og samfunnskunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Jeg er utdannet allmennlærer, og har erfart at det ikke er karakterene de ser etter når man søker arbeid. Ja, jeg hadde ganske greie karakterer, men det de er ute etter er hvilke fag jeg har spesialisert meg i (praktisk, estetisk) Jeg har 20 vt musikk, noe som bl.a. har hjulpet meg til å få den jobben jeg skal starte i til høsten. I tillegg tok jeg 10 vt IT og 10 vt sos.ped, som også kommer godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enig med de andre. Karakterene er ikke det som teller mest. Det er det jo heller ikke ute i skolen!

Det viktigste er hvordan du er som pedagog! Ønsker deg lykke til og må si meg enig i at NSM var et tungt fag og jeg var lykkelig for å havne på tre'rn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bitten Lise

Takk for svar,jeg håper jeg blir en god pedagog, selv om det virker skremmende mange ganger å tenke på det ansvaret det medfølger, men jeg elsker å arbeide med barn. Se gleden i øynene dere når de mestrer noe. Håper det går bra torss alt

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er faktisk glad for at det finnes de lærere som er klar over sin egen "utilstrekkelighet", men som samtidig likevel har guts nok til å gå på.

Det finnes nok av lærere som ikke eier selvinnsikt. Håper du vil videreformidle denne evnen og viljen til dine elever også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er ikke viktig i det hele tatt! Vet at det er det du vil høre...men HALLO!!!....seff er det viktig med gode karakterer....det er jo det alt bygger på!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bitten lise

Anafugia

Jeg kom med et spørsmål om hvor viktig gode karakterer er, og da si at jeg vil høre at det er ikke viktig er vel litt drøyt. Jeg er førstemann til å ta opp igjen mine eksamner om det er det som må til for å få arbeid, men det var vel derfor jeg spurte, for å kanskje få vite om det er nødvendig eller ikke. ok du mener at gode karakterer er nødvendig, og andre mener noe annet. Får vel bare vente i spenning til jeg er ferdig på skolen for å finne dette ut.

Jeg tro også at fagene har mer å si enn karakterene og har derfor valgt matematikk som mitt spesielle fag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det kommer an på hvor du skal søke på arbeid. er det mange om beinet og en del som har de samme fagene vil nok karakterene være viktig.

Søker en på lærerstilling i de store byene som Oslo, Bergen, Trondhem ol vil en nok få litt problemer med å få arbeid med karakterer som ligger i nærheten av stryk. 3.8 er nesten stryk i følge mange lærere jeg kjenner, og en har ikke den kunnskapen som behøv for å undervise elever i det faget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Jeg er selv lærerstudent, skal begynne på andre året nå. Karakterene betyr ikke alt skulle man tro. Det finnes lærere med dårlige karakterer og gjør det bra som lærer. Men det finnes også lærere med gode karakterer og gjør det dårlig som lærer. Tenk på hva slags tilbakemelding du har fått etter praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg er selv lærerstudent, skal begynne på andre året nå. Karakterene betyr ikke alt skulle man tro. Det finnes lærere med dårlige karakterer og gjør det bra som lærer. Men det finnes også lærere med gode karakterer og gjør det dårlig som lærer. Tenk på hva slags tilbakemelding du har fått etter praksisen.

ja det er snart som du sier var i praksis med en jente som lå på snitt 1.7 og hun kunne ikke undervise, har ikke vært med på maken til treig måte å undervise på. Ingen i klassen forsto hva hun sa, og hun måtte prøve seg frem, selv om det er det en skal, men det virket ikke for henne. Vi gikk i 3 klasse da og hun burde ha hatt mer erfaring enn det hun viste, for jenten kan ikke undervise. øvingslærer prøvde å snakke med henne, men hun henviste til sine gode karakterer, og at det var elevene som ikek forsto, nektet å forandre seg. Hun kom i en konflikt med ett par av jentene i klassen ( 10 klasse), lot så sinne sitt gå ut over hele klassen, ville de ikke høre, nei vel da bare sto hun der, og da var det snakk om 2 elever som ikke hørte på henne. Alle de andre i klassen prøvde så godt de kunne stakkars barn :-? av en eller annen merkelig grunn besto hun praksis noe jeg synes er merkelig, for jenten kunne ikke undervise, en akn ha så gode forhåndskunnskaper en bare vil, men klarer en ikke å formidle det til elevene spiller det liten rolle om en har 1.0 eller 4.0

tenk på tilbakemeldingene du har fått i praksis som kan gi den en pekepinn på om du har nådd frem til elevene for det er det viktigste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...