Gå til innhold

Montering av lampe

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Jeg har vært på Ikea og kjøpt ny spisebordlampe, og nå skal jeg montere den, problemet mitt er at jeg ikke vet hvilken av ledningene som skal hvor, og ettersom jeg forsto, kan det få katastrofale følger om de ike blir montert i riktig.

Spørmålet mitt er derfor:

Noen som vet hvilken av den brune og blå ledningen som skal i L og hvilken som skal i N.?

* EDiT: Jeg fant ut av det. :) Det hadde ikke noe å si hvilken som skulle hvor.

Endret av Maye
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke vet hvordan du skal montere lampen, bør du heller ikke gjøre det. Og ja, det kan få veldig kjipe konsekvenser hvis du gjør det feil. Ikke kødd med elektrisitet :).

Skrevet

Jeg vet hvordan jeg skal montere den, bortsett fra hvilken ledning som skal hvor. Resten er lett. :)

Ville bare spørre for å forsikre meg om at det blir riktig. :)

Skrevet
Jeg vet hvordan jeg skal montere den, bortsett fra hvilken ledning som skal hvor. Resten er lett. :)

Ville bare spørre for å forsikre meg om at det blir riktig. :)

Du vet jo ikke det - hvis du ikke vet hvilken ledning som skal hvor. Er det dessuten slik at den selges uten støpsel HAR DU IKKE LOV TIL Å MONTERE DEN SELV - og det vil få alvorlige følger dersom det f.eks skulle oppstå brann i lampen.

Skrevet

Det høres ut som om det er en standard ujordet taklampe hvor to ledninger skal festes i en sukkerbit. Det har du lov til å gjøre selv såfremt du vet hvordan man gjør det.

Blå skal på N (forkortelse fo neutral).

Brun skal på L (forkortelse for line eller live)

Husk at lampen ikke må "henge i koblingen". Ledningen må være avlastet, typisk med en plastkrok som følger med.

Skrevet
Det høres ut som om det er en standard ujordet taklampe hvor to ledninger skal festes i en sukkerbit. Det har du lov til å gjøre selv såfremt du vet hvordan man gjør det.

Blå skal på N (forkortelse fo neutral).

Brun skal på L (forkortelse for line eller live)

Husk at lampen ikke må "henge i koblingen". Ledningen må være avlastet, typisk med en plastkrok som følger med.

Takk for svar. Jeg sjekket med en elektriker for å forsikre meg. Lampa henger i taket, og det har den gjort siden onsdag, den fungerer helt fint. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...