Gå til innhold

Jobb etter endt utdanning.

Fremhevede innlegg

Gjest bachelorstudent
Skrevet

Hei.

Jeg er en student på UiO, som studerer arkeologi bachelor og blir ferdig (forhåpentlig) våren 2009.

Men nå begynner jeg å bli litt engstelig for å ikke få no jobb.

For jeg har veldig lyst til å jobbe i Oslo-området, og med en grei lønn (ca 300 000) men jeg vet ikke om det idet hele tatt finnes noen relavante yrker og hvor jeg skal finne dem.

Vuderer å ta med en annen utdannelse, eller en master, men vil det hjelpe?

Så er det noen der ute som har bachelor innen humanistisk fag eller med annen erfaring som kan hjelpe "lille meg"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke så lett å gi råd da, men jeg har vært i samme situasjon (blitt ferdig i et umulig arbeidsmarked, verre enn nå). Det var ingen jobber å få og nedbemanningen var allerede gjort da jeg var ferdig med min utdannelse. Jeg søkte og søkte, jobbet som vikar for vikarbyråer med noe annet enn utdannelsen min og tilslutt fikk jeg et vikariat på en videregående skole der jeg kunne undervise i mitt fag. Gjorde det en stund og så fikk jeg jobb innenfor selve faget mitt. Da hadde jeg allerede tatt pedagogikk, så nå har jeg på en måte flere ben å stå på og det er veldig fint.

Hvis jeg skal gi deg noen råd, så må det vel være å begynne å søke på jobber allerede. Vær aktivt jobbsøkende samtidig som du fullfører graden din. Du kan samtidig søke på en passende master og begynne på den høsten 2009 om ingenting har dukket opp og det ser veldig mørkt ut. Disse jobbene må du nesten finne på egen hånd, enten ved å spørre på UiO eller søke rundt selv.

Ulempen med å ta master/annen utdannelse uten å jobbe, er at du blir eldre og får ingen arbeidserfaring. Det er bare så viktig med arbeidserfaring at man kan la være å få en jobb bare på det. Det er det som er så håpløst når man er nyutdannet i et håpløst arbeidsmarked: det er umulig å få jobb uten erfaring og det er umulig å få erfaring om ingen vil gi deg en jobb. -Men jobben kommer tilslutt, man må bare smøre seg med tålmodighet og skape muligheter selv tror jeg. -Men prøv å ikke heng deg opp i lønn sånn helt med det første. Å få en relevant jobb er mye mer verdifullt enn god lønn! (så lenge du kan leve av den)

Skrevet
Hei.

Jeg er en student på UiO, som studerer arkeologi bachelor og blir ferdig (forhåpentlig) våren 2009.

Men nå begynner jeg å bli litt engstelig for å ikke få no jobb.

For jeg har veldig lyst til å jobbe i Oslo-området, og med en grei lønn (ca 300 000) men jeg vet ikke om det idet hele tatt finnes noen relavante yrker og hvor jeg skal finne dem.

Vuderer å ta med en annen utdannelse, eller en master, men vil det hjelpe?

Så er det noen der ute som har bachelor innen humanistisk fag eller med annen erfaring som kan hjelpe "lille meg"?

Hei! jeg har tatt bachelor i arkeologi ved UiO jeg og, og holder naa paa med master. Jeg har akkurat de samme bekymringene som deg, for aa si det saann.

Det foerste du boer gjoere er aa finne ut hva du vil jobbe med. er det som forsker paa universitetet? Formidler paa museet? drive med utstillinger? Som guide? Feltarkeologi? Kulturminneforvaltning? elelr noe som ikke havner direkte innenfor arkeologi, men er litt relatert?

Naar du har funnet ut det - oppsoek steder du kunne tenke deg aa jobbe for. (legg det gjerne inn her, kan jo hende jeg har noen tips til deg :) ) Skaff deg kontakter, soerg for at folk vet hvem du er. Spoer hva man boer gjoere for aa vaere aktuell som jobbsoeker hos dem.

Du boer vaere klar over at om du vil ha en fast jobb, er de ekstremt sjeldne innen arkeologi. det er mye sesongarbeid, prosjekter og oppdrag. Men man kan jo vaere heldig :) Desverre kommer man heller ikke langt med kun en bachelor, saa om du vil jobbe som arkeolog vil jeg raade deg til aa ta en Master.

Neste punkt er aa finne paa noe som gjoer at du skiller deg ut. Selv skriver jeg masteroppgave om et emne ikke alle jobber med, og jeg er naa i utlandet (beklager mangelen paa norske bokstaver...) for aa ta en annen mastergrad i arkeologisk illustrasjon. Jo fler bein man har aa staa paa, og jo mer man skiller seg ut, jo bedre.

Jeg tror det viktigste du kan gjoere akkurat naa, er aa finne ut hva du vil fremover, saa du har et maal aa jobbe mot!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...