Gå til innhold

Utvendige takplater av plast?


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Vi har bygget et slags lysthus på terrassen.

Nå har vi funnet ut at det hadde vært praktisk med tak over og har tenkt på disse platene av gjennomsiktig plast, som ligner bølgeblikk i fasongen.

Er det noen som har peiling på hva disse koster?

Noen som har erfaring med disse platene?

Andre forslag til løsninger?

(Å lege takpapp er ikke aktuelt fordi vi da trenger bordtak under. Dette blir for tungt og for dyrt + for mye arbeid. Det er heller ikke aktuelt å legge takstein eller blikk (bråker når det regner). )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke hva de koster, men kan ikke tenkte meg at det er all verden. De må imidlertid holdes rene for ikke å "gro igjen". I tillegg gulner de ganske fort. Du kan jo imidlertid ha planter som vokser over taket om sommeren (F.eks. Slyngblomkarse som blir opp til 4 meter lang. Den har heller ikke "klatreutvekster" som skader platene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller egentlig ingen rolle om de gulner etter hvert. Vi ser ikke dette taket annet enn fra innsiden av lysthuset. Hovedsaken er at vi kan sitte der om det regner litt eller vil ha litt skygge. Og så kan vi oppbevare puter og andre ting der.

Har tenkt å ha noen klatreplanter der også (og andre steder). Tar gjerne i mot tips til slike som vokser ganske fort og som krever lite (plastblomster kanskje? :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme i Norge så har vi en eføy som dekker en stygg mur.

Den vokser kjemperaskt og trenger lite stell.

Eføy finnes av ulike typer. Vi har en som blir rød om høsten. Og som klarer å klatre av seg selv.

Forøvrig kan jeg anbefale wisteria. Rent bortsett fra at jeg ikke vet hva den heter på norsk. Og at den neppe overlever norske vintre. Men lekker er den!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg kjøpe meg den klatreplante som skal vokse opp den ene stolpen og opp på taket. Om mulig skal den også henge litt ned på fremsiden av taket.

Men først må vi skaffe oss et tak. Plast eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eføyen vår vokste ca. 2 meter det første året jeg.

Kjapt det!

Og den henger sånn fint over muren. Og snor seg rundt kriker og kroker.

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har plast-plater over trappa til oppgangen vår. Det verste er ikke at de blir gule(som de faktisk ikke blir), men at de blir GRØNNE av alger?

Det er jo ikke akkurat så fryktelig lett å vaske plastplater i høyde med taket på huset.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt tak blir heldigvis ikke høyere enn litt over 2 meter, så det skal nok gå greit å få vasket av dem en gang i blant.

Men greit å vite, Jordbær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi fått tak i prisene og platene er egentlig ikke så billige :roll: .

Prisen for en plat på 1.09x3.10 meter er ca 6-700 kroner.

Vi har heldigvis en god rabattavtale, så vislipper unna med knapt 500 pr plate. Likevel er det DYRT synes jeg.

Men sambo har visst bestemt seg, så vi bestiller nok platene likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...