Litavesla Skrevet 14. november 2008 #21 Skrevet 14. november 2008 denne må jeg jo bare abonnere på... må seriøst bli flinkere til å lage saus fra bunnen av jeg også.
Gjest Grafica Skrevet 14. november 2008 #22 Skrevet 14. november 2008 Carbonaraen til lekehusmor er hvertfall 110% godkjent, eneste ulempen var at maten ble fort kald, men kanskje jeg som ikke hadde i sausen fort nok.
LekeHusmor Skrevet 15. november 2008 #23 Skrevet 15. november 2008 det lureste er å ha romtempererte fløte og egg, og hvis man har mulighet, også varme skåler å servere pastaen i .. det er også vesentlig å røre inn sausen i pastaen så fort du har helt av vannet
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2008 #24 Skrevet 15. november 2008 En nyyyydelig skalldyrsaus som er god til både skalldyr og fisk: (Den tar litt tid, så jeg lager den kun i helgene ) 300 g reker med skall 50 g finhakket løk 50 g gulrot 1 kvast dill (kan gjerne bruke mer, etter egen smak) 4 dl hvitvin (ikke bruk gammel vin du ikke vil drikke!) 4 dl vann 6 dl kremfløte 100 g smør/margarin Knus rekene (med skall og det hele) og ha dem i en varm kjele med litt olje. Tilsett løk, dill, gulrot i biter, vann og hvitvin. La alt koke i ca 20-25 minutter. Sil av og hell kraften over i en ren kjele. La krafta koke til det er omtrent halvparten så mye væske i kjelen (kan ta fra 15 minutter til en time, avhengig av forskjellige forhold). Ha i fløten og la det småkoke et kvarters tid. Pisk til slutt inn smøret og smak til med pepper. Du vil neppe trenge salt, det er nok av det i rekene og smøret.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2008 #25 Skrevet 15. november 2008 Et tips litt off topic, men noen dager har man ikke tid/ork til å lage saus fra grunnen av. Hvis man likevel skal ty til posesauser, så er det lurt å mixe litt for variasjonens skyld. F.eks. peppersaus og sjysaus, blandet. Eller peppersaus og lammesaus. Lammesaus og sjysaus. Peppersaus og soppsaus. Mange gode kombinasjoner er mulige! Og ha oppi litt eget krydder, finhakket løk og paprika, så blir det en god vri på posesausen.
Gjest Faerie Skrevet 15. november 2008 #27 Skrevet 15. november 2008 Må ha denne på mine innlegg! Jeg også.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #28 Skrevet 17. november 2008 Eplesaus som passer godt til kylling og svin: 2,5 dl god eplejuice 2,5 dl buljong/kraft 1 dl fløte urter salt pepper hvitløk sjalottløk eller vanlig løk Start med å blanke hvitløk og løk. Hvor mye kommer an på hvor glad du er i dette. Du kan også kutte det helt ut hvis du ikke har lyst på det. Så har du i eplejuicen og koker denne inn til mengden er ca halvert og den har blitt litt sirupsaktig. Ha i buljong og kok den inn til ca halve mengen igjen. Ha i fløte og urter og kok inn til den blir passe tykk. Denne har jeg prøvd nå, og den ble kjempegod! Tusen takk for tipset!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå