Gå til innhold

Sauser, trenger oppskrifter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Milla-mor har kritisert meg for at jeg ikke kan lage saus fra bunnen av, så fant ut at dette kommer jo bare sambo til å finne seg i så og så lenge, så nå vil jeg lære meg å lage saus! Ja, og fordi jeg er såå glad i hjemmelagede sauser, og vil kunne lage selv...

Så om du sitter på noen gode sausoppskrifter, alt fra de mest basic til mer avanserte ting, gimme! Alt unntatt bearnaise taes imot med stoooooor takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest O-Ren Ishii
Skrevet (endret)

Dette synes jeg er en veldig god rødvinssaus. Det er viktig å bruke god oksekraft. Du trenger ikke bruke en veldig dyr rødvin, men bruk gjerne en med god fylde, f.eks denne.

(4 pers)

Ingredienser

* 5 dl rødvin

* 2 sjalottløk

* 5 dl oksekraft

* 100 g usaltet smør

* 1/2 ts salt

* 1/2 ts nykvernet pepper

Skrell og finhakk løken. Ha den i en gryte, tilsett rødvin, og kok det inn til 1/4 (til det får en marmeladekonsistens), dette tar minimum 30 minutter. Bruk gjerne en gryte med stor diameter, da fordamper væsken lettere.

Tilsett kraft og kok det inn til halv mengden, ca. 15 minutter.

Sil, og rør/pisk inn kaldt smør. Smak til med salt og pepper. Kan hende du må justere syren med et par dråper sitron, men prøv deg frem.

Endret av O-Ren Ishii
Skrevet

Dumt spørsmål, men hvor får jeg tak i oksekraft? Den hørtes utrolig god ut!

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
Dumt spørsmål, men hvor får jeg tak i oksekraft? Den hørtes utrolig god ut!

Det beste er å koke selv. Evt. kan man bruke fond, som er en form for konsentrert kraft på flaske som blandes ut med vann. Kjøper du ferdigkraft er det viktig å passe på saltmengden; fond/ferdigkraft er ofte saltere enn kraft man koker selv.

Synes forøvrig du skal revurdere bernaise; skikkelig bernaisesaus er virkelig godt. :) Dessverre er bernaise voldtatt av Toro og Knorrs poseløsninger som har gitt sausen et ufortjent dårlig rykte.

Skrevet

Jeg hater bearnaise, både på pose og hjemmelaget. Sånn er det bare, har aldri likt det :P

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
Jeg hater bearnaise, både på pose og hjemmelaget. Sånn er det bare, har aldri likt det :P

Jeg gir meg! :ler:

Skrevet

Best for deg det, ellers begynner jeg å krangle ordentlig :slåss:

Du har ikke noen andre oppskrifter på lur også vel, O-ren? Ønsker meg spesielt sauser som passer godt til kylling, men også andre typer.

Skrevet

Du har ikke noen andre oppskrifter på lur også vel, O-ren? Ønsker meg spesielt sauser som passer godt til kylling, men også andre typer.

Eplesaus som passer godt til kylling og svin:

2,5 dl god eplejuice

2,5 dl buljong/kraft

1 dl fløte

urter

salt

pepper

hvitløk

sjalottløk eller vanlig løk

Start med å blanke hvitløk og løk. Hvor mye kommer an på hvor glad du er i dette. Du kan også kutte det helt ut hvis du ikke har lyst på det. Så har du i eplejuicen og koker denne inn til mengden er ca halvert og den har blitt litt sirupsaktig. Ha i buljong og kok den inn til ca halve mengen igjen. Ha i fløte og urter og kok inn til den blir passe tykk.

Hvitvinssaus:

2 sjalottløk

1 ss smør

2 dl hvitvin

3 dl kyllingkraft

salt og pepper

Fres finhakket løk i smør. Hell over vin og kraft. Kok inn til en tredel. Kjør sausen i mikser til helt glatt konsistens. Løken er med på å jevne sausen og å gi smak. Hvis du ønsker en helt glatt saus, må du sile den og evt. jevne med litt maisenna rystet med litt kaldt vann. Smak til med salt og pepper

Peppersaus:

2½ ss smør

4 ss hvetemel

4 dl kraft eller buljong

1 dl fløte

2 ss pepperkorn miks av rød, grønn, hvit og svart

Slik gjør du

1. Smelt smøret i en gryte og la det bli gyllent. Rør inn melet og rør til blandingen er jevnt brun. Rør godt hele tiden og unngå for sterk varme. Beregn omlag 10 minutter å brune fett og mel og noe lengre tid om du har en stor porsjon.

2. Spe med kraft eller buljong, ca. halvparten av væsken om gangen. Kok sausen 5-6 minutter etter at den er ferdig spedd. Smak den til med pepper og fløte.

Et tips når du lager rødvinssaus er å la rotgrønnsaker koke med i sausen også sile av dette før du jevner sausen. Det setter litt ekstra smak. Både i rødvinssaus og hvitvinssaus kan du med fordel ha i 0,5 - 1 dl fløte for å få en mildere/rundere smak dersom du ønsker litt forandring.

Ønsker du pastasauser også, eller er det generelt sauser til kjøtt og fisk du ønsker deg? :)

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet (endret)

Du har ikke noen andre oppskrifter på lur også vel, O-ren?

Jeg kommer tilbake til saken når jeg er hjemme, større tilgang på oppskrifter der! :)

I mellomtiden kan www.bbcgoodfood.com være en bra plass å starte letingen.

Ønsker meg spesielt sauser som passer godt til kylling, men også andre typer.

Jeg er også så frisk og freidig at jeg linker til Eurydikes oppskrift på kylling i sennepssaus her. Den er knallgod!

Endret av O-Ren Ishii
Skrevet

Nei, pastasauser er fint det og :) Jeg kan tilberede kjøtt/fisk/pasta og tilbehør, men det er i sausene variasjonen virkelig finnes, og jeg er lei posesauser :P

Kunne like gjerne posta i dagboka mi, ser jeg :fnise: Takk Enigma!

Skrevet (endret)

Pastasaus med soltørkede tomater

1 ss smør

2 ss hakket sjalottløk

2,5 dl fløte

2,5 dl hvitvin eller cider

8 halve tørkede tomater

60 g revet parmesan

1 ss maisenna

¼ ts pepper

¼ ts salt

Smelt smør i en kasserolle og surr løken til den blir blank. Tilsett fløte og vin og la sausen koke opp. Rør ut maisenna i litt kaldt vann og tilsett under omrøring. La sausen koke opp på nytt og tilsett parmesan og soltørkede tomater skåret i strimler. Smak til med salt og pepper.

I hjemmelagede tomatbaserte pastasauser bruker jeg sjelden noen fast oppskrift, men tar ting litt på slump. Tips her er å bruke rødvinsrester eller hvitvinsrester i sausen. Gir litt mer fylde og smak i sausen, men da bør du ha dette oppi ganske tidlig, slik at du får kokt ut alkoholen.

Teriyakisaus

En japansk saus med salt og sødme.

Dette trengs til 1 ½ dl:

1 dl japansk soya

4 ss vann

2 ss sukker

2 ts eddik

1 stort hvitløksfedd

1 ss finhakket fersk ingefær

Slik gjør du:

Bland alt i en kjele og kok opp. La sausen kjøle seg ned og sil den. Sausen holder seg i flere uker i kjøleskap.

Endret av *Enigma*
Skrevet (endret)

carbonara er jo også lekende lett, og veldig godt syns jeg.

hvis jeg husker riktig nå, så er det slik jeg (og Jamie Oliver :ler:) lager den:

masse revet parmesan

5 egg

1 dl fløte

salt og pepper

pisk sammen, og vend i pastaen etter den er ferdig og vannet er helt av osv.. den skal ikke koke, kun varmes av pastaen som er varm fra før av etter å ha kokt :) og så blander du inn små biter av sprøstekt pancetta (eller bacon). og så har du eeeenda mer revet parmesan over :fnise:

en enkel og god form for saus, bare kald da, som jeg bruker mye til fisk er:

1 boks lettrømme

sitronsaft, smak hvor mye du vil ha

salt

sitronpepper

bare rør alt sammen, og smak til etterhvert hvordan du liker det. superenkelt, og godt til fisk!

Endret av LekeHusmor
Gjest O-Ren Ishii
Skrevet
carbonara er jo også lekende lett, og veldig godt syns jeg.

hvis jeg husker riktig nå, så er det slik jeg (og Jamie Oliver :ler:) lager den:

5 egg

1 dl fløte

salt og pepper

Mon tro om du glemte parmesan og bacon? :engel:

Skrevet

Jeg synes at det kan være godt å koke ut pannen man har stekt kjøtt eller fisk i med litt vann eller hvitvin og tilsette en del fløte, la koke litt, og smake til med presset sitron og eventuelt dijonsennep og eventuelt urter, og selvsagt salt og nykvernet pepper. Like enkelt som (om ikke enklere enn ) posesaus. :)

Skrevet
Mon tro om du glemte parmesan og bacon? :engel:

:ler:

det skakke væra mulig.

*redigere innlegg*

Skrevet

Denne vil jeg hive meg på!

Her har jeg sikkert en del å lære :popcorn:

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet

det skakke væra mulig.

*redigere innlegg*

Skrevet

Masse gode oppskrifter her :) Jeg fikk en veldig god og enkel kald saus til varmrøkt laks i høst, tror den besto av nesten bare rømme og kapers..? Mulig det var gressløk eller vårløk i også, og sikkert litt salt og pepper.

God viltsaus:

Noen få (maks fem) knuste enebær

Timian (frisk eller tørket)

Hakket løk/sjalottløk

Dette freses sammen med smør

Ha i kraft (kan bruke buljong, men skikkelig kraft er hakkene bedre) og gjerne litt tørket sopp, la koke inn en stund uten lokk.

Tilsett solbærgele eller solbærsaft, noen skiver geitost og rømme, creme fraiche eller matfløte og evt mer timian. La koke ca fem minutter.

Smak til med salt og pepper. Det er viktig å smake på sausen underveis, framfor å følge en oppskrift nøyaktig :) Viltsaus er godt til andre ting enn vilt, f eks stekt sopp og bacon, pasta og sikkert oksekjøtt i noen varianter også.

Skrevet

Åååh viltsaus, takk gjest! Jeg er så glad i vilt :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...