Gå til innhold

vektøkning


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Lurer på hvor mye man legger på seg.Leser at det er vanlig med 10-12kg.Synes dette høres lite ut.Er i uke 27 og har hittil allerede lagt på meg 11 kg.Hvor mye har dere lagt på dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg la på 25kg under svangerskapet for 6år siden. Det ble så mye pga røykeslutt, mye vann i kroppen og bekkenløsning.

Prøver nå å bli gravid igjen, og skal bruke kroppen litt mer aktivt for å unngå stor vektøkning...spørs om jeg klarer det da?!

Uansett, så forsvinner det massevis av kg noen dager etter fødselen og om du ammer lenge. Hos meg var 15kg borte da jeg kom hjem fra barselavdelingen icon_smile.gif

Er du aktiv og ikke spiser enormt mye, så må du bare overlate resten til kroppen. Ikke mye annet man kan gjøre med den saken.

Kos deg masse med magen din du icon_wink.gif

Klem fra12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønskelig vektøkning i et svangerskap medisinsk sett er ikke mindre enn 8 og ikke mer enn 13, selvsagt med avvik pga den gravides situasjon.

Men jeg vil tro at de regner denne vekten som det som er foster, morkake og slikt, pluss det vi legger på oss. (fett)

I mitt første svangerskap la jeg må meg masse uheldig vekt, altså ble både feit og stor mage etterhvert. Det er ikke bra.

I mitt andre svangerskap gikk jeg lite opp i uheldig vekt, tror jeg hvertfall. Det meste var foster og dertil tilhørende og vann. Kom opp i 26 kilo og 20 av dem var borte etter 10 dager.

Så ikke heng deg opp i antall kilo.

Bare prøv å passe på at du selv ikke eser ut så altfor masse. De kiloene som setter seg godt på deg er også de som er vanskeligst å få av igjen.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *nurket*

Hei,

Det er riktig at de sier en vektøkning på 10-12 kg er vanlig under svangerskapet. Det fordeles slik:

* 0 - 12 uker (1 termin). Her er det passende å legge på seg 1-2 kilo.

* 12 - 28 uker (2 termin). Her er det passende å legge på seg 300-400 gram hver uke.

* 28 - 40 uker (3 termin). Her er det passende å legge på seg 1-3 kilo hver måned.

Vektøkningen inkluderer:

* Selve barnet veier før fødselen ca. 3.500 gram.

* Livmoren vokser til ca. 900 gram.

* Morkaken veier ca. 650 gram.

* Fostervannet veier ca. 800 gram.

* Brystene vokser med ca. 400 gram.

* Den økte blodmengden veier ca. 1.250 gram.

* Væskeansamlinger utgjør ca. 2000 gram.

* Fettdepoter under huden utgjør ca. 1.700 gram.

Hvor mye man faktisk legger på seg varierer jo veldig fra kvinne til kvinne. Jeg er nå halvveis, og har lagt på meg i ca 3kg så langt.

icon_smile.gif

*nurket*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er vel 10-12 kg, som det har blitt sagt før her.

Det varierer fra kvinne til kvinne, jeg la på meg 7,5 kg under graviditeten. Håper det blir like lite neste gang og.

Klem fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg har 4 barn i alderen 6-16 år.Jeg selv har "bare"lagt på meg 8 kilo i løpet av svangerskapene.Prøver nå på nr5,selv om jeg er overvektig og har mange kilo og ta av selv.Prøver og leve sunt og gå turer,og ser på vekten at den går nedover SAKTE.Hvis jeg blir gravid,kommer jeg fremdeles til å spise sundt og mosjonere.

Hilsen mor til 4. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dere icon_smile.gif

Jeg har lagt på meg i mine svangerskap mellom 25 til 28 kilo.Er fra før av spebygd og har normal høyde,så de ekstra kiloene har blitt lagt godt merke til icon_eek.gif

Heldigvis,så har alt forsfunnet etterpå,men nå,i en alder av 34 merker jeg at forbrenningen er lavere og kiloene vanskeligere å få vekk.

Er nå i mitt 6 svangerskap,uke 25,og allerede har jeg 20 kilo ekstra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke selv vært gravid, men vi er på prøvestadiet nå.

Søstra mi gikk opp nesten 30! kilo, mens eksen til faren min gikk ned! ca 6 kilo.

Så jeg tror det er ganske individuelt. Men som de andre sier så er gjennomsnittet rundt 10-15 kilo tror jeg.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

jeg låg på meg 26 kg.

Hadde ikke ødemer ingenting annet å skylde på enn at jeg spiste minimum 5kg sjokolade for dagen.....

Barne veide ikke mer enn 3360 når hun ble født så jeg hadde en del å få av etter på icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Å legge på seg 10-12 kilo er det som er "anbefalt", det er langt vanligere å legge på seg mer. Mener at snittet i Oslo ligger på 17 kilo eller så. Men legger man på seg 10-12 kilo er sannsynligvis lite eller ingenting av det fett, så det er jo gode nyheter i så fall. 10-12 kilo fordeler seg på denne måten:

baby står for ca 3-4 kilo

morkake veier ca 1 kilo

brystenes vekt økes med 1-2 kilo

livmoren og fostervann veier 2-3 kilo

større mengder vann og blod i kroppen veier ca 2-3 kilo.

I følge min jordmor var alt mellom 5 og 25 "normalt". Kroppen bestemmer temmelig mye selv. Jeg føler ihvertfall at jeg har null mulighet til å påvirke - kroppen og forbrenningen lever sitt eget liv...

Så lenge du lever normalt, spiser vanlig sunn mat og unngår å sitte dagen lang i sofaen, spise godteri og drikke brus, samt holder deg i normal aktivitet, vil kroppen ta det den skal ha, og det vil ikke være altfor vanskelig å ta av etterpå. De "seige" kiloene er de du har "trøkket" i deg, har jeg hørt...

Selv er jeg 23+3 (ca. 5 1/2 måned) og har lagt på meg stille og rolig til nå, men den siste uka har det begynt å rase på, uten at jeg har forandret livsstil i det hele tatt. Er nå +5,5 kilo.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...