Gå til innhold

Til dere med ADD

Gjest Gjest_therese_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_therese_*
Skrevet

Jeg er under utredning for ADD. Sliter med konsentrasjonen blant annet og det å "ta inn informasjon". Jeg er under omskolering, men vet ikke helt hva jeg vil eller hva som ville passet best. Tror nok ikke et yrke med mye lesing etc vil være no for meg. Jeg bare lurer på hvordan håndterer dere det med konsentrsjonsproblemer og arbeid. Og hvilket yrke har dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet
Jeg er under utredning for ADD. Sliter med konsentrasjonen blant annet og det å "ta inn informasjon". Jeg er under omskolering, men vet ikke helt hva jeg vil eller hva som ville passet best. Tror nok ikke et yrke med mye lesing etc vil være no for meg. Jeg bare lurer på hvordan håndterer dere det med konsentrsjonsproblemer og arbeid. Og hvilket yrke har dere?

Jeg trives med å jobbe som selger. Det krever mye innsats, men ikke noe særlig konsentrasjon eller tålmodiget. Passer jo også bra siden man alltid vil noe "mer", og det ikke finnes noen grenser for hvor langt man kan nå.

Skrevet

Jeg tror også at jeg har add, men er ikke utredet. Jeg kunne nok ikke fungert som selger, da jeg er av den introverte typen. Men det å hele tiden ha nye mål å jobbe mot, tiltaler meg veldig. Trenger å kjenne at mine egne ytelsesgrenser flyttes hele tiden. Å stå på stedet hvil er ikke noe for meg. Så jeg lurer også på hva jeg kunne passe til å jobbe med. Sliter en del med konsentrasjonsvansker, men sosial "fjernhet" og dagdrømmerier er det største problemet mitt. Er det noen som vet hvilken jobb jeg kunne passe til tro?

Skrevet

Det har vist seg at det å trene opp arbeidsminne (hvor mange faktorer du kan holde i hodet samtidig) både er mulig og er svært behjelpelig for folk med ADD. Dette er dokumentert ved universiteter i sverige og USA. cogmed.com selger et dataprogramm (spill) som er lagt opp slik at du trener arbeidsminne. 30 min om dagen i en til to måneder gor permanente resultater.

Konsentrasjon og ro kan forøvrig trenes opp svært godt gjennom meditasjon. Om man ikke klarer å sitte stille og meditere mer enn 5 min så sitter man en eller 2 fem min økter om dagen inntill man kan øke litte grann og til slutt er man komfortabelt oppe i 2 runder på 20-30 minutter om dagen i dyp avspenning og konsentrasjon.

Også yoga og qigong er ypperlig for dette og har den fordelen at de er mere aktive og fulle av bevegelse noe som gjør dem mere tilgjengelige for folk med ADD i begynnelsen. Å gjøre yoga eler qigong gjør det også mye lettere å meditere. Meditasjon kan man lære hos organisasjonen ACEM for eksempel.

Akkupunktur hjelper også på ro og konsentrasjon.

Skrevet

Det er også mulig at folk som blir diagnostisert med adhd/add egentlig har low latent inhibition. Sjekk det på nettet

Skrevet

Hei!

Jeg har riktignok ADHD, men tror jeg er på vei mot et passende yrke. Jeg går på lærerutdanningen. Min erfaring fra vikarjobbing og praksis er at jeg glemmer meg selv sammen med elevene. Ved å være sammen med dem og fokusere på dem blir jeg både konsentrert og tålmodig. Det er en variert hverdag, men med trygge forutsigbare rammer, noe som er viktig for meg. Faste arbeidstider, fast lønn osv. Dessuten er det et høyt tempo, så jeg rekker aldri å kjede meg.

Gjest StoreSky
Skrevet

Har mange av symptomene som ADD. Jobber i barnehage som styrer nå. Men har vært assistent/pedagogisk leder i mange år.

Mye fart, kan bestemme mye selv, det hender noe hele tiden som holder meg i fokus, mange forskjellige arbeidsoppgaver slik at jeg aldri kjeder meg eller har for lite å gjøre.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg har faktisk jobbet litt i barnehage og slet veldig med det. Hvis foreldrene f.eks spurte hva barnet hadde gjort i løpet av dagen hadde jeg ikke sjanse til å huske det, i tillegg synes jeg dagene ble lange og kjedelige, så jeg taklet ikke den jobben. Dette kommer nok veldig ann på person til person uavhengig om man har adhd eller ikke.

Gjest StoreSky
Skrevet

Jeg kjedet meg fryktelig som assistent faktisk. Men som pedagogisk leder/styrer har jeg mye mer ansvar og flere oppgaver. Noe jeg liker! Hukommelsen har jeg lært meg visse strategier for å klare. Skriver opp ALT, faste rutiner på kjedelige oppgaver.

Ellers så paralell-jobber jeg mye. (dvs jeg jobber med flere oppgaver samtidig sokm jeg hopper til og fra - typisk ADD...hehe)

Forøvrig så spurte TS om andres erfaring/råd. For selvfølgelig så trives ikke ALLE med add med det samme! Selger kunne jeg aldri blitt, men kan skjønne at andre med add liker det.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg har også jobbet med regnskap, det vil jeg i hvertfall ikke anbefale til add folk. Reiseleder/guid kan nok være en fin add jobb. Researcher kan kanskje også være noe. Det kommer jo veldig ann på hva man liker å drive med også da.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Jeg skjønner at det å ha ADD kan utarte seg forskjellig og derfor kan noe passe for noen og noe annet for noen andre. Men jeg tenkte at ved å høre litt om deres hverdag og hva dere har funnet som passer for dere, så kan det gi meg litt ideer på veien. Så veldig fint med alle svarene så langt :)

• 3 år senere...
Gjest Magnus
Skrevet

Jeg sliter med yrkesvalg, men har klart å bli sosionom. Det jeg har trivd best med er nest leder/leder stilling, klare rammer og mange tanker samtidig. Problemet med assistent, vikar og arbeiderrollen er noe med kravet til arbeidsoppgavene, monotont, ikke utviklende, begrenset med tilbakemelding, informasjon og være til nytte. En måte å finne begrensninger er å jobbe som tilkallingsvikar eller småjobber uten binding en lang periode ca 8mnd på et sted. Eliminer hva du overhode ikke liker, prøv deg på de andre. Jeg sliter enda, har jobbet i 10år.

Magnus

Skrevet

Jeg jobber som butikksjef i en klesbutikk:) Har jobbet en del på SFO tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...