Gjest Løren Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Skal på intervju i neste uke og må ha referansepersoner. Har spurt en av mine tidligere sjefer som jeg jobbet hos for ca 4 år siden. Er dette for gammelt? Mine nåværende sjefer vil jeg jo helst ikke bruke, de vet jo ikke at jeg har søkt jobb. Så har jeg også spurt en tidligere kollega som var min konstituerte sjef en periode, går dette greit? Lurte også på om jeg skulle ha snakket med en annen jeg jobbet nokså tett med som da jobbet i samme bransje som jeg nå søker meg over i. kanskje han kan si noe om min kjennskap til bransjen eller hvordan han opplever meg og hvordan han tror jeg vil takle jobben... Uff, er ikke så enkelt dette....
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Det er greit å spørre en kollega, ja. Og det høres fornuftig ut å bruke en du har jobbet med innen omtrent samme bransje Jeg er ikke så glad i å bruke veldig gamle referanser, men det er kanskje litt fordi flere av disse er lite relevante i forhold til arbeidsoppgaver i de jobbene jeg søker når, og nyere arbeidserfaring. Men det kan jo være greit å ha med noen som har sett en i en jobb over tid ( *kom på at mine referanser stort sett bare har jobbet med meg på avstand* ), uansett bransje.
Gjest MrsC-ii Skrevet 12. november 2008 #3 Skrevet 12. november 2008 Synes du skal sette opp din tidligere sjef som referanse, men 4 år er litt gammelt egentlig. Ta med både den kollegaen som var midlertidig sjef og personen som du jobbet tett med. Det er greit å ha referanser som du har jobbet sammen med. De kan jo fortelle hvordan du er som medarbeider i motsetningen til sjefen som kanskje ikke har jobbet direkte sammen med deg i f.eks et prosjekt eller løst en konkret oppgave. Du bør minimum ha tre referanser.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #4 Skrevet 12. november 2008 Men dersom 4 år er gammelt- hvordan får en egentlig referanser da, når en har vært i en annen jobb i perioden etter dette og ikke har lyst til å spørre sin nåværende leder....
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #5 Skrevet 12. november 2008 Men dersom 4 år er gammelt- hvordan får en egentlig referanser da, når en har vært i en annen jobb i perioden etter dette og ikke har lyst til å spørre sin nåværende leder.... Det er alltid vanskelig. Et tips er å spørre en eller to kollegaer som du har jobbet tett med. Jeg ansetter folk og kommer bort i dette rett som det er og du må forvente at de spør hvorfor du ikke vil oppgi din nåværede leder som referanse. Et godt nok svar er at man ikke vil uroe arbeidsplassen man er på nå hvis man ikke blir vurdert som akuelle etter intervjuet. Noen ganger spør vi uansett siden kandidaten er veldig aktuell og sier at det er nødvendig - så blir det opp til den som intervjues og ta valget.Andre ganger spør vi fordi vi lukter konflikter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå