Gå til innhold

Tiss er helt sterilt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hører mange si at tiss er helt sterilt og derfor helt ufarlig å drikke. Regner med det er helt nytt tiss de snakker om.

Men er det sant? Jeg snakket med pappa om det og han sa at det ikke stemte og sa at det er masse bakterier i det og at man blir syk om man drikker det. Det "lærte" jeg også i barnehagen.

Jeg har hørt at flere påstår at tiss ikke er et avfalssstoff slik avføring er. Er det sant? For tisser vi ikke fordi kroppen kvitter seg med (avfall)stoffer vi ikke trenger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg hører mange si at tiss er helt sterilt og derfor helt ufarlig å drikke. Regner med det er helt nytt tiss de snakker om.

Men er det sant? Jeg snakket med pappa om det og han sa at det ikke stemte og sa at det er masse bakterier i det og at man blir syk om man drikker det. Det "lærte" jeg også i barnehagen.

Jeg har hørt at flere påstår at tiss ikke er et avfalssstoff slik avføring er. Er det sant? For tisser vi ikke fordi kroppen kvitter seg med (avfall)stoffer vi ikke trenger.

jeg trodde tiss var syre

Skrevet

Urin er sterilt.

Skrevet

Hvis ikke man har urinveisinfeksjon eller no da.

Skrevet

Urin er avfallsstoffer, så vidt jeg husker fra min tid på helse og sosial så er også urin sterilt.

Men det vil da si helt fersk urin som du ikke har holdt i blæren lenge.

Urin er ikke syre. Hadde det vært syre ville det ikke vært bra å ha i blæren..kroppen lager heller ikke syre av det du spiser og drikker.

Skrevet

hallo,urin er da ikke sterilt.Det inneholder avfallstoffer som kroppen kvitter seg med ja,og man bruker hansker i helsevesenet i situasjoner hvor man kommer i kontakt med urin nettopp av denne grunn.ingenting som kommer fra kroppen er sterilt, dvs. 100% fritt for bakterier. men disse bakteriene er ikke farlige for den de tilhører, så fremt det ikke foreligger en infeksjon, eller de flyttes til et sted de ikke hører hjemme.(dvs tarmbakterier i urinrør/munn osv..)

Skrevet

Ja og nei. Hos vanlige friske mennesker er pisset så sterilt, og svakt aseptisk at feltkirurger under første verdenskrig brukte det til å sterilisere operasjonsutstyr med.

Men det inneholder masse god næring for bakterier, så det skal ikke være ute i friluft lenge, før det blir nammemums for basseluskene. Og da er det ikke så sterilt lengre.

Det finns hindu fakirfyrer, ellerno, som srtarter dagen med å drikke sitt eget morgenpiss, og blir rolige og meditative av det. Sannsynligvis på grunn av serotoninet som kroppen kvitter seg med etter natten.

Skrevet

Ja, noen kan drikke det og andre ikke.

Grunnen til det er at nyrene vil skille ut det som er til overs i kroppen, dvs i dette tilfellet avfallstoffer og salt, og beholde væsken. Men hvis nyrene ikke fungere slik som de skal vil ikke dette skje, og avfallstoffene vil hope seg opp veldig raskt.

Avfallstoffene i urin vil til slutt kunne hope seg opp i kroppen uavhengi om man har nyrer som fungerer eller ikke.

MEN rent er det ikke! det innholder avfallstoffer og kan innholde andre bakterier (spesiellt om man selv er syk, kjønnsykdommer, infeksjoner og slikt)

Skrevet
hallo,urin er da ikke sterilt.Det inneholder avfallstoffer som kroppen kvitter seg med ja,og man bruker hansker i helsevesenet i situasjoner hvor man kommer i kontakt med urin nettopp av denne grunn.ingenting som kommer fra kroppen er sterilt, dvs. 100% fritt for bakterier. men disse bakteriene er ikke farlige for den de tilhører, så fremt det ikke foreligger en infeksjon, eller de flyttes til et sted de ikke hører hjemme.(dvs tarmbakterier i urinrør/munn osv..)

Hallo selv. Frisk, nylatt urin ER sterilt, det er som nevnt over her et filtrat fra blod, og om blodet ditt ikke er sterilt er du sannsynligvis innlagt på sykehus og temmelig syk...

At noe er sterilt betyr for øvrig at det er fritt for mikroorganismer, ikke at det er fritt for alt mulig annet.

Om man har urinveisinfeksjon er saken selvsagt en annen, men det er likevel uhyre sjelden du vil finne virkelig farlige bakterier i noens urinprøve. Det er også selvsagt lett å forurense urinprøven idet man tar den, urinen må jo nødvendigvis passere urinrørsåpningen, og spesielt for kvinner er det lett å få med seg bakterier fra normalfloraen i underlivet.

Å bruke hansker når man jobber med urin er småhysterisk spør du meg, men jeg vet at endel gjør det. Her jeg jobber gjør vi det derimot aldri, med mindre det er snakk om helt spesiell smitte. Tror den viktigste grunnen til at mange bruker hansker er at de synes det er litt ekkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...