Gå til innhold

Hvem har ansvaret

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Hvem har ansvaret om noe skjer med barnet mitt på skoleveien? Dersom bussen forulykker?

Skolen?

Buss-selskapet?

Kommunen?

Fylkeskommunen?

Meg alene?

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤bella¤
Skrevet

vil tro barna er forsikret gjennom skolen på vei hjem fra skolen.

Men hvem som har ansvaret? Det kommer jo ann på hva som skjer. Er det noen som kjører på barnet ditt er det jo den som kjørte sitt ansvar...

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Forsikring? Med andre ord blir jeg selv sittende igjen med ansvaret. Jeg tror nemlig ikke på nissen..

Om barnet blir mobbet på skoleveien, så er det skolens ansvar. Det VET jeg. Men om bussen kjører ut, så sitter vi der? Det lurer jeg på.

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)

Forstår egentlig ikke hva du spørr om jeg...

Endret av ¤bella¤
Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Hovedansvaret må være skolen helt til barnet stiger inn døren hjemme.

Men alle i samfunnet har et ansvar for at ikke noe skulle skje, slik man har også for andre voksne medmennesker. Iallefall ikke noe unntak for barn heller der... :jepp:

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Om hvem som har ansvaret for mitt barn på skoleveien, altså i trafikken. Når barnet må ta buss til skolen! Og hvis det skjer noe da, er det buss-selskapet, skolen, kommunen eller fylkeskommunen som er ansvarlig?

På samme måte som at arbeidsgiver (i noen tilfelle) betaler og er ansvarlig for deg som arbeidstaker i det du trår ut av døra på morran. Så lurer jeg på hvem som er ansvarlig for barnet mitt, når det må ut, på bussen, i trafikken. Hvem har det overordnende ansvar om noe går galt.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Hovedansvaret må være skolen helt til barnet stiger inn døren hjemme.

Men alle i samfunnet har et ansvar for at ikke noe skulle skje, slik man har også for andre voksne medmennesker. Iallefall ikke noe unntak for barn heller der... :jepp:

Nei. Skolen sier til meg i dag at de ikke har noe ansvar for mitt barn på bussen i trafikken.

Skrevet
Nei. Skolen sier til meg i dag at de ikke har noe ansvar for mitt barn på bussen i trafikken.

Skolen har rett, deres ansvar opphører når barnet forlater skolens område.

Barnet er busselskapets ansvar på hjemveien, dvs de er i følge reglene pliktig til å yte transport på en trygg og sikker måte.

De har imidlertid bare begrenset økonomisk ansvar i tilfelle en ulykke.

Det skal foreldre helst forsikre seg for.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

M. Det ante meg. Så det er meg som sitter med ansvaret ja. Da kjører jeg ungen ned selv neste gang det snør. For å si det slik.

Skrevet (endret)

Hvis bussen forulykker (dør), så er det busselskapet sitt ansvar å få bestille bergingsbil for å få bussen på verksted, og arrangere alternativ transport, samt overnatting om påkrevet, for betalende passasjerer.

Ansvaret for ungene har foreldrene. Men det kan medføre straffeansvar for legemsbeskadigelse, i det minste grov omsorgssvikt både hvis foreldrene selv kjører ned ungene sine, eller om de bare dytter dem foran bussen.

Endret av Kamikatze
Skrevet

Hva er det du tenker på her egentlig? Hva mener du med ansvaret? Tenker du på om noen gir deg økonomisk erstatning i tilfeller skade eller i verste fall død? Tenker du på hvem du kan saksøke? Hvem som kan få sparken?

Det hele virker på meg som en litt kunstig problemstilling. Potensielt sett kan ulykker skje når som helst, og så sant det er snakk om en ulykke og ikke noe som er gjort med forelegg, så har det vel ikke mye å si hvem som har ansvaret. Man kan da ikke fotfølge barna sine av en grunn. Om ulykken skulle skje, har det noe å si for deg om det er skolen, kommunen, busselskapet eller andre som er ansvarlig?

Skrevet
Om ulykken skulle skje, har det noe å si for deg om det er skolen, kommunen, busselskapet eller andre som er ansvarlig?

Vel det kommer an på, her i strøket er det stor gjennomtrekk av bussjåfører.

Det er stort sett sjåfører med svært liten erfaring med store kjøretøyer som kjører på piggfrie dekk med busser som ikke har plass til kjettinger.

Da det stort sett ikke blir strødd sand før utpå dagen kjører jeg heller ungene selv til skolen når det er skikkelig glatt da jeg har over 20 års erfaring som yrkessjåfør og kjører på skikkelige piggdekk.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Problemet er, at kommunen setter skoleskyssen ut på anbud. Billigste får. De som har fått gir skolebarna det dårligste av det dårlige tilbudet. Som er innenfor loven, men så på kanten at man kan gråte blod.

Skolen påtar seg ikke noe ansvar. Kommunen henviser til de som har anbudet, som på sin side påstår at de har kontroll.

Hvis noe skulle skje med mitt barn på bussen, på grunn av dette. Så sitter antakelig jeg igjen med ti års kamp mot et eller annet forsikringsselskap. Kommunen trekker på skuldrene og buss-selskapet har dekket eget skinn.

Så. Kjører jeg selv. kan jeg bare skylde meg selv. Det er i alle fall en viss trøst i det.

Skrevet

I vår kommune er ungene forsikret på skoleveien til og fra skolen, dette gjelder hverfall hvis ungene går eller sykler.

Dette fikk vi beskjed om av rektor da det ble bestemt at ungene kan sykle til skolen allerede fra 1. trinn. (Ikke at jeg ville latt min 1. klassing sykle til og fra skolen)

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Selv om busselskapet har billigere drift betyr jo ikke det at sjansen for ulykke er større. Ulykker kan skje både dyre og billige busselskap. Jeg skjønner ikke helt problemstillingen jeg.

Skrevet

Spørsmålet ligger vel i om bussen kjører av veien, og ungen(e) blir skadet.

Hvem har da plikt til å betale sykehusregninger og eventuelle etterbehandlinger.

Skrevet

Nå er vel behandling på sykehus, lege, ffysioterapi osv gratis for barn... så hva skal man egentlig betale?

Gjest hei på deg
Skrevet

I vår kommune gjelder skolens forsikring for barna også til og fra skoleveien. Tror jeg..... Men for sikkerhets skyld har jeg barna mine også forsikret privat (ulykke og sykdom).

Skrevet
Om hvem som har ansvaret for mitt barn på skoleveien, altså i trafikken. Når barnet må ta buss til skolen! Og hvis det skjer noe da, er det buss-selskapet, skolen, kommunen eller fylkeskommunen som er ansvarlig?

På samme måte som at arbeidsgiver (i noen tilfelle) betaler og er ansvarlig for deg som arbeidstaker i det du trår ut av døra på morran. Så lurer jeg på hvem som er ansvarlig for barnet mitt, når det må ut, på bussen, i trafikken. Hvem har det overordnende ansvar om noe går galt.

Når det gjelder ansvar som arbeidsgiver har.

I Norge har vi en lovpålagt yrkesskadeforsikring - denne MÅ arbeidsgiver ha for sine ansatte. Den dekker det som skjer på jobben.

Når du snakker om at arbeidsgiver er ansvarlig for deg som arbeidstaker i det du trår ut av døra så har du nok ikke helt rett. Arbeidsgiver kan velge å kjøpe en fritidsulykkes-forsikring for sine ansatte. Men det er ikke noe de er pålagt. Altså: har de ikke en slik forsikring for deg så er du selv ansvarlig for hva som måtte skje.

På Oslo Kommunes nettsider kan du finne ut av hva ulykkesforsikringen til skolene dekker:

NÅR OG HVOR GJELDER FORSIKRINGEN

Forsikringen gjelder som hovedregel i den perioden barn / elever deltar i aktiviteter drevet av / i regi av Oslo kommune. Forsikringen gjelder også:

utenfor barnehagen/skolens område når barn/elever deltar på arrangementer organisert av skolen/barnehagen, inkl. turer utenlands

direkte reise til/fra hjem - skole/barnehage

direkte reise til/fra aktiviteter - skole/barnehage e.l.

direkte reise til/fra hjem - aktiviteter i skolens regi utenfor skolens område ved skoledagens begynnelse/slutt

Bor du et annet sted så kan du gå inn på din kommunes nettside og søke på forsikring skoleelever så finner du sikkert svar.

Dette er hva som forsikringen dekker:

Ved 100% varig medisinsk invaliditet: 5 G, forsikringen dekker varig medisinsk invaliditet fra 1%.

Dødsfall: 0,5 G

Behandlingsutgifter - inntil 0,25 G.

Egenandel kr 1 000,- pr. skadetilfelle ved behandlingsutgifter

1G er kun 70.256,-. Så ved f.eks. behandlingsutgifter etter en ulykke så er det jo ikke all verdens man får utbetalt.

Forøvrig når det gjelder ulykker under transport: Buss et kjøretøy og det er påbudt med ansvarforsiring for alle kjøretøy i Norge.

Er barnet ditt passasjer i en bil og noe går galt så er det å håpe på at bileieren har forsikringen i orden. Det har du sikkert selv slik at dere begge er dekket av forsikringen om noe skulle skje når du er ute og kjører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...