Gå til innhold

Hva bør man spise?


Gjest gest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har begynt på medisiner som gjør at jeg mister matlysten, forhåpentligvis bare i en oppstartsperiode. Jeg får i meg litt mat av og til, men etter dager med bevegelse og konsentrasjon er jeg nok langt under hva jeg burde i antall inntatte kalorier.

Hva bør jeg spise når jeg orker litt? Er det noe som har en god blanding av næringsstoffene man trenger? Hva med f.eks. nøtter? bør jeg fokusere på fett, karbohydrater eller proteiner?

Ettersom jeg ganske nylig har startet på medisinene har jeg enda ikke vurdert å kjøpe energishakes og sånn som kan erstatte måltider e.l. Jeg venter litt med det til jeg ser om denne kjedelige bivirkningen går over :)

En liten ting til: bør jeg avstå fra trening og fysisk aktivitet ettersom jeg får i meg så lite mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg tror det er lurt å prøve å få i seg både karbohydrater og proteiner.

Men også noe som er lett å spise, lett å svelge.

Kanskje du kan få ned youghurt, eller sånne smudi drikker fra tine, disse drakk jeg mye av da jeg hadde problemener med matlysten. De glir lett ned, og metter litt selv om du ikke føler deg spesiellt sulten.

Nøtter hørtes også bra ut.

Kanskje du kunne kombinere noe type frokostblanding med yoghurt? Da glir det kanskje lettere ned.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtter er nok ikke dumt, nei. Frukt og grønt, bønner og linser er også bra. Fisk ville jeg også prioritert, spesielt fet fisk. Men det er kanskje viktig å velge matvarer du faktisk liker godt og har lyst på.

Jeg vil tro du bør kutte ned trening når du ikke får i deg nok mat. Men lettere fysisk aktivitet som gåturer, kanskje litt svømming o.l er kanskje bra for å opprettholde litt matlyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale slike drikker som de har på apoteket, det eneste jeg fikk i meg da jeg hadde kyssesyken.. (ser at du ikke vil begynne med dette, men er jo bedre at du kjøper noen for at du får i deg litt næringsstoffer) Ellers skal bananer visstnok være det som inneholder mest av det man trenger (dersom man bare skal leve på en ting så burde det være bananer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...