Gå til innhold

Verdens beste - kake


ninuska_

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt hjelp med framgangsmåte på Verdens Beste. Kjæresten min har bursdag snart, og jeg har lyst å lage dette til hans bursdag, men jeg har aldri gjort det før.

Framgangsmåte

Rør smør og sukker hvitt. Tilsett en og en eggeplomme.

Rør så inn det tørre vekselvis med melk.

Så langt er jeg med

Marengs:

Pisk eggehvitene stive og pisk sammen med sukkeret i 2-3 omganger.

Er dette det eneste som trengs? Også er det marengs? For det står:

Hell røren i en stor langpanne. Bre marengsen over. Strø evt mandler på toppen

Her innbiller jeg meg at margensen vil blande seg med røren

Stek kaken og la den avkjøles i formen. (170 grader i ca. 30 minutter)

Lag tykt vaniljefyll. Følg oppskriften på pakken. Bland i stivpisket krem.

Henger fortsatt med

Del kaken vertikalt i to. Fordel fyllet på den ene halvdelen. Legg den andre oppå.

Det er virkelig her jeg står fast, dette er litt teit, men jeg må forstå, halvdel? Jeg prøver å se for meg hvordan denne skal kuttes. Vertikalt er jo loddrett, men jeg klarer ikke skjønne hvordan jeg skal bare dele kaka hvert over i to og smøre på fyllet, for da blir jo den dobbelt så høy? Er dette meningen? At det skal være marengs både midt i kaka og på toppen?

Jeg har smakt før, med kun bunn nederst og marengs på toppen

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marengsen blander seg ikke.

Du deler kaka i to tvers over, kaka blir da dobbelt så høy og med marengs i midten i tillegg til på toppen. Den blir da på størrelse med en halv langpanne hvis du har brukt langpanne til å steke kaka i (oppskriften er gjerne beregnet til en langpanne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første røra du lager er ganske tykk, så marengsen lar seg lett bre over uten noen som helst fare for at de to blandes.

Du deler kaka i to på langsiden slik at du får to like store biter.

Du har krem på det første laget og legger det andre over, vips så er kaka ferdig. Den skal bli dobdel så høy, og jeg er ganske sikker på at det var marengs i den du smakte også, bare at du ikke husker det. ;)

Lykke til med bakinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg prøve :) Er det noen som har en god verdens beste oppskrift? Som dere vet funker :) Lett litt på nett, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_cookie_*

Jeg pleier snu det nederste laget opp ned slik at marengsen blir ned mot fatet. Så legger jeg fyll på og så neste lag. Da blir det altså marengs nederst og øverst - syn det er best for da blir ikke marengsen på nederste laget bløt ;)

Har dessverre ikke oppskriften min for hånden, men den fant jeg i sin tid på nett og den er kjempegod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På den underste delen skal marengsen ligg ned mot fatet og på den øverste delen skal marengsen ligge oppover, dvs at marengsen ikke skal være i kontakt med kremen. Et annet tips er at du ikke bruker mikser når du skal blande vaniljekremen med pisket fløte da kremen da blir for tynn, men bland forsiktig med en sleiv, slikkepott etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk god kake :sjenert:

Jeg har brukt denne oppskriften: http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift3772.asp

Like fantastisk resultat hver gang :)

Første gang jeg prøvde hadde jeg også denne siden oppe:

http://www.spise.no/oppskrifter/verdens_be..._beste_plug.htm

(Video-gjennomgang av fremgangsmåten, kjempegreit å ha sett på)

Jeg deler kaka på tvers (ikke på langs som på filmen), med nederste lag med marengsen ned så den forblir tørr, deretter fyll, øverste lag med marengsen opp.

Enjoy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...