Kamikatze Skrevet 11. november 2008 #21 Del Skrevet 11. november 2008 trøste og bære. Så om man ikke er en jævla romkadett, så har man ingenting å bestille på KGs sider? Nei. Om du ikke er speiskadett, har du lite i en spacekadetterfaringsutvekslingstråd å gjøre, hvis du skal overbevise spacekadetter om at de ikke finnes. Men det betyr ikke at du ikke er hjertelig velkommen med saklig argumentasjon, uten personangrep på meddebattanter og meddebattonkler i en generell tråd om speiskadetter. Mindre teskje enn dette, får du faenmeg ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 11. november 2008 #22 Del Skrevet 11. november 2008 Nei. Om du ikke er speiskadett, har du lite i en spacekadetterfaringsutvekslingstråd å gjøre, hvis du skal overbevise spacekadetter om at de ikke finnes. Men det betyr ikke at du ikke er hjertelig velkommen med saklig argumentasjon, uten personangrep på meddebattanter og meddebattonkler i en generell tråd om speiskadetter. Mindre teskje enn dette, får du faenmeg ikke Er det noe jeg har vært i disse trådene, så er det saklig. Og jeg har da virkelig ikke drevet med personangrep. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gwendolyn Skrevet 12. november 2008 #23 Del Skrevet 12. november 2008 Verden rundt finnes det tusenvis, titusener og sikkert hundretusener av mennesker som har hatt uforklarige opplevelser. Og alltid når sånt diskuteres, dukker det opp en håndfull personer som aldri har hatt uforklarlige opplevelser, eller som i det hele tatt har noen interesse av temaet og skal fortelle alle disse menneskene at de bare fantaserer, at de ikke er helt ved sine fulle fem og at ikke noe av det de har opplevd er reellt. Er ikke det litt sært egentlig? Ja, dette har jeg undret meg lenge over selv.. jeg har opplevd noe merklig selv, men vet ikke om det kan kalles overnaturlig, eller til og med helt naturlig, hva vet vel vi som er så avhengig av vår bevisste del av hjernen. Jeg skjønner ikke at noen våger å være så skråsikker bastant på noe ingen har fasitsvaret på, alt er jo faktisk mulig til syvende og sist, vil jeg si.. Eller som andre sier, ingenting er umulig. det er alt for mange som har stått frem om sine opplevelser, også må vi huske på de som har opplevd noe merkelig, men som skjuler det for omverdenen for ikke å bli oppfattet som en raring o.l. Vi vet aldri, og jeg vil gjerne ivareta det spennende, magiske og mystiske. har ikke behov for å få svar på alt, det er ikke meningen at vi skal finne svaret på alt. Det er meningen at vi skal ha noe å undre oss over, av og til er det hele poenget. Se på filosofene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. november 2008 #24 Del Skrevet 12. november 2008 Se på filosofene... Ja, gjør for all del det. Filosofi dreier seg om å finne gyldige grunner, å gå opp grensene for mulig erkjennelse, og å bruke logiske resonnementer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 12. november 2008 #25 Del Skrevet 12. november 2008 Ja, gjør for all del det. Filosofi dreier seg om å finne gyldige grunner, å gå opp grensene for mulig erkjennelse, og å bruke logiske resonnementer. Signerer den. Ti ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 14. november 2008 Forfatter #26 Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Ja, gjør for all del det. Filosofi dreier seg om å finne gyldige grunner, å gå opp grensene for mulig erkjennelse, og å bruke logiske resonnementer. Sokrates trodde at kropp og sjel skilles ved døden, og at man på en måte har to kropper. Den menneskelige og den åndelige. Vennene synes imidlertid det er veldig trist at Sokrates må dø. De er blitt så glade i ham; for dem er Sokrates en som har fått dem til å se seg selv på nytt, en som har forstått hva de egentlig vil si å være menneske. Men Sokrates ber vennene om ikke å være lei seg. Det å dø er slett ingen tragedie, oppmuntrer han. For en ekte filosof er døden faktisk noe å glede seg til! Sokrates spør: hva vil det si å dø? Å dø vil si at sjelen og kroppen skiller lag. Sokrates: «Men å få sjelen og kroppen til å skille lag, det er jo nettopp det filosof streber etter hele livet! For filosofer elsker visdom. Og visdom hører sjelen til, ikke kroppen. Derfor vil en filosof hele tiden forsøke å sette kroppen og kroppens behov til side for isteden å konsentrere seg om sjelen og fornuften. Kroppen forvirrer sjelen. Derfor vil sjelen hele tiden vekk fra kroppen. Og det er jo nettopp det som skjer når man dør. Filosofi er derfor en øvelse i å dø.» Sier Sokrates. Endret 14. november 2008 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 14. november 2008 #27 Del Skrevet 14. november 2008 Sokrates var EN filosof. Forøvrig en som vi bare kjenner annenhånds gjennom dialogene som Platon skrev etter Sokrates død. Og Mysan, det du nettopp har gjort, er noe ganske guffent som kalles Quote mining, som vanligvis betraktes som en skikkelig uting i debatter. Quote mining går ut på å saumfare skriften for å finne et sitat som passer til ens egen oppfatning, og presentere det som et argument, mens man elegant overser at det er tatt ut av sin kontekst. Du bringer dette sitatet som et argument for poltergeist og spøkelser og synske damer med krystallkuler? Sokrates` dualisme kan ikke tas til inntekt for noe av dette, og det vet du utmerket godt. Og som svar på en påstand om at filosofi dreier seg om å finne gyldige grunner for kunnskap, å skille mellom tro og viten, etc, så var det et patetisk dårlig valg, for Sokrates (eller kanskje Platon, siden det strengt tatt er han som fører Sokrates`ord i pennen) var meget opptatt av skillet mellom tro og viten. Jeg tror han ville hatt begrenset sympati for å bli trukket til inntekt for det som står i tråden om "overnaturlige" fenomener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 14. november 2008 Forfatter #28 Del Skrevet 14. november 2008 Nei, jeg bringer sitatet som en henvisning til filosofer som søkte logiske forklaringer Descartes og Platon delte visstnok syn med Sokrates så vidt jeg har klart å finne ut, mens jeg satt her og googlet: filosof+sjel andre kombinasjoner. Det er ikke dermed sagt at de har rett. Som sagt, det var bare en kommentar til det du skrev om filosofer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 14. november 2008 #29 Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Heia mysan! Endret 14. november 2008 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SIFA Skrevet 6. desember 2008 #30 Del Skrevet 6. desember 2008 spennende tema:) Noen som kan fortelle om en "spesiell" hendelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 6. desember 2008 #31 Del Skrevet 6. desember 2008 Er det noe jeg har vært i disse trådene, så er det saklig. Og jeg har da virkelig ikke drevet med personangrep. Men er det sakelig, i en tråd som spør etter andres opplevelser av overnaturlige hendelser, å gå inn og argumentere mot at slike ting i det hele tatt kan skje? Det er vel det både Mysan og Kamikatze har satt spørsmålstegn ved her.. Personlig mener jeg at hvis jeg ikke har noe å si om trådens tema, altså en overnaturlig hendelse jeg personlig har opplevd, så kan jeg holde meg utenfor. På samme måte som jeg holder meg utenfor tråder der en person sier at h*n er utro, og er ute etter råd for å skjule dette for ektefellen! Hvis man virkelig vil diskutere om overnaturlige ting eksisterer, eller om utroskap er riktig, så kan man vel lage en egen tråd om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2008 #32 Del Skrevet 6. desember 2008 Om det er saklig å være kritisk til noe som, jeg siterer "skjer hundretusenvis av ganger i året", men likevel ikke kan vise til ett eneste fnugg av bevis? Absolutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 6. desember 2008 #33 Del Skrevet 6. desember 2008 I en tråd hvor det ikke har noen som helst betydning om slike hendelser kan bevises eller ikke? Neppe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå